Gå til innhold
  • Bli medlem

Norrøna - kvaliteten på vei ned?


Leik

Anbefalte innlegg

Nå i vinter kjøpte kjæresten min seg ei Norrønajakka (bomull) av samme type som hun har hatt før. Etter et par turer i vinden ble det fort klart at jakka ikke var av samme kvalitet mht vindtetthet som den forrige, selv om det var nøyaktig samme modell. Norrøna ble kontaktet og dem fortalte at dem hadde byttet fabrikk, men at de ikke hadde fått noen andre klager.

Er det noen andre som har lignende erfaringer med Norrøna? Er kvaliteten som Norrøna ellers er kjent for i ferd med å forsvinne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg har gjennom de siste 10 årene kjøpt en god del Norrøna produkter.

Spesielt Dovre bukser og Trollveggen jakker, men også andre jakker og bukser og utstyr.

De siste årene så mener jeg å kunne dokumentere en dårligere kvalitet på buksen og jakken.

Buksa som tidligere hold opp mot et år, holder nå ikke mer enn 6 måneder. Jakken som ble brukt opp mot to år holder nå bare et.

(Den siste buksa har holdt noe lenger, men så hadde vi også en høst hvor langbukser ikke var det mest brukte plagget.)

Plaggene får hull, og de miste vanntettheten fortere enn før.

Jeg har ikke funnet plagg som har bedre passform og funksjonalitet, så jeg bruker fortsatt de samme.

Men det blir hekkans dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er interessant med tanke på at prisene på flere Norrøna produkter er økende!

Ikke akkurat de billigste klærne på markedet. :)

For egen del har jeg gått mer og mer over til Bergans sine produkter. De er rimeligere og vel så holdbare som Norrøna sine.

Men når det gjelder bomull så sverger jeg fortsatt til Norrøna Arktis kolleksjonen. Har en 3 år gammel Arktisk Anojakke, og denne kommer til å holde i mange år til.

Noen som vet hvor Norrøna produserer sine klær, eller stoffene som brukes i klærne?

Er produksjonen kanskje flyttet til ikke-vestlige land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen andre som har lignende erfaringer med Norrøna? Er kvaliteten som Norrøna ellers er kjent for i ferd med å forsvinne?

Jeg har hatt en Norrøna Trollveggen jakke i mange år nå. Den har tålt mye juling. Jeg kjøpte en Falketind bukse (ikke PacLite) i høst. Den er inne til rep. hos Norrøna nå for andre gang. Første gang brakk et glidelåshåndtak. Nå sist løsnet strikken inne i kanalen sin i bunnen av høyre ben.

Dette kan jo være tilfeldig. Det at alle de fem mennenskene på et forum som har hatt problemer med Norrøna-produkter klager i samme tråd, trenger ikke å si noe som helst.

Er det noen som opplever det motsatte? Er kvaliteten forbedret, som man skulle vente av normal utvikling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Glemte" å si at Norrøna reparerer alt uten å ta betalt, og at servicen er meget bra, men det hjelper ikke når produktene ikke holder mål.

Jeg mener å ha hørt at Norrøna får sydd sine ting i Litauen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Glemte" å si at Norrøna reparerer alt uten å ta betalt, og at servicen er meget bra, men det hjelper ikke når produktene ikke holder mål.

Dette hørte jeg også, og sendte friskt inn min nikkers. Da jeg ringte skulle de ha 500,- for reperasjone. Javel tenkte jeg, da skifter de vel nesten ut hele bakstykket (slitt rumpe). Stor var derfro sjokket da jeg fikk den igjen med en bitteliten bit over hullet. Ser for meg at den revner igjen i løpet av noen få turer. Så den gamle servicen vi har hørt om på forumet her eksisterer ikke lenger. Tror det var noe de drev med når produksjonen var her.

For noen dager siden falt jeg i skogen, og da revnet ei bomullsbukse fra Norrøna hele 40 cm. Fra kneet og helt ned. Det var ikke noe stort fall, og jeg ble ganske overrasket. Mulig jeg var maks uheldig, men er ikke imponert over rivestyrken. Skal heller ikke sende den inn denne gangen, men reparere den lokalt...

Det er vel som med det meste annet: Når penga (og ikke produktet) lenger er målet, så har forfallet startet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte like så godt et par spørsmål til Norrøna per e-post. Jeg fikk svar neste dag.

Jeg poster det Jørgensen skrev her, i tilfelle noen har interesse av det.

[...]

Når det gjelder Arktis bomullen så er den laget ved samme fabrikk i mer enn 10 år. Det betyr at alt du får kjøpt ute i butikkene, de siste 8 til 10 årene har både samme stoff leverandør og sydd på samme fabrikk (i øst-europa). Stoff leverandøren gikk faktisk konkurs i høst og vi har hele tiden hatt en hatt en annen leverandø i bakhånd som produserer på akuratt de samme spesifikasjoner, som vi har gjort siden midten av 70 tallet.

Eller så har jo produktene generalt blitt lettere de siste årene. VI har fremeles heavy weigth produkter igjen kanskje i motsetning til mange), men vi ser at kundene vil ha lettere produkter. Stoffene har blitt sterke de siste årene, men det er jo klart at går ytterstoffet ned i vekt så blir stoffet noe svakrere, men får andre fordeler.

Og paclite produktene som det reffereres til her, er f. Eks ikke så sterke som Trollveggen produktene.

Nå må det også sies at prisforskjellen mellom Norrøna og bergans har blitt mye mindre de siste årene, og neste år er de omtrent på samme nivå, og det vil også si at våre priser har stått stille.

Det stemmer at servicetiden hos oss har gått opp det siste året, vi har hatt en del sykefravær og det er ikke lett å finne vikarer til denne typen jobb, men vi har ansatt flere der nå.

Antallet saker har gått litt opp , men på langt nær så mye som omsetningen. Det var også kun 1 år vil reparerte gratis, men jeg tor de fleste vil si at denne tjenesten ikke er dyr og at vi strekker oss langt for kunden her.

Ut ifra de statesikttene jeg sikker på så har kvaliteten vår gått opp, tross at produktene kompleksitet er blitt mye større, men nye sammensetningsmetoder og lignende. Vi mener jo uansett at man aldri kommer i mål på å bli bedre på kvalitet og at vi kontinuerlig jobber med å forbedre oss.

mvh

Jørgen Jørgensen

Managing Director

Norrøna Sport AS

[...]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant lesning. Skal si de har fått mye god reklame etter det ene året med gratis reperasjon...

Føler det skjedde noe med Norrøna for noen år siden. Plutselig gikk alle produktene opp en størrelse (og jeg ned fra L til M). Jeg har vært like stor hele tiden, så her var det noe som skjedde i produksjonen. Etter det har jeg falt litt av, selv om jeg har en del fra Norrøna jeg bruker i dag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så er Jørgensen fra Norrøna fullstendig utafor eller så har de et internt problem med kommunikasjonen. Det nytter ikke å si at kvaliteten har blitt bedre når det beviselig er slik at de nye plaggene har dårligere kvalitet. Det begynner å danne seg et bilde av at det er en del av oss som har den erfaringen med nye Norrønaplagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter ikke å si at kvaliteten har blitt bedre når det beviselig er slik at de nye plaggene har dårligere kvalitet. Det begynner å danne seg et bilde av at det er en del av oss som har den erfaringen med nye Norrønaplagg.

Konkret hvilke bevis er det du sikter til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri betalt for reparasjon av Norrøna utstyr. Tror de har reparert endel gratis også utenfor de periodene de har gjort det offisielt.

Har brukt endel Norrøna i ganske mange år og jeg er veldig imponert over kvaliteten. Om kvaliteten har blitt lavere de siste par årene vet jeg ikke, men jeg tror nok de kommer bra ut sammenlignet med andre merker.

Det er umulig å si om kvaliteten er høy eller lav på grunn av enkeltting som går i stykker. Det er den generelle kvaliteten som er viktig. Unntak og mandagsprodukter vil man alltid finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt min Trollveggen XCR-jakke to ganger inn for reparasjon. Snart blir den tredje gang. Jakka er ca. 18 mnd. Jakka har ikke vært brukt hardt engang, har ikke vært så mye på fjellet de siste to årene. Rypejakt, fisketurer og skiturer. Samme feilen hver gang. Delaminering membran/innerstoff. Har Bergansklær til halve prisen som har tålt mye mer. Tom. billigjakkene på Wistex har tålt mer juling. Norrøna var bra før, men det skal mye til før det står Norrøna på min neste jakke. Betaler gjerne for klær, men da må det værer kvalitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestandig ment at Norrøna er for de som TROR de går i fjellet jeg :) .

Ler godt hvergang jeg møter en som er kledd i Norrøna fra "topp til tå".

Selv er jeg ikke så opphengt i merke, bruker bergans, fjellreven, Chevalier, Missing Link, Stormberg +++

Alt etter som :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden ler du av noen som er dressa i Norrøna fra topp til tå??

Du sier jo det ikke er så nøye med merke....

Eller er det sånn at det er greit med alle andre merker enn Norrøna???

Bruker selv fjellet MEGET aktivt. Og bruker en god del bekledning fra Norrøna. Har ennå til gode å ha negative opplevelser med produktene.

Dette gjelder for såvidt både sekker og bekledning.

Tror nok ikke at produktene er så dårlige som flere her skal ha det til...

De vill vel neppe hatt så stor markedsandel her i Norge hvis så var tilfelle... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestandig ment at Norrøna er for de som TROR de går i fjellet jeg :lol: .

Ler godt hvergang jeg møter en som er kledd i Norrøna fra "topp til tå".

Selv er jeg ikke så opphengt i merke, bruker bergans, fjellreven, Chevalier, Missing Link, Stormberg +++

Alt etter som :lol:

Heh, merkelig å le av ein som velg svært funksjonelle og bra klær. Er ein meir fjellvant/erfaren ved å ha utstyr i fleire forskjellige mærker? Har sjølv vært kledd i norrøna produkt frå topp til tå, fra innsida og ut tilogmed. Berre gode erfaringar med Norrøna.

Du er ikkje så opphengt i merker, men lister opp merkene du bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, merkelig å le av ein som velg svært funksjonelle og bra klær. Er ein meir fjellvant/erfaren ved å ha utstyr i fleire forskjellige mærker? Har sjølv vært kledd i norrøna produkt frå topp til tå, fra innsida og ut tilogmed. Berre gode erfaringar med Norrøna.

Du er ikkje så opphengt i merker, men lister opp merkene du bruker?

Jeg lister opp merker jeg bruker bare for å vise at det finnes andre merker som er vel så bra.

Jeg bruker flere merker enn det jeg har listet opp også, men husker ikke alle i farta.

Og jeg synes de klærne jeg har er veldig funksjonelle!

Når jeg møter en med bare Norrøna så ser det ut som han nettopp har vært å handlet seg klær!

Jeg har ingen Norrøna klær men har Norrøna sekk :wink: .

Men skal kjøpe meg en Bergans, da jeg har lånt en berganssekk mye og synes den er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkret hvilke bevis er det du sikter til?

Jeg har brukt Dovre bukse og Trollveggen jakke i tilsammen 9 år. (Har sjekket mine turrapporter, hvor jeg noterer når jeg tar i bruk nytt utstyr.)

De første årene, varte produktet lenger. De siste årene (siste 4 buksene) har plagget vart ca 6 måneder.

Jeg mener det utelukker "mandagsplagg". (I tillegg kan jeg nevne at min tvillingbror også har brukt noen Dovrebukser opp gjennom årene med tilsvarende erfaring.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første årene, varte produktet lenger. De siste årene (siste 4 buksene) har plagget vart ca 6 måneder.

Har bruksmønsteret ditt endret seg med årene, eller har alle plaggene blitt utsatt for lik slitasje?

For ordens skyld; Jeg spiller djevelens advokat fordi jeg er genuint interessert i dette. Personlig har jeg aldri hatt noen problemer med Norrøna-produktene mine, bortsett fra den nye buksa som jeg har nevnt tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi har mange forklaringer på nedadgående kvalitet da. Er nok mye i det at folk forlanger lettere mer behagelige klær, da går det også en del mindre materialer til stoff. Gir jo litt bedre økonomi også det for noen. Alt syes og veves i østen ellerøsteuropa og alltid til de som tilbyr billigst varer/arbeid. De økonomiske lovene fungerer greit der.

Så strijobbes det da for og opprettholde merkenavnet som er skapt gjennom 30-50 år med ærlig realt arbeid utført av noen som visste hva som er viktig for å lage gode plagg for arktiske kalde klimaer.

Tok en liten test med ny og gammel ulltrøye. La den på kjøkkenvekta og veide de. Det er under halvparten så mye ull i en moderne trøye som i ei eldre. Har noen riktig gamle ullklær liggende og de er så varme at det må bli -20 før en kan bruke de.

Til ytterklær bruker jeg fortsatt forsvarets feltbukse. Nesten uslitelig, er noe tyngre enn de moderen, tåler bålfyring og gnistregn uten problemer. Liker best bomull også jeg da. Kjøpte en jaktdress fra Magasinet for 3 år siden. Bruker bare jakka. Er noe tett og klam (ikke goretex) men den holder godt, sømmer og stoff.

Syns også da at prisnivået på de kjente merkevarene er litt i høyeste laget så har valgt en litt mer økonomisk kolleksjon. Men ser at en del av de moderne klærne har en del praktiske løsninger som er gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolf er sikkert inne på noko her. Eg har nokre Devold-ullgenserar som eg liker veldig godt - pene og godt eigna til turar i Bergensklima. Men dei er openbart tynnare enn andre ullgenserar eg har. Som for eksempel dei frå Spar Kjøp, dei koster ein brøkdel av dei som er meir "moteriktige", men er veldig gode og meir å foretekke når det blir kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.