Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda med sykkel - fra nord til sør


Ragnar

Anbefalte innlegg

Kom over ein artig historie om ein sykkeltur over Hardangervidda i 1989

Med sykkel som bagasjetralle: Hardangervidda - fra nord til sør

Dyranut - Trondsbu - Sandhaug - Lågaros - Mogen

:!:http://folk.uio.no/ulfb/hvidda4.html

Reknar ikkje med at det er så vanleg å sykle over vidda, og i etterordet står følgande:

"Jeg vil ikke anbefale å drasse på sykler over vidda på denne måten som her er beskrevet. Det er for det første mye slit, men det er også et inngrep i naturen - i og med at man fører fremmedelementer av teknisk art inn i et ellers nokså uberørt område. Vi trillet riktignok syklene, slik at det ble minimalt med spor etter oss. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Annonse

Er det noen her som har prøvd denne ruta i de senere år ???

Kan den være kurrant å ta med mindre oppakning på sykkelen,

og en sykkel som er laget for sykling utenfor allfarvei ?

;):lol::lol:

Krysset vidda med kano i fjor, og dette her virket også litt fristende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Undertegnede, med min sønn på 13 år, samt hans to kamerater syklet i sommer turen fra Solheimstulen via Lågaros til Trondsbu. Lågen ble krysset ved det gamle vadestedet på Lågaros, men vi måtte ha båtskyss over elven på grunn av for mye vann. Med normal vannstand er elva vadbar, men kommer du sørfra/østfra har du (hvis du er heldig) mulighet til å arrangere båtskyss over. Hvis det da er folk med båt tilstede, og de er villige til å ta jobben. Kommer du nordfra har du neppe denne muligheten.

Når det gjelder historien som ble henvist til i starten av denne diskusjonstråden, så er det et par ting å bemerke. For det første så er det lite hensiktsmessig å sykle via Sandhaug. For det andre er historien skrevet av folk som neppe regnet med eller hadde trening i terrengsykling.

Skal du sykle mellom Lågaros og Trondsbu så velg heller slepa mellom Kilelægret og Trondsbu enn å sykle omvegen om Sandhaug. Eneste strekk uten veg, sti eller slepe på kartet er da den korte (7km) biten over Nottaren fra Lågaros vadested til Kilelægret. Den gamle slepa over Nottaren er ikke markert på kartet, men er til tider syklebar. Vi syklet nesten hele slepa fra Nottaren og ned til Kilelægret. Slepa starter ved vadestedet ved Lågaros, og passerer rett sør for toppen av Nottaren. Det er til tider litt utfordrende å finne den. Syklebar var også slepa nordover fra Kilelægret til Trondsbu, selv om den til tider er meget kupert.

Merk at dette er terrengsykling. Det er derfor noe krevende med mye bagasje. Bagasjesystemet, med gamle sykkelvesker, gikk i oppløsning på grunn av all ristingen siste dagen. Slik ruta er beskrevet her er det 47 km fra Solheimstulen til Lågaros vadested, og 30 km fra Lågaros til Trondsbu. I og med at det er ren terrengsykling så må du ta høyde for dette når du beregner tid. Vi brukte to dager, overnattet i telt ved Lågaros vadested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg syklet Fra Trondsbu til Rauhelleren, via den gamle utydelige traktorveien som er tegnet inn på kartet via Midstrandsnuten. Gikk fint å sykle fra Trondsbu til Byen, med godt mot hadde jeg tro på at traktorveien videre skulle holde en såpass god standard at jeg slapp å gå av sykkelen hele tiden. Det var den ikke, for meg gikk det greit å sykle den da jeg er vant med slike stier (har sykla aktivt terrengsykkel), men ikke resten av familien. De klagde og sa at det var min skyld som hadde lurt dem med på sykkeltur på Hardangervidda. Det endte med at de la fra seg syklene ved Midstrandsnuten og gikk resten.

Jeg er uansett sulten på en reprise av sykkelturer i fjell og vidde!

Krysset vidda med kano i fjor, og dette her virket også litt fristende.

Høres ut som et veldig artig prosjekt Helmer med kano på vidda! Kan du si litt mer om turen din? Hvor startet du og hvor gikk ferden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syklet Fra Trondsbu til Rauhelleren, via den gamle utydelige traktorveien som er tegnet inn på kartet via Midstrandsnuten. Gikk fint å sykle fra Trondsbu til Byen, med godt mot hadde jeg tro på at traktorveien videre skulle holde en såpass god standard at jeg slapp å gå av sykkelen hele tiden. Det var den ikke, for meg gikk det greit å sykle den da jeg er vant med slike stier (har sykla aktivt terrengsykkel), men ikke resten av familien. De klagde og sa at det var min skyld som hadde lurt dem med på sykkeltur på Hardangervidda. Det endte med at de la fra seg syklene ved Midstrandsnuten og gikk resten.

Jeg er uansett sulten på en reprise av sykkelturer i fjell og vidde!

Høres ut som et veldig artig prosjekt Helmer med kano på vidda! Kan du si litt mer om turen din? Hvor startet du og hvor gikk ferden?

Tekniske stier på Hardangervidda høres jo veldig fristende ut :-) Har du andre anbefalinger fra Hardangervidda også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Som stisyklist (og utøver av andre friluftsaktiviteter) høres det veldig fristende ut med en skikkelig langtur med et visst ekspedisjonspreg. Stisyklister er imidlertid en gruppe friluftsutøvere som ofte får en del pepper, så jeg er opptatt av å i det minste følge lover og regler. Husk da at sykling utafor godkjende traktorsleper og Tinnhølvegen er forbode i Hardangervidda nasjonalpark, jfr. verneforskriften (http://www.lovdata.no/for/lf/mv/xv-19810410-4830.htm), paragraf 4.5.1.

Se ellers stivettreglene, foreslått av Norsk Organisasjon for Terrengsykling, NOTS (url=http://www.nots.no/?page_id=5).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.