Gå til innhold
  • Bli medlem

Zamacola Hermano hagle: trenger info


Anders K

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg har arva ei gammel hagle etter oldefaren min,

men lurer på om dette er noe som er kjent (på godt og vondt) og litt generel info om børsa og fabrikken.

børsa er ei side by side kal. 16

på løpene er det trykket inn følgende: Zamacola H EIBAR-SPAIN, det står noen andre små tegn som jeg ikke sjønner noe særlig av men som ikke betyr noe særlig i denne sammmenheng (tror jeg).

på det andre løpet står det "màrca jabali" etter det jeg har klart å spore opp så er jo fabrikat opplagt(selv om gamle hagler fra eibar kan gi hodepine av å finne ut hvem som har laget hva)

og màrca jabali er mok modell. og jeg har funnet ut at fabrikken startet opp i 1918, men der stopper det. er det noen som sitter på litt info om disse? evt noen bra nett sider.

serie nummer er 1657.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Ikke så mye hjelp, men Produsent navn er Zamacola Hermanos som du hadde funnet ut.

Einbar er bare byen fabrikken ligger/lå.

Spansken min er ikke så god, men Màrca jabali betyr noe slik som villsvinhagle

Eller har jeg funnet det samme som du, at produksjonen startet i 1918.

ZAMACOLA HERMANOS T. (1918)

Enumeration - ZAM - Zamacola Hermanos

Du burde sjekke trangborringen på børsa, står ofte under løpet. Ta av løpet, og kikk under kammerene. Litt forskjellige måter å merke tragborring, mulig det er brukt stjerner.

Side by side er fine og gode hagler. Vær litt moderat når du velger ammunisjon, eldre børser er ikke så glad i høyt trykk.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommentar til siste innlegget. Riktig, vær nøye på hva slags amo du bruker om du i det hele tatt skal bruke børsa. Vismut er tingen for gamle børser. Styr unna stål! Det heter seg at man kan skyte vismut i alle børser som man kunne skyte bly i tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.