Gå til innhold
  • Bli medlem

Timetringene i Norge


Ranglefanten

Anbefalte innlegg

I forbindelse med et prosjekt jeg og to til har startet på i år der vi skal forsøke å bestige timetringene i Norge er vi særdeles interessert i tilbakemelding på timeter lista vår.

Morten har i en annen tråd på dette fora kommentert ett par topper som helt sikkert skal ut, og det er flott. Takk Morten!

Vi er selfølgelig klar over at en slik liste på det nåværende tidspunkt ikke kan være komplett. En annen ting som også er sikkert er at en topp som har pf 7, 8, 9 eller 9,7 selvfølgelig ikke er en timetring, men utfordringen er ofte det at ingen har målt nøyaktig nok til å kunne si at toppen er nettopp 9,7 meter, eller at noen har målt den men at resultatet ikke er offentlig tilgjengelig. Lista vår har oppstått med utgangspunkt i tilgjengelig litteratur samt søk på nettet.

Ellers så er jeg enig i Morten sine betraktninger hva angår barometermåling av pf. En GPS-basert barometrisk måling vil under optimale forhold ha en usikkerhet på 1 meter slik at målingene bør defineres innenfor områdene > 11, < 9 eller 9-11.

Når det gjelder Besshøe Ø som jo også ble nevnt i en annen tråd så var det spesielt utfordrende å bestemme barometrisk pf pga en skavl rett over skaret ut til toppen. Skistavens hele lengde gikk ned her, så denne bør kontrolleres sommerstid.

Det kan godt være at en komplett timeterliste ikke har 380 topper (dette er et tall fra tidlig i planleggingsfasen.) Pr idag ligger tallet (vårt) på ca. 364.

Så: dersom noen har gjort pf målinger på timetringer som de ønsker å dele så er vi særdeles interessert i slike. Vi er også interessert i nye kandidattopper som bør kontrolleres.

Listene ligger på: www.tinderangling.no/2000m.php

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 272
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg har gjort "haugevis", men en del kjenner jeg igjen fra lista deres.. Så de er nok på plass. Har ikke gått så nøye gjennom lista, men Slettmarkhøe S1 til under 10 meter. Andre har hevdet at det i praksis ef nesten flatt ut til "Søre Høgvagltinden". Atter andre hevder at det heller ikke er store primærfaktorer på høydepunktene S2 og S3 på Slettmarkhøe.

Men jeg synes det er et spennende arbeid dere driver med og kommer til å følge med.. Kommer sikkert til å gjennomføre noen selv i løpet av årene som kommer.

Tror dog at du må noe ned fra 364 hvis du skal snakke om SIKRE 10-metringer.

Du har bl.a. en som er MEGET usikker som to av oss egentlig målte til under 10, men som vi lot under sterk tvil stå i boka vår siden den var så sterkt innarbeidet gjennom Røyne, og det er Tverråtinden V- 2288 moh.

Sokse Ø1 derimot forsvant, selv om det forholdt seg likedan (målinger i området 9 til 11 meter ved to like anledninger) - Den forsvant under tvil, delvis på grunn av subjektive vurderinger.

Men hvis dette er noe som er viktig for deg, anbefaler jeg selvsagt å besøke alle selv, det er ingenting som det man har sett med egne øyne :wink:

Det er også noen spennende kandidater som ikke står på lista deres, men en del av dem er du sikkert klar over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis dette er noe som er viktig for deg, anbefaler jeg selvsagt å besøke alle selv, det er ingenting som det man har sett med egne øyne :wink:

Nå syns jeg du er vèl objektiv Morten!!!

Det siste vi trenger er vel ei "skrivebordsliste"?

Nei, jeg stoler på dine oppdaterte lister jeg, så får jeg evt vurdere selv, når jeg kommer ruslende etter;)

Når det er sagt, er rett og slett GPS-/barometermålinger gode nok, hvis en 100% liste skal settes??

Torgeir, du har vært inne på Laservater! Er det til syvende og sist ikke kun dette som gir fullstendig liste?

.......men for all del Ranglefanten, stå på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre har hevdet at det i praksis ef nesten flatt ut til "Søre Høgvagltinden".

Denne tok jeg en avstikker ut på fra høyeste Høgvagltind. Og ja, det er nesten flatt ut til søre Høgvagltind (2015). Med godvilje kunne jeg så vidt ane en liten stigning mot "toppen", men aldri i verden at det er 10 meter i pf der. Kanskje 5, men tvilsomt det også.

Forøvrig kommer jeg også til å følge spent med på racet deres Ranglefanten. Skal bli spennende å se hvordan det går, og håper dere unngår skader og alt for mye møkkavær. Sistnevnte ser imidlertid ikke ut til å stoppe dere i nevneverdig grad. :wink: Noen avbrytelser har dere hatt ser jeg, men det er jaggu sure forhold dere har hatt noen ganger også da. Uvær på denne tiden av året er ikke til å spøke med. Blir noe annet når dere vipper over i sommerhalvåret. Da kan dere gå døgnet rundt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tok jeg en avstikker ut på fra høyeste Høgvagltind. Og ja, det er nesten flatt ut til søre Høgvagltind (2015). Med godvilje kunne jeg så vidt ane en liten stigning mot "toppen", men aldri i verden at det er 10 meter i pf der. Kanskje 5, men tvilsomt det også.

Forøvrig kommer jeg også til å følge spent med på racet deres Ranglefanten. Skal bli spennende å se hvordan det går, og håper dere unngår skader og alt for mye møkkavær. Sistnevnte ser imidlertid ikke ut til å stoppe dere i nevneverdig grad. :twisted: Noen avbrytelser har dere hatt ser jeg, men det er jaggu sure forhold dere har hatt noen ganger også da. Uvær på denne tiden av året er ikke til å spøke med. Blir noe annet når dere vipper over i sommerhalvåret. Da kan dere gå døgnet rundt. :)

Jeg ruslet også ut til 2015, men det var så mye grøt at jeg kun hadde følelsen av flatt hele veien utover.

Med racet Ranglefanten og co legger opp til vil jeg kanskje tro skader og evt belastningsskader kan bli en utfordring å unngå. Nå virker det jo som de er i kanonform, så grunnlaget skulle tilsi suksess :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torgeir, du har vært inne på Laservater! Er det til syvende og sist ikke kun dette som gir fullstendig liste?

Konkluderte vel med at laservater ikke var det riktige verktøyet til denne jobben. Har vært inne på flere alternative metoder, men finner ikke lett og enkelt utstyr som egner seg for både bratte og slake topper. Så skal dette bli så nøyaktig som ønskelig må det utføres en skikkelig landmålingsjobb i fjellet, med enten totalstasjon eller sanntids GPS. Skal også være mulig å få bra resultater ved å etterprosessere data fra en god håndholdt GPS.

Spennende å se at flere er villige til å bruke tid på kartlegging av 10-metere :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som driver dere til å gå på 2000meters-topper? Det er jo så masse fjell ellers i Norge og i utlandet. Ca halvparten av toppene ligger i en enkelt kommune og nesten alle de andre ligger i Jotunheimen. Må si jeg undres over den ensporede interessen for disse toppene i en liten del av fjellnorge og at så mange blir bitt av basillen. Jeg oppfatter såpass høye områder i Norge som livløst terreng bestående av stein og is og snø. Dessuten er Jotunheimen et område med mye dårlig vær. Det må da være en ensformig prøvelse å gå på alle disse 2000-meterstoppene.

Finnes det noen som kan forklare meg hva som er så fint med disse toppene fremfor de under 2000 meter?

Jada - jeg har vært på endel 2000meterstopper selv, men samler kun på de som er kommunetopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det fineste ved disse toppene er at de aller fleste av dem ligger Jotunheimen.

Og Snilen, kommunetopper er ganske gøy. På lørdag var vi på både Omnsfjellvarden og Gråurda i hhv Orkdal og Snillfjord kommune. Men du kan da ikke mene at slike topper slår f.eks Falketind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som driver dere til å gå på 2000meters-topper?... Må si jeg undres over den ensporede interessen for disse toppene i en liten del av fjellnorge og at så mange blir bitt av basillen....

Jada - jeg har vært på endel 2000meterstopper selv, men samler kun på de som er kommunetopper.

Hehe, litt OT ifht trådstarter dette, og debatten har jo vært oppe tidligere...

Hva er det som får deg til å kalle det ensporet?

Hadde du sett den øvrige "fjell- og frilufts CV`n" til endel 2K samlere, tror jeg kanskje du hadde blitt grønn av misunnelse!

Og hehe, hvorfor samler du på komunetopper etc? Det finnes jo så mange andre flotte fjellstrøk :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tilbakemeldinger.

Jeg vet at det er noen spennende kandidattopper som ikke står på lista vår, og vi har planer om å få dem inn etterhvert.

Vi innser også at lista slik den er nå ikke er særlig egnet til å orientere seg i. Det vi mangler og vil forsøke å få til er et eller annet system slik som lista i "bibelen", men med et skille mellom allerede etablerte topper, nye og kandidater. Lista vil uansett være uformell og ment til eget bruk. Håper vi ikke tråkker over altfor mange tær her.

En ting som kanskje ikke kommer klart nok fram er også det at vårt "prosjekt" ikke er et 10-meterprosjekt i den forstand at vi kommer til å saumfare alle knauser, men at vi ser på de som vi i forkant kjenner til, samt de som måtte dukke opp på vår vei. Jeg vil også tro at endel av de rutevalg vi etterhvert kommer til velge ikke går i de mest opptråkkede stier.

I går målte vi på vår vei en barometrisk 8-metring øst for Storronden.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt opp til enhver å samle på hva som helst, men å bruke all fritid et helt år på å gå i livløs steinrøys og snø - jeg lurer på hva som egentlig er drivkraften - det er jo folk som har rundet denne listen før og på under et år tidligere, så det kan jo ikke være det motivet heller. Det er mange sære folk her i Norge, noen samler kommunetopper, mens andre samler gradkryss(der lengdegrader og breddegrader møtes), begge disse samlermaniene sprer seg i alle fall mer jevnt utover landet, og man kommer plasser ellers aldri ville reist på tur. Spørsmålet mitt er egentlig mest rettet til trådstarterne eller andre som er like ivrige - hva er det som driver dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen som kan forklare meg hva som er så fint med disse toppene fremfor de under 2000 meter?

Jada - jeg har vært på endel 2000meterstopper selv, men samler kun på de som er kommunetopper.

Jeg skjønner ikke helt hva som gjør kommunetopper så mye mer representative. De har jo også oppstått som resultat av vilkårlige, menneskeskapte grenser. Etter min mening blir en slik inndeling like uvesentlig som det 2000 m-grensen er.

Skulle jeg dratt på topptur i Vang og Øystre Slidre kommuner, ville nok ikke Kalvehøgda og Østre Rasletinden vært blant førstevalgene :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har vært uheldig, men mine opplevelser av Jotunheimen er at det er kaldt og tåkete, livløst og stort sett bare steinrøys og snø over en viss høyde - nærmest året rundt. Samtidig er enkelte ruter overbefolket i perioder. DNT har fått skylda for dette her på Fjellforum, men sannelig må de som promoterer 2000meter-toppsamling også ta sin del av ansvaret. Jeg er enig med deg Bjarne i at topper med lav primærfaktor ofte ikke gir den store opplevelsen. Samling av topper med primærfaktor ned på 10 meter i et såpass brattlendt område som Jotunheimen blir litt spesielt synes jeg. Og jeg lurer fortsatt på hva som driver folk til å samle på hver minste hump over Pyttegga-høyde, og det er mange som driver med det, så noen må da kunne svare meg på dette i stedet for å spørre meg om hvorfor jeg samler på andre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....jeg lurer fortsatt...

Samle-mani lar seg vel ikke forklare... enten det er fjelltopper, knapper, glansbilder, frimerker, mynter, servietter, kvinnfolk :(, biler, sko osv osv...

At noen har gjort det før betyr vel ikke noe, min opplevelse når jeg gjør en topp har i alle fall ikke noen hatt før meg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snilen: Du av alle burde forstå det da vel :( Kommunetoppsamling er ikke noe for den som er glad i HØYfjellet. Da er 2000metersamling mye bedre. Du kan spørre så mye du vil, men vet ikke om du får noen vettuge svar.

Ang. prosjektet til Ranglefanten så tviler jeg på om noen har vært på alt av 10m knauser over 2k i løpet av et år noen gang, og om de lykkes er det mye mulig de vil bli de første. I våre dager må man bli stadig særere for å bli den første til et eller annet.

Å definere et mål og overkomme utfordringene forbundet med det er vel den egentlige drivkraften okke som. Trives man i f.eks. Jotunheimen (noe jeg gjør veldig godt :P ), så må i grunnen 2k samling være en ypperlig aktivitet. Ikke så dyrt heller.

De fleste som samler, spesielt så sære ting som kommuneåser og 2k topper vil velge andre turmål enn det folk med litt større kvalitetssans ville valgt, men la nå folk få samle. Hvis ikke du forstår hvorfor de gjør det, så er det vel fordi det ikke er noe å forstå, men det gir glede og motivasjon for mange. Det er egentlig grunn god nok.

Personlig synes jeg en rekke turer til topper med pf. < 30 m i Jotunheimen gir meg langt langt mer enn diverse kommunetopper. Og ofte er veien en større del av gleden enn selve andaktsstunden på toppen.

Kanskje et litt surmaga innlegg fra meg dette her, men jeg synes at innlegget ditt nesten blir for dumt, nettopp fordi det kommer fra deg og fordi du holder på med en aktivitet som kanskje mange 2k samlere synes virker like blåst som det du synes om 2k samlingene :)og fordi det har vært diskutert her en rekke ganger før, og fordi det er en personlig greie uten nødvendigvis noen universell og rasjonell forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper vi ikke tråkker over altfor mange tær her.

En ting som kanskje ikke kommer klart nok fram er også det at vårt "prosjekt" ikke er et 10-meterprosjekt i den forstand at vi kommer til å saumfare alle knauser, men at vi ser på de som vi i forkant kjenner til, samt de som måtte dukke opp på vår vei. Jeg vil også tro at endel av de rutevalg vi etterhvert kommer til velge ikke går i de mest opptråkkede stier.

I går målte vi på vår vei en barometrisk 8-metring øst for Storronden.

Tore

Tror ikke du tråkker på spesielt mange tær? Det er jo flott med folk som deler informasjon og legger ut ting til glede for andre. Nei jeg håper ikke noen føler de blir tråkket på tærne av dette, og hvorfor skulle de?

Jeg regner imidlertid at når dere legger en del arbeid ned i å legge så mye ut på nettet og registrerer domenet tinderangling.no, så har dere vel en noe bredere misjon med dette enn bare å gjøre det for dere selv. Dere ønsker vel å dele det med andre?

8 metring øst for Storronden??? Du mener ikke ute på nordøstryggen vel? rett øst for Storronden er det vel ikke så mye annet enn bratte veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. prosjektet til Ranglefanten så tviler jeg på om noen har vært på alt av 10m knauser over 2k i løpet av et år noen gang, og om de lykkes er det mye mulig de vil bli de første.

...inntil noen "finner" enda en 10-meters knaus... :D

Og etter hvert som havet er spådd å stige opp til flere meter, så vil toppene i bunnen av lista fortløpende falle ut... :(:P:wink:

Neverending story.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjo men hvis disse tre feier over alt av egger, rygger, kammer og mere til i løpet av et år uten å skade seg, gå lei eller lignende så vil de jo være på den sikre siden. Men selv noe så sært som frostsprengning kan i ytterste konsekvens danne en ny 10-metring, noe som understreker hvor spesielt dette tross alt blir, men hver sine lyster - og alt som kan få folk ut på tur er i utgangspunktet bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....Og etter hvert som havet er spådd å stige opp til flere meter...:(

Hehe, ja takke faen at det stiger, og ikke synker :P

Forøvrig syns jeg det er uhyre sprekt og ambisiøst å satse på alle pf>10m iløpet av ett år!!

Klarer de det, er det etter mitt syn en stor prestasjon. Det sier mye om vilje og ikke minst evne og styrke mtp belastningsskader.

Det var kanskje ikke tilfeldig at det nettopp var Knut S. som feide over pf>30m iløpet av året heller.

Jeg beundrer dere, det være seg Kim, Morten, Torgeir og nå Ranglefanten og flere til som gidder gjøre en innsats for ei skikkelig liste!

Og samtidig orker å bruke tid på nettinfo, bøker etc.

Dette er til stor inspirasjon for et fortsatt "ikke amerikanisert bælfett" norsk folk i fremtiden.

Alt som inspirerer befolkningen til tur er glimmrende.......... og fortsatt får vi mer eller mindre være alene i fjellheimen, også jotunheimen, utenfor ferietida!

Vi, meg selv inkl., er mange nok som bare tusler egoistisk over hver en knaus uten å dele erfaringer utad!!

Stå på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ranglefanten: Holder dere på med Rondane nå eller. Spent på hva dere finner ut om toppen like nord / nordøst for Storsmeden. Jeg målte den til ca. 2001 moh. og en pf. på 9-10 meter, men valgte å droppe den pga. tvilen. Burde nok likevel vært med på kandidatlista i boka. Dette er kanskje en av de toppene som må måles med andre mål enn barometer... Selv om den føltes virkelig ikke ut som noen timetring, så magefølelsen er i mot :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Den toppen tviler jeg sterkt på at har ti meter Morten. Mitt simple barometer viste mellom 0 og 5 meter. Men uansett, det gikk da virkelig ikke noe særlig opp til den toppen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ranglefanten: Holder dere på med Rondane nå eller. Spent på hva dere finner ut om toppen like nord / nordøst for Storsmeden. Jeg målte den til ca. 2001 moh. og en pf. på 9-10 meter, :P

Spennende, dette er en av mine mange djevelturer :P

Rondvassbu-Veslesmeden-2 timer i drittvær i järvenduken-retur og rundt hele dritten (svarthammeren) opp til skaret mellom Steet og Storsmeden- over alt på vei til Storsmeden- retur- SOL :P - så langholdet nordover og opp til Sagtinden- retur- traff 2 franskmenn mellom Steet og Storsmeden- feide opp på Storsmeden med de igjen og over til Veslesmden for 2. gang på turen og mengder med fransk konjakk på Rondvassbu. SEN retur Mysusæter neste dag;)

Ligger det en djevel mellom 2016 og 1922?????????

Ingen fare forsåvidt, mangler Vinjerronden N fra mitt pf 30 liv;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.