Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag-vinter


Lupus

Anbefalte innlegg

Hei, var en helgetur i Femundsområdet for et par uker siden. Lå ute i gapahuk som vanlig på de

tradisjonelle vinterturene. Jeg bruker om vinteren 2 stk liggeunderlag (forsvarets og et annet lignende underlag)

Jeg har ingen problemer med å holde varmen på disse vinterturene, men jeg ser at det blir veldig hardt og isete

på snøen der jeg har ligget. Det må være et stort varmetap her. Hva slags liggeunderlag skal jeg satse på som

isolerer bedre? Det er jo også en sannhet at det blir litt vel hardt å ligge på dette islaget etter flere døgn på samme sted.

Stikkordet er: God isolasjon, Lite varmetap og Komfort. Jeg vet at det er uenighet om bruk av oppblåsbart luftfylt underlag

til vinterbuk.

Håper det er noen flere her som kan gi noen svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, har sett det er forskjellige syn vedr oppblåsbare.

Jeg for min del er svært fornøyd med Therm a rest 58mm toppmodell (husker ikke benevnelsen).

Har ikke opplevd kuldegjennomslag ned til ca 30 kalde.

Har heller ikke hatt andre problemer med det iløpet av tja 3-400 teltdøgn.

Eneste evt ulempe er pris og egenvekt (1,1 kg), men man ligger kongelig.

Dog, "døgnprisen" min har vel egentlig vært lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en er i skogsområder er jo å bruke det naturen har å by på. Hvis en lager seg ei seng av granbar eller annen fin kvist kommer en opp fra snøen og får et lite luftlag mellom snøen og liggeunderlaget. Hadde bare et tynt underlag på tur i kulde og laget ei slik seng og det hjalp betraktelig. Bruk litt tid på å få fint jevnt flettverk så det blir behagelig å ligge på.

Gratis er det og lite å bære på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en er i skogsområder er jo å bruke det naturen har å by på. Hvis en lager seg ei seng av granbar eller annen fin kvist kommer en opp fra snøen og får et lite luftlag mellom snøen og liggeunderlaget. Hadde bare et tynt underlag på tur i kulde og laget ei slik seng og det hjalp betraktelig. Bruk litt tid på å få fint jevnt flettverk så det blir behagelig å ligge på.

Gratis er det og lite å bære på.

enig der altså, hva med å kjøpe en samekniv (om du ikke alt har en) samt et underlag av reinskinn.. Eneste ulempen med reinskinn er jo at det veier litt, men om man tenker på komfort både når det gjelder varmeegenskap, isolasjonsevne og hvor mykt det er å ligge på er det lite som slår ei seng av granbar med et reiskinn oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, jeg er nå inne på tanken om å kjøpe et skikkelig oppblåsbart underlag av god kvalitet.

Har nå brukt søkefunksjonen og funnet flere svar på mine spørsmål.

Det er klart at det går an å bruke granbar til underlag der det finnes. Jeg synes ikke det er noe særlig

å ødelegge seintvoksende høyfjellsfjellsgraner for en natts søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, jeg er nå inne på tanken om å kjøpe et skikkelig oppblåsbart underlag av god kvalitet.

Har nå brukt søkefunksjonen og funnet flere svar på mine spørsmål.

Det er klart at det går an å bruke granbar til underlag der det finnes. Jeg synes ikke det er noe særlig

å ødelegge seintvoksende høyfjellsfjellsgraner for en natts søvn.

men om vekt ikke er noe problem vil jeg ambefale reinskinn på det sterkeste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale Exped downmat, jeg har akkurat ligget 4 netter på dette rett på snøen og har ikke følt spor av kulde fra den kanten, dessuten er det mjukt og deilig å ligge på. Men det er et lite hakk dyrere enn granbar. Fordelen er naturligvis at det funker i høyfjellet også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale Exped downmat, jeg har akkurat ligget 4 netter på dette rett på snøen og har ikke følt spor av kulde fra den kanten, dessuten er det mjukt og deilig å ligge på.

Jeg har nettopp kjøpt det tykkeste fra Exped (9cm), og prøvd det et par netter på brygge. På sne har jeg før brukt et ca 5cm fra Thermarest og et sommerunderlag sammen. Det har fungert greit, men er veldig spent på å prøvd dette med dun. Derfor var det moro å lese din erfaring harhauga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

harhauga og Lars:

Exped downmat virker jo som et superunderlag da.

Kom med en rapport vedr holdbarhet etc etterhvert som dere/evt andre har brukt det litt da.

Det kan du være sikker på. Jobber for tiden med å kartlegge Vest-Agder kystlinje for padlere, og underlaget skal få prøvd seg på diverse svaberg utover våren. Akkurat nå har vi sommerføre her, men snøen kommer visstnok på besøk igjen. Regner med å starte for fullt igjen i mars. Følg med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Jeg bruker om vinteren 2 stk liggeunderlag (forsvarets og et annet lignende underlag)

Jeg har ingen problemer med å holde varmen på disse vinterturene, men jeg ser at det blir veldig hardt og isete

på snøen der jeg har ligget. Det må være et stort varmetap her.

...

Det blir hardt og isete i skiløyper, dårlig brøytede veier og alle andre steder der snøen knas og klemmes sammen. Fenomenet kalles trykksmelting. De fleste snur og vrir seg mange ganger gjennom natta, i hvert fall gjør jeg det. Det bidrar til å kna og klemme snøen sammen, ergo blir det isete der jeg ligger.

Hvis varmetapet ditt gjennom 2 stk underlag ikke er stort nok til at du fryser - hva er problemet? Hvis du ikke fryser og ellers er fornøyd med underlagene (komfort, vekt/volum, funker greit å henge dem på sekken etc) så er det vel ingen grunn til å bytte?

Jankj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er inne på noe viktig der, jankj! Bakken blir hard av dette. Allikevel er jeg ikke fornøyd.

Det skyldes at jeg synes at det blir jævlig hardt å ligge på denne sammenpressede snøen.

Kanskje er det fordi jeg ikke er like smidig som en katt lenger, og tenker mer på liggekomfort

enn før. Det er nok mest derfor jeg tenker på å gå til anskaffelse av nytt underlag. Det har vært

fint å lese de forskjellige synspunktene på dette temaet.

-Lupus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv et Exped Downmat 7 underlag, og det er ingen tvil om at dette er luksus på tur. Brukte det blant annet to netter nå i helgen i Rondane, og sov som en konge. Merker ganske stor forskjell, på et vanlig ikke oppblåsbart underlag ligger jeg vanligvis veldig urolig om natten og spinner rundt i soveposen for å finne en behagelig stilling, mens på dette underlaget la jeg meg godt til rette og lå rolig resten av natten. Godt og varmt var det også.

En ulempe er at hvis det skulle punktere er det så godt som ubrukelig, så vinterstid tør jeg ikke satse på dette alene og har et vanlig underlag under. En annen ting er at for å ligge behagelig utstrakt må man tappe ut litt luft, men hvis man da bare setter seg på det blir det blir det helt flatt under baken.. En tredje ulempe er jo også prisen, den er jo helt hinsides. Jeg hadde nok ikke kjøpt det selv hvis det ikke var for at Sportslageret hadde et parti til halv pris i fjor høst.

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som de sier vil nok trykksmelting oppstå nesten uavhengig av hvilket underlag du velger? er du på tur i skauen, og har tilgang til materialet som skal til for en gapahuk, så lag deg et leie av granbar, eller bjørkeris. legg kvistene lagvis, sånn at alle de harde og spisse avskårne endene går ned mot bakken. dette luftlaget er suverent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje er det fordi jeg ikke er like smidig som en katt lenger, og tenker mer på liggekomfort

enn før. Det er nok mest derfor jeg tenker på å gå til anskaffelse av nytt underlag.

Tror det var i 92 en kompis anbefalte meg oppblåsbart Therm a rest. Konservativ og "ung" som jeg var, var jeg selvfølgelig uenig!

Underlaget veide jo meningsløse 1,1 kg! (jeg er sannsynligvis den værste gramrytteren her på ff). Her var vekt langt viktigere enn komfort! Og hva når det går hull eller ventilen streiker? og ikke minst prisen. 1200 spenn var idiotisk.

Så feil kan man ta!

2 år senere kjøpte jeg toppmodellen!

Komfort, isolasjon, holdbarhet var og er fyrstelig! Siste høst begynte det å lekke (lekket 1/4 luft iløpet av natta) etter ca 400 døgn. Har fortsatt ikke giddet å sjekke hvor, da det ikke er noe problem.

Tror mange uttaler seg om oppblåsbare på mangelfull erfaring, eller kjøpt billige og tynne lefser.

Nå er bla expeed kommet, blir spennende å se kvaliteten/holdbarheten, komforten har jo allerede fått toppkarakter her av svært erfarne!

Håper og tror de nye underlagene har tatt enda et steg fra den tidligere "kongen" Therm a rest toppmodell.

Dere som fortsatt anbefaler Reinsskinn:

Håper virkelig dere ikke har vært på lang ukestur med oppakning, for da har dere noe veldig elementært å lære!!!

Reinsskinn er komplett MENINGSLØST på langtur hvor alt skal bæres :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ajungilak bamse extreme er et særdeles godt liggeunderlag for vinteren, syns nå jeg. Dette er et skumunderlag. Koster ca. 399,- Har ca. 40 netter i telt med dette underlaget siden september, hvorav 25 i des/jan/feb. Ikke kuldegjennomslag, ligger godt på bakken, og mykt å ligge på.

Tja... Dette underlaget er glimrende til all-round bruk, men ikke fullgodt som vinterunderlag alene. Jeg lå på snø med mitt Bamse Extreme seinest natt til i dag med en dunpose som bare såvidt er varm nok til temperaturen i natt, og kjente at jeg ble kald de plassene på kroppen jeg lå på. Soveposen var ellers varm nok, men isolerer ikke godt nok der jeg presser dunet sammen, som tyder på at mye varme ledes gjennom underlaget. Har merket det samme med en annen dunpose. Problemet er mindre med syntetposer, de isolerer trolig bedre når de er sammenpresset. Har lyst på Exped DownMat nå som Oslosportslager har tilbud, men er i tvil om jeg synes det er for råflott. -Eller? Helsport, Haglöfs og sikkert andre merker har også underlag som Bamse Extreme (heter visst nå Bamse Expedition).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker forsvarets liggeunderlag og et fra ajungulak bamse. hvis du tenker på et liggeunderlag til vintersbruk vil jeg ikke å kunn bruke opplåsbart. luften inni blir fort kald. vil isåfall bruke et "vanlig" liggeunderlag i bånn. Men dette er min erfaring! :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ajungilak bamse extreme er et særdeles godt liggeunderlag for vinteren, syns nå jeg. Dette er et skumunderlag. Koster ca. 399,- Har ca. 40 netter i telt med dette underlaget siden september, hvorav 25 i des/jan/feb. Ikke kuldegjennomslag, ligger godt på bakken, og mykt å ligge på.

Finnes på www.amfibi.no til kr. 349

http://amfibi.no/render.asp?dsp=gridSelected&sysid=2184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg bruker bare to vanlige, ikke oppblåsbare liggeunderlag oppå hverandre. Nederst et Helsport liggeunderlag (som sklir minst på snøen), og oppå det et billigt blått liggeunderlag som jeg en gang kjøpte på G-sport.

Da blir det både mykt og varmt når man ligger på snøen. Jeg merket stor forskjell da jeg for noen uker siden lå i telt på snøen med bare det ene underlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men disse to underlagene tar jo fryktelig mye plass, selv om en ruller de inni hverandre (hvis det er det ca 15mm tjukke blå "vaffelunderlaget" jeg tenker på. For meg tar det for mye plass med to slike underlag. Et alternativ er jo ett slik tjukt, grått underlag i full lengde og ett kortere og tynnere, som en bare har under overkroppen. Så kan en heller ha sekken eller ullgenseren under beina. Jeg har ikke noe slikt kort underlag, men kunne tenke meg å prøve det. Slik er jo smak og behag.. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.