Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken bensinbrenner til vinterbruk?


thpaulsen

Anbefalte innlegg

Hei... Har tenkt å kjøpe meg en bensinbrenner, da jeg regner med at gassbrenneren (sånn liten en som du knipser på gassboksen) ikke vil gjøre det så bra nå i vinter..

Har tenkt på Optimus Nova+ og MSR Dragonfly... Er det noen som har erfaring med disse? Hva slags vedlikehold krever de?

Ønsker meg en stabil og relativt lett brenner til teltbruk.

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg var deg ville jeg heller gått for ett annet merke: Primus Omnifuel.

Dette er en lett og stabil brenner. Den har ikke mange deler som kan gå i stykker, og er vel noe av det mest driftssikre som finnes på markedet i dag. Har hatt min i fire år nå, og den har fungert perfekt fra dag en. Har aldri måttet bytte deler på den. Og den er ofte på tur.:wink:

Når du slår ut beina har de stor nok diameter til at selv en stor kasserolle står stødig. De er i tillegg "rifflet" slik at gryta ikke har sjangs å skli av.

Forvarmingen går raskt, og det er forholdsvis lett å regulere effekten på brenneren. ( Åpne på fullt ved flaska, og bruk regulatoren på brenneren til finregulering.) Anbefaler at du bruker bensin på denne brenneren.

Av de to du nevnte, er nok Dragonflyen den som jeg har best erfaring med. Har endel av de samme kvalitetene som Omnifuel, men har en kortere stivere brennstoffslange, og det kan føles litt toskete å håndtere av og til. Er heller ikke like rask å forvarme. Blir heller ikke like kompakt når du slår den sammen, og krever dermed mere omtanke når den pakkes i sekk eller pulk. Pumpa er i tellegg laget av plast, og det er jo ett materiale som kan finne på å bli litt sprøtt når det blir skikkelig kaldt.

RK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde ikkje stusset ! Coleman 533, eller 400.

Kvifor ligge å mikke med en slangebrenner med titals svake pungt, når man kan kjøre bankers brenner ! Bare å pumpe opp trykk i tanken, Og fyre på. Ingen forvarming. Ingen plastikk pumpe som knekker og sprekker. Ingen slange som lekker.. osv..

Etter att eg fek coleman i hus, så er alle andre brennere pakket bort. Utslått rett og slett !!

dem måtte vike for det som var bedre :wink: haha !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp......

Det er sikkert grunnen til at alle ekspedisjoner velger brenner med fast tank...

For å måtte ligge å fylle tanken hver gang den er tom, istedenfor å bare bytte brennselflaske....

Bedre med sjangse for masse søl, og kalde fingre mens du fyller..... Istedenfor å bare skru av lokket på ny flaske, skru i pumpe. Pump trykk, å fyr i vei...

Skjønner godt at du velger Coleman ja..... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet en Whisperlite for en sportsbutikk for et års tid siden. Den ble levert tilbake en uke senere da den brant ureint. Forvarming og rensing var gjort etter boka, men verken jeg, sportsbutikken eller MSR fant ut hva som var galt. Men om den fungerer er jo lydnivået behagelig i forhold til andre brennere.

Både Nova og Dragonfly er gode brennere, men som Rolf-Kri er jeg mer fornøyd med Omnifuel. Det henger kanskje også sammen med at det er denne jeg har brukt mest, men det er ikke tvil om at dette er en svært god brenner. At gryta ikke har sjangs til å skli av var vel en liten overdrivelse, men den er stødig. Du kan få den til en god pris på den også (under tusenlappen) hvis du følger med.

Har prøvd Coleman bare noen få ganger for flere år siden, men for meg virket dette som en litt upålitelig brenner, den virket ikke like driftsikker som mange andre. I tillegg liker jeg ikke at tanken er under brenneren, både pga varme ved koking med vindskjerm, og fordi jeg vil ha kjelene lavest mulig, som på de andre nevnte brennerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Coleman lager noen bra brennere.

MSR sliter endel med dårlige pumper.

Optimus sliter sånn generelt. Litt for mye feil på Nova.

Jeg liker primus med minst mulig pakninger og anrdre mikkmakkløsninger som kan gå galt.

Skulle jeg på død å liv velge en slangebrenner, tror jeg vaalget ville stått mellom Nova og Omnifuel.

Og.... jeg holder en liten knapp på omnifuel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en MSR whisperlite som jeg kjøpte for 5-6 år siden! er kjempefornøyd, men også jeg har "knertet" en pumpe, gjorde det faktisk helt til å begynne med :cry:

Den nye pumpa holder fortsatt, må bare være forsiktig når man skrur på brennselsflaska siden pumpa har plastgjenger som fort går sund dersom mann skrur skjevt :D

Kjøppte meg ny Whisperlite i fjor men har ikke tatt den i bruk ennå da den gamle fungerer utmerket!!!

jeg har aldri hatt problemer med soting eller uren forbrenning når jeg bruker renset bensin(statoil sin 4takts miljøbensi)

Har prøvd parafin,lampeolje mm. og da brenner den ikke bra til tross for dysebytte :(

Fordelen med whisperlite er at den er veldig driftsikker (har ikke byttet en del siden jeg byttet første pumpa) stillegående og egner seg ypperlig til teltoppvarming! de fleste andre høres jo ut som et jetfly!!!!!!!!!!!!!!!

ulempen er at "kjelestativet fort blir litt "raklete" og lealøst samt at det er veldig glatt så det er fort at kjelen glir av når brenneren står litt skjevt men en grov fil fikser dette på et øueblikk!

Det skal også litt trening til for å klare å regulere effekten men litt utfordringer skal det jo være :D

alt i alt en veldig god brenner yil mitt bruk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for forslag..

Jeg har dog alerede gått til innkjøp av en MSR Dragonfly... Har lest en del om denne, og forhørt meg i butikker. Det viser seg at MSR har skiftet ut plastikken de bruker i pumpen, noe som visstnok har ført til mye færre problemer... Betjeningen jeg snakket med på Platou sa at de tidligere hadde mange tilbakeleverte pumper, men at dette nå var slutt.... Er selv veldig fornøyd med brenneren; føles som et kvalitetsprodukt, og virker ganske driftssikker - ihvertfall hvis man tar med slitedeler på tur :(

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et godt valg. Så ikke denne tråden før nå. Du kommer sikkert til å bli kjempefornøyd med Dragon flyen. Jeg har hatt min i fem år. Pumpa gikk i stykker for tre år siden, men det var den gamle varianten. Den nye pumpa er mye mer solid. Skjønner ikke helt de som på død og liv anbefaler Omnifuel. Min erfaring med den er at den hoster og harker litt for mye. Dragonflyen brenner som en jetmotor. En som skrev tidligere at det tar lenger tid å forvarme dragonflyen; det stemmer ikke. Det har jeg testet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt forunderlig at hver gang ett produkt blir testvinner så skal alle absoultt rakke ned på det...

Nå er ikke jeg tillhenger av testvinnere i det hele tatt. Men når egne erfaringer og alle tester viser at det er best, så må man jo stole på det....

Du sier du har testet at Dragonfly ikke er tregere på forvarming, men du glemte å fortelle hvordan....

Har som sagt erfaring med begge brennerne og VET at Omnifuel forvarmes raskere. Har tatt tiden på begge to i -20 grader..

Ett annet argument for Omnifuel er jo at den har mye mere stabil plattform for kjelen, pluss lengere og mere fleksibel fuelslange.. Og så blir den jammen minrde når du pakker den sammen også... :wink:

Ikke for å være vanskelig, men synes det blir litt toskete når noen sier noe er best uten å komme med argumenter for det... :)

:roll:

RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et godt valg. Så ikke denne tråden før nå. Du kommer sikkert til å bli kjempefornøyd med Dragon flyen. Jeg har hatt min i fem år. Pumpa gikk i stykker for tre år siden, men det var den gamle varianten. Den nye pumpa er mye mer solid. Skjønner ikke helt de som på død og liv anbefaler Omnifuel. Min erfaring med den er at den hoster og harker litt for mye. Dragonflyen brenner som en jetmotor. En som skrev tidligere at det tar lenger tid å forvarme dragonflyen; det stemmer ikke. Det har jeg testet.

kanskje fordi den funker, har hatt min siden -99 eller -00. husker jeg kjøpte den på en eller annet villmarksmesse på hellerudsletta. Bruker den gjennomsnitt90 kontinuerlige timer i året, har aldri trengt å skifte noe eller gjort annet en å rense dysene. Synns det funker suverent, derfor er det naturlig å anbefale den. Min hoster aldri :):roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har selv en Optimus Nova, og må si jeg er ganske fornøyd med den.

Jeg kjøpte i tillegg deler slik at jeg kunne bygge den inn i et vanlig stormkjøkken... Det passer bra for mitt bruk! Storkjøkkenet er alltid med på tur allikevel, og da har jeg en god vindskjerm og stabil holder for kjelene. (men jeg har de orginale delene, slik at jeg kan bytte hvis det passer bedre for den turen jeg skal på)

De negative sidene ved den er at den bråker litt, men jeg har erfaring med at brennere fra bl.a. MSR kan bråke like mye(husker ikke hvilken model...) Det har også vært litt kritikk på hurtigkoplingen til brennselflaska(hvis jeg husker riktig...), men det kan ikke jeg si at jeg har hatt noen problemer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er meget fornøyd med Optimus Nova. Den har ikke sviktet meg hittil, og har en fordel med den magnetiske rensenålen/verktøypinnen. Har en kamerat med Omnifulen, og den blir fort gul i flammen.. Liker også det å kunne forvarme primusen ved helt enkelt å sprute litt bensin/parafin. Omnifulen leveres (ihvertfall sist jeg sjekket) jo med gassdyse, mens Novaen tar bare flytende brennstoff, så der er det jo mer for pengene på Omni'n.. Men, med det kompakte og kraftige designet er min favoritt klar - Novaen.

(Nå skal det nevnes at jeg ikke har erfaring fra andre merker :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnifulen leveres (ihvertfall sist jeg sjekket) jo med gassdyse,

Hvordan i all verden kan du si det.....

Omnien har jo i alle år blitt levert med tre dyser...

Og det er jo det som er Omniens styrke, at den er lett å forvarme... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen må vel bli at her er det mye bra å velge mellom, og at de fleste modellene her påsser for noen. Litt som å kjøpe bil?

Prøvekjøring, eller bare bestille?

Det er viktig at den primusen du kjøper er en du føler deg komfortabel med.

Deler oppfatningene til Ingwë og Grevlingen m.h.p. Nova, men det var bensinbrenner det var spurt om og ingen har lenger erfaring enn Coleman på bensinbrennere, dette har MSR dratt litt nytte av og spisset sine produkter for de som vil ha "slange-brenner" med lav vekt.

Siden MSR har et forhandlernett her (i motsetning til Coleman) så må MSR være et fornuftig valg.

Forøvrig er det mulig å kjøre både MSR Dragonfly og Optimus Nova på gass dersom man lager seg en adapter.

For de som virkelig vil eksperimentere, legg pumpa, flaska og en butanboks ut i snøen noen timer, stikk hull på boksen og fyll flaska.

Fyringa blir nesten som med bensin, men hva skjer når du skal fylle neste gang?? Vær forsiktig.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Har selv Optimus Nova+. Utrolig bra brenner. Minuset er at man regulerer tilførsel av brensel med å vri sånn at slangen snurrer rundt, men ikke noe problem egentlig.

fyrte den opp i natt. minus 3 grader å kraftig vind. Forvarmingen tok ikke mange sekunder! å brenner utrolig godt når det er vind ute, uten å beskytte den mot vinden.

Å ja, den vindskjermen som følger med er noe dritt. :lol:

Men vil anbefale nova+ da mine erfaringer er bra. Å en jeg kjenner har had novaen med på mange fjellturer å den har levert sitt vær eneste gang. (noe som er en selvfølge i mine øyne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I minus 20 kan selv en Coleman behøve forvarming.

Jeg bruker en sukkerbitstor bit glava. montert under generatorn.

Jeg drypper noen dråper bensin på den, og fyrer på.

Dette blir superforvarming.

PS, jeg bruker ikke forvarming i minus 14.

Det krever bare litt påpasselighet.

Pump litt ekstra før fyringa, vær rask med å åpne på full.

Høres den ut som den drukner, så steng, og vent til den har brent ut.

Åpne og fyr på på ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.