Gå til innhold
  • Bli medlem

Timetringene i Norge


Ranglefanten

Anbefalte innlegg

Ja det var jeg som la ut forslaget om de to siste på nf02000m.no, og det overrasker meg at det er såpass gode målinger på Nordøst for Memurtinden Ø2. Jeg har jo min grense på pf 20, så det ser jo ut som også jeg har fått en ny topp jeg MÅ oppom. Men det spørs om jeg ikke i fremtiden går tilbake og tar med rubb og rake også. Blir jo litt greiere etter dere tar mål og kommer med nye kanditater. Så hvis Eraker kommer løpende etter med målebånd og laser osv i ettertid så kan det faktisk bli en ganske nøyaktig liste. Men disse haugene vil for meg aldri fremstå som topper. Men det er lov til å samle på hauger også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 272
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Er det sjanse for at dere var førstebestigere av Steinhævven?

Det tviler jeg på, Valencia.

Ned i nord fra Ø2 havner man rett i skaret, og selv om ruta kanskje ikke er den vanligste er den nok velprøvd. På toppen av "hævven" er det fjell så langt øyet rekker, både i god og dårlig sikt, og så er det jo veldig mye fin stein der da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant med toppen nordøst for Memurutinden Ø2. Den må jo bare rett inn på alle lister. Jeg var ikke klar over den en gang jeg :)

Haugen rett nord for Austre Memurutinden kroppsmålte jeg sammen med Robert i mangel på andre redskaper, riktignok til godt under 10, men det er jo litt fordi når vi bruker den metoden runder vi av nedover. Skal man basere seg på en kroppshøydemåling bør det være god margin.

Avventer mer nøyaktige målinger eller resultater fra analysene av kartverkets nye fotoserie.

Bra jobba og fremover går det! Skal bli spennende å se hvor mange til dere "oppdager" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Steinhævven" skal altså ganske så sikkert inn på lista, som nummer 21.2, og navnet kan bli Nordøst for Memurutinden Ø2.

Hvorfor ikke bare kalle den for Steinhævven?! :P:P

Må si jeg at jeg har heller ikke lagt merke til noen topp der, men ser nå på kartet at det er faktisk tegnet inn en sirkelkote der, og det er vel ikke så rart hvis pf'en ligger på 20 m. Knausen nordøst for Østre Memurutind (2301) husker jeg derimot, da den ligger "i veien" på ryggen mot Søre Veotind (2267). Den er også tegnet inn med kote på kartet ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem er det? Det er nok en del som har vært på den før. Før jeg gikk Memurutind traversen snakket jeg med Olav Skattebu, og det var tydelig at han har rotet en del i dette området. Han var jo opptatt å måle alle skar han kom over og som han fant på kartet, så det forundrer meg ikke at han har vært der og. Tryti er og en av disse som måtte opp på alt som hevet seg over bakken. Slik det er nå så har jeg vanskelig for å tro at det finnes noen 10 metringer som ingen har vært på. Det toget gikk nok enten på 80 eller 90 tallet. Det har vært svært mye aktivitet i Jotunheimen og det er mange toppgale som ikke henger på Fjellforum, så det er mye vi ikke får høre om. Og spar oss for Steinhævven :) når ble Jotunheimen harry? Heller Steinhaugen.

Jeg har lurt på om denne Steinhaugen kan være av de haugene som har iskjerne. Slike hauger ligger ofte tett intill bre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem er det? Det er nok en del som har vært på den før. Før jeg gikk Memurutind traversen snakket jeg med Olav Skattebu, og det var tydelig at han har rotet en del i dette området. Han var jo opptatt å måle alle skar han kom over og som han fant på kartet, så det forundrer meg ikke at han har vært der og. Tryti er og en av disse som måtte opp på alt som hevet seg over bakken. Slik det er nå så har jeg vanskelig for å tro at det finnes noen 10 metringer som ingen har vært på..

At noen har gått der tidligere er nok nærmere 100 enn 99% sikkert. Men om Skattebu eller Tryti har vært der er ikke nødvendigvis sikkert. Man kan rote aldri så mye og likevel mangle ting. Det som Ranglefanten nå gjør er kanskje det grundigste enkeltraid som noensinne er gjennomført, og de gjør det basert på langt mer og bredere informasjon enn det Tryti eller Skattebo hadde. Tipper Skattebo i liten grad baserte seg på tidligere informasjoner på sine turer?

Kanskje ble den sist ubestegne 10-metring tatt med Eivind Røynes tur over Skarvflyløyfttinden SØ1 på 1990-tallet?

Dersom f.eks. toppen øst for Brue ved Besshøe, eller toppen nord for Trollsteinhøe virkelig har 10 meter, kan det kanskje hende at førstebestigning fant sted senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok det du sier Morten. Selv om denne saken på Besshøe er en spennende sak så håper jeg Besshøe vil gå fri for denne og at det bare vil være en Besshøe. Skulle den være over 10 meter så håper jeg den får et selvstendig og artig navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente det med førstebestigning mest for kødd da :). Men akkurat denne Trollhø, N tror jeg er en godbit som i hvertfall meeeeget få har vært oppe på.

Ja det er jeg enig i. Hans Koren en som relativt tidlig ble ferdig med sin samling, og som har gått mye sammen med ods her på forum så vidt jeg vet, antydet at denne ev. kunne mangle i boka vår, dog ikke ved direkte å nevne den, men mer indirekte ved en slags rebus. Om han selv har vært på den vet jeg ikke.

Har tenkt en tur dit i sommer. Er litt morsomt da, selv om det på samme tid er mektig sært :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jeg enig i. Hans Koren en som relativt tidlig ble ferdig med sin samling, og som har gått mye sammen med ods her på forum så vidt jeg vet, antydet at denne ev. kunne mangle i boka vår, dog ikke ved direkte å nevne den, men mer indirekte ved en slags rebus. Om han selv har vært på den vet jeg ikke.

Har tenkt en tur dit i sommer. Er litt morsomt da, selv om det på samme tid er mektig sært :wink:

Så det gjelder å kjappe seg skal man notere seg for en førstebestigning skjønner jeg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jeg enig i. Hans Koren en som relativt tidlig ble ferdig med sin samling, og som har gått mye sammen med ods her på forum så vidt jeg vet, antydet at denne ev. kunne mangle i boka vår, dog ikke ved direkte å nevne den, men mer indirekte ved en slags rebus. Om han selv har vært på den vet jeg ikke.

Har tenkt en tur dit i sommer. Er litt morsomt da, selv om det på samme tid er mektig sært :wink:

Jeg mener Hans har fortalt at han hadde observert en varde på denne pinnaklen. Den ble dermed ikke så interessant lenger. Jeg mener han dessuten har gjort deg, Morten, oppmerksom på en haug nede på flata mellom Tjørnholsoksli og Skarvflyløyfttind som visstnok er en 10-metring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener Hans har fortalt at han hadde observert en varde på denne pinnaklen. Den ble dermed ikke så interessant lenger. Jeg mener han dessuten har gjort deg, Morten, oppmerksom på en haug nede på flata mellom Tjørnholsoksli og Skarvflyløyfttind som visstnok er en 10-metring.

Noen som vet om denne er 10? Har planer om å dra dit i helga, må jo nesten gå bortom da. Ser på kartet her at det er en liten "høydekurvering", er det der den er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener Hans har fortalt at han hadde observert en varde på denne pinnaklen. Den ble dermed ikke så interessant lenger. Jeg mener han dessuten har gjort deg, Morten, oppmerksom på en haug nede på flata mellom Tjørnholsoksli og Skarvflyløyfttind som visstnok er en 10-metring.

Ja varder er på de rareste steder. Litt ute på en østryggen, ikke langt fra den såkalte sørtoppen på Semmeltinden er det en kvass liten topp, med varde på. Jeg og Robert kikket lenge og vel på den og konstaterte at den aldri kunne ha stort mer enn 5-6 meter pf. og var lettet over å kunne rusle videre, men sikkert en sær men artig liten avstikker.

Når det gjelder haugen mellom Skarvflyløyfttinden og Tjønnholsoksle, så har jeg gått over den en rekke (3-4) ganger, og jeg har aldri følt behov for å måle eller lignende. Pussig, kanskje det er noe lurint ved den som gjør at den er mer selvstendig enn den virker. Jeg ser jo av kartet at det er ei kote der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener Hans har fortalt at han hadde observert en varde på denne pinnaklen. Den ble dermed ikke så interessant lenger.

Jeg bet meg ikke så merke i denne kandidaten der oppe, men slik ser den ihvertfall ut fra bandet mot Austre Trollsteinshøe,

uten at dette oversiktsbildet nødvendigvis klarer å oppløse noen varde bortpå der (mulig PF10 på egga til høyre):

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=428

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=2657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir jeg mer enn gjerne med. Men det mest rettferdige må vel være å leie hverandre til topps, slik som Slingsby og Mohn?

Slingsby og Mohn? Har vanskelig for å se for meg de to leiende. Mener du kanskje Hillary og Tenzing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varde eller ikke varde. Denne piggen ligger så godt synelig og må ha fristet noen en eller annen gang, aldri om den ikke er besteget men den er nok besteget svært få ganger. Jeg har opplevd flere sekundærtopper uten varde og det trenger ikke bety noe som helst. Jeg tipper den er såpass bratt å klyve/klatre på at å leie hverandre til toppen blir vanskelig :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper den er såpass bratt å klyve/klatre på at å leie hverandre til toppen blir vanskelig :?

Zoomet litt inn mot denne piggen med mitt gamle kamera (med kun 3 ganger optisk zoom) fra omtrent samme ståsted som eaa tok bilde (jfr. hans link litt lenger opp):

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=4544

Er nok en liten utfordring denne ja…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.