Gå til innhold
  • Bli medlem

Elbrus


Lilli

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Annonse
  • 3 uker senere...

I fjord sommer dro jeg og to kamerater til kaukasus for å bestige Elbrus. Vi brukte ingen turoperatør og fikk derfor turen til under halve prisen. Det eneste man trenger er visum, og en godkjenning til å oppholde seg i fjellet, dette kan man skaffe seg via pilgrim tours.

Planlegger du å bestige Elbrus, ta kontakt så kan jeg gi dere noen tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man med turoperatør på Elbrus etter da? Under gode forhold er det jo teknisk lett å bestige toppen. Har man erfaring med å sikre litt med iskruer kommer man opp under mer isete forhold også. Men det er vel best å ta turen før vanskelig føre med mye is oppstår. Også Kilimanjaro hadde vel vært grei å ta uten turoperatør, men her er vel guide påkrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jajaja, etter min mening bør man få gå/klatre i fjellet uten både turopperatør og guide, dette ødlegger jo all spenningen og problemløsingen. personlig går jeg akkurat der det passer meg. :P:P:P:P:P:P:P:P:P:P:P

synes folk burde gå i fjellet på eget ansvar og at man ikke skal vente å bli reddet om noe skulle skje, uansett hvor i verden man er. dette gir ofte en falsk trygghetsfølelse som gjør at ulykker forekommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jajaja, etter min mening bør man få gå/klatre i fjellet uten både turopperatør og guide, dette ødlegger jo all spenningen og problemløsingen.
Det er dessverre slik at man må ha en provider og guide nesten uansett på denne typen fjell, så man slipper ikke utenom det om man vil eller ikke. Dette gjelder ikke Elbrus, men Killimanjaro, Aconcagua (man må ha en provider) og alle "trekking-peaks" i Nepal.

Nå kan man heller ikke gå på vanlig Nepal-trekking uten guide (etter som jeg har hørt - nye regler fra 1/10 2006), men som nevnt før kan man leie dette lokalt til en svært billig penge.

De norske turselskapene tar seg svært godt betalt for sine tjenester, og det gir en god mestringsfølelse å fikse dette selv. Men lei lokalt og støtt opp om fattige lands økonomi, i stedet for å betale i dyre dommer til vestlige tur-selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det opplegget Hvitserk hadde på Aconcagua var noe særlig. Dyrere og dårligere enn det andre tilbød.

Enig i at man skal forsøke å sørge for at de pengene man bruker på en slik tur går til de lokale som faktisk gjør jobben.

De som gjør jobben lokalt på Aconcagua er langt større og minst like seriøse firmaer som de norske "tilbyderne". Servicenivået er også himmelhøyt over.

Faktisk ingen grunn til at man skal betale turen for en norsk "guide" når alt lar seg ordne via internett på noen få minutter. Billigere og mer etisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at man skal forsøke å sørge for at de pengene man bruker på en slik tur går til de lokale som faktisk gjør jobben.

De som gjør jobben lokalt på Aconcagua er langt større og minst like seriøse firmaer som de norske "tilbyderne". Servicenivået er også himmelhøyt over.

Faktisk ingen grunn til at man skal betale turen for en norsk "guide" når alt lar seg ordne via internett på noen få minutter. Billigere og mer etisk.

Helt enig Panda, men problemet (mitt i hvert fall) er at jeg ikke vet hvilke man kan stole på. Det er uansett dyre turer, så jeg leter etter litt sikkerhet også.

Vet du - eller noen andre - en liste med virkelig pålitelige organisasjoner som operer lokalt f.eks i Syd-Amerika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Aconcagua er "Fernando Grajales" et digert firma som har holdt på i mange år. Har hørt fryktelig mye positivt om dem. Mange europeiske firmaer som tilbyr turer til Aconcagua er egentlig bare mellommenn for Grajales.

Det betyr at du du bruker Grajales sine tjenester innen logistikk og mat og alt mulig annet der nede. Da kan du jo like gjerne bruke dem direkte og spare de pengene. De har en internettside også. Du kan bli med på en tur de setter opp, men tror også du kan mekke et eget opplegg og spørre dem om de kan tilby service innenfor det du foreslår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan Kjell-Erik,

Ta en titt på min turrapport som ligger under www.ii.uib.no/~petter/mountains.html

Vi gjorde "alt selv" men kjøpte Base camp og logistikk tjenester fra Victor Herrera (som har vaert

pa 8000 meter tur i Himalaya). Han driver et lite, men veldig profft firma som setter

kunden i fokus. Mallku Expediciones, web siden finnes på nevnte rapport. Vi snakket

med mange og hadde nok inntrykk av at han gikk "en ekstra mil" iforhold til mange

av de andre. Han skreddersyr og du betaler for hva du onsker. Ønsker du guide opp

så stiller han med det, etc.. Samtidig, som flere har påpekt, du bruker pengene der

de trengs mest, til lokale krefter i en lokal økonomi. Alt kan avtales via email, du har

klare avtaler og "et ord er et ord"..

Lykke til, Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

At det skal være 40 som omkom i fjor synes jeg høres rart ut. Elbrus er ikke regnet som et spesielt farlig fjell, og dersom noe skulle skje er det realtivt lett å komme seg ut av fjellet. På den annen side er det jo noen tusen som er oppå toppen hvert år, så at det skjer noe med enkelte må man jo regne med.

Sørg for å ha et godt treningsgrunnlag, utstyr tilpasset turen og en pakke hodepinetabletter, så skal det nok går bra! :?

Men husk også at det er ingen garanti for å komme opp på toppen, og at det er ingen skam å snu...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere årsaker til at folk omkommer på Elbrus.

1) Plutselig skifte til dårlig vær. Folk går feil og havner i uføre..

2) Det er bratt nok under toppen og også lenger nede til at folk

kan skli ut og slå seg ihjel. (Avhengig av snø/is forhold nede, kan skje

nårsomhelst oppe) En rimlig erfaren svensk klatrer omkom feks. i 2004,

pga utglidning. Guider anbefaler kun staver, jeg mener en isøks for hver

person er minimum.

Det er mitt bestemte inntrykk at de "beste" lokale operatører der er Pilgrim Tours.

De tilbyr en "light package" (som jeg brukte) og som burde passe mange på

Fjellforum. De tilbyr også guide på selve fjellet, dette er ikke nødvendig dersom

man er rimelig fjellvant fra Norge.

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

En seriøs turoperatør bør etter mitt syn regne den klassiske 300 meter pr. døgn fra 2700. Toppdagen kan det være forsvarlig å gå inntil ca 1000 meter opp og ned igjen så lenge en er under 6000 meter og ikke har merket høydesyke. Lett hodepine bør alltid resultere i en ekstra dag på samme høyde. Skal en over 6000 (eks Aconcagua), så bør en legge inn ytterlige noen akklimatiseringsdager på 4-5000 som en bruker dels til hvile og dels til dagsturer opp til 5500-6000.

Glem ikke at høydesyke kan gi både død og varig hjerneskade.

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
I fjord sommer dro jeg og to kamerater til kaukasus for å bestige Elbrus. Vi brukte ingen turoperatør og fikk derfor turen til under halve prisen. Det eneste man trenger er visum, og en godkjenning til å oppholde seg i fjellet, dette kan man skaffe seg via pilgrim tours.

Planlegger du å bestige Elbrus, ta kontakt så kan jeg gi dere noen tips!

Hei Trygve!

Så ditt innlegg på Fjellforum.

Kjenner du til (eller vet du om noen som kjenner til...) om hvordan forholdene er der nede i midten av september? For sent? Noen snakker om våt snø og dårlige forhold, eller?

Er hyttene/heisene stengt?

Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Heisan Kjell-Erik,

Ta en titt på min turrapport som ligger under www.ii.uib.no/~petter/mountains.html

Vi gjorde "alt selv" men kjøpte Base camp og logistikk tjenester fra Victor Herrera (som har vaert

pa 8000 meter tur i Himalaya). Han driver et lite, men veldig profft firma som setter

kunden i fokus. Mallku Expediciones, web siden finnes på nevnte rapport. Vi snakket

med mange og hadde nok inntrykk av at han gikk "en ekstra mil" iforhold til mange

av de andre. Han skreddersyr og du betaler for hva du onsker. Ønsker du guide opp

så stiller han med det, etc.. Samtidig, som flere har påpekt, du bruker pengene der

de trengs mest, til lokale krefter i en lokal økonomi. Alt kan avtales via email, du har

klare avtaler og "et ord er et ord"..

Lykke til, Petter

Petter har laget den beste og meswt detaljerte beskrivelsen av Elbrus-bestigning jeg har sett.

Takk for bryderiet.

Vurderer en solotur til sommeren med gåing fra bånn for å bli godt aklimatisert.

Mvh. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar,

Kjekt at du likte beskrivelsen. Jeg ser at det fortsatt mangler

noen bilder. Den lenken som er oppgitt har dessverre et

punktum som ikke skal være med. Korrekt lenke er:

http://www.ii.uib.no/~petter/mountains.html

Lykke til med en solo-tur, dette burde ikke by på problemer, sett

av noen ekstra dager i tilfelle dårlig vær. Det er fine turmuligheter

i området så ikke noe problem om man ender opp med noen ekstra

dager.

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
I fjord sommer dro jeg og to kamerater til kaukasus for å bestige Elbrus. Vi brukte ingen turoperatør og fikk derfor turen til under halve prisen. Det eneste man trenger er visum, og en godkjenning til å oppholde seg i fjellet, dette kan man skaffe seg via pilgrim tours.

Planlegger du å bestige Elbrus, ta kontakt så kan jeg gi dere noen tips!

Hei

Jeg tar turen til Elbrus i begynnelsen av mai. Skal gå alene. Kjøper Pilgrim Lite versjon, og da fikser de visum, hotel og transport til og fra flyplassen. Har du noen gode tips, takker jeg for det.

Mvh

Jan Skippervold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å prøve Elbrus, men jeg syntes prisene varierer veldig mellom norske/skandinaviske turoperatører, og det gjør også antallet dager i fjellet. For å si det litt diplomatisk, så driter jeg i sightseeing i Moskva dersom det går på beskostning av aklimatiseringsdager på fjellet.

Nå er det ganske enkelt å sammenlikne tilbudene til Hvitserk, Gamme, Topas, Traa eller Høyfjellspesialisten - men er det noen som kjenner til flere brukbare norske alternativer ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.