Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har gått fra Geiterygghytta til Hallingskeid?


Fjellrev

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å gå stien fra Geiterygghytta og til Hallingskeid utpå sensommeren. Hvis det er flere her som har gått denne ruta, hadde det vært hyggelig om dere kunne dele deres erfaringer med meg. I Turistforeningens beskrivelse er for eksempel turen oppgitt til 6 timer. Er det realistisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk sent i august i fjor ruten ved siden av: Haugastøl - Raggsteindalen - Finse. Første dag brukte vi en time kortere enn DNT angir (7 istedenfor :). Neste dag regnet vi med det samme, men da tok det en time lengre (9 istedenfor :D. Det skyldtes muligens at mye av snøen var smeltet bort. Dermed måtte vi gå over mye stein. Det hadde kanskje gått fortere hvis det hadde vært dekket med fast snø.

Det var forresten en veldig fin tur med imponerende utsikt rundt Kyrkedøri.

Hvis du går med full oppakning (telt) er DNT-tidene ikke realistiske uansett. Pauser er ikke med i beregningen.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min sønn på 16 gikk fra Kongshelleren via Geiteryggen mot Hallingskeid i august 2006. Vi visste vel egentlig at dette var for drøyt for en dagsetappe og gav oss rett før Svartavatnet nederst i Såtadalen der vi overnattet ute. Dagen etter brukte vi vel ca. 2,5 timer effektiv gangtid. Vi gikk fra Geiteryggen ca. kl. 1430 og stanset ca. kl. 21.30. Dette inkluderte en times middagspause. (dvs. 6 timer gangtid) Vi hadde alminnelig oppakning for hytte til hytteturer og gikk bra på. Jeg vil si at det skal godt gjøres å gå hele turen på under 8 timer. Tror og Turistforeningen har oppvurdert turen fra 6 til 7 timer på sine siste kart. Med 7 timer skal du være sprek.

Men dette var en fantastisk flott tur. dalen oppover er grønn og stien slynger seg flott innover langs et uregulert vassdrag! Flott utsikt ved Såta mot hardangerjøkulen. Lett å gå.. litt vekslende merking, men uproblematisk å finne fram..

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første dag brukte vi en time kortere enn DNT angir (7 istedenfor :lol:. Neste dag regnet vi med det samme, men da tok det en time lengre (9 istedenfor :lol:.

Jeg så at åtte-tallet i innlegget mitt vises som et ansikt med solbriller. Det skulle stått åtte timer begge plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.