Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det rart folk ikke kommer opp Kilimanjaro


Erik

Anbefalte innlegg

Artikkelen er selvforklarende:

http://www.nettavisen.no/friluftsliv/paatur/article908761.ece

Jeg vet ikke hva som er verst, men denne står i en særstilling:

SITAT

Vi har forberedt oss mentalt, og kommer til å forebygge høydesyken ved å ta smertestillende og kvalmedempende medisin.

SITAT SLUTT

Jeg håper vedkommende har blitt feilsitert.

Såvidt jeg har skjønt blir oppstigningsplanen som følger:

Søndag: fra 1800m til 2900m og overnatte på 2800m

Mandag: fra 2800m til 3900m og overnatte på 3800m

Tirsdag: fra 3800m til 4900m og overnatte på 4800m

Onsdag: start midt på natten og gå fra 4800m til toppen på 5896m og så ned til 3800m.

(Jeg har ikke eksakte høyder på de forskjellige hytter så det varierer sikkert med +/- 100m hver dag.)

Selvfølgelig er det harry å henge ut disse folkene på nettavisen, men det er de som har lagt frem story'n for dem. Problemet er at folk flest som er interessert i Kilimanjaro kan tro at denne oppstigningsplanen er greit, og at høydesyken kan forebygges ved å ta smertestillende og kvalmedempende medisin. Sånn er det bare ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det skal bli spennende å se hvordan det skal gå med dem!

Det virker jo rimelig amatørmessig det hele, men det verste er jo at folk dør på fjellet på grunn av en slik grunnleggende feil innstilling til høydeproblematikken.

De lover å komme med reisebrev så vi får vente i spenning.. Om det er slik kan man jo gå på killimanjaro påå en langhelg.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men slik er det jo på Kilimanjaro.

Fjellet er teknisk meget enkelt, grei temperatur, greit vær etc. Dette gjør at mange tror at dette er en enkel match, men det er tross alt nesten 6000 m. Derfor er det også under halvparten som kommer opp. Ikke respekt for høyden, altså.

Vi får se på rapporten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er vel at 70% av dei som prøver seg på Kilimanjaro, går etter samme opplegg. Altså på toppen om morgonen fjerde dagen. 99,93% går denne turen berre ein gong, og då er det greitt å legge litt meir i potten for A) Få ein større sjanse for å nå toppen, og :lol: Få ei (langt) betre turoppleving.

Litt OT, men fortsatt Kilimanjaro: Det står at over halvparten av dei som prøver seg, snur. Har sett det samme i andre artiklar om toppen. Finnst det eigentleg statistikk på dette? Det vert hevda i alle reportasjar om Kilimanjaro, men samstundes seier alle at 70-80-90% av følgjet deira kom på toppen. Også for turar langs Coca-Cola-ruta. Me var 14/14 på toppen, men var på toppen først sjuande dagen (Hvitserktur). Er det berre ein myte at det er under halvparten som når toppen, eller er det feite amerikanarar som trekker ned suksessraten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok endel triksing med tall.

Det verste er at man får godskrevet en bestigning dersom man når "Gilmans point" på omtrent 5600 meter en to tre timers gange fra selve toppen. Årsaken til det er at det er dit de som følger den for raske oppstigningsplanen gjerne når hvis de er heldige.

Diplomet man får finnes i to varianter en som sier: "has succesfully climbed Mount Kilimanjaro" og en som i tillegg har setningen "right to the summit - Uhuru peak".

Det var veldig mange mennesker på fjellet, og ganske få i nærheten av Uhuru peak. Tviler på at noe særlig over 20-30 % når dit.

Forøvrig har diplomet mitt løpenummer 18.048 / 01. Men jeg vet ikke om det betyr 18041 tilsammen eller 18041 i 2001. Jeg vet heller ikke om det er en egen nummerering for de som går til Gilmans point.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig har diplomet mitt løpenummer 18.048 / 01. Men jeg vet ikke om det betyr 18041 tilsammen eller 18041 i 2001. Jeg vet heller ikke om det er en egen nummerering for de som går til Gilmans point.

Har sjølv løpenummer 803832/06 og kom til topps 3. jan 2006. Og det var iallfall ikkje 803831 før meg på toppen i 2006 (eller totalt i historien for den saks skuld) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært tidlig å få problemer på 3000 meter. Jeg håper det går bra og at de har vett på å snu hvis det blir for ille lenger opp.

Det er uansett ikke bra å gå Kilimanjaro på 3 døgn slik de forsøker. 5 døgn bør være et minimum. Jeg synes ikke noe særlig om at det markedsføres som familietur da barn er mer utsatt for høydesyke enn voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Erik, sånn noenlunde korrekt høydegjenngivelse "dagsetappene".

Nå er det jo mange som tar et døgn ekstra på Horombo Hut,. (3700 moh såvidt jeg husker)

Jeg skal absolutt IKKE forsvare oppstigningshastigheten du nevner.

Dog, jeg tror faktisk det er langt farligere å være ungkar i Mombasa :D

Når det gjelder såkalte "familieturer" nektet guideselskapene samme høydeprogresjon som du nevner, selv om en stresset far ønsket det!

Husker ikke om det var 12 eller 14 år som var laveste alder, da jeg var nede (okt 96).

Jeg gikk etter oppstigningsplanen du skisserte Erik.

Det anbefales min 5 timer mellom hver hytte (ca 1000 høydemeter). I DNT-tempo ville dette gått på 2 timer, mao 5t = svært rolig rusling som guidene forfektet hele tiden. Mao hadde vi svært god tid til å se oss rundt ved ankomst hytta. Jeg hadde overhodet ikke hatt mer igjen for turen om jeg hadde brukt ett døgn ekstra.

Vi startet "toppstuntet" fra Kibo Hut (4700 moh) Kl 24.00.

Gillman`s pt kl 05.00 og Uhuru Peak (5896 moh) kl 06.00.

Ingen hodepine, ingen kvalme, ingen medisinbruk, ingen mèn i ettertid.

Aldri har en fet pris General Snus smakt bedre enn på 5896 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig å bli to nette på 4000 meter for å akklimatisere. Det er den beste høyden for det.

Men hyttene på 4000 meter er ikke dimensjonert for at man skal oppholde seg der to netter. Derfor tilbyr de færreste operatører den muligheten. Fire døgn er egentlig for lite det også.

Da er det mye lurere å velge en av de andre rutene hvor man bor i telt og bruker lengre tid. Det ideelle er kanskje Machameruten på fem eller seks døgn til toppen. Kan man overnatte i Karanga valley slik at man slipper å gå hele veien fra Barranco til Barufu i ett er det veldig bra.

Den ruta jeg gikk (The Western Breach) er også en fin tur, men den har vært stengt ganske mye i det siste pga fare for steinsprang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp besteget Mt. Kilimanjaro ved å gå Mandara Route oppover. Vi overnattet to netter i Horombo på veien opp og det var overhodet ikke noe problem. Hyttene er meget spartanske, men man trenger ikke så mye mer. Vi var bare to i "gruppe", men det var naturligvis flere som startet samme dag som oss og som hadde samme opplegg. Tilsammen var vi ca 35 som forsøkte på toppstøt sammen natt (som hadde gått Mandara). De fleste hadde en ekstra dag i Horombo med unntak av en gruppe nordmenn (15 stk) som kom dagen etter oss, men gjorde toppstøt samme natt. Av alle var det færre enn halvparten som kom seg helt til topps. De fleste kom seg til Gilmans Point, mens bare 15 kom seg helt til topps.

Vi tok det veldig med ro hele veien, gikk rolig og drakk masse vann. Vi tok diamox, og merket overhodet ingenting til høydesyke. Vi var litt slitne da vi nådde Gilman, men ikke nevneverdig. Såpass må man regne med. Fra Kibo og opp brukte vi 6 timer, ned 1 time og 15 minutter. Guiden vår sa det var -15 på toppen, men det var helt vindstille så det ble slett ikke kaldt.

Å gå til toppen av Afrikas tak var en kjempefin opplevelse som virkelig kan anbefales. Så lenge man ikke blir høydesyk er det ingen sak for friske folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at du har vært på toppen!

Jeg stusset litt over at det var så få på ruta den dagen. Svært ofte er det veldig mange flere som forsøker seg via Gilmans point og da er kapasiteten på Horombo et problem.

Var det dårlig vær eller noe slikt som hindret alle i å nå helt opp ? Hvis ingen merket noe til høydesyke og bare var litt slitne så kunne man kanskje fortsatt den siste biten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner alvoret

http://www.nettavisen.no/friluftsliv/paatur/article912720.ece

Går mot toppen i natt

http://www.nettavisen.no/friluftsliv/article913644.ece

Ser ut til at det går greitt så langt. Veret har vore dårlegare enn vanleg denne vinteren på Kilimanjaro. Både Hvitserk og Jarle Traa har opplevd overraskande dårleg ver. Får håpe denne familien får ok ver og ei fantastisk oppleving på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Tror de fleste hadde klart å komme seg opp på toppen om de hadde tatt seg go nok tid og vært i noenlunde go fysisk form. Når jeg var der tidligere i år brukte vi 6 dager på whisky routen, det var tøffere enn vi hadde trodd men gikk greit fordi vi hørte på guidens råd: 1: drikk veldig mye vann 2: rolig rolig :D

Det var en ekstrem kul opplevelse og nå har jeg fått lyst til å prøve på +8000moh :D

...ligger i hardtrening (og sparing hehe!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.