Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS - hvilken modell?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg trenger en GPS. Den må være Garmin, og den må kunne ta inn/vise kart med samme ekvidistanse og målestokk som Norge 1:50000.

Jeg har null peiling på gps, men bruksområdet blir stort sett toppturer/teltturer over maks et par netter. Den må kunne tåle litt kulde.

Pris er en viktig faktor.

Hvilken modell bør jeg kjøpe????? En liten begrunnelse for hvorfor akkurat denne modellen gjelder, hadde vært supert.

Jeg er fantastisk takknemlig for litt hjelp her :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg trenger en GPS. Den må være Garmin, og den må kunne ta inn/vise kart med samme ekvidistanse og målestokk som Norge 1:50000.

Jeg har null peiling på gps, men bruksområdet blir stort sett toppturer/teltturer over maks et par netter. Den må kunne tåle litt kulde.

Pris er en viktig faktor.

Hvilken modell bør jeg kjøpe????? En liten begrunnelse for hvorfor akkurat denne modellen gjelder, hadde vært supert.

Jeg er fantastisk takknemlig for litt hjelp her :wink:

Du kan spare veldig mye hvis du får noen til å kjøpe med seg en GPS fra USA.

Ikke noe problem med garanti og reperasjoner heller.

Jeg har en Garmin 60C, men kan ikke skryte av bred erfaringer med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken modell bør jeg kjøpe????? En liten begrunnelse for hvorfor akkurat denne modellen gjelder, hadde vært supert.

Jeg har brukt GPSmap 60C et par år, og angrer på at jeg ikke kjøpte S (nå heter den CSx). Jeg bruker den mest til padling (ikke så nøye med vekt), og dette er jo den nest dyreste modellen. Både Vista og Legend er billigere, men har fargeskjerm og kartmulighet. De er også lettere. Har ikke erfaring med disse, men regner med at det er mindre lagringskapasitet og skjerm enn på gpsmapen. Hadde en gammel etrex en gang (uten kart). Opplevde det litt knotete med knapper da (særlig med hansker). Har ikke prøvd med hansker på 60C, men har noek litt av samme problemet der... Batterilevetiden tror jeg er blitt veldig bra på alle modeller. I alle fall varer batteriene på min gamle Etrex (me s/hv skjerm) like lenge som de samme batteriene til min 60C. Det skjer MYE på batterifronten om dagen!

Lykke til! (Finnes også en intro til GPS på www.adrenaline.no - GPS for deg og meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Garmin 76CX for noen måneder siden.

Føler jeg kan svare to setninger fordi jeg også har null peiling hver gang jeg skal kjøpe noe teknisk. Det er viktig å sette seg inn i valgmulighetene.

1. Gå inn på Belanor.no som er importøren av Garmin. Der kan du få spesifikasjoner på alle modeller og sammenlikne.

2. Søk her på forumet - jeg fant masse nyttig info.

Så spør jeg kjente med teknisk innsikt.

3. Pass på at den har den nye antenna som heter SiRF fikk jeg vite var viktig

4. Pris er avhengig av skjerm osv. For meg var lagringskapasitet viktig

Jeg valgte en av de dyreste likesågodt Garmin 76Cx mye pga minnekapasitet.

Jeg valgte altså bort Kompass og høydemåler som er det S-en i CSX står for.

Det er jo alt etter behov men jeg syns det ble dyrt nok.

Kart må du kjøpe i tillegg. De er dyre.

Shop pris. De har mange forhandlere.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk, dere er meget hjelpsomme! Jeg må bruke noen minutter på å døyve dette.

Kanskje dette ikke blir så billig nei, kompass og særlig høydemåler hadde vært helt konge egentlig :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg ser at det er en nettbutikk som opererer med en såkalt "USA"-modell av 60csx, har dette noe å si? Er det kun menyspråket som er engelsk, eller er det andre forskjeller. Prisen de tar er 3595...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har hatt en 60CSx siden i fjor høst.

Det elektroniske kompasset trekker strøm så det er alltid slått av.

Høyden får du uansett fra satellittene.

Internminnet brukes til sporlogg m.m. hvis jeg ikke husker feil.

Kart havner på minnebrikken. Jeg kjøpte en på 256mb (Sandisk). Fikk den aldri til å virke. Den bor nå i mobiltelefonen.

Ellers så har Berghaus en veske som passer perfekt til Garmin 60. Anbefales.

Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en garmin eTrex Legend Cx i fjor og har vært kjempefornøyd. Denne har også en høydemåler selv om vista utgaven reklamerer med dette dog til høyere pris. Foskjellen er at vista sin høydemåler går på barometertrykk og ikke Gps signalene. Sies å være mer nøyaktig, men min erfaring er at den på legend er stort sett innenfor 10 meter på høyden og da slipper en kalibrering.

Den er enkel å bruke og menyene kan du til tilpasse slik du ønsker. I tett Skog er eneste gang jeg sliter med dekningen, den blir borte noen ganger, men bare for noen sekunder.

denne typen er billigst på kartbutikken:

http://www.kartbutikken.no/produktdetaljer.php?visprodukt=8315

og koster 2800 kr. Den har 32 mb minne, men kan lett utvides. minnekort på 128 mb får en kastet etter seg for under 100 kr. du trenger ikke noe større!

Når det gjelder kart.

skjekk ut denne siden!

http://thepiratebay.org/search.php?q=norway+topo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en ting, batteriet varer i 30 timer. Det er det som er oppgitt av produsenten og om sommeren er nok dette riktig. kan brukes mange dager i strekk uten å bytte batterier.

Har brukt den på helgeturer om vintern og ikke trengt å bytte batterier da heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Etsvends: Sier du at barometermålinger på gps er bedre enn gps-høydemålinger? Da kan jeg vel bare beholde min høydemåler på klokken min og heller kjøpe gps uten høydemåler da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ofte en Polar s625x med på tur. Data fra klokken lastes over til PC.

Har sjekket nå og finner at på 10 turer til Gulfjellstoppen (987m) ligger målingene mellom 982m og 986 m.

Har bare en måling med Garmin 60CSx. Den er på 990,9m. Målt med satellitt.

Korrekt høyde ville være ca 987+1 kan jeg tenke meg. (Siden jeg ikke krøp opp). :lol:

Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har lest meg til at eneste forskjellen mellom amerikansk og europeisk versjon av 60csx er at den amerikanske har et amerikansk basemap. Hva vil dette si? har det noen betydning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest meg til at eneste forskjellen mellom amerikansk og europeisk versjon av 60csx er at den amerikanske har et amerikansk basemap. Hva vil dette si? har det noen betydning?

Nei, basekartet bruker du jo ikke, da du laster inn kart fra det området du skal bruke. Tror også målestokken på basekartene er slik at de er uinteressante i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basekartene brukes ikke. De sier at en er i oslo, men ikke mer en det. Nøyaktigheten er også svært dårlig, den kan vise at en er 300 meter på siden av E6 når du utvilsomt kjører der. Kun hoved veier er tegnet inn og store innsjøer, mjøsa feks.

Kan altså ikke brukes til å si mer en at en er på østlandet, nær eller i større byer ol.

og igjen for dere som trenger kart:

http://thepiratebay.org/search.php?q=norway+topo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Går det an å vise f.eks Jotunheimen og Trondheim samtidig i Mapsource, sånn at kartene henger sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Garmin GPSmap 60CSx med 1GB minnebrikke. Det er nok overkill i forhold til behovet, men tilfredsstiller nerden i meg. De fleste (meg inklusive) greier seg sikkert med noe rimeligere.

Ang GPS og nøyaktighet, så driver en GPS litt avansert triangulering så nøyaktigheten er avhengig av satelittenes posisjon og hvor mange satelitter som er noenlunde høyt på himmelen. Det er også grunnen til at det er større usikkerhet m.h.p. høyde enn posisjon. Med EGNOS aktivert kommer man i gode dager ned i +/- 2-3 meter på posisjonen men neppe bedre enn +/- 10 meter på høyden.

En barometrisk høydemåler vil være langt mer nøyaktig, men må kalibreres og er selvfølgelig følsom for endringer i lufttrykk (og også følsom for temperaturendringer).

Og, nei, Mapsource kan ikke vise mer enn ett kart om gangen (det går rykter om at det skal fikses en fremtidig versjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med EGNOS aktivert kommer man i gode dager ned i +/- 2-3 meter på posisjonen men neppe bedre enn +/- 10 meter på høyden.

Forresten har de fleste mottakere en midlingsfunksjon for å beregne mer nøyaktig posisjon. Da antar mottakeren at du står i ro og foretar en serie målinger som det beregnes snittet av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kjøpe Garmin GPS så er det bare en butikk som gjelder spør du meg...

Malfix i maridalsveien i Oslo, evt. www.malfix.no

Sitat fra internettside:

NB! Til nye Kunder:

Vi har en meget liten butikk!

Besøker du oss i sentral sesong?

Kom ikke i hast, du bør ha god tid.

Godt humør og / eller gal humor er nødvendig.

Fortvil ikke, ventetiden er vanligvis godt betalt.

Hjertelig velkommen

til en uvant dimensjon!

---

Våre lukketider er fleksible:

Fax eller ring og vi finner tid som passer.

Vi går ikke hjem før DU har fått hjelp

Jeg kjøpte min GPS der og makan til morsom handletur. Han karen som eier butikken må være en av norges beste selgere og som han sa da jeg spurte om pris.... "BEST!"

Da jeg gikk ut av butikken med en Garmin GPSMap 60 CsX så føltes det faktisk som om jeg hadde vært i en uvant dimensjon....

God handletur...

Dan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ett spm:

På de gps'ene der det står at det er innebygd høydemåler, vil det da si at man har et barometer innebygd i selve konstruksjonen da?

Kan man da altså få ut høyden på billigere modeller også, men her er høyden er satelittbasert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett spm:

På de gps'ene der det står at det er innebygd høydemåler, vil det da si at man har et barometer innebygd i selve konstruksjonen da?

Kan man da altså få ut høyden på billigere modeller også, men her er høyden er satelittbasert?

enkelte modeller har innebygd høydemåler som gjør at du får en mer nøyaktig info om hvor mange moh du ligger på. på alle gpsene til garmin har du mulighet til å se hvor høyt du er, men på de uten høydemåler tas dette ut i fra din posisjon på kartet(?). har du sett Etrex Legend CX??? den er en meget god gps med tanke på pris. den er ikke av de største, og mangler høydemåler og elektronisk kompass men har dog en meget bra batterilevetid.

http://kartbutikken.no/produktdetaljer.php?visprodukt=8315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det jeg lurer på er da: trenger jeg en gps med barometerbasert høydemåler, når jeg allerede har en Suunto klokke med høydemåler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkelte modeller har innebygd høydemåler som gjør at du får en mer nøyaktig info om hvor mange moh du ligger på. på alle gpsene til garmin har du mulighet til å se hvor høyt du er, men på de uten høydemåler tas dette ut i fra din posisjon på kartet(?).

Neida. GPS-mottakere uten barometrisk høydemåler triangulerer høyden din, du trenger ikke kart med høydeinfo (f.eks. Metroguide er uten dette). De med barometrisk høydemåler kan bruke begge alt ettersom. Min står satt opp med autokalibrering. Dvs. at den barometriske høydemåleren blir kalibrert av GPS-høyden. Har ikke satt meg inn i havordan dette gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.