Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor velge lady hagle ?


Diana

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal mange damer ha lady hagle i kal 12 ? Jeg ser flere ulemper enn fordeler med lette lady hagler .

Hva er vel ikke verre å skyte med en ei lett hagle med skarp kam ? noe de fleste lady modeller har grunnet innsparing på stokk for å redusere vekten . Det eneste positive er jo vekten ( lett å bære ) . Men det hjelper jo ikke om man har blitt redd rekylen . Da må det vel være bedre å velge kal 20 , eller en halv auto ? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eneste grunnen til at noen velger "Dame" hagle er som du sier vekten.

Jeg vet at det er en del menn som også velger "Dame" hagle pga. vekten.

Ikke vet jeg hva de tenker på :roll: .

Men det er jo ikke sikkert at en lettere hagle slår så veldig mye mer enn en som

er tyngre. Kan jo hende de har testet det??

Noen som har erfaring??

Det er jo akkurat det samme med rifler, da jeg kjøpte mi ble jeg enbefalt 6,5 x 55 pga. at de andre "sparket" så mye mer :?

Jeg kjøpte 6,5 x 55 jeg :wink: , men gud så skuffende å finne ut at 308 ikke "sparker noe mer!

Jeg kjenner iallefall ikke noe forskjell på de to kalibrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kvinnene jeg kjenner som går på jakt bruker kaliber 12, og standard hagler. Justeringene som ofte blir gjort for de som er kortvokste, er å kutte av kolben. Hvis du er ungdom, kan det være lurt å ta vare på biten, så kan den skrus på når man har vokst.

rekyllappe kan også benyttes i tillegg til innkortet kolbe.

Rekyl er sterkt overdrevet når det gjelder hagle, blåmerker forekommer men grunnet uheldig plassering av kolbe under skudd.

Ved raske skudd er det lett at kolbeplassering ikke sitter optimalt, dette kommer ved trening.

Likeså er det lurt å la kroppen gi etter for rekylen, står man "stiv som en stokk" blir det mer bank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om en står på ei bane og skyter noen hundre skudd merker du om kammen er for skarp ! Dette er utprøvd ! Mengdetrening er viktig , er ikke nok med 25 skudd i uka . Mange blir skremt når de på andre runden får så vondt att de ikke tørr å legge kinnet nedpå kammen . Noe som ikke gjør ting mye bedre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen til at noen velger "Dame" hagle er som du sier vekten.

Jeg vet at det er en del menn som også velger "Dame" hagle pga. vekten.

Ikke vet jeg hva de tenker på :roll: .

Men det er jo ikke sikkert at en lettere hagle slår så veldig mye mer enn en som

er tyngre. Kan jo hende de har testet det??

Noen som har erfaring??

Det er jo akkurat det samme med rifler, da jeg kjøpte mi ble jeg enbefalt 6,5 x 55 pga. at de andre "sparket" så mye mer :?

Jeg kjøpte 6,5 x 55 jeg :wink: , men gud så skuffende å finne ut at 308 ikke "sparker noe mer!

Jeg kjenner iallefall ikke noe forskjell på de to kalibrene.

Et lettere våpen vil alltid "sparke" mer enn et tyngre våpen med samme ladning, det er ren fysikk.

Når det gjelder riflene dine, (og for såvidt hagler også), er det en del andre ting som også spiller inn. Bl.a. er utformingen av stokken særs viktig! Jeg har selv opplevd å bli redd rekylen fra min ellers noe puslete .308 fordi stokkens utforming førte til munningsvipp som gav meg kikkerten i panna ved annethvert skudd! (Scmidt & Bender, kort øyeavstand). Da jeg byttet stokk forsvant problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lettere våpen vil alltid "sparke" mer enn et tyngre våpen med samme ladning, det er ren fysikk.

Når det gjelder riflene dine, (og for såvidt hagler også), er det en del andre ting som også spiller inn. Bl.a. er utformingen av stokken særs viktig! Jeg har selv opplevd å bli redd rekylen fra min ellers noe puslete .308 fordi stokkens utforming førte til munningsvipp som gav meg kikkerten i panna ved annethvert skudd! (Scmidt & Bender, kort øyeavstand). Da jeg byttet stokk forsvant problemet.

Oki, jeg har iallefall ikke merket noen forskjell på de børsene jeg har skutt med i 308 og min Sauer i 6,5 x 55.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også ei rifle i kal 6,5 . Det er en ombygd mauser . Jeg mener att en ikke får ett mer allsidigt våpen en en 6,5 (mulig jeg tar feil )

Har brukt den på alt fra elg til bever og toppjakt . Har ikke ønsket meg noe grøvre kaliber ,treffer en der en skal faller det . Har jaktet en del med grove kalibre , men kulebanen daler deretter ! Da må en ha ett våpen til hvert sitt bruk ( ok for de som har penger til det )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.