Gå til innhold
  • Bli medlem

Isfiske


cato12371

Anbefalte innlegg

Trenger tips fra noen her som har noen smarte råd om hvordan man best isolerer isen når man skal legge ut nattbruk om natten i mange minus :)

Slik at isen fryser minst mulig. Har brukt å legge vanlige plassposer med snø over, men synes det isolerer forholdsvis dårlig.

Takknemelig for råd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Hei! Jeg har hørt at det kan være lurt å mate hullet når man skal fiske på isen. Hva er det vanlig å mate med til hvilken fiskesort, og hvordan går man frem? Når det kommer til å isolere hullet har jeg også hatt god erfaring med å spa på en liten haug med snø over hullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, mht mating vet jeg det er mange varianter - og alle jeg har hørt om er de beste ! he, he. Jeg og turkompisen bruker konsekvent reker / rekeskall, hakker dem i småbiter rett før bruk og rører dem ned i hullet. Ca en liten neve på hvert hull. Fungerer godt. Men her har sikkert andre sine egne spesialiteter og favoritter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har hørt at det kan være lurt å mate hullet når man skal fiske på isen. Hva er det vanlig å mate med til hvilken fiskesort, og hvordan går man frem?

Foring på isen er vanligst for røye, men trekker også ørret innpå fiskeplassen, selv om denne normalt ikke spiser så mye av foret.

Mais er flott og effektivt fór, billig også. Men vask den først, ved å skylle den i rent vann. Da unngår man at vannet blir

blakt og ugjennomsiktig når maisen slippes ned i hullet. Slipp en kvart/halv neve ned, og maisen synker til bunns.

Ikke bare er det populært fór, men funker også flott som kontrasterende "bakgrunn", dvs. at du mye lettere oppdager fisk

som svømmer forbi over de lyse kornene, fisk som ellers kan være vanskelig å se imot mørk bunn, da særlig

under dårlige lysforhold ved enten djupt vann, demring/skumring eller ved mye snø på isen.

Har mangfoldige ganger sett stor røye som med åpen kjeft svømmer med underkjeven subbende nedpå bunnslammet,

og nærmest skuffer innpå mais, og etterlater seg renplukkede og svarte gater i maisstrøet på bunnen!

Og av og til gir det en ekstra piff på foringen å slippe ned små terninger av skåret ost (størrelse 1/3 sukkerbit).

Bruk da gjerne en aromatisk ost som lukter litt - gauda er spesielt effektiv. En 1,5-2 cm tynn strimle av gauda på

kroken istedet for maggot kan også gjøre susen på blasert storfisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over en gubbe på isen her i helga som sa han brukte å mate ørreten med torskerogn. Jeg tenkte at det høres jo logisk ut, men da jeg kom hjem begynte jeg å gruble på om den skal kokes eller ikke. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.