Gå til innhold
  • Bli medlem

ruteforslag til firedagstur i mars


Ane

Anbefalte innlegg

Vi er to jenter som vil gå en firedagers tur i slutten av mars. I fjor gikk vi mellom Ustaoset og Finse via Tuva og Krækkja, og hadde en super tur. I år har vi tenkt på Skarvheimen, Hardangervidda, eventuelt Jotunheimen og lurer på om noen har gode ruteforslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
dere er velkommen til å bli me oss fra finse til haukeli, vi regner med å bruke en liten uke og vi begynner mandag 12! :D

kan du skrive litt om hvordan turen gikk etter du kommer hjem...jeg har tenkt å ta meg den samme turen ca 1 uke etter dere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finse - Haukeli bliver meget lange dagsetaper, hvis I skal gå den på fire dage. Det forudsætter, at I er i usædvanlig god træning.

Hvor langt er det en går når det kreves at du er i usedvanlig god form? Er bare litt nysgjerrig på hva andre har som 'normale' dagsetapper. Selv har jeg omtrent følgende erfaring når jeg går på ski med full oppakning på ryggen :

*1 mil enkelt

*2 mil helt greit

*3 mil tungt og på kanten av hva jeg synes er morsomt. Når jeg skal gå 3 mil må skia ha godt feste!!

Jeg går mye på ski i løpet av vinteren. Jeg kan gå langt og raskt på vanlige langrennsski, det er ikke mange kammerater som slår meg uten ryggsekk. Men når ryggsekken kommer på plass (og fjellski) er det straks mere blodslit og ikke like lett å gå raskt og langt. Personlig synes jeg det viktigste er å ha det hyggelig på tur og ikke nødvendigvis gå 5 mil om dagen. Jeg drar som regel på slike turer sammen med andre kammerater. Vi er hele gjengen 'helt normale' kærer i normalt grei treningsform. Det er ikke mitt inntrykk at de andre avviker sterkt fra min egen erfaring som jeg listet opp over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt er det en går når det kreves at du er i usedvanlig god form? Er bare litt nysgjerrig på hva andre har som 'normale' dagsetapper. Selv har jeg omtrent følgende erfaring når jeg går på ski med full oppakning på ryggen :

*1 mil enkelt

*2 mil helt greit

*3 mil tungt og på kanten av hva jeg synes er morsomt. Når jeg skal gå 3 mil må skia ha godt feste!!

Jeg går mye på ski i løpet av vinteren. Jeg kan gå langt og raskt på vanlige langrennsski, det er ikke mange kammerater som slår meg uten ryggsekk. Men når ryggsekken kommer på plass (og fjellski) er det straks mere blodslit og ikke like lett å gå raskt og langt. Personlig synes jeg det viktigste er å ha det hyggelig på tur og ikke nødvendigvis gå 5 mil om dagen. Jeg drar som regel på slike turer sammen med andre kammerater. Vi er hele gjengen 'helt normale' kærer i normalt grei treningsform. Det er ikke mitt inntrykk at de andre avviker sterkt fra min egen erfaring som jeg listet opp over.

Min mann var en gang nødt til å gå > 5 mil på fjellski med oppakning (ca. 15 kg). Han er meget godt trent og syntes at dette ikke var morsomt. Ellers er det veldig avhengig av forholdene. For meg som ikke er så veldig sprek er 25 km på fjellski med ryggsekk en hel grei etappe i godt vær, men ganske langt i dårlig vær. Jeg har brukt på strekningen Finse-Krækkja (24 km) både 5 og 8 timer, avhengig av forholdene.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsliv - det ser ut som om vi er ganske like. Mellom 2 og 3 mil er en passelig dagsetappe, og jeg regner meg selv for å være i ganske god form, men er ingen ekspedisjonsfarer. For meg er også naturopplevelsen viktig, og ikke bare det å gå lengst mulig. Og så er det fint å ha litt krefter igjen når man kommer fram til dit man skal.

Linda, jeg har samme erfaring som deg på denne strekningen.

Været spiller naturligvis en viktig rolle. Det er lettere å gå, men jeg bruker da ofte mer tid, nettopp fordi det er fint å se seg om, fotografere etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

kan du skrive litt om hvordan turen gikk etter du kommer hjem...jeg har tenkt å ta meg den samme turen ca 1 uke etter dere..

Her er en liten skildring av turen vår!

Mandag: På grunn av tidsmangel ble det til at vi gikk fra Breistølen i stedet for Tyin. Vi tok Sogn- og Fjordane-ekspressen fra Oslo og var framme ca 14.15. En halvtime etter var i vi i gang. Fra Breistølen til Bjordalsbu er det 11 km, stort sett i stigende terreng. Været var grått og tåkete, faktisk vanskelig å se mer enn én kvist framover, så den første etappen var ren og skjær transport. Vi brukte nøyaktig de beregnede fire timene og var framme på hytta i det det ble mørkt.

Bjordalsbu er en romslig og koselig selvbetjent hytte. Tre andre gjester hadde kommet tidligere på dagen, så det var godt og varmt.

Tirsdag: Mye vind og tåke fra morgenen av, men vinden var i riktig retning så vi la i vei mot Iungsdalshytta. Hit er det 16 km. Med vinden i ryggen gikk det fort over vannene og etter hvert letnet også tåken og sola kom fram. Vi hadde følge med de andre tre fra Bjordalsbu og hadde en flott tur som gikk raskere enn forventet pga vindretning og fantastisk føre. Siste strekning mot hytta er stort sett nedoverbakke før man krysser Iungsdalsvannet. Hytta er betjent og serverer nydelig fjellkost - blant annet steik fra lam som har beitet utenfor om sommeren.

Onsdag: FANTASTISK vær fra morgenen, så nå fikk vi virkelig sett Skarvheimen på sitt beste. Vi gikk i retning Kongshelleren - en forholdsvis kort og grei tur, 14 km, som vi gjorde unna på under tre timer, også denne gangen på grunn av utrolig føre. Underveis ble det mer enn god nok tid til å sole seg og nyte omgivelsene. Da vi kom til hytta fyrte vi opp før vi dro på topptur mens vi ventet på at den ble varm. Kongshelleren (selvbetjent) ligger vakkert til blant flere topper, så vi fikk kommet oss på flere utsiktspunkter og sett solnedgangen før vi kjørte ned igjen.

Torsdag: Strålende sol også denne dagen. Vi gikk til Geiterygghytta (Betjent), 14 km også denne strekningen. Også denne dagen gikk turen fort i fint terreng. Vi møtte flere hundespann på veien. Ettermiddagen ble tilbrakt med en øl i solveggen og en liten topptur.

Fredag: Siste dag og vi gikk til Finse, 16 km. Gråvær fra morgenen av men sol og blå himmelgløtt i vår retning og vi gikk etterhvert inn i finværet. Var framme på Finse rundt 14.30 etter en god pause i selvlaget levegg.

Dette var en utrolig fin tur, men vi ble overrasket over hvor lett terrenget var. Etter turen vi hadde i fjor, med tremilsetapper omtrent hver dag, ville vi ha kortere strekninger, men var ikke forberedt på hvor raskt det gikk - selvfølgelig mye takket være det fantastiske været. Dersom man ønsker seg en mer utfordrende tur er det kanskje like greit å velge et annet terreng eller for eksempel ta strekningen iungsdalshytta-geiteryggen på én dag, noe som bør være helt overkommelig. Eller man kan legge inn noen toppturer slik vi gjorde. Setter man derimot pris på koselige turer med fin veksling mellom betjent hyttekomfort og selvbetjening er dette en perfekt rute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.