Gå til innhold
  • Bli medlem

Bråkebrenner eller Stillebrenner?


Jimster

Anbefalte innlegg

Jeg har kikket litt på dette med primuser i det siste, og oppdaget at det er en "stille" verden der ute også.

Pr idag har jeg en Optimus Nova, som fungerer veldig bra. Den har vært driftsikker og effektiv, men jeg synes den minner meg om et jagerfly like før det tar av...

Så dette er deffinitivt ikke en stille brenner, men hva er? Og hva er egentlig forskjellen? Det kan ikke være sånn at alle brennere med slanger bråker?

Jeg kom over Coleman Fyrestorm her om dagen: http://www.coleman.com/coleman/colemancom/detail.asp?product_id=9770-A25&categoryid=2005

Den ser glimrende ut, og det er jo genialt at man også kan bruke den med gasscannister...men er dette en bråkebrenner eller en stille brenner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har brukt MSR Whisperlite i mange år nå, og den er bahagelig. Har sett en reklametekst for den der det står at den bråker så lite at man er usikker på om den brenner eller ikke. Akkurat det er selvfølgelig fullstendig jordbærtur i januar, men at den er snill på lyd, det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stillebrenner kom etterhvert som en "forbedring" når en del begynte å bruke den inne.

Min farmor skal for eksempel ha benyttet en slik på varme sommerdager når fyring i vedkomfyren gjorde det uutholdelig inne.

Som båt kokeapparat er stillebrenner helt topp.

Så kom bråkebrenneren igjen når man begynte med mer ekstreme utnyttelser.

Lavere vekt, enklere konstruksjon, mer driftsikker, og mer robust i vind.

Jeg jobber nå med å modifisere Novaen til stillebrenner, men det vil gå på bekostning av fordelene nevnt over.

Alle gode forslag mottas med takk m.h.p. forslag til hvordan Novaen kan bli bedre.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.