Gå til innhold
  • Bli medlem

Rottefella Riva I/II/III Hva er forskjell, fordeler og ulemper?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på utkikk etter nye skibindinger men er usikker på hva jeg skal velge. Jeg har brukt Rottefella Telemark tåbindinger, men ønsker meg kabelbindinger på mine eldre Åsnes Nansen for litt mere kontroll i svinger og utforkjøringer. Jeg bruker Varg Skavl skisko, supplert med Compeed.

Jeg ser at mange bruker Rottefella Riva III, men ser at det også finnes mange brukte Riva II og Riva I bindinger som er billige. Er disse bedre/dårligere/like/annerledes i funksjon fra Riva III og hvorfor bør jeg velge den ene fremfor den andre?

Det er også noe som heter Riva 412 og Riva Z samt noen fancy som heter Chili. Hva er dette slags bindinger? Det er ingen jeg spør som helt vet forskjellene. Kan noen forklare?

Kom Riva II med orange spenner på kabelene?

En undrende skiløper på tur i utstyrskogen venter spent på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Riva3 og Chilli, tåjernet er eneste forskjellen såvidt jeg har fått med meg. Chilli er stivere/kraftigere, utviklet for plaststøvler. Riva3 er et godt alternativ, mine skal snart i tjeneste på et par nye ski (-nnstøvler) :)

Et søk og jeg fant denne

http://home.no.net/rotegud/heimeside1/sider/telemark.htm

Siste del av siden har en del historikk ifht utvikling av utstyr/bindinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tror forøvrig du vil ha liten sjans for å merke forskjell på riva 2 & 3, spesielt hvis du har lærstøvler. Men hvis du er interessert kan jeg muligens selge deg et par riva 3 forresten :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Riva3 og Chilli, tåjernet er eneste forskjellen såvidt jeg har fått med meg.

I tillegg har Chili stive stag med ledd som sitter fast i jernet, mens Riva 3 har wire som går rundt hele jernet. Ville vært forsiktig med å bruke plaststøvler på Riva, har sett folk rive i stykker hele bindingen med halvkraftige plaststøvler. Riva 3 er fin hvis du vil ha en kombinasjon av gå-/kjørebinding. Eller enda bedre: Riva Z om du får tak i den. Den har samme tåjern som Chili, men wire som går rundt plata, som Riva 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å unngå chilli dersom du bruker lærsko. Tåjernet gnager på sømmene på toppen av sålen. I tillegg gnager fjærene på utsiden av læret bak på skoen. Noen selger i skrivende stund nye Riva3 for 490 kroner på finn.no. Vet flere som har kjøpt der. Billig, og så kan det være greit å ha et par reservebindinger på hylla. Bruker du plastsko, går det fortsatt an å bruke Riva3, men chilli er å foretrekke. Dette på grunn av at de små vinklene (i stedet for tversover-tåjern) kan gnage litt på støvlene. Men det skal mye bruk til før det blir et problem :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg har Chili stive stag med ledd som sitter fast i jernet, mens Riva 3 har wire som går rundt hele jernet.

Børstet støv av Riva3'n (som har lagt ubrukt ca 3 år), du har helt rett.

Jeg vil anbefale deg å unngå chilli dersom du bruker lærsko. Tåjernet gnager på sømmene på toppen av sålen.

Bekreftes, slitasjen blir raskt synlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er faktisk to varianter av Chili: Den gamle varianten hadde to wire som var hengslet til selve stålplaten. Den nye varianten har stive stag tilsvarende Cobra Black.

Denne slitasjen på lærstøvler med Chili: Har dere da gått med bindingene ganske stramt på? Jeg går med bindingen meeget slaskete på skoen i oppoverbakkene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte ei stund den gamle Chilibindingen i lag med lærsko. I tillegg til slitasje på skoa, hadde eg også problem med at wire'en røyk like ved dette ledd-festet. Skifta så over til Riva3 og har vore fornøgd etter dette. 412 bindingen er kanskje den beste "gå" bindingen. Kjenner fleire som har brukt denne utan problemer i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.