Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er Hardangervidda på sitt beste?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Dersom du skal krysse Hardangervidda, hvilken rute er den flotteste? Hvor er den vakreste naturen ?

Dyranut til Gvepseborg (Rjukan) via Rauhellern og Kalhovd ser bra ut på kartet. Men kanskje er det andre områder som er mye mer spennende?

Hvilken rute ville du velge dersom du skulle vise en utlending Hardangervidda og du skulle gå 80 - 120 kilometer ?

Takk for tips!

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Hvis du ønsker å gå på merka løype er det fint å gå fra øst til vest. Du kan foreksempel starte på Solheimstulen, Eller Mogen og gå deg fra flatvidda og ned til Hardangerfjorden i Kinsarvik eller Odda.

Går du med kart, kompass og telt er området Kvennadalen- Hellevassbu- Vinje kjempefint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reknar med det er fottur du spør etter Hårek. Sjølv føretrekk eg vestvidda med Hårteigen og Kinso, men det kan jo skuldast at eg er vestlending. Landskapet er jo langt meir kupert på vestsida av vidda. Har tenkt på ein telttur sør for Kvenna i nokre år, og ein padletur på Kvenna, her er det iallfall veldig lite folk.

Hovudtraseane på vestvidda er veldig folkesette, dvs Haukeliseter-Hellevassbu-Litlos-Besso/Sandhaug-Dyranut med avstikkarar til Hårteigen/Kinsarvik/Viveli. Området rundt Ringedalsvatnet er vilt og anbefalt, men lite familievennlig. Mange familiar held seg på austvidda då det er kort avstand mellom hyttene og barnevennlig terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du verden, dette forumet fungerer jo. Tipsene dere gir er strålende!

Det jeg egentlig leter etter er den optimale rute for et mosjonsløp vidda på tvers i en etappe. St. Hans ville vært fint. Det må være langs en "hovedtrasee" slik at tyskerne ikke løper seg vill. Matstasjoner på betjente turisthytter. Løypa kan godt være ganske flat, men vi vil se fjellene...

Fortell meg mer!

mvh Hårek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar skal du få, men deltakarane får vel ikkje med seg naturen med tunga ut av kjeften osv?

Ta utg. pkt i områdekartet til DNT:

http://www.turistforeningen.no/dataland/media/maps/plankart_hardangervidda.jpg

120 km vil seie Haukeliseter/Mogen/Rjukan til Finse. Med 80 kan det holde med stopp på rv 7 Hardangervidda, td Dyranut.

Td: Haukeliseter-Hellevassbu-Litlos-Sandhaug-Krækkja-Finse

Mogen-Sandhaug-Dyranut-Kjeldebu-Finse

Rjukan-Kalhovd-Mårbu-Rauhellern-Krækkja-Finse

og ein meir variert variant til slutt (kan vere vanskeleg å finne fram i stort tempo skulle eg tru): Skjeggedal-Tyssevassbu-Torehytten-Viveli-Liseth-Rembesdalseter-Finse

Den siste varianten ser nesten ut som sommarplanen min :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

OK, da har vi rute. Men NÅR er det best å gå ruta, dersom man vil være mest mulig trygg på godt vær og ikke bare gode klær?

Er st.hans for tidlig?

Er det trygt fra st.hans til midten av september?

Hårek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juli og august er stort sett bra (begynnelsen av august pleier og være best).

Myggen klekker vanligvis sent juni / tidlig juli og er temmelig aktiv igjennom hele Juli. Det er jo også verdt og tenke på.

I september kan det fort bli kuldegrader om natta og til og med snø som blir liggende. Fra midten av september er det skjelden at temperaturen kommer over +5 - 10 selv på fine solskinnsdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vi tog en tur halvvejs rundt om Hardangerjøkulen i Juli 2002.

Startede i Simadalen gik til Rembesdalseter og videre til Finse. Det var en meget fin tur, med flot udsigt til breen næsten hele vejen rundt.

Det er et smukt, vækslende terræn og lidt krævnede synes jeg

( men nu er jeg jo dansker så denne tur bliver ikke noget problem for en nordmand :wink: )

Turen er lidt kort og under 80 km, men I kan jo altid forsætte videre hvis kræfterne er til det. Go tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.