Gå til innhold
  • Bli medlem

Skistøvler


Lars

Anbefalte innlegg

Jeg lager en ny tråd til støvler, så kan skiene seile sin egen snø... Har et par med BC109 fra Fischer som skal testes til vinteren (som ikke har kommet enda her i Krsand...)

Støvler har jeg derimot ikke kjøpt enda, og lurer i den forbindelse på om noen har erfaring med sånne støvler en tar ut innerstøvelen av. Kunne vært greit å ha med denne ned i soveposen til vinteren. Hadde ganske mange kalde morgener med jernharde støvler i vinter.... Men, det styrker vel karakteren...

Nå er støvlene fra i vinter helt utgått, så jeg må ha noe annet. Er jo innerstøvler i plastsko, men tror jeg skal holde meg til lær - det er jo mest som fjellski jeg bruker skiene - selv om jeg gleder meg til å sette utfor... :)

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Lars!

Har planer om nye skisko, og har undersøkt litt...

Har kommet frem til å satse på Varg siden jeg har Varg Skarstind som vandrestøvler. Disse er jeg meget godt fornøyd med når det gjelder både lær, såle og passform.

Varg har tre modeller: Morgedal, Skavl og Polar.

Etter diskusjon med forhandlere og venner med erfaringer fra Varg skisko har jeg kommet frem til føgende konklusjon om de tre modellene:

Morgedal: Lettest, best til langtur, minst gunstig til kjøring og minst issolert.

Skavl: God til langtur, greie kjøreegenskaper (til lærsko å være), bedre issolert, litt tyngre og stivere.

Polar: Med innerstøvel derfor varmest, tyngst (ca.500g mer enn Morgedal i str. 43), stivhet som Skavl, men kan gi gnagsår hos langt fler og langt raskere pga. innerstøvelen.

Etter å ha gjort meg opp denne konklusjonen om modellene velger jeg nokk Skavl til mitt bruk, som er langturer med sekk/pulk (Tromsø, Svalbrd og Østlandet, altså kaldt i perioder!), vanlige "søndagsturer" med leik og morro på ski og til hytteturer.

Fordi: Skavl gir støtte, er ikke for stiv, ikke så tung, lite klager på gnagsår og såleknekk og tilnærmet null reklamasjon.

Dette var litt om Varg, det finnes andre gode produsenter av skisko på markedet også, men disse er jo norske og tilpassa norske bein! Prisen er litt høy, men har vært vært det når det gjelder vandrestøvla mine!

En ting til, jeg har ikke prøvde dem selv, så dette er andre hånds informasjon...

Lykke til med sko-kjøp, og tenk deg om, for ingenting er værre en uduglige skisko! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Varg Morgedal kan jeg ikke anbefale. Jeg bruker dem nå, men det er et eller annet galt med pløsen og snøringen som gjør dem vanskelige å snøre - og de gnager litt også. De er ikke spesielt varme, men det er vel heller ikke meningen. Uten ekstra innleggssåler frøs jeg som jeg aldri før har gjort når jeg skulle vasse i snøen opp en lang og bratt bakke. Da hadde doble støvler vært tingen.

Tidligere hadde jeg Asolo Morgedal. Behagelige skistøvler å gå med, men de hadde heller ikke spesielt mye isolasjon. Er Asolo gått ut av produksjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par Varg Polar med tøffel. De er helt brukbare å gå med, selv om mine har en tendens til å kippe litt. Tror ikke det er størrelsen som gjør det, heller løsningen på skoa. De er varme og stabile og kan brukes til det meste. Prisen er vel kanskje det som er negativt.

Forresten kjekke sko om vinteren når du er avhengig av å ha noe på beina om kvelden, men ikke orker å gå med hele skoa. Tøflene er skikkelig fottøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par Varg Polar med tøffel. De er helt brukbare å gå med, selv om mine har en tendens til å kippe litt. Tror ikke det er størrelsen som gjør det, heller løsningen på skoa.

Hva mener du med kippe litt ? Er dette den irriterende knekken på oversiden av støvelen som lager gnagsår på oversiden av foten? Har fått dette i det siste, riktignok etter 2 sesongers bruk. Støvlene var perfekte inntil nå og jeg kjøper nok Varg Polar igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med kippe litt ? Er dette den irriterende knekken på oversiden av støvelen som lager gnagsår på oversiden av foten? Har fått dette i det siste, riktignok etter 2 sesongers bruk. Støvlene var perfekte inntil nå og jeg kjøper nok Varg Polar igjen.

Nei de kipper bak slik at jeg får gnagsår øverst på hælen. Jeg kjøpte meg et par Varg Skavl for å mulig slippe problemet, men det er der også. Men det går greit bare skoene snøres skikkelig. Jeg har et par Crispi Antarctic, de kan jeg gå milevis med uten noen problemer med kipping og gnagsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.