Gå til innhold
  • Bli medlem

Unger i telt på vinterstid


daghb

Anbefalte innlegg

Hei, dette er første innlegget mitt - men neppe det siste!

Jeg koser meg stadig ute i vinterfjellet alene - ettersom det ikke har vært så mange i huset som er med når det kommer minusgrader og det er snakk om tynne yttervegger og god påkledning... Nå har imidlertid yngstedatteren blitt eldre og er snart ti år - og hun begynner å vise interesse for å bli med til fjells. Vi har vært på flere turer i høstfjellet - men aldri sammen ute når det har krøpet ned under fem minus - og med det været som er nå kan det fort bli femten kalde før gradestokken vender.

Hva synes folk om å ha med seg unger på denne alderen med på fjelltur med ski i 15-20 minus og endel oppakning? 4-5 kg ryggsekk, sove i telt (Svalbard 3). Jeg har selv en Raudfjorden-pose og er storfornøyd. Den kommer også i en kortversjon - men blir denne for lang likevel? Har det noe å si? Vil unger holde seg varme i 20 minus? Joda, jeg vet at unger er hardføre, og denne tulla er ikke noe unntak. HUn har allerede rukket å knekke håndledd og underarm :!:

Erfaringer?

Hilsen bekymret pappa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje det kan være lurt å vente til påska? Veldig kjedelig om datteren din får en aha-opplevelse og kanskje får avsmak for vinterfriluftsliv. Det virker ikke som det skal stå på utstyret, men det blir sjelden så fryktelig kaldt i påska, og temperaturen stiger oftere til et behagelig nivå på dagen i påska enn tidligere på vinteren. Det er lettere å takle nattekulda om en vet at en i hvert fall blir varm på dagen.

Jeg har ikke barn selv, men har vært på tur med flere barn (11år +) på vinteren, og de klarer seg bra bare de voksne passer på litt ekstra.

Om soveposen er for lang har jeg hørt at det går an å snurpe igjen den nederste delen med en reim. Har ikke prøvd dette selv da jeg fyller min sovepose, men jeg vil tro at det er bedre enn å måtte varme opp hele den nederste delen som en egentlig ikke har bruk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del ser ikke for meg at dette skulle være noe stort problem. Ble selv tatt med på vinterturer/-teltturer i den alderen og syntes det var stor stas i tillegg til at det er artig å tenke tilbake på. Og utstyret mht sovepose/liggeunderlag var jo som vi husker noe tynnere for noen år tilbake...

Jeg tror det er viktig å tenke på hvordan man selv innretter seg i kulda og så overføre dette til henne:

-hvis man blir kald gjelder det bare å bevege seg mye og gå på

-hvis man får kalde hender underveis kan man få lov å varme dem f.eks. på fars mage (kanskje inni en vindsekk?)

-ha godt liggeunderlag i teltet

-huske god mat! Det er en god gulrot å vite at man etter endt dag ute skal lage noe man syns smaker veldig godt når man kommer i teltet. Kanskje dessert til og med (finnes mye fint i posevariant)?

-lag en lek der det gjelder å gjøre alle ting med vottene på (drikke, spise, lukke jakke/lue etc.) - det er kjekt å kunne uansett og man unngår i stor grad å bli kald på hendene

-spis lunsj i vindsekken

Tror ikke det er noe problem å ta med 10-åringer på tur selv om det blir en del minus, men det er vel viktig å være veldig på vakt i forhold til påkledning og varme/kulde.

Så får vi håpe hun blir en ivrig fjellfarer også etter debut i vinterfjellet :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt anbefale at du tar med deg 10 åringen. Personlig hadde jeg med småguttene tidligere. Det med å vente til påsken er ikke nødvendigvis noen garanti heller, vi ble overrasket av kald overnatting for noen år siden rundt påsketider med minus 21 grader. Men det gikk greit, guttene hadde hatt det fint, samme med kammeratene. Vi hadde bra soveposer. Men det var snarere fedrene som måtte opp og ta frem ekstra tykksokker :shock:

Det er faktisk en ting jeg har lagt merke til gang på gang at det er fedrene og ikke småguttene som fryser om natten... Uansett har det aldri vært noe problem, jeg har alltid masse ekstra ullklær i sekken.

Bare husk å ta matpakka og drikken dere skal ha om morgenen i sekken eller ha det liggende imellom dere slik at det ikke er steinhardt dagen derpå. Kjedelig å starte skituren på tom mage. Skistøvlene må snus opp-ned om kvelden slik at ikke barna må gå med våte bein dagen derpå, fulle av snø. Og legg gjerne alle skistøvler og klær du får plass til i bunnen av sekken, det er dermed varmt dagen derpå og dessuten vil det antagelig gjøre tærne til de små varmere om natta. Men det er viktig at det er fyllt opp i bunnen slik at ikke barna sklir ned i sekken, det har jeg dessverre opplevd selv og det er ikke bra! Jeg har alltid liggende en liten snor i alle sekkene. Denne kan jeg bruke til maange andre ting også i tillegg til å snøre igjen bunnen av sekken.

Og husk å la det være skikkelig morro for barna, det MÅ gå på deres premisser dersom du har tenkt å få dem med på tur senere. Det tar gjerne noe tid før de lærer seg å sette pris på slike turer. Da er det viktig at vi viser dem på alle mulige måter at VI virkelig liker dette livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei. Er pappa til 3, og gammel speider og friluftsidiot. Har vært på flere vinterteltturer med barn, (3 og 6 år). Om natta var det ned til - 8-10 grader, men det gikk helt fint. Vi har enkelt utstyr, mye er mekket på selv, og har en omsydd voksenpose som vi bruker + en ajungilaq knøtte. Fungerer meget bra. Det viktigste er UNDERLAG og at de ikke blir liggende intill noe kaldt. Har sydd fleezepose til begge, og de har det helt fint. Det viktigste er kanskje ei lue som er god å sove med. Må ikke klø og gli ned i ansiktet når de sover.

Ellers går det helt fint. Må være litt nøye med rutiner på hvor en legger ting, og litt streng om morgenen for ikke å begynne å fryse før en er i gang. Planelgge frokosten om kvelden, og hva en gjør med en gang en står opp er viktig.

Ellers går det meste greit, og de fleste bekymringer blir nok bare oppe i hodet ditt.

Flott initiativ, stå på ! - vintertelting med barn er KULT: Legger med bilde av Peder 3 år- har han det fint ???

Andrè [email protected]

Hei, dette er første innlegget mitt - men neppe det siste!

Jeg koser meg stadig ute i vinterfjellet alene - ettersom det ikke har vært så mange i huset som er med når det kommer minusgrader og det er snakk om tynne yttervegger og god påkledning... Nå har imidlertid yngstedatteren blitt eldre og er snart ti år - og hun begynner å vise interesse for å bli med til fjells. Vi har vært på flere turer i høstfjellet - men aldri sammen ute når det har krøpet ned under fem minus - og med det været som er nå kan det fort bli femten kalde før gradestokken vender.

Hva synes folk om å ha med seg unger på denne alderen med på fjelltur med ski i 15-20 minus og endel oppakning? 4-5 kg ryggsekk, sove i telt (Svalbard 3). Jeg har selv en Raudfjorden-pose og er storfornøyd. Den kommer også i en kortversjon - men blir denne for lang likevel? Har det noe å si? Vil unger holde seg varme i 20 minus? Joda, jeg vet at unger er hardføre, og denne tulla er ikke noe unntak. HUn har allerede rukket å knekke håndledd og underarm :D

Erfaringer?

Hilsen bekymret pappa...

post-4193-133474520704_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltliv med barn er veldig morsomt! Vi feiret 13-årsdagen i en dal på fjellet nå i påsken:

http://www.homoludens.no/2008/03/24/flott-bursdagsfeiring/

Husk på å være i aktivitet, ha varm drikke tilgjengelig og masse klær. Ved å være nede i en dal kan man ha tilgang på masse ved, og dermed blir ikke kveldene så kalde. Gryterett på bål slår også an... :?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.