Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har du på deg på tur?


su-s-der

Anbefalte innlegg

I disse dager når vi hører om microfleece, fleece, ull, polyester, bomull, silke og kashmir; Hva velger dere å bruke under turen? Sommer som vinter, vår som høst...

Jeg har pleid å bruke fleece under ytterbuksa og det samme under jakka om vinteren. Har Bergans Dermizax.

Om sommeren/våren går jeg i samme ytterbuksa, men har ingenting under, og i en genser fra Ullmax rett på overkroppen. Har tenkt å prøve meg på flanellskjorte nå til sommeren.

Golua(populært kalt islandslua) av selskinn(?) er alltid med på tur. Det samme er en boks bønner i sekken :arrow:

Kom med innspill og tips, gjerne hvor man får kjøpt billige ullsokker og annet utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om sommeren når det er varmt bruker jeg en myggtett skjorte fra fjällräven. Pluss en turbukse fra fjällräven eller hjemmelaget modell.

Når det er kaldere bruker jeg en undertrøye i syntetisk material eller ull. Har oppdaget at ull gir fordeler at jeg kan ha det på i flere dager uten at trøyen begynner å lukte vondt. Jeg tar også med en tynn fleecetrøye og en tynn vindtett ytterjakke.

Om vinteren (påske) bruker jeg en underbukse av syntetisk materiale. Pluss en langrennbukse. Tar med en regnbukse som jeg kan ha på som ekstra vindtett ytterlag. Men den har jeg i praksis ikke trengt enda. Om vinteren bruker jeg en tynn windstopperjakke.

Både sommer og vinter tar jeg med en vindtett lue foret med fleece og i hvert fall tynne hansker.

Billige ullsokker av brukbar kvalitet fås kjøpt på europris. Det varer ikke i flere år, men de koster bare en brøkdel av de dyrere merkene. Jeg bruker mest Brigdedale sokker. De varer i 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinter: Brynje Arctic trøye med skalljakke utenpå, bukse (enten softshell eller en Bergans Arctic Ocean, alt ettersom) med longs under. Nå er Brynje Arctic tryøye nesten for varm, så jeg har skaffet meg ull-helsetrøye (Aclima UltraNet) som jeg skal bruke i kombinasjon med en tynnere trøye for å få flere kombinasjonsmuligheter (Fleece genser og/eller fjellduk alltid med i sekken).

Sommer: Tynn trøye, skalljakke og en bukse, ikke longs.

Billige slitesterke ull votter/sokker kjøper jeg på en skipsutsyrsforretning i Fjordgata ("Skips- og Fiskeriutstyr" (?), Det er den i hvitt bygg som ligger nærmest Ravnkloa).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billige slitesterke ull votter/sokker kjøper jeg på en skipsutsyrsforretning i Fjordgata ("Skips- og Fiskeriutstyr" (?), Det er den i hvitt bygg som ligger nærmest Ravnkloa).

Der kjøpte jeg faktisk en fleece bukse av ypperlig kvalitet. Tykk blå fleece. Har ikke funnet kvalitetsfleece bukser andre steder.

Ellers så handler jeg en del ullprodukter på Sparkjøp. Har kjøpt noen ullboksere der som har vært supre (Dovre tror jeg merket heter), og de koster bare 89,-

Janus er ellers favoritten, og Pro-modellen er jo knallbra. Holder i evigheter 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ingen har nevnt det, så anbefaler jeg ulltrøye innderst, og skjorte med mest mulig ull utenpå,

Jeg er varm, men våt. Svetten gjør at alt blir vått selv på kalde dager.

Men jeg har ikke prøvd dette under - 10-15 grader. Det er ikke ofte det er kaldt på min kant av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Softshell året rundt!

Har fullgode 3 lags goretex-, bomulls- og microfibersett, men blir ikke benyttet lenger. Softshell er langt bedre.

Opplever at softshell ikke er fullgodt skallplagg, derfor ligger et goretex paclite sett i sekken i tilfelle skikkelig drittvær. Kunne like gjerne vært et tynt regntøysett, så hadde man spart 4000 spenn.

Undertøy er superundertøy eller Devold ull. Bruker aldri bomull boxer, men syntetisk sportsboxer!

Ull er varmt, men tungt og tørker svært seint. Derfor alltid fleecejakke som iso lag.

I grisekulda -20>> benyttes fortsatt anojakken i bomull.

Flanelsskjorte, er ikke det bomull???

Bomull innenfor skallplagg eller nærmest kroppen har ingenting på tur å gjøre, hverken sommer eller vinter 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vinteren bruker jeg brynje super thermo bukse og genser, pluss ullfrote om det er rolig aktivitet.

Jakke bruker jeg klattermusen Nunatak Anorak (bomulls greie), så fremt det er kuldegrader og jeg ikke forventer alt for mye våt snø eller regn.

Buksa jeg bruker er en gammel norrøna gore-tex greie jeg ikke husker navnet på, (har sikkert aldri visst det heller?) eller evt en vindtett bomulls bukse om det er kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flanelsskjorte, er ikke det bomull???

Bomull innenfor skallplagg eller nærmest kroppen har ingenting på tur å gjøre, hverken sommer eller vinter :!:

Joda. I "gamle dager" var teorien at man skulle ha ull innerst, så en flanellsskjorte, så en ullgenser om nødvendig og ytterst en bomullsanorakk. Flanellsskjorta hadde den "glimrende" egenskapen at den sugde til seg fuktighet og brukte evigheter på å tørke. Jeg droppet flanellsskjorta for flere tiår siden..... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig spørsmål dette.

Hvis været er bra på sommeren kan jeg gå i bikini eller shorts 8) .

Ellers så bruker jeg fjellreven bukse og devold trøye. Og tynn vindtett jakke.

Har somregel med fleesjakke i sekken+ Fjellduken.

Om høsten så bruker jeg Devold stilongs + trøye og Goretex bukse og den samme tynne jakken.

På vinteren bruker jeg mest skibukse og jakke og samme undertøy som ellers.

Buff,vindtett lue og Goretex hansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Litt vanskelig spørsmål dette.

Nei - det er det ikke :)

Jeg starter med Ull T skjorte fra Smartwool, og så ei ulltruse med Fjellräv støttbrok/zip-0ff utapå,

i sekken er en tynn fleece genser, en superlett gtx (1 lags) anorakk -- begge fra L-A, og ei Arckteryx superlett skallbukse.

Det holder -- midtsommers på det varmeste.

Som høsten kommer tar jeg på låra på fjellbuksa, bytter ut T-skjorte med ei langerma fra Varde,

og tar med en tykkere, 3 lags, gtx jakke - den supre fra Marmot.

Så pakker jeg bare på med ull, og nå i januar gikk jeg på Resfjellet i 15 minus i ull Tskjorte, ull langerma skjorte fra Varde, tynn skipolo fra Bergans,

i starten også en tykk flecee genser, og ytterst Norrøna Anorakk.

Nedentil ullstilongs med Norrøna skibukse.

Men tiden er nå kommet til lettere bekledning, så nå gleder jeg meg til påsketurer i bergans skogshorn bukse med elller uten ullstilongs, ulllangerma skjorte med Bergans skipolo med Norrøna annorak utapå. Litt gedigen denne Norrøna annorakken, så jeg funderer litt på den litt mer hendige Marmot jakka, men i tørt snøføre liker jeg ikke "plastikk" på kroppen.

Så kommer våren og da kan man legge bort både skipolo og tykk foret bergans bukse, og nyte våren i Fjellrevens zip off, med Varde ull- T - skjorte (varmere og tykkere enn smartwools) og marmot skalljakka. I sekken ligger ullstilongsen og en halvtykk fleecegenser.

Som juli og sommeren kommer, er ringen sluttet og jeg begynner på toppen av innlegget :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går som regel alltid i ull, iallfall basisplagg som boxer og t-skjorte/trøye. om vinteren bruker eg selvsagt ullstillongs, og lang ulltrøye. min erfaring er at det skal gå fryktelig seint før ei ull-t-skjorte, ei ulltrøye og norrøna røldal-anorakken blir for kaldt,,, men da må man jo kle på seg når man stopper da. til det har eg ei dunjakke som eg kjøpte på loppis for 30kr i høst :)

votter: ull innervotter og en eller annen slags vindvott utenpå. vindtett lue (lowe alpine), buff, osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vinteren går jeg med følgende 'buksekombinasjon': Brynjebukse, fleecebukse m fullengde glidelåser i sidene og skallselebukse m fullengde glidelåser i sidene. Dette gir stor fleksibilitet mht isolasjon.

Når jeg er i aktivitet er fleecebukseglidelåsene åpne ned til leggene og jeg har god åpning øverst i skallbuksen. Ved pauser, i teltleir eller hvis drittværet kommer lukker jeg igjen glidelåsene etter behov. (og skal jeg stå ned en bakke med en viss sjanse for å tryne lukker jeg igjen skallbuksen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mest Janus sin "Black Wool" innerst. Jeg har nok ikke prøvd all ull på markedet , men den er den mest komfortable jeg har prøvd. Selv om den ikke er blandt de mest slitesterke.

Om vinteren kan jeg ha ull innerts både oppe og nede , men om sommeren klarer jeg meg jo uten longjohn. Før syntes jeg at ulla ble for drøy å bruke i varmen , og valgte synt. Men synt lukter "hest" om morran når den skal på igjen etter noen svettedager i fjellet. Siste tur på Hardangervidda da vært klaffet og det ble fint og varmt , merket jeg at det ikke var ubehagelig med ulltrøya likevel. Jeg brettet opp ermene og lot det stå til. Ble varm , men ikke varmere enn i synten syntes jeg. Og selv om trøya ble svettevåt , så luktet den ikke. Jeg bruker omtrent ikke synt lenger.Men jeg har alltid en bommul T-skjorte på lur i sekken til leirliv på fine dager. Det er nå aller mest komfortablet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerstid; shorts og passende lett plagg oventil..

Høst/vinter/vår: 3-lags uforet GTX H/H-jakke, og Helsport HS3-skallbukse, og ull/syntetiske plagg etter behov, evt. fleece som mellomlag.

Skal på en kort dagstur på ski i dag, og da tenker jeg at jeg bruker bruker ull-longs/ulltrøye og et syltynt fleece mellomlag. I sekken har jeg en ekstra tykk fleece genser, samt MSR Dragonfly brenner, drikkeflaske og pølser :D Klarer å presse dette ned i en sekk på ca. 20 liter.. Liker å gå så lett utrustet som mulig...

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt endel plagg på sparkjøp nå, og ble meeget positivt overrasket over prisene der. Sinnsykt billig. Masse gode og rimelige friluftsartikler. Fant bl.a en trekopp til 39,-kr. På Mxsport kostet den samme koppen 150kr og den var til og med mindre! Sier litt om hvor overpriset det er på sportsbutikker.

Takk til bl.a kjiver for tipset om sparkjop :)

Fortsett og kom med andre gode tips til hvor det er billig. Jeg kan varmt anbefale fiskestengene av bambus på biltema til 20kr, hvis du liker å ligge å slappe av med dupp og mark på kroken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke vanlige truser på vinterturene, ellers bare ull.

Men jeg skjønner at vanlige truser ikke er tingen. Wiener pølsa krymper sammen og er nesten ikke mulig å få øye på. Finnes det ull-truser e.l. som tar vare på varmen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke vanlige truser på vinterturene, ellers bare ull.

Men jeg skjønner at vanlige truser ikke er tingen. Wiener pølsa krymper sammen og er nesten ikke mulig å få øye på. Finnes det ull-truser e.l. som tar vare på varmen ?

:lol::P:P:P

Ja det finnes ulltruser og boksere i ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.