Gå til innhold
  • Bli medlem

Lavvo og krypdyr


nokah

Anbefalte innlegg

Hei!

Hun eg er gift med har litt problemer med å ligge i lavvo med tanken på at div. krypdyr (les: huggorm) kan komme inn til oss i løpet av dag/natt.

Er det nokon som har opplevd nokon sånne epiodar?

Har bunnduk, men den er jo ikkje tett langs sidene. Har også vurdert innertelt til lavvoen, men eg reknar med at den også er open i bunn?

Er det nokon som har gode tips ang. maur i lavvoen òg.

Lavvoen det er snakk om er ein helsport varanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke det går an å få denne lavvuen 100% tett for småkryp. Huggorm er ikke aktive om natta, men om lavvuen står oppe også om dagen er det vel en teoretisk mulighet for at de kan komme inn. Selv har jeg aldri opplevd det, og har ikke hatt noen store problemer med maur heller. Går det an å tape bunnduken fast i teltduken?

Hva med å heller prøve å finne steder det er mindre maur (og andre krypdyr), kanskje fuktigere områder. Problemet er mindre tidlig på våren og på høsten enn midt på sommeren, men da er det for mange ikke like fristende å ligge i telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg MÅ bare svare. Ingenting er som det engang var nei. Husker onkelen min som ofte gikk på skautur aleine. Han fortalte han var blitt immun mot huggorm. Han våkna en morgen med soveposen full av hoggorm. Unger var det visst. Han var derfor ike redd for hugggorm mer :)Alternativt får dere vrenge soveposene før dere går og legger dere og få dem ut først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å prøve å bringe seriøsiteten i tråden tilbake til normal.

Jeg gikk et år på Friluftsstudiet i Bø, og hørte aldri noe om at huggorm i gapahuk/sovepose/lavvo var en aktuell problemstilling. Har hatt ganske mange netter utendørs både før og etter dette året, og har aldri opplevd å få dyr i posen. Noen netter har jeg vært plaget av mygg/knott, men de er jo ikke så store. En natt våknet jeg av en måk som satt seg på soveposen (den skvatt mer enn meg....), og en annen natt tror jeg at en røyskatt løp over soveposen inne i en gamme (det var i alle fall noe som løp over).

Generelt er vel dyr redde for mennesker, og de sanser som regel oss lenge før vi sanser dem. Derfor har jeg aldri opplevd dette som noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

det kan være værre å overnatte hjemme i sin trygge seng bak fire tette vegger.

i gjennomsnitt får et menneske 6 edderkopp e.l. i seg, mens de sover.

så jeg tror det er likegyldig om man sover ute eller inne. jeg sover bedre ute og liker meg veldig godt i telt. og huggormen tror jeg vil holde seg så langt unna oss mennesker som den klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hun eg er gift med har litt problemer med å ligge i lavvo med tanken på at div. krypdyr (les: huggorm) kan komme inn til oss i løpet av dag/natt.

Er det nokon som har opplevd nokon sånne epiodar?

Har bunnduk, men den er jo ikkje tett langs sidene. Har også vurdert innertelt til lavvoen, men eg reknar med at den også er open i bunn?

Er det nokon som har gode tips ang. maur i lavvoen òg.

Lavvoen det er snakk om er ein helsport varanger.

Har selv en Helsport Varanger med innertelt. Det stemmer at innerteltet ikke har bunn, men bare "henger" inntill ytterteltet.

Jeg har opplevd å få orm inn i teltet (på dagtid) - ikke lavvo men i ett råttent gammelt camping telt fullt av hull. - og det er selvfølgelig ikke noe hyggelig - spesiellt ikke hvis en har med unger, men i dette tilfellet ble ormen skremt inn i teltet av oss som var utenfor.

I de aller fleste tilfellene vil en orm prøve å flykte og da er jo fordelen med lavvo at den har en masse fluktruter...

Om natta er også vel heller ikke ormene så aktive.

Ellers er vel Helsport Finnmark Lavvu den eneste lavvoen jeg har sett på marketed som har fast bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huggorm unger er mye mer giftig enn voksen huggorm. og huggormbitt er helt ufarlig for friske mennesker hvis man forholder seg rolig. men det kan bli veldig alvorlig hvis man får panikk og får sjokk.

bittet blir en stor hevelse og blir bra igjen så lenge man tar tiden med ro.

Her er det vel delte meninger. Mange påstår at ungene tømmer seg helt for gift med et bitt, mens de voksne med noe mere erfaring fordeler giften i tilfelle den trenger den til flere hugg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huggorm unger er mye mer giftig enn voksen huggorm.

Det verserer visstnok en del misoppfatninger om huggormen, den sitert over skal være en av de mest seiglivede.

"Huggormungene er giftigere enn de voksne dyra. Det er ikke riktig, tvert imot. De er mindre av vekst og har mindre giftmengde. Og det er giftmengden som sprøytes inn i såret som avgjør hvor farlig bittet er. Huggormene er giftige fra de blir født, men ungene er ikke giftigere enn de voksne dyra."

Kilde: Wikipedia: Huggorm

En annen ting det kan være greit å være klar over er at ca 30 % av alle huggormbitt er bitt der det ikke sprøytes inn gift (tørrbitt). Slike tørrbitt er helt ufarlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere virkelig opplevd å få huggorm INN i teltet?

Jaggu glad jeg har inntertelt. :roll:

Forøvrig er det svært sjelden jeg i det hele tatt støter på disse dyrene, selv om jeg går nokså mye i skog og mark. Er de blitt sjeldne? Sist jeg så huggorm var i Rendalen i sommer da jeg kom over et par stykker ved en liten myr, før det igjen tror jeg det kan ha vært så mye som et par-tre år siden sist jeg så huggorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstremt mye hoggorm i nærområdet mitt i fjor, så vel mere orm i hele fjor enn jeg har gjort hele mitt liv. Noen påstod at det var pga av klima, mens andre mente at det hadde noe med mengden av stålorm?! Begge hørtes egentlig merkelig ut spør du meg. Noen som vet hva som avgjør om det blir et hoggorm-år eller ikke?

Jeg bekymrer meg mest for hundene mine med tanke på hoggorm. Så en hund i fjor som holdt på å stryke med etter å ha blitt bitt i snute-regionen. Halsen hovnet opp og de fikk så vidt tatt hunden til dyrlegen. Hoggormtablettene fungerte ikke for å si det sånn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verserer visstnok en del misoppfatninger om huggormen, den sitert over skal være en av de mest seiglivede.

"Huggormungene er giftigere enn de voksne dyra. Det er ikke riktig, tvert imot. De er mindre av vekst og har mindre giftmengde. Og det er giftmengden som sprøytes inn i såret som avgjør hvor farlig bittet er. Huggormene er giftige fra de blir født, men ungene er ikke giftigere enn de voksne dyra."

Kilde: Wikipedia: Huggorm

En annen ting det kan være greit å være klar over er at ca 30 % av alle huggormbitt er bitt der det ikke sprøytes inn gift (tørrbitt). Slike tørrbitt er helt ufarlige.

Jeg så en video, riktignok et opptak. Fra et program om slanger, der de viste ulike slanger også huggorm. Det er ikke mengden gift som er avgjørende hvor giftig det er, men giften i seg selv. Huggorm unger har mindre gift enn voksne, men giften er sterkere. Det finnes også ormer i andre verdensdeler som ikke finnes giftig i det hele tatt, noen av typene får unger som er giftig kun når de er små. Jeg er fasinert av slanger å leser det jeg får med meg. Men det er sikkert like mye meninger der blant forskere som i alle andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstremt mye hoggorm i nærområdet mitt i fjor, så vel mere orm i hele fjor enn jeg har gjort hele mitt liv. Noen påstod at det var pga av klima, mens andre mente at det hadde noe med mengden av stålorm?! Begge hørtes egentlig merkelig ut spør du meg. Noen som vet hva som avgjør om det blir et hoggorm-år eller ikke?

Jeg bekymrer meg mest for hundene mine med tanke på hoggorm. Så en hund i fjor som holdt på å stryke med etter å ha blitt bitt i snute-regionen. Halsen hovnet opp og de fikk så vidt tatt hunden til dyrlegen. Hoggormtablettene fungerte ikke for å si det sånn....

PREDNISOLON tabletter er den mest effektive behandlingen mot huggorm bitt. En slik eske bør følge med om du går i et område med mye huggorm.

Huggorm tabletter som kortison antihistamin er ikke å anbefale da de ikke fungerer som de skal. Tror heller ikke det er å få kjøpt lenger.

Prednisolon kan du gi opptil 20mg for å dempe risikoen for at hunden får sjokk. Skulle hunden få sjokk så er det en selvfølge at den må til dyrlegen for å få et høyverdig kortisonpreparat intravenøst. Da blir den som regel frisk i løpet av god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. jeg trodde at grunnen til at små huggorm er farligere er pga "ukontrollert giftavgang", at de voksne ormene rett og slett ikke tømmer seg...

Jeg har lært at når en voksen huggorm biter så mister den all gifta, går det ikke inn i byttet så har gifta kommet ut av kjærtlene likevel. Og det vil ta en stund får huggormen får produsert ny gift. Men jeg ble litt usikker for nå er det kommet så mange meninger her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ikke akkurat krypdyr, men likevel:

Vi var to stykker på telttur på Dovre for noen år siden. En morgen våknet vi med en mus som løp omkring inne i innerteltet. Den var artig å studere men etter en stund var det greit å få den ut igjen etter at den hadde gjort fra seg både det ene og det andre. Vi måtte hjelpe den ut over 'terskelen' i teltåpningen. Flere ganger så vi den igjen i forteltet og vi merket også at den krøp under teltgulvet. Da vi rev teltet fant vi ut at vi hadde satt opp teltet over hjemmet til den stakkars musen.

Du kan jo vise bildet av musen til kona di så kanskje hun synes den er så søt at det veier opp for 'huggormfaren' :D

Den var langt triveligere enn moskusene utenfor teltet...

post-224-133474467607_thumb.jpg

post-224-133474467609_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huggorm er det JÆ....... jeg vet! Var på telt tur for ett år siden, og da jeg kom hjem fant jeg en STORRR huggorm i sekken (død). Når den har kommet oppi sekken vet jeg ikke, men med tanke på hvor mye jeg styra ut og inn, opp og ned i den sekken så er det ganske..... ja... æsjjjj..... off..... hater huggorm!

:shock::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.