Gå til innhold
  • Bli medlem

REAL Turmat


Student. 5.

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi er en gruppe studneter som studerer Marin Bedriftsledelse ved Norges fiskerihøgskole. I år har vi markedsføring hvor vi skal skrive en oppgave der vi skal ta for oss en bedrift. Vi har valgt bedrifta Dry Tech AS, som er produsenten av REAL turmat. I den forbindelse lurer vi på om dere som er brukere av dette produktet kunne svare på noen få spørsmål.

Hvem er det som er brukere av REAL Turmat? (jegerer, fjellvandrere etc.)

Til hvilke turer bruker ere REAL Turmat? (Korte/lange/familieturer etc.)

Hvilke positive/negative sider finner dere med REAL Turmat?

Hvilke alternativ bruker dere til REAL Turmat? (Lapskaus, suppe, kjeks, osv.)

Takker for alle tilbakemeldinger :P

Mvh

Alf Håkon Skjærvik, Mads Kristian Rohde, Eirin Ervik, Ingruid Bruun og Kjell Alfred Otterlei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

brukere: unger som skal på teltur med skolen, samt fjellfolk og polfarere/ekspedisjoner som er avhengig av lett oppakning og volum.

Jeg bruker Real turmat eller drytech til lange turer der det skal gås mye og man er avhengig av lett og liten oppakning. vanligvis til lengre fot/skiturer med telt eller gapahuk som varer fra 5 dager til flere måneder.

positivt: lav i vekt og lite i pakkvolum, praktisk posemat, mye og riktig energi, ikke så ille på smak, lang holdbarhet. meget gunstig som nødrasjon.

negativt: pris (den har økt med nesten 20kr på Obs den siste måneden, fra 45kr som er mulig å leve med til 59kr som etter min mening er alt for dyrt.) uvant kost for magen.

Alternativt: bruker mye toro rett i koppen o.l. nesten like enkelt, billigere, mye bedre på smak og like lang holdbarhet. noen av toros produkter trenger melk under tilbredningen men det løses enkelt ved å kjøpe viking tørrmelk. hermetikk er også et meget godt alternativ om vekt ikke spiller noen rolle. i tillegg så er Axa 4-korn kornblanding mye bedre på smak en real turmat sin frokost.

Posen er ikke mye å skryte av da de fleste som har med mye drytech på tur pakker den i flere større poser. man må jo uansett ha med seg en kasserolle, om man ikke satser på at det er en turisthytte rundt hver sving da.

når vi først er inne på Real turmat.. Er det noen som vet om det er mulig å få kjøpt Drytech av forsvaret? de grønne posene som inneholder det samme som turmaten bare at de er grønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REAL turmat funker også fint på sjøen for de av oss som også driver med seiling.

Det å sitte på ripa og fryse bakdelene av seg, og så få en pose varm REAL turmat - i en

hendig "tallerken" skal absolutt ikke undervurderes. Enkelt for kokken ombord, og lite søl.

Tallerken kastes i søpla, og eneste oppvask etter 6 mann på rekka er skeia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som er brukere av REAL Turmat? (jegerer, fjellvandrere etc.)

Vet ikke

Til hvilke turer bruker ere REAL Turmat? (Korte/lange/familieturer etc.)

Bruker ofte REAL til lunsj på lange vinterturer. Godt med noe skikkelig varm mat midt på dagen når det ellers er så kaldt at det er ubehagelig å stoppe. Til middag funker det jo også. Er jeg alene på tur er det et godt anternativ, men man blir jo litt lei i lengden. Er man flere på tur syns jeg det blir skikklig asosialt å sitte med hver sin pakke REAL isteden for kosen det er å lage mat sammen. Og mange ferdiggryter fra toro og tørka kjøttdeig veier ikke no særlig mer.

Frokostpakkene syns jeg ikke noe om, da er det både billigere og bedre med havregryn med diverse oppi.

Hvilke positive/negative sider finner dere med REAL Turmat?

Positive; enkelt, lav vekt, grei smak

Negative; på lange turer blir det for ensidig, du mister kosen med å lage mat sammen, prisen! Nå som den har gått opp så mye kommer jeg nok til å kutte ut bruken av REAL helt. Så mye penger er den faktisk ikke verdt!

Hvilke alternativ bruker dere til REAL Turmat? (Lapskaus, suppe, kjeks, osv.)

Toro og div andre gryteretter og tørker selv kjøttdeig og har oppi. Har også oppi ris i dem det ikke er i. lapskaus, snurring og potetmos, havregrøt til frokost, risengrynsgrøt m tørrmelk, diverse former for pasta osv. Prøver å variere en del, men på turer hvor vekt har betydning blir det litt begrensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg brukte Real Turmat på en lang, tung tur i høst, hvor oppakningen måtte være minimal.

Inntrykket jeg satt igjen med var at dette var kost laget for store, sterke menn som skal på månedsekspedisjoner :wink:

Det ble altfor kraftig for ei spinkel jente på 31 år, tross i at jeg gikk hardt og langt fra morgen til kveld i flere dager.

Smaken var altfor kraftig, salt og harsk til at jeg kommer til å velge Real turmat til middag igjen.

Frokostblandinga var imidlertid god :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

Bruker dette som nødration i sekken og som natmmatt når jeg kommer på hotellet om kvelden mellem 22.00-24.00(rejser mye på jobben)Her funker det fint og smaken er god.

Men på langtur på fjellet med 40 kg på ryggen er dette ikk nok for mig.Slupre gladligt 2 poser per måltid,men næringen i dette ,når aktikvitetsnivået er højt er ikke nok.Der går jeg hellere for havregryn,potetmos og mye bacon.(men vægten går mye opp på sekken med dette).

Vegten,serveringsmåtten,og smaken må siges at verre top,så trenger du ikke veldig mye energi,da ville jeg velge denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REAL brukes mest (les mye) på lengre turer der vekta blir avgjørende. Er ellers med som nødproviant. Smaken er upåklagelig, men det blir noe knapt med næring når en eter REAL mange dager i strekk ved høyt aktivitetsnivå. Må da suplere med noe ekstra omtrent hver 2. - 3. dag. Dette er selvfølgelig individuelt og justeres etter aktivitetsnivå.

Ellers bør ikke prisen bli høyere før en kommer over "smertegrensa". Da blir fort Toro med tilbehør mer atraktivt på disse turene. Men det skal sies at både i smak, pris og ikke minst næringsinnhold ligger REAL noen solide padletak foran "Adventure Food".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nesten at Real middag er i meste laget når man går med tung sekk. Blir for mett. Liker heller å spise mindre, men oftere. Men, på jakt med kun en dagstursekk så går det greit bare man holder seg unna de bratteste bakkene like etter inntak. Synes også at Real begynner å nærme seg smertegrensa når det gjelder pris. Liker ikke frokostblandingene, synes de blir for søte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jeg ikke blir mett av Real. Jeg vet jeg får nok næring (kanskje ikke så mye som jeg bruker, men nok til at jeg klarer meg), men får aldri den gode metthetsfølelsen som er så god om kvelden. Jeg kan være enig i at smaken blir kjedelig i lengden, og særlig blir en lei av å bare spise "grøt" en ikke får tygd.

I tillegg kan det legges til at Forsvaret er storforbruker av Real, de leveres da i dagsrasjoner med en pakke med frokost, en med lunch og en med middag, med diverse tilbehør, blant annet kjeks, syltetøy, kaffe, tyggegummi, våtserviett, kakao, sjokolade, honningkamfer osv. For vandrere blir imidlertid disse pakkene altfor store og tunge, og skamdyre, det koster flere hundre kroner for en dagsrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REAL turmat er helt greit til turer der plass og vekt hindrer meg å ta med mer velsmakende mat. Ikke at smaken er så dårlig; den er etter min mening nesten fraværende :D

En pose REAL som hovedmåltid pr. dag blir selvfølgelig noe tynt til de skikkelig lange turene. Synes det er helt grei mat til litt lange dagsturer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jeg ikke blir mett av Real. Jeg vet jeg får nok næring (kanskje ikke så mye som jeg bruker, men nok til at jeg klarer meg), men får aldri den gode metthetsfølelsen som er så god om kvelden. Jeg kan være enig i at smaken blir kjedelig i lengden, og særlig blir en lei av å bare spise "grøt" en ikke får tygd.

I tillegg kan det legges til at Forsvaret er storforbruker av Real, de leveres da i dagsrasjoner med en pakke med frokost, en med lunch og en med middag, med diverse tilbehør, blant annet kjeks, syltetøy, kaffe, tyggegummi, våtserviett, kakao, sjokolade, honningkamfer osv. For vandrere blir imidlertid disse pakkene altfor store og tunge, og skamdyre, det koster flere hundre kroner for en dagsrasjon.

grunnen til at du ikke blir "mett" av Real turmat kan være 2 grunner. enten så har du et meget høyt energiforbruk, eller så går det på syken. du er kanskje vant til å spise 17 av mors kjøttkaer, 8 poteter, 4 gulerøtter, en halv liter kjøttkakesaus samt erter og annet tilbehør, etter dette hiver du innpå med dessert som vanligvis er beregnet å holde til 5 pers. grunnen til at du ikke blir mett er derimot volumet på det du spiser. du får i deg mer en nokk energi men alt for lite i mengde. dette er noe av grunnen til at polfarere og andre ekspedisjonsfarere bruker lang tid på å feite seg opp før de drar på tur, slik at de tåler å miste litt fett. for det er ikke mye av den der real turmaten eller drytech som den heter i forsvaret som legger seg på ribbeina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ein kort kommentar til prisen, den reflekterar Drytech sin tilnærma monopolsituasjon i Noreg. Dei kjenner sin posisjon, og har etterkvart byrja benytte seg av denne etter år med ein heller låg nettomargin. Det hadde også vore interessant å sjå nærare på dei enorme prissvingingane butikkane i mellom, eg har på eitt kjøpesenter vore vitne til prisskilnad frå 39 til 69 pr pose. Det er soleis grunn til å tru at butikkane også forsynar seg grovt av denne middagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein kort kommentar til prisen, den reflekterar Drytech sin tilnærma monopolsituasjon i Noreg. Dei kjenner sin posisjon, og har etterkvart byrja benytte seg av denne etter år med ein heller låg nettomargin. Det hadde også vore interessant å sjå nærare på dei enorme prissvingingane butikkane i mellom, eg har på eitt kjøpesenter vore vitne til prisskilnad frå 39 til 69 pr pose. Det er soleis grunn til å tru at butikkane også forsynar seg grovt av denne middagen.

små butikker som sport1, intersport og g-sport tar vanligvis 69kr pr pse. større butikker som obssport og xxl holder en lavere pris helt ned mot 40kr pr pose. er ikke sikker på om dette har med innkjøp å gjøre eller hva det kommer av. det skal også sies at obs har økt prisen fra 45 til 59 det siste halvåret, hvorfor vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg synes forøvrig Real Turmat smaker veldig godt, spesielt kylling/karri-varianten og også pastavarianten. Dessuten har det kommet noen nye varianter i det siste og viltgryte samt cili con carne var jo gode. På lange turer føles det som om det er for lite mat i en pakke, men når det får sunket litt så er det ikke så ille likevel. Jeg opplevde hvertfall ikke at jeg gikk tom for energi på min 9-dagerstur på Hardangervidda vest med 35 kg i sekken.

Et godt tips til alternativ mat er å ta en ferdig brødblanding som f.eks. solsikkebrød, delt i to deler. Ha det i hver sin plastpose. Putt oppi ei spiseskje eller no slikt med bakepulver. På tur heller du bare oppi vann, elt deigen i en pose og steik den noen minutter på hver side i stekepanne på primus. Perfekt med nystekt brød på tur :D Jeg pleier ofte å krydre brødblandingene med litt hvitløk, urter, etc og det blir ennå bedre :D

Ellers tørker jeg ofte kjøtt og grønnsaker på forhånd og lager viltgryter på tur.

Negativt om real turmat er prisen!

Positivt er at de er godt krydret, hvertfall de jeg liker best :-) og gir mye energi til tross for begrenset mengde.

Real Turmat bruker jeg først og fremst på lange mangedagersturer pga vekt, men også en sjelden gang på dagsturer hvor det er fint med enkel matlaging :-)

Kj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Real har rett og slett for lite smak. Mountain House skaper en helt annen entusiasme rundt primusen! Desverre er den den like dyr, og foreløpig ikke tilgjengelig til "XXL-pris".

Smaken er openbart som baken. Siste Fjell og Vidde har ein "test" av desse og rangerer smaken til Real Turmat (tre ulike variantar) frå God til Ikkje så god. Mountain House får omtalen Mindre god på alle sine tre variantar.

Sjølv liker eg Real Turmat, Mountain House har eg ikkje prøvd. Uansett blir smak så subjektivt at ein slik test som inkluderer smak blir tullete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikkje så imponert. Inneheld også ein heil del mindre gunstige tilsetningar.

Det enklaste er eigentleg berre å kjøpe litt ulike separate frysetørka råvarer og blande sjølv i dei mengdene og forholda ein likar.

Ellers er jo tørka kjøtt, korn, frukt, nøtter og "energybars" svært praktisk.

Brødbaking er heller ikkje noko problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man må dobble inntaket med toro ja.

Men mye av turen er jo å lage mat på primus,så hvis man skal padle eller gå lite er det bare å fylle sekken med godsaker fra Toro.

Ellers er hjemmelaget puttipanne og havrebomber knall på fjellet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Real turmat er veldig godt - ihverfall torsk og steinbit, men det er elt for dyrt hvis du skal på langtur.

Jeg pleier å kjøpe inn pasta/risposer hvis jeg er på Lidl/ Europris e.l.

Når jeg drar på tur tar jeg med noen av disse posene, pluss noe løk, chilipølser eller whiskypølser (spekemat som holder i ukevis ) som jeg blander sammen. Dette holder til en god middag for en person, og kostnaden kommer på under 30,- per middag. ( Da har jeg delt pølsa i to).

I tillegg har jeg med havregrøt, rosiner og tørrmelk. Pluss sukker og margarin. Da kan jeg også lage "godteri" av margarin, sukker og havregryn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.