Gå til innhold
  • Bli medlem

Trugetur over Hardangervidda


Mayhassen

Anbefalte innlegg

Da var det på tide å få lagt ut turrapporten fra min tur over Hardangervidda.
Turen startet på Finse 20.jan, jeg gikk på truger via Hårteigen og ned til Haukeliseter.
En flott tur med mye sol, vind, snø og fjell om hverandre, mest vind og snø..

Jeg hadde ei side (mayhassen.co.nr), men fordi mye surr med server ++ kjøpte jeg meg et eget domene og serverplass.
Det nye domenet er www.mineturer.net. Her ligger også turrapporten.
Hope u like..

Direkte link til turdagboken: www.mineturer.net/hardangervidda/hardangervidda07/dagbok_vidda07.html

 

(Denne turrapporten finnes kun på http://web.archive.org/web/20090106025236/http://www.mineturer.net/hardangervidda/2007/jan/index.html

admin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mayhassen, det var en interessant rapport. Godt gjort å gjøre den turen som den første vinterturen! Er det sånn å forstå at du aldri har ligget i telt om vinteren før denne turen?

Det er inspirerende å lese om mennesker som våger seg på tur alene. Jeg har også gjort noen turer alene, og det er godt å vite at jeg så å si ikke er alene. :)

Forresten, jeg la merke til at du bruker ordet whiteout, hvis du ønsker å bruke et norsk ord, hva med blindføre?

Å ha disse fjellområdene så nærme der vi bor, er helt utrolig. Bare noen timer med bil eller tog. Vi nordmenn er heldige.

Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayhassen, det var en interessant rapport. Godt gjort å gjøre den turen som den første vinterturen! Er det sånn å forstå at du aldri har ligget i telt om vinteren før denne turen?

Det er slik å forstå ja :wink:

Det er inspirerende å lese om mennesker som våger seg på tur alene. Jeg har også gjort noen turer alene, og det er godt å vite at jeg så å si ikke er alene. :D

Synes det er veldig behaglig å være på alenetur, i en viss lengde, vet ikke om jeg ville vært en måned aleine.. det får vel kanskje tiden vise? :)

Forresten, jeg la merke til at du bruker ordet whiteout, hvis du ønsker å bruke et norsk ord, hva med blindføre?

Å ha disse fjellområdene så nærme der vi bor, er helt utrolig. Bare noen timer med bil eller tog. Vi nordmenn er heldige.

Stå på!

Skal stå på og du leser kanskje snart om at jeg har rotet meg oppi totalt blindføre også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig behaglig å være på alenetur, i en viss lengde, vet ikke om jeg ville vært en måned aleine.. det får vel kanskje tiden vise? :)
Å ta ei veke åleine på fjellet er topp. Det å kunne stole på seg sjølv, egne beslutningar basert på erfaring, gå i eige tempo og ellers styre dagen sjølv er veldig gjevande. Dette utviklar personlegdommen og sjølvtilliten. Du har mykje å tilføre felleskapet etter ein slik tur - garantert :wink:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De havrebombene har jeg ingen nøyaktig oppskrift på, men sånn ca etter hukommelsen:

en pakke (750g) havregryn

en pakke (1kg?) grovmalt hvete

1/2 pakke rug

en pakke sukker (1kg)

en stor pakke margarin (1kg)!

endel egg, husker jeg tok resten i kartongen, tror det var 8-10..

5-6 spiseskjeer med bakepulver og vaniljesukker

så dumpet jeg oppi endel sesamfrø, solsikkekjerner og linfrø til monsterdeigen blei sånn passe fin klissete.

Jeg tok ca en liten neva med deig til hver kake, de vokser endel i ovnen så greit med litt mellomrom. Jeg tror jeg steika 5-6 vendinger med denna mengden, men så har jeg også kaker i frysa til mange turer fremover! Stek dem forresten i ca 30-35min, dette ser du ann på str, smak i vei. De smaker forresten enda bedre på dag 2 kalde..

De er geniale for de er lett-tygde uansett temp! Det hender faktisk at jeg tar en opp av frysa og spiser den direkte uten problem what so ever :?:

:edit:

Dog det ikke finnes hvitt mel i disse kakene er det ingen Fedon kost, da er det sagt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg malte også opp en 5 plater kokesjokolade og blandet i deigen. Dette merker jeg nesten ikke noe til i smak, men det er jo energi, så neste gang kjører jeg nok kanskje 10-15 plater oppi for å få en skikkelig sjokovariant til avveksling, men dette er ikke et must for de er gode på smak uansett syns nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke noe væske altså, eller holder det med smøret og eggene? lagde brød av en lignende oppskrift en gang men det blei bare hardt og umulig å tygge. sikkert bedre i små kaker og kortere steketid.

ser ut som det bare er å eksprimentere med innholdet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turrapporten din, Mayhassen, var spennende lesning. Jeg ble mer og mer imponert over kondisjonen og hvordan du taklet vanskelighetene etterhvert som de oppsto. Spesielt hvis dette er din "jomfrutur" i vinterfjellet må psyken din være langt over middels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turrapporten din, Mayhassen, var spennende lesning. Jeg ble mer og mer imponert over kondisjonen og hvordan du taklet vanskelighetene etterhvert som de oppsto. Spesielt hvis dette er din "jomfrutur" i vinterfjellet må psyken din være langt over middels.

Enig! Når det blåser så kraftig at du lurer på om teltet holder, og vinden nærmest bare fortsetter å øke, og det er 25 km til nærmeste sivilisasjon, skjønner jeg meget godt at du kan bli litt varm i trøya. Hadde ikke følt meg særlig høy i hatten da! :D

Frisk tur Mayhassen, og mange fine bilder! Blant annet kult bilde av fantom-Hårteigen, hvor fjellet er omgitt av snøføyke/tåke:

http://www.mineturer.net/maps/images/vidda_dag5_5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, om jeg har så sterk psyke vet jeg ikke, hadde jo ikke noe annet valg enn å gå..

Den kvelden ved Hårteigen sitter godt i hukommelsen enda :D Men jeg tror faktisk morra mi hadde det værre de dagene der, ho satt hjemme og så på værmeldingen og leste om han hundeføreren som hadde kjørt seg fast osv, uten å kunne vite hvordan jeg hadde det. Det ble snakk om satelitt telefon når jeg kom hjem..hehe

Takker for kommentar på bildene, du skal vite at det ligger store smerter bak noen av dem, begynner nesten å fryse på fingrene av å se på dem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponert! :) Et par litt "på kanten" situasjoner, som kunne gått veldig galt, men skytsenglene dine var tydeligvis også med på turen :roll:

Har sett på tursidene dine, og tatt bølgen flere ganger! Et skolebokeksempel på hvordan det skal gjøres! Har et lite spørsmål mht Jotunheim-turen din: ca hvor mye veide sekken din ved start?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje WJ:

Dumdristig var det flere som sa jeg var, ikke bare familie, men også kamerater (sagt i ettertid). Det var ikke sånn at jeg heller ikke tenkte tanken selv, for det tok litt tid før jeg bestemte meg. Når jeg først da hadde bestemt meg var jeg så psykisk innstilt på forhånd til å gå, fryse og slite i ca 10 dager at jeg hadde det nesten bedre enn forventa. Jeg hadde drømmer om at jeg ble tatt av skred osv ukene før :lol:

Men nå er standaren satt ja, eller, jeg er iallefall litt klokere nå :) Bra du er inspirert, ser fram til å lese om resultatet av inspirasjonen du nå har fått :)

Fjellaben:

Tusen takk for kommentaren din, liker skryt :lol: Da får jeg også mer motivasjon til å fortsette med siden!

Tror sekken veide ca 25kg hvis jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det :lol:

Ble forresten gjort oppmerksom at min lille videosnutt på dag 2 ikke fungerte, dette skal nå være fikset.

Sett dere selv inn i samme situasjon når man står maktesløs og ser på farten pulken får... ikke lett å se at det var så langt ned, og deretter se den forsvinne..

Jeg må si jeg ler når jeg ser på klippet (ganske morsomt å høre på reaksjonene mine mens den farer nedover).

Direkte link her:

http://www.mineturer.net/hardangervidda/hardangervidda07/media/1.avi

(18MB)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte sider, imponerende pågangsmot, og tidvis svært artig beskrevet! Jeg lo høyt her jeg satt, varm og god, og leste rapporten fra første til siste bokstav - enda jeg ikke helt hadde tid til dette...Jeg antar du har hatt noe flaks også, at det gikk så bra.

Det var da også en elegant måte å vise bilder på!

Takk for at du deler alt så åpenhjertig med oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Husker jeg leste denne turrapporten for lenge siden, og ble mektig imponert. Linken til siden din funker ikke nå, men hvor lang tid brukte du egentlig på dette tålmodighets-prosjektet over vidda? Turrapporten ville absolutt blitt en god artikkel i bladet friluftsliv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.