Gå til innhold
  • Bli medlem

Alfa Bever Grip + eller Varg Isogaisa?


Deepdog

Anbefalte innlegg

Annonse

er kun vanlig menig. har fått utdelt vanlig Alfa M77 og fotposer ja. men sliter fortsatt med og holde varmen i føttene. sko er også tenkt til bruk etter forsvar på jakt og fjellturer. blir etterhvert mildere oppi nord også og hadde vært greit med noen sko som er litt mer vanntette enn Alfa M77.

Leif Molina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Deepdog.

Glem Jakobsen, han snakker som regel bare tull!

Er litt i tvil hvorvidt du får benytte andre støvler i forsvaret idag? Det vet sikkert du bedre enn meg nå. Spør evt troppsjefen/kompanisjefen.

Med M77 og fotposer bør du tåle -30! Hvis ikke, skaff et nr større + bedre innlegssåler.

Hvis du fortsatt fryser, sjekk blodsirkulasjonen hos legen!

Skal du ha støvler som er "vanntette" gjelder kun goretex!

På jakt er lundhags et alternativ, men ankelstøtten er enda dårligere enn M77! Veldig dårlig!

Vanlige goretex fjellstøvler og gamasjer funker fint til jakt.

I grisekulda er fuktsperre effektivt, dog jeg brukte 5 år i forsvaret uten å få gjennomslag for det,... og absolutt ingen visste bedre enn meg:(

Hilsen 17 år i forsvaret med M77!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har hatt Varg Isogaisa noen år nå, gode sko, men har begynt å leke i det siste. Har brukt dem i en del kuldegrader, men ikke mindre enn -20. Holder varmen så lenge en er i bevegelse. (som med dem fleste fjellsko)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Lundhags Professional er en god og høy kvalitetsstøvel - men den koster jo litt... Passer til det meste - spesielt jakt. Den er kraftigere enn de andre Lundhagsstøvlene, men har fremdeles ikke samme ankelstøtte som lavere fjell/brestøvler fra f.eks. Scarpa, Lowa eller Hanwag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i en ganske lik situasjon, er ute etter en slik type støvel.

Jeg prøvde både Isogaisa og Bever Pro + i butikken, og syntes Isogaisa virker som en mer gjennomtenkt støvel. I tillegg passer den helt perfekt til min fot, men det varierer selvfølgelig.

Vanntettheten trenger ikke nødvendigvis ha sammenheng med GoreTex, Isogaisa har kommet ut av i hvert fall èn test som den mest vanntette støvelen, faktisk bedre enn støvler med GoreTex membran. Jeg er litt skeptisk til slik membran i støvler, det er mye bevegelse og sterke krefter i de, og før eller siden vil slik membran punktere, og da er den verdiløs. Pløsefunksjonen til Isogaisa virker veldig bra, uten sømmer før over vrista.

Sålen til Bever Pro + er visst ny og forbedret, men jeg er usikker på slitestyrken på denne, syntes den var fryktelig myk...

Og som det er sagt tidligere, om du først og fremst er ute etter varme støvler er ikke disse noe godt valg framfor M77 og fotposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to par Varg Rastegaisa som er svært mye brukt. Ett par str 45 og ett par str 46. Bruker de største ved kalde turer eller når de andre er våte. Passer perfekt til min brede fot. Gummien på Rastegaisa går vel noe høyere enn Isogaisa, noe jeg anser som en svært stor fordel. Jeg har forøvrig aldri til dags dato hatt gnagsår på føttene - uansett skotype, men disse Vargskoene er gode.

Ett problem med Isogaisa, som jeg ville spurt forhandler om, er om de har hatt mye reklamasjon på at gummien løsner fra skinnet. Jeg har hatt dette problemet på begge mine Rastegaisa sko, men siden gummien går såpass høyt opp er det ikke noe problem som kan medføre at vulkaniseringen går opp. Det er mye å gå på og man kan bare skjære bort den løse gummien. Er bare snakk om opp til 5 millimeter..

En kompis av meg har Isogaisa, og har hatt skoene inne 2 ganger for reparasjon på grunn av dette problemet og det er noe herk egentlig, for det kan bli kritisk om det åpner seg der.

Sålen på Isogaisa er ikke Vibram såle tror jeg. Dette behøver ikke bety noe, men mine Rastegaisasko med Vibram er bare utrolig gode å gå i. Så jeg ville altså også vurdert Rastegaisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det veldig mye synsing gitt.......

Har hatt Bever Grip siden den kom på markedet og har bare godord å si om den.

Den myke antiskli sålen har en overraskende god slitestyrke. Har brukt mine i både militær og sivil sammenheng. Og da snakker jeg om tøff bruk..

De er faktisk i bruk nå under Cold Response 07 og har vært brukt i endel feltdøgn. Og den er ennå både vanntett og varm.

Den er lett å gå inn og har en veldig bra støtte for ankelen. Du klarer fint å rusle rundt i teigen med tung sekk.. Min veier mellom 30 og 40 kilo når vi settes inn. Og det er ikke ankelen som blir sliten først kan jeg love deg.. :D

Skoene skal i ilden i morgen igjen, og jeg har iallefall ingen betenkeligheter med å dra de på meg før jeg drar ut i felt..

Ulempen med sko med for er jo selvfølgelig at blir du våt, så tar det litt tid å tørke dem. Men da har jeg ett tips å komme med: Ta med noen Telys. Sett nedi skoen, tenn på og la brenne.. Dette tørker faktisk skoen på kun kort tid.. :?:

RK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålen på Isogaisa er ikke Vibram såle tror jeg. Dette behøver ikke bety noe, men mine Rastegaisasko med Vibram er bare utrolig gode å gå i. Så jeg ville altså også vurdert Rastegaisa.

Isogaisaen som selges nå har vibramsåle.

Vargstøvlene er stort sett de samme som da de kom for noen år tilbake, men de har gjennomgått noen små forandringer oppigjennom. Bl.a. har Isogaisa og Rastegaisa nå samme vibramsålen. Tidligere hadde Rastegaisa en enda kraftigere vibramsåle, og Isogaisa et annet sålemerke.

Forskjellen på støvlene i dag synes å være høyere gummikallosjering og stivere skaft på Rastegaisa. Ellers ganske like.

Forøvrig kan Sikaflex benyttes for å feste kallosjering som begynner å løsne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei

Jeg har testet både gore-tex sko og M77 i harde vintre. Min erfaring er at gore-tex er noe dritt når du kommer under -5 grader. Gjør heller som meg og skaff ett sommer par i M77 og ett vinter par som er ett nr større. I tillegg til fotposene får du admoff til å dele ut noen liggeunderlag til hele troppen slik at dere får klippet ut en såle av det til å legge inni fotposene. Funker fint også i -40. Tviler også stert på at du vil få lov til å bruke andre sko enn resten av troppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfa beverpro er vanntette i hvertfall. Men er litt myke hvis du skal bære tungt og litt dårlig grep på steinunderlag. Ingen vannblemmer. I forhold til vinterbruk er jo bare å beregne store nok støvler,så det er god plass til 2 par ullsokker (tynne og tjukke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

du får ikke bruke private sko på oppstilling uansett. du kan viss du virkeli sliter med kulda gå til legen ang at du fryser på beina. ingen befal har myndighet til å avise det han sier. alternativet ar at du blir tjenesteudyktig. vet forøvrig at enkelte "utsatte" avdeliger får utdelt alfa jegerstøvel og grønne berghaus yeti gamasjer.. ligner litt på fotposene, bare uten såle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfa Bever Pro er vanntette det første året, er utrolig mye reklamasjoner på denne skoen. Men det er jo noen som er veldig fornøyde, som Rolf-Kri...vet ikke hvorfor det har vært så varierende kvalitet fra Alfa de siste årene.

Den eneste skoen jeg har hatt som er helt vanntett er Nokia gummistøvlene og Varg Rastgaisa, og den tørker også mye raskere enn en gtx sko. Smør den godt med Snoseal og den er helt vanntett. De har også byttet ut gummikalosjeringa, slik at den ikke skal løsne så lett...

Fotposer, tova ullsåler og gode ullsokker er topp. De sorte sokkene til forsvaret er vel ikke i ren ull heller?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de sorte, litt lange sokkene, er ikke ull nei, og forøvrig håpløse. brukte de grå ullsokkene, sommer som vinter (alt fra -40 til + 30).

jeg tjenestegjorde på grensen og gikk til anskaffelse av varg isogaisa. frøys aldri, menså brukte jeg de kun mens jeg var på grensen, og da var jeg i aktivitet hele tiden når jeg var ute. de passer ypperlig i trugene ogå.

de grønne berghaus-gamasjene er geniale også på sommeren i vandring i myr osv ... blir ikke så våt på beina, og heller ikke oppover buksa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfa Bever Pro er vanntette det første året, er utrolig mye reklamasjoner på denne skoen. Men det er jo noen som er veldig fornøyde, som Rolf-Kri...vet ikke hvorfor det har vært så varierende kvalitet fra Alfa de siste årene.

Den eneste skoen jeg har hatt som er helt vanntett er Nokia gummistøvlene og Varg Rastgaisa, og den tørker også mye raskere enn en gtx sko. Smør den godt med Snoseal og den er helt vanntett. De har også byttet ut gummikalosjeringa, slik at den ikke skal løsne så lett...

Fotposer, tova ullsåler og gode ullsokker er topp. De sorte sokkene til forsvaret er vel ikke i ren ull heller?!

Nå er det jo ikke Bever Pro skoen jeg er fornøyd med, men Bever Grip+... Og den er det ikke mye reklamasjoner på. Men Bever Pro skoen var det mange reklamasjoner på. Det er helt riktig.

Og mine sko er nå snart to år gamle og fremdeles vanntett. Er superfornøyd med skoene ennå.

RK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.