Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakkliste og førstehjelpsutstyr


Robert I

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Etter en mindre ulykke på fjellet for en tid siden, så oppdaget jeg at jeg har slørvet med førstehjelpsutstyret jeg har brukt å ha med. Jeg hadde for få kompress, ingenting annet enn rent vann å rense såret med m.m.. Det at jeg hadde over 1 uke igjen av turen, førte til at det ble litt problematisk.

Hva trenger man egentlig å ha med av førstehjelpsutstyr i vinterfjellet?

En god pakkliste motas med stor takk!

Mvh

Robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Mi pakkliste er nok ganske lik din Robert.

- Sportstape, ett par kompress/enkeltmannspakker, Paracet+Paralgin forte. Thats it!

Har fått mange tips fra sykepleiere etc, som ville resultert i full topplomme på ryggsekken.

Betimelig spm, blir spennende å se svarene etterhvert.

Jeg bruker å ha med det samme: men med et par små ting i tillegg (som ikke veie mye).

Det er pinsett, plaster (vanlig) og hefteplaster for sår (for å holde sårkantene sammen - fås på apotek)

De tre siste har jeg (i tillegg til paracet og Paralgin Forte) faktisk hatt bruk for.

Får håpe jeg aldri får bruk for kompress og enkeltmannspakke, som er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi ikke tar hensyn til mengde, så vil lista se ut som følger,:

Sportstape

Kompress

enkeltmannspakke

Paracet/paralgin forte

Plaster

Pinsett

Heftplaster/strips

For egen regning legger jeg til:

Gnagsår plaster/compeed

Desinfiserende servietter e.l.

Vannfri vaselin/Ceridal (vinter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo idiotisk å ikke ha med noe å stanse en blødning med ivertfall...

Det er ikke så vanskelig å skjære eller kutte seg...

En kjapp liste fra hodet mitt:

- diverse kompresser (trenger ikke voldsomt mange, men et par-tre burde holde)

- plastertape

- norgesplaster

- klorhexidin e.l.

- enkeltmannspakke

- elastisk bandasje

- smertestillende

- pinsett og saks

- sportstape

- evt. compeed el. om man bruker det.

Et annet spørsmål er... Kan man relevant førstehjelp?

Bruddbehandling og kjennskap til hypotermi (nedkjøling) mener jeg er svært viktig å kunne noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet spørsmål er... Kan man relevant førstehjelp?

Bruddbehandling og kjennskap til hypotermi (nedkjøling) mener jeg er svært viktig å kunne noe om.

Ja, du har rett lommelun, dog poenget er at man ikke skal skremme folk bort fra fjellet fordi de ikke har feite og dyre skredkurs, brekurs, klatrekurs, førstehjelpskurs, gps kurs osv osv.........

Poenget mht førstehjelpsutstyr må vel være minst mulig, men nok!

Dette, i tillegg til alt annet i sekken skal tross alt bæres 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med meg en enkeltmannspakke, noen mindre kompresser, plaserteip, compeed, paracet, paragin forte, sterile lancetter til å stikke hull på vannblemmer og pinsett. har alt dette i den minste vanntettposen til sea to summit og har da plass til en ekstra eske fyrstikker og annet småtteri.

Jeg antar at når skadene er så omfattende at jeg trenger å bruke enkeltmannspakken er det på tide å avbryte turen å få hjelp utenfra. kompressene kan klippes opp å brukes på mindre sår.

Tror ikke rensevæske ala pyricept er så mye å bry seg med på tur. viktigere å få skyldt såret grundig med reint vann. Spesielt hvis du skal lukke ett sår med hefteteip/sy er det viktig at det ikke ligger igjen noen fremmedlegemer.

Vannblemmer drenerer man gjennom ett hull i huden ca 5mm fra kanten slit at husen legger seg inntill uten at det blir hull på selve blemma.

Ting jeg har tenkt på å ta med er en slik folie som reflekterer varme slik at en kan pakke inn den skadede og evt engangs hansker hvis en kommer over noen med blødninger der en ikke helt kan vite hva slags sykdommer de måtte ha.

Paragin forte har jeg forøvrig dårlig erfaring med når en skal gå fordi jeg blei svimmel og sleit med å fokusere på stien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får dere tak i Paralgin forte til tur? Det krever så vidt jeg vet resept. Går det an å overbevise legen om at det er kjekt å ha med seg på tur?

Etter en fjelltur i fjor høst der jeg dro på meg en skikkelig høy feber så har jeg hatt lyst på å ha med noe sterkere enn paracet i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får dere tak i Paralgin forte til tur? Det krever så vidt jeg vet resept.

Ja det er vel reseptbelagt.

Syt litt ekstra ved den "årlige skaden" så ordner det seg 8)

Lang holdbarhet, ser på ei vilkårlig eske her, skrevet ut i 2003, at den er holdbar til 2008.......... og innen den tid skjer det nok noe igjen..

Kjenner ikke til om man kan få resept, for mulige fremtidige behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke rensevæske ala pyricept er så mye å bry seg med på tur. viktigere å få skyldt såret grundig med reint vann. Spesielt hvis du skal lukke ett sår med hefteteip/sy er det viktig at det ikke ligger igjen noen fremmedlegemer.

Takker for gode svar. Min førstehjelpsveske begynner å ta form. 8)

Jeg lurer litt på nødvendigheten av å rense sår. Er det stor fare for at man kan få betennelse eller andre komplikasjoner i såret om man eksempelvis kutter av seg en fingertupp? (noe som jeg gjorde i tidligere nevnte skade) Jeg må vel si at det ville ha vært betryggende å kunne rense såret litt grundig. Dette særlig tatt i betraktning av at forbindingen stadig blir våt, man surrer rundt med fisk, bål m.m..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det førstehjelpsutstyret jeg har brukt mest på tur er i forbindelse med gnagsår...

Har god erfaring med å bruke hefteplast (tynn plast med luftlommer) som trykkdemper, og så ha sportstape utenpå. Hvis det først har gått hul har man sårsalve på, og klipper hull i hefteplasten over såret. Da blir det litt luft der.

Utover dette ser det ut som du har fått en grei liste - husk at du også får desinfiserende sårservietter, så slipper du å ha med noe flytende.

Faren for nedkjøling er nesten alltid tilstede, og det er viktig å ha et reflektert forhold til det. Jeg har stort sett alltid med meg en form for Jerven-duk (ikke nødvendig hvis man har sovepose/telt). Husker jeg leste om han som frøs i hjel i Jotunheimen pga et ankelbrudd (kameraten løp så fort han klarte).

Jeg pleier forøvrig å ha med litt rep.utstyr (litt forskjellig sommer/vinter). Det er jo ikke bare kroppen som kan gå lei.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren for nedkjøling er nesten alltid tilstede, og det er viktig å ha et reflektert forhold til det. Jeg har stort sett alltid med meg en form for Jerven-duk (ikke nødvendig hvis man har sovepose/telt).

Ja Lars, ser også Etsvends er inne på dette.

Jeg har også alltid med meg den letteste Jerven-duken (veier vel ca 750 gr), selv på sommeren. Selv om det ikke skulle være fare for generell nedkjøling, så har man det langt bedre om uhellet skulle være ute.

Opplever nesten Jerven-duken som en form for livsforsikring når jeg er på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Jervenduk blir for stort og tungt bare til nødbruk, så jeg kjøpte en slik 80 grams nødbivuakk som de selger mye av i statene.

http://www.rei.com/online/store/ProductDisplay?productId=244&storeId=8000&catalogId=40000008000&langId=-1

Jeg har ikke prøvd de (Jeg kjøpte 4 stykk av noenlunde samme fabrikat), men har det alltid i sekken. Vet ikke om noe slikt selges i Norge - altså så lett som dette... men kjekt om uhellet skulle være ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får dere tak i Paralgin forte til tur? Det krever så vidt jeg vet resept. Går det an å overbevise legen om at det er kjekt å ha med seg på tur?

Etter en fjelltur i fjor høst der jeg dro på meg en skikkelig høy feber så har jeg hatt lyst på å ha med noe sterkere enn paracet i sekken.

Hvis du Tar en tur til legen din å forklarer problemet er jeg helt sikker på at det ordner seg med en liten eske paragin forte. Du trengrer jo ikke nødvendigvis en hel pakke, men han kan forskrive en boks med ett hvis antall. Når du først er der kan du også spørre om andre ting som hvordan du bør rense sår, hva du kan behandle feber med osv.. Rense sår kan det hende en sykepleier har mer erfaring med, ta feks kontakt med lokale høgskolen som har sykepleierutdanning. sikkert noen som kan hjelpe deg.

Tilbake til linken:

En må selv vurdere hvor mye førstehjelps utstyr en trenger å ha med på tur. En kan jo ta med seg utstyr for alle mulige anledninger, men dette må jo bæres og en må da gjøre en avveining hvorvidt en ønsker turglede eller sikkerhet i for av alt for tung sekk.

Og så lenge en ikke er på lange ekspedisjoner veldig langt fra folk tar man med seg slik at store skader kan begrenses til en får hjelp eller selv kommer seg ned fra fjellet. Min menig er nå at kutter man av seg fingertuppen så teiper en den ikke sammen og fortsetter ukesturen. altså blir kunnskapen en trenger om å rense/behandle slike sår minimale bortsett fra å stoppe blødningen.

Vinterstid er det selvfølgelig viktig å ha med Vindsekk/sovepose/ jervenduk for å hindre hypotermi hos den skadede, men dette kan også være viktig om sommeren. Med å inprovisere kan en fiksere mange brudd, lukserte skuldre og behandle småkutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmmmm, åssen funker denne ei natt i 15 kalde kjiver??

Ragnar her på forumet testet dette for noen år siden. Linken ligger i en annen tråd, men les om hans test her: http://www.breogfjellsport.no/articles.php?articleID=139

Når det gjelder vekt på utstyr så blir det ofte slik at man har en intensjon om å ha med f.eks. Jervenduk på turene, men om det blir for stort og volumiøst så blir de tatt ut ganske så kjapt under pakkingen. Ikke minst fra små dagstursekker. Det er da disse små lette "bag" ene er på sitt beste... Og om man er på langtur og har med sovepose er jo disse trekkene supre utenpå soveposen i regn og sludd osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vekt på utstyr så blir det ofte slik at man har en intensjon om å ha med f.eks. Jervenduk på turene, men om det blir for stort og volumiøst så blir de tatt ut ganske så kjapt under pakkingen. Ikke minst fra små dagstursekker..

Men det er jo nettopp på dagsturer dette etter mitt syn er så viktig!!

På flèrdagersturer har man jo telt og sovepose.

Vekt liker ikke jeg heller, men at du sier den er volumiøs, det er bare TULL. 29x18x8cm, dvs ligger den godt pakket nederst i sekken er den bare 4 tykk.

Dessuten bør vel en 40 litr sekk alikevel ikke bli mer 1/3 full på solo dagsturer. I såfall bør resten av pakningsplanen gjennomgås, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men at du sier den er volumiøs, det er bare TULL. 29x18x8cm, dvs ligger den godt pakket nederst i sekken er den bare 4 tykk.

De målene der gir at sekken er 4 liter, dvs 10% av plassen i sekken på 40 liter. Vekten er minst 650 gram.

De jeg snakker om har en vekt på 80 gram og er på størrelse med en sigaretteske. Jeg måtte ut å sjekke her og lese reklamen og den sier at 90% av kroppstemperaturen blir reflektert blant mye annet. Disse er kun til engangsbruk.

Hvor mange av de som går f.eks. DNT hytte til hytte, har med seg en Jervenduk? Hvor mange gidder å pakke ned en Jervenduk når de skal på sin lokale trimfjelltopp...?

Ting man skal ha med fast i sekken til nødbruk og førstehjelp må være lett og praktisk. Jervenduken er ingen av delene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ære være hvis den 80gr saken funker, men jeg ble ikke veldig overbevisst av Ragnar sitt testdøgn.

Nå syns jeg heller ikke du skal dra dette lenger ut enn nødvendig. Snakker tross alt ikke om trimturen nå, selv om uhell kan skje der også.

Håper bare for din del du ikke brekker skuldra eller ankelen stygt, låser kneet etc på solotur vinterstid. Da sliter du!

Grave snøgrop/-hule, såfremt det er snø og ikke i steinura, er lite aktuelt når uhellet er ute.

Forøvrig, presset jeg nå jervenduken nedi en 1,5 litr boks (komplett sammenpresset, slik den ligger nederst i en full sekk!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun med sporttape og overlevelsesteppe/folie. Sammen med andre ting man har i sekken burde dette IMHO holde. Dvs. man kan bruke sokkeskift/undertøy o.l. Smertestillende bruker jeg ikke. Målet er å holde blødningen tilbake og såret rent. Litt blødning er vel bare positivt, da det holder såret renere. Om sommeren burde jeg vel strengt tatt ha med adrenalin da det ikke er usansynlig at jeg er allergisk mot veps (har kun blitt stukket en gang - så jeg vet ikke). Burde kanskje ha hatt med ett kompress også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt førstehjelpsutstyr:

Storkniv

Sølvtape

Sportstape

Fanalgin

Speil

Q-tips

Hvis det skjer noe drastisk så har jeg skjerfet.

Har også med meg nål og tråd(senetråd) for andre reparasjoner men dette kan dog brukes til å sy sår om nødvendig. Men sølvtape bruker å holde lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slurver vel ofte litt med oppgradering av førstehjelpsutstyret som (stort sett) alltid er med..

Registrerer at en ting jeg har med ikke er nevnt, nemlig WaterJel brannbandasje. Dette er en liten sak som inneholder et eller annet slags superstoff som gjør det unødvendig å kjøle brannsår med kaldt vann. Man legger bare på bandasjen rett på såret og det både lindrer og heler. Kan være kjekt å ha i forbindelse med bålbrenning og bensinbrennere og sådant mere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.