Gå til innhold
  • Bli medlem

Alfa " Jeger " erfaringer ?


Ofelas

Anbefalte innlegg

Lurer på å kjøpe Alfas goretex støvler " jeger ".

Alfa skriver at disse blir brukt av forsvaret så det burde vel være noen som har erfaring med disse.

Alfa skriver også at disse vistnokk skal være laget slik at de tørker fort , noe som jeg synes er positivt.

Erfaringer og komentarer tas imot med TAKK :D

Link til Alfa jegerstøvel: http://www.alfasko.no/index.php?option=com_content&task=view&id=61

post-2378-133474452285_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alfa har store problemer med sømmene1

Hvis du ser på bildet så ser du at sømmen på skoen er "lappet" over mor fronten av skoa.

Litt vanskelig å forklare, men hadde dem lagt sømmen den andre veien så hadde problemet vært løst.

Det som skjer er at når du går i skogen, i kjørr ol så ryker sømmen.

Jeg kjenner mange som har brukt Alfa, men veldig kjedelig at de går opp i sømmen.

Man får reparert sømmen uten kostnad, men hjelper jo ikke det når man da blir uten sko i perrioder.

Selv sverger jeg til Chrispi Hunter, veldig god sko og ingen problemer med sømmene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiri har helt rett; sømmene til Alfa er ikke mye å skryte av!! Men så er det dette med passformen,da.. Jeg og mange andre jeg kjenner som bruker Alfa har erfart at de på en måte er "ferdig inngått" når du kjøper dem. Derfor kjøper jeg Alfa til tross for at de ikke holder særlig lenge..

Har du prøvd Crispi da? De er også ferdig inngått :D ! Har ALDRI fått gnagså jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk disse støvlene, og er glad jeg ikke kjøpte de. I tillegg til sømmene blir det fort kutt i gummikappa på tuppen, og det skal ikke mye varme til før den blir myk. Synes sålen blir for fort slitt, og om den skal brukes mye i steinete og ulendt terreng finnes det stivere og bedre støvler. Men; den tørker fort, og passformen er veldig god. Jeg fikk først problemer med knærne under bruk, men puttet så inn et ekstra par ullsåler, og da ble de meget gode. Synes prisen er for høy for disse, det finnes mange andre billigere og bedre støvler. Alfa Bever Pro skal være veldig bra (har ikke prøvd den selv), kanskje bortsett fra sømmene. Den er veldig lik Jegerstøvel, men billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen som mener at ALFA sine sømmer ikke er gode. Dette stemmer for de støvlene som bare har to sømmer.

ALFA har i dag en tredje søm av kevlar på sine støvler, som holder.

Det siste paret (riktignok med alfa walk king) har holdt mer enn 6 måneder, nå er det sålen som begynner å bli slitt.

(Det er forsåvidt greit, for tidligere såler var alt for glatte - den nye er vesentlig bedre på glatt fjell).

Jeg kan derfor (igjen) anbefale ALFA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Det jeg mener er at når man først har funnet en støvel som passer på alle måter, (kanskje bortsett fra slitestyrke), så kjøper man den fordi det kan bli dyrt å finne en ny type som passer like godt...

Jeg er også enig i dette, men jeg syne s Crispi har bra slitestyrke.

Kjenner flere som har byttet fra Alfa til Crispi og de har vært meget fornøyd..

Eksen bytta fra Crispi til Lasportiva og var ikke fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder slitestyrke synes jeg å huske at Lars Monsen en gang fortalte om en Crispi-modell som var den mest slitesterke fjellstøvelen han noensinne hadde hatt. Husker ikke modellnavnet, men de hadde visstnok holdt i hele 3 måneder... :shock:

Ellers er det bare å si at jeg har litt dårlig erfaring med Gore-Texmembran i fottøy. På jaktlaget mitt er det flere som sverger til (store tunge) Lundhags Jakt-støvler. De smører dem stort sett hver kveld og gåt tørrskodd i myra hele dagen.Jeg synes de blir for svære og tunge.

En annen kompis av meg sverger til Jörnkängan; de er ganske lette og holder en god kvalitet på lær og sømmer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Alfa Bever og Alfa Bever Pro flere ganger og nå sist Viking. Har også prøvd andre modeller tidligger.

Først min erfaring med Alfa:

Fabrikken legger vekt på at skoen er ferdig ingodt med den fordel at en slipper gnagsår og vonde føtter i starten. Min mening er at ulempen er større. Skoen er for bløte i skinnet som gjør at du mister stabliteten i og rundt ankelen. Den ligger som "valker" rundt ankelen. Jeg går mye på jekt i bløte vestlanslier/myrer og skoen blir altid fort bløt. Om en då ikke smørrer/spreier skoen hver dag. Kansje alfaen er bedre for fjellgåing i tørrere vær en vi har her vest.

Jeg kommer ikke til å kjøpe fler Alfa skor igjen før de blir betraktelig bedre. Har brukt 3 Alfa par de siste 6 årene.

VIKING:

Min erfaring med Viking er at skoen har svært god passform. Modellen di lagde i fjor er bedre en tidliggere, då de var noe trange over risten. Men nå har eg mitt andre par på to år og begge har leke som en sil. Vasser du i bløte myrer og regn, er du sørpa blaut etter max 2 timer. Dette er langt i fra godt nokk.

Jeg kjøper et par fjellskor i året og er svært usikker på hva jeg skal kjøpe i år. Har lave fjellskor fra Garmont som eg er svært fornøyd med. Så om noen vet hvor en kan kjøpe høye Garmont fjelskor ville jeg prøvd et par av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Etter litt frem og tilbake ble skoene kjøpt.

De krevde endel inngåing før de føltes behagelige.

Nå er det tilbakelagt mellom 15 - 20 mil og jeg kan ikke annet en å skryte de opp i skyene.

De er gode å stive i skaftet og holder fuktigheten ute. Støvlene har ikke like høy skafthøyde som tidligere støvler jeg har hatt , men det ble bare en positiv erfaring. De støtter ankelen utrolig bra når man forserer steinrøys etter steinrøys.

De er lette å ha på beina og fotsvetten tørker fort ut når man tar de av seg.

Etter råd fra ALFA ble det brukt kiwi skokrem og kiwi inpregnerings spray , dette funker knallbra ( litt vedlikehold må man regne med ).

Så til alle dere som lurer på dise støvlene så kan jeg anbefale de. Det er mange turklare bein der ute og nesten like mange tursko å velg mellom så lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med tydeligvis gode sko! Synes ellers diskusjonen når det gjelder sko fort begrenser seg til NN merke er bra YY merke har dårlig passform o.l. Hvilke sko som er ferdig inngått, har god passform, er kjempegode å gå i varierer faktisk fra person til person og hva slags terreng de skal brukes i. Prøv mange ulike sko til bruken du skal ha dem til. Når du finner et par som passer kan du begynne å sjekke om andre har erfaringer mtp slitestyrke, vanngjennomgang o.l. Vær også oppmerksom på at samme modell kan variere fra par til par. Vill derfor aldri kjøpe sko uprøvd selv om jeg har hatt samme modell før.

(dette er selvsagt satt litt på spissen. Vil bare peke på av individuell passform er viktigere å ta hensyn til enn merke og modell)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.