Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaler du en god bok?


Svein

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Har samlet på ekspedisjonslitteratur i Noen år. Ganske mye er litt kjedelig, men noen bøker bare MÅ man ha lest. Noen forslag er:

"Tenzing Norgays selvbiografi" (diktert til James Ramsey Ullmann ettersom Tenzing ikke kunne lese eller skrive)

"3 i Norge ved 2 av dem" (engelsk klassiker fra 1800 tallet om tre siviliserte engelskmann på tur gjennom det høyst usiviliserte bygdenorge. Mange fine skildringer av Jotunheimen og de mystiske menneskene som bodde der.

"Nanga parbat pilgrimage" (Hermann Buhl)

Slingsby "Northern Playground"

Jon Krakauer "Eiger dreams" (Krakauer er en dust, men denne boka er ganske morsom)

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en gang ei bok fra 50 tallet fra den norske ekspedisjonen til Tirich Mir. Den var riktig så fornøyelig og spennende, men husker ikke tittelen.

I boka Jotunheimens stortopper er det ganske mye bakgrunnsstoff og interessant lesning.

Ellers er det jo kommet en rekke bøker om polarheltene våre de seneste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka "3 i Norge ved 2 av dem" er helt klart en slager!

"Alaska på langs" med Lars Monsen er også god (Canada-boka var en nedtur)

På engelsk har jo Joe Simpson skrevet flere klassikere:

Touching the void

Storms of silence

Beckoning silence m.fl

Deler ikke oppfatningen om at Krakauer er en dust. Både "Into the wild" og "Thin air" er helt klart leserverdige bøker i mine øyne.

Heinreich Harrers bok om Eiger er fengslende lesning. Anmeldelse her:

http://www.adrenaline.no/klatre/2002/boker/whitespider.htm

Ellers har Nansen skrevet en del bra. Mye finner du i de to bindene med Nansens Taler. Over Grønland er også fin.

Vi må jo heller ikke gleme Peter W Zappfe. Han har skrevet mye bra, og du finner det meste i "Barske Glæder".

En gammel klassiker er også "Tinder og banditter" av Alf B. Bryn. Min utgave fra 1943. Klatring på Korsika rundt århundreskiftet. Masse humor!

Det skulle vel holde fram til jul tenker jeg... :)

Lykke til!

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt sansen for "gamledager", da utstyr og tekniske hjelpemidler ikke var så godt utviklet som i dag.

Da er helt klart "Tinder og banditter" og "The white spider" bøker du vil elske! Også "I chose to climb" med Chris Bonington vil slå an da. Har også en triologi her jeg ikke har lest, men den kommer i samme klasse tror jeg: "The Kurt Diemberger omnibus". Inneholder bøkene "Spirits of the air", "Summits and secrets" og "The endless knot".

DA - skulle iallfall tiden frem til jul være brukt... :)

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinder og Banditter av Alf Bryn er en bok jeg har forsøkt å få tak i. Noen som vet hvordan den kan skaffes ?

Boken Morten refererer til heter "Tirich Mir til topps" den er skrevet av "Den Norske Himalaya ekspedisjonen" selv om Arne Næss ofte (feilaktig) oppgis som forfatter. Den er absolutt lesverdig. Det var en norsk Tirich Mir ekspedisjon på 60 tallet også. Næss skrev en bok som het "opp stupet" om den. Boka er ikke så veldig bra, men ekspedisjonen var veldig vellykket. En av de første som klatret en skikkelig fjellvegg i Himalaya noensinne. Svært imponerende (og undervurdert ?) bragd.

Angående Krakauer er jeg ganske lei av at han stort sett bare har pene ting å si om amerikanere, og mindre pene ting å si om de fleste andre. Boka Into thin Air er leseverdig nok, men svært urettferdig overfor Anatolji Boukreev som reddet flere mennesker ut av en storm på Everest i 1996. Flere sherpaer omtales også urettferdig negativt. Omstendighetene rundt denne hendelsen er beskrevet i flere bøker av deltagerne på ekspedisjonene og har blitt debattert inngående flere steder på nettet. Krakauers skildring avviker på flere punkter fra de fleste andre av de som var tilstede på Everest i 1996.

En annen forfatter som skriver veldig bra er Herbert Tichy (løp og kjøp hvis man kommer over noe av han. Bøkene er bra men ganske sjeldne).

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips, har lest noen av de nevnte. Kommer til å følge opp med det første: "Tenzing Norgays selvbiografi" og "Annapurna" av Maurice Herzog.

Ellers har jeg printet ut hele siden, for her var flere interessante tips. Takker. (tar gjerne i mot flere tips også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alaska på langs" med Lars Monsen er også god (Canada-boka var en nedtur)

Hvilken bok er "Alaska på langs" ?

Er det den med bilde av grizly på forsiden?

Heter ikke den noe i retning av 100 møter med bjørn ?

Har noen lest Norge på langs boka til Monsen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt Everest-fiksert og har lest "Into thin air" av Krakauer, "Everest" av John Hunt og Arne Næss sin bok om fjellet.

Men jeg synes likevel Reinhold Messner sin bok om hans solo-ekspedisjon i august 1980 var mest fascinerende. Kanskje historiens største klatrebragd ? - ihvertfall den største klatrebragden av verdens mest profilerte klatrer. Tittelen på den engelske versjonen av boken var "The Crystal Horizon".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Tinder og Banditter av Alf Bryn er en bok jeg har forsøkt å få tak i. Noen som vet hvordan den kan skaffes ?

Boken Morten refererer til heter "Tirich Mir til topps" den er skrevet av "Den Norske Himalaya ekspedisjonen" selv om Arne Næss ofte (feilaktig) oppgis som forfatter. Den er absolutt lesverdig. Det var en norsk Tirich Mir ekspedisjon på 60 tallet også. Næss skrev en bok som het "opp stupet" om den. Boka er ikke så veldig bra, men ekspedisjonen var veldig vellykket. En av de første som klatret en skikkelig fjellvegg i Himalaya noensinne. Svært imponerende (og undervurdert ?) bragd.

Angående Krakauer er jeg ganske lei av at han stort sett bare har pene ting å si om amerikanere, og mindre pene ting å si om de fleste andre. Boka Into thin Air er leseverdig nok, men svært urettferdig overfor Anatolji Boukreev som reddet flere mennesker ut av en storm på Everest i 1996. Flere sherpaer omtales også urettferdig negativt. Omstendighetene rundt denne hendelsen er beskrevet i flere bøker av deltagerne på ekspedisjonene og har blitt debattert inngående flere steder på nettet. Krakauers skildring avviker på flere punkter fra de fleste andre av de som var tilstede på Everest i 1996.

En annen forfatter som skriver veldig bra er Herbert Tichy (løp og kjøp hvis man kommer over noe av han. Bøkene er bra men ganske sjeldne).

mvh Bjørn Revil

Veldig enig mht Krakauer. Han er åpenbart en begavet skribent, men jeg synes han er langt på viddene med sin kritikk av flere navngitte personer i forb med Everest'96.

Om du ikke har lest det før Panda, kan kanskje disse linkene være interessante(de var i alle fall det for meg etter å ha lest både KRakauers: Into Thin Air og Boukreevs: The Climb):

http://archive.salon.com/wlust/feature/1998/08/cov_03feature.html

http://outside.away.com/magazine/0996/9609feev.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinder og Banditter av Alf Bryn er en bok jeg har forsøkt å få tak i. Noen som vet hvordan den kan skaffes ?

Søk på BIBSYS ga dette resultatet:

Eksemplarliste for alle BIBSYS-bibliotekene:

Eier Oppstilling Status Dokid

1 NBO - NBO NA/A 1995:6206 (h.) Til bruk på NB Oslos lesesal 93ga05742

2 HIT - BØ 910.4(449.45) B 96ua01657

3 NINA/DN - NINADN/Trh 910.4 Bry eks. 1 PJo IKKE FJERNLÅN / UTLÅNT 03vg00094

Som du ser virker det som om det bare er HiT som kan sende den dit du bor. Hvis du er i Oslo kan du lese den på lesesalen...

Jeg fant mitt eksemplar på antikvariat. Hold et øye med www.antikvariat.net!

Boka Into thin Air er leseverdig nok, men svært urettferdig overfor Anatolji Boukreev som reddet flere mennesker ut av en storm på Everest i 1996. Flere sherpaer omtales også urettferdig negativt. Omstendighetene rundt denne hendelsen er beskrevet i flere bøker av deltagerne på ekspedisjonene og har blitt debattert inngående flere steder på nettet. Krakauers skildring avviker på flere punkter fra de fleste andre av de som var tilstede på Everest i 1996.

Det kan jeg være enig i, men han skriver likevel drivende godt. Boka til Boukreev er helt klar også lesverdig! Har også lest Gammelgaard sin bok om samme hendelse. DVDen "Everest" kan også anbefales, selv om den bare delvis toucher inn på tragedien i 1996. Ved anledninge skal jeg prøve å samle dette materialet i en artikkel på adrenaline.no. Er jo forsåvidt ikke noe rart at det er mange versjoner av hva som skjedde. Mange var slitne/i sjokk i denne tragedien...

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den turen han går sammen med Marit. Utrolig mange sterke sekvenser dem imellom! Sjekket Haugenbok og den var ikke inne. Den heter noe med Alaska iallfall.

Boka "Norge på langs" er også helt klart lesverdig. Etter min mening er dette Monsen sine to beste bøker.

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de beste fjellbøker jeg har lest, kommer nok Edward Whymper’s ”Scrambles amongst the Alps” på førsteplass. Hans mange forsøk på Matterhorn som til slutt endte i triumf og tragedie, er besettende lesning. Katastrofen på Matterhorn avsluttet på en måte ”the golden age of mountaineering” og ble Whympers siste bestigning i Alpene.

Jeremy Bernstein’s ”Ascent” som beretter om fjellsportens fødsel i Chamonix i siste halvdel av 1700-tallet og hendelsene som førte fram til førstebestigningen av Mont Blanc i 1784 samt dagens Chamonix, er også meget interessant lesning. Denne forfatteren har forresten uttalt om Whymper’s bok: ”I have been reading mountain books for nearly 40 years, but there is one book that is simply in a class by itself”.

Ellers skriver jo Stein P. Aasheim alltid godt. Hans ”Trango, triumf og tragedie” er meget leseverdig.

Men vil en ha mosjon for lattermusklene, kommer en ikke utenom Peter Wessel Zapffe’s ”Barske gleder”.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vedr. nyere publikasjoner, kan det være en idé å kontakte forfatteren selv. I noen tilfeller sitter disse på et lite restlager, og kan eventuelt være villige til å selge....

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Gode tur-bøker? No problem!

Du ønsker litt lektyre blant annet om ekspedisjoner fra gamle dager? Da bør du sjekke ut for eksempel disse:

Roland Huntford: "Scott og Amundsen", om kappløpet mot sydpolen. Begynner forsiktig men blir etterhvert særdeles spennende. Svært grundig og interessant bok, som avslører i detalj om hvorfor Scotts ekspedisjon gikk til helvete, og Amundsens gikk på skinner.

Erling Brunborg og Carl Emil Petersen: "Rundø, jorda rundt på tomannshånd" (1957), utvilsomt den beste og morsomste norske seilboka, ever. Veldig lavteknologisk og sjarmerende seiltur, som beviser at vilje og innstilling betyr alt for å få en artig og suksessfull tur!

Peter Wessel Zapffe :"Barske glæder"..... alle friluftsbøkers mor - ingen over, ingen ved siden!

Fritjof Nansen: "Friluftsliv". Viser hvor god og samfunnsengasjert forfatter Nansen var. Flere av de uheldige utviklingstrekkene Nansen snakker om, er minst like aktuelle nå, hundre år etterpå.

Helge Hjelland: "Eventyrer på jordomsykling", hardcore sykkelberenting om en bergenser som bokstavelig talt kjemper seg jorda rundt. Litt merkelig bok, men skal ha kredd for ærlighet.

Ernest Shackelton: "Endurance", en klassiker og en helt utrolig historie om havari i isødet, stadig mer desperate situasjoner og en hemningsløs overlevelsesenergi.

Apsely Cherry Garrard: "Worst journey in the world" (1912). Etter å ha lest om denne horror-ekspedisjonen i antarktis vil du aldri mer klare å synes ordentlig synd på deg selv under en tur....

god lesing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre gode bøker om ekspedisjoner fra gamle dager er:

Med Nansen mot Nordpolen av Hjalmar Johansen. Dette er en beretning om polarekspedisjonen med Fram (1893-1896). Boken handler både om oppholdet på Fram og sledeturen mot nordpolen.

På ski over Grønland av Fridtjof Nansen. Boken handler om den 42 dager lange skiferden over Grønnlandsisen.

Pelsjegerliv blant Nord-Canadas indianere av Helge Ingstad. Boken tar for seg de fire årene han bodde ut i villmarken med eskimoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ensporet som jeg er anbefaler jeg denne:

"Jotunheimens stortopper - folk og fjell gjennom tidene" av Ben Johnsen.

En god bok som jeg har lest fra perm til perm. Gir et godt innblikk i pionærenes virksomhet, DNT's opprinnelse, toppene over 2300 meter, mm. I tillegg rikt illustrert med mange flotte jotunbilder.

En av grunnene til at jeg liker denne boka er at forfatteren har en kritisk holdning til all tilretteleggingen som har skjedd i Jotunheimen opp gjennom tidene. Kritiske røster trenger vi flere av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Anonymous

Boken " Til siste blåne" av Olaf Schjøll er en bok jeg absolutt anbefaler. Boken tar for seg forfatterens reise i Norge fra kapp til kapp samtidig som han tar for seg hvordan Norge en gang ble til. Temaer som geologi, glasiologi og biologi blir flettet inn med en fin historie og vakre bilder. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.