Gå til innhold
  • Bli medlem

rappelering crash kurs


bernt21

Anbefalte innlegg

Annonse

innendørs: tau, sele, åtter og skrukarabin.

Utendørs: samme som nevnt over + hjelm og taubeskytter.

åtteren brukes slik:

220_02.jpg

eller så er det alltid en fordel å tre karabinen igjennom både sentralløkka/hovedløkka samt den løkka som er på midjedelen av selen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og helst ein fransk prusik under åtteren

3_4.gif

Held vel forsåvidt å ha skrukarabineren gjennom sentralløkka.

Det mest kritiske er nok å sette gode forankringer. Alltid to stk.

neh, unødvendig med mindre du skal prøve på australsk eller oppnedrappel.... vanlig rapell går da alltids greit med mindre det er mange 100 meter du skal ned :D:P :P :P

det holder jo selvfølgelig med å ha karabineren igjennom sentralløkka, men da kan man jo si det samme som om at man klarer seg uten prusik og... er ikke like sikkert vettu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

teorien med å ha ein prusik er vel hvis ein skulle få eit illebefinnende eller ein stein i hode eller skje noko anna som gjer at ein mister taket på tauet. Det blir ikkje heilt det samme som å berre ha karabineren i sentraløkka. Men sjølvklart, ein kan jo ha backups i det uendelige hvis en føler for det... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

teorien med å ha ein prusik er vel hvis ein skulle få eit illebefinnende eller ein stein i hode eller skje noko anna som gjer at ein mister taket på tauet. Det blir ikkje heilt det samme som å berre ha karabineren i sentraløkka. Men sjølvklart, ein kan jo ha backups i det uendelige hvis en føler for det... :cry:

hehe, jaja. får man et illebefinnende første gang man rappelerer kan man like gjerne dette ned. tar uansett flere dager før noen får somla sammens nok utstyr til å mekke en redningsaksjon til deg :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innen klatring må man ofte vurdere ulike faktorer opp mot hverandre, og avhengig av forholdene og ens egen erfaring kan man få ulike løsninger.

På dette området frarådes eplekjekke uttalelser, særlig til nybegynnere. Hva du gjør selv er en ting, men du trenger ikke bringe alle snarveier videre til andre.

Som basic gjelder:

1) Rappell skal tas med prusik. Det kan refereres til ulykker (også i Norge) hvor en prusik hadde reddet klatreren. Jeg har selv sett situsajoner hvor prusikken reddet klatreren.

2) Fransk prusik er best.

3) Ta knute i enden av tauet, slik at du ikke risikerer å rappelere ut av tauet.

4) Seleprodusentene har bygd selene for at karabinerne skal festes i sentralløkka, ikke noe annet sted.

Jeg synes ellers ingen bør ta noe rappellkurs på internett. Dette må læres i praksis, av erfarne folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innen klatring må man ofte vurdere ulike faktorer opp mot hverandre, og avhengig av forholdene og ens egen erfaring kan man få ulike løsninger.

På dette området frarådes eplekjekke uttalelser, særlig til nybegynnere. Hva du gjør selv er en ting, men du trenger ikke bringe alle snarveier videre til andre.

Som basic gjelder:

1) Rappell skal tas med prusik. Det kan refereres til ulykker (også i Norge) hvor en prusik hadde reddet klatreren. Jeg har selv sett situasjoner hvor prusikken reddet klatreren.

2) Fransk prusik er best.

3) Ta knute i enden av tauet, slik at du ikke risikerer å rappelere ut av tauet.

4) Seleprodusentene har bygd selene for at karabinerne skal festes i sentralløkka, ikke noe annet sted.

Jeg synes ellers ingen bør ta noe rappellkurs på internett. Dette må læres i praksis, av erfarne folk.

Bravo vertikal, dette er bra synspunkter. Det var skremmende å lese at Jacobsen sier man ikke skal bry seg med prusik. Dette er ikke synspunkter som må feste seg på Fjellforum. Jeg ville anbefale trådstarter bernt21 å kontakte Apeberget klatresenter i Stavanger. Snakk med erfarne folk, start med litt innedørs klatring og ta et utendørs kurs etterhvert: http://www.klatresenter.no/kurs.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for alle svar,, det blir nok en del trening i innendørshall før jeg setter dette ut i live...

det kan jo være greit nå i vinterhalvåret, men jeg ser ingen grunn til å ikke begynne utendørs om sommeren. snakk med noen i en lokal klatreklubb/butikk så vet vanligvis de av fine stedere å rappelere. skal jo i utgangspunktet være like trykt utendørs som innendørs om, du ikkke drar på de stedene som er mest utsatt for ras o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan gi meg noen tips eller

sider, som har en intro til hvordan man rappelerer med en åtter..Og hva slags basik utstyr som trengs..

B

Rapellering er potensielt livsfarlig!

Dersom du ikke vet hva slags utstyr du skal bruke og hvordan du skal bruke det så la det være.

Før du tar din første rapell få med deg en som kan kan lære deg dette skikkelig, evt gå på kurs.

Stol iallfall ikke på oppskrifter du får servert på nettet. Man aner ikke hvilke kvalifikasjoner som ligger bak disse.

CHo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapellering er potensielt livsfarlig!

Dersom du ikke vet hva slags utstyr du skal bruke og hvordan du skal bruke det så la det være.

Før du tar din første rapell få med deg en som kan kan lære deg dette skikkelig, evt gå på kurs.

Stol iallfall ikke på oppskrifter du får servert på nettet. Man aner ikke hvilke kvalifikasjoner som ligger bak disse.

CHo

TULL om man ikke kan starte med rappelering selv, så kan man glemme å begynne med noe nytt her i livet. Ikke en gang tenk på å begynne med padling (drukning), nedoverski (knuse hvert eneste bein i kroppen), sykkel (brannsår til tusen), bil (krasje i fjellvegg), gå på fjellet (knekke foten å bli liggenes til du sulter ihjel), du må til og med kutte ut pcn den kan jo eksplodere.....

Å neida, hva skal man finne på da om alt nytt er farlig? startet selv med rappelering i mine yngre dager, så å si på egenhånd. forhørte meg litt om i butikker og så i brosjyrer fra utstyrsprodusenter, og derifra gikk veien til et tre og en liten håppbakke..... slik bygger man opp erfaring og nå kan jeg glatt ta en fjellskrent på 100m (eller lengre, spørs på tauet det) i både frirapell, australsk, oppned og vanlig..... itjnoproblemdnæi!!!!! du kan alltids forhøre deg litt rundt, men slikt jeg kan se det er det meste som står på dette forumet riktig, om du velger å benytte prusik fra et tre på 3m eller ikke ser jeg som et fett, men ta et valg å prøv, lev litt farlig.

og om du "CHo" i det heletatt har peiling på rapell eller klatring så ser da vel du og at det meste som står her er riktig, om ikke så får du rette det, i stede for å sitte der forran den eksplosive pc'en din å klage....! Pass deg....

PANG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TULL om man ikke kan starte med rappelering selv, så kan man glemme å begynne med noe nytt her i livet. Ikke en gang tenk på å begynne med padling (drukning), nedoverski (knuse hvert eneste bein i kroppen), sykkel (brannsår til tusen), bil (krasje i fjellvegg), gå på fjellet (knekke foten å bli liggenes til du sulter ihjel), du må til og med kutte ut pcn den kan jo eksplodere.....

Å neida, hva skal man finne på da om alt nytt er farlig? startet selv med rappelering i mine yngre dager, så å si på egenhånd. forhørte meg litt om i butikker og så i brosjyrer fra utstyrsprodusenter, og derifra gikk veien til et tre og en liten håppbakke..... slik bygger man opp erfaring og nå kan jeg glatt ta en fjellskrent på 100m (eller lengre, spørs på tauet det) i både frirapell, australsk, oppned og vanlig..... itjnoproblemdnæi!!!!! du kan alltids forhøre deg litt rundt, men slikt jeg kan se det er det meste som står på dette forumet riktig, om du velger å benytte prusik fra et tre på 3m eller ikke ser jeg som et fett, men ta et valg å prøv, lev litt farlig.

og om du "CHo" i det heletatt har peiling på rapell eller klatring så ser da vel du og at det meste som står her er riktig, om ikke så får du rette det, i stede for å sitte der forran den eksplosive pc'en din å klage....! Pass deg....

PANG

Ja, her har vi en skikkelig tøffing! Imponerende ...

For øvrig kan vel innlegget sammenfattes som det åpner: Tull!

Slikt prat gjør seg godt over en pils, men ikke i et forum hvor det inviteres til god saklig informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her har vi en skikkelig tøffing! Imponerende ...

For øvrig kan vel innlegget sammenfattes som det åpner: Tull!

Slikt prat gjør seg godt over en pils, men ikke i et forum hvor det inviteres til god saklig informasjon.

Om du mener mitt inlegg var bare tull saa kan jo du komme med noe konkret paa hva som var tull da aa ikke bare sitte der som en annen tooffing aa tro du vet hva du snakker om...

*ironi*

:lol:

Og om du ogsaa mener at noe av det ovenfor ang rappelering er feil saa faar du heller rette paa det i stedet for aa syte om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Jacobsen,

Du skriver at du startet med å rapellere på egen hånd, og det kan man nesten se av det du skriver.... 8)

Det kan virke litt rart, men de fleste klatre ulykker skjer på veien ned, ikke på veien opp. Å kunne trygg rapellering er derfor en vesentlig del av det å klatre, og læring av dette bør derfor tas alvorlig. En ulempe med å gi og motta råd om et så viktig område på nett, er at den som gir råd, ikke vet så mye om den som spør, og den som spør ikke vet så mye om den som svarer.

Du etterlyser hvilke feil du gir i dine svar. Jeg har allerede pekt på en: Du sier at dette er noe som ikke er så farlig og som man kan lære seg på egenhånd. En annen feil er at du sier at prusik ikke er nødvendig, en tredje at man skal feste karabinen i alle hempene på selen (og en fjerde at man må kunne åttetallsknute for å rapellere...).

Dette med at prusik er unødvendig mener jeg er en alvorlig feil av flere grunner:

  • 1. Er man uerfaren er prusiken en veldig fin måte å stanse rapellen på. Det kan skje om man blir redd eller om man får et illebefinnende. Og om du er usikker og ønsker finne ut hva som skjer om du slipper taket f eks om du skulle bli truffet av en stein? Har du prusik kan du henge trygt og kjenne trygghet i at sikringen fungerer - og at man kan fortsette rapelleringen i sitt eget tempo.
    2. Siden du er en erfaren klatrer (?) vet du at det er et sentralt punkt i metodelære for klatring at man alltid søker å ha to uvhengige sikringer. Dersom hempen på selen skulle ryke eller karabinen åpne seg eller gå til h....... så henger du på prusiken.
    3. Om uhellet skullet være ute og tauet er for kort slik at du må klatre opp igjen, da henger du på prusiken mens du monterer slynger for å klatre opp igjen på tauet.

Det hadde du visst om du hadde startet karrieren din med et kurs. :lol:

Jeg ser med glede at han som startet denne tråden - bernt 21 - har bestemt seg for å starte med litt instruksjon og inneklatring, han bor i Stavanger og da bør det være god råd å få på Apeberget klatresenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten du formulerer deg på Jakobsen innbyr kanskje ikke til saklig diskusjon.

For min del er dette et fora som man diskuterer temaer rundt fjell turer i en hyggelig tone.

Dersom du ønsker konstruktive svar -og ikke brøling ,tror jeg du gjør lurt i å vinkle innleggene dine annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du etterlyser hvilke feil du gir i dine svar. Jeg har allerede pekt på en: Du sier at dette er noe som ikke er så farlig og som man kan lære seg på egenhånd. En annen feil er at du sier at prusik ikke er nødvendig, en tredje at man skal feste karabinen i alle hempene på selen (og en fjerde at man må kunne åttetallsknute for å rapellere...).

Dette med at prusik er unødvendig mener jeg er en alvorlig feil av flere grunner:

  • 1. Er man uerfaren er prusiken en veldig fin måte å stanse rapellen på. Det kan skje om man blir redd eller om man får et illebefinnende. Og om du er usikker og ønsker finne ut hva som skjer om du slipper taket f eks om du skulle bli truffet av en stein? Har du prusik kan du henge trygt og kjenne trygghet i at sikringen fungerer - og at man kan fortsette rapelleringen i sitt eget tempo.
    2. Siden du er en erfaren klatrer (?) vet du at det er et sentralt punkt i metodelære for klatring at man alltid søker å ha to uvhengige sikringer. Dersom hempen på selen skulle ryke eller karabinen åpne seg eller gå til h....... så henger du på prusiken.
    3. Om uhellet skullet være ute og tauet er for kort slik at du må klatre opp igjen, da henger du på prusiken mens du monterer slynger for å klatre opp igjen på tauet.

Det hadde du visst om du hadde startet karrieren din med et kurs. :twisted:

hvorfor trenger man ikke å kunne åttetallsknute for å rappelere, hvordan hadde du ellers tenkt å feste tauet???

dette med prusiken har jeg jo alt forklart, jeg ville begynt fra små høyder der det å rappelere ikke vil være verken farlig eller noe problem uansett hvor mye høydeskrekk du har eller hva det nå skulle være.

dette med at tauet er for kort er ikke noe problem uansett om du bruker prusik eller ikke. på enden av et tau skal det alltid knytes en enkel åttetallsknute eller en fiskemannsknute, slik at tauet ikke går igjennom 8'eren om det blir for kort. uansett om man får problemer når man rappelerer så er det bare å dra den nederste delen av tauet over 8'eren å da er det låst.

Jeg har personlig dårlig erfaring med at amatører bruker prusik, dette kommer av at jeg flere ganger har vært nødt til å rappelere ned etter folk som har satt fast prusikken, for så å skjære av prusikken slik at persjonen kan rappelere ned. vil heller ambefale at man får en annen persjon til å stå på toppen å sikre på slakktau, eller på bunnen med topptau.

vil også kommentere dette med å ta karabineren kun igjennom sentralløkka, jeg er klar over at både singing rock og petzl skriver i sine kataloger at karabineren skal igjennom sentralløkka, men hvilken skade gjør det å ta den igjennom festeløkka til hoftebeltet og? de fleste instruktører fra NKF som jeg kjenner ambefaler dette når de holder kurs.

Måten du formulerer deg på Jakobsen innbyr kanskje ikke til saklig diskusjon.

For min del er dette et fora som man diskuterer temaer rundt fjell turer i en hyggelig tone.

Dersom du ønsker konstruktive svar -og ikke brøling ,tror jeg du gjør lurt i å vinkle innleggene dine annerledes.

beklager dette på det sterkeste, har kanskje ikke uttrykt og begrunnet mine meninger sterkt nokk, samt kanskje vært litt for kvass i enkerlte inlegg. Ser heretter frem mot en hyggelig diskusjon i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor trenger man ikke å kunne åttetallsknute for å rappelere, hvordan hadde du ellers tenkt å feste tauet???

Tauet kan man f.eks. legge rundt to solide trær. Hvis du lager åttetallsknute må du jo opp igjen og hente tauet etterpå.. Men uansett; såklart er åttetallsknuten nyttig å kunne, ingen grunn til å ikke lære seg denne først som sist.

dette med prusiken har jeg jo alt forklart, jeg ville begynt fra små høyder der det å rappelere ikke vil være verken farlig eller noe problem uansett hvor mye høydeskrekk du har eller hva det nå skulle være.

Okay, men poenget med å øve på rappelleringa er vel nettopp å lære hvordan man rappellerer? Og da må man jo gjøre det på samme måte som i stor høyde, ellers er det lite utbytte av øvinga.

dette med at tauet er for kort er ikke noe problem uansett om du bruker prusik eller ikke. på enden av et tau skal det alltid knytes en enkel åttetallsknute eller en fiskemannsknute, slik at tauet ikke går igjennom 8'eren om det blir for kort. uansett om man får problemer når man rappelerer så er det bare å dra den nederste delen av tauet over 8'eren å da er det låst.

Enda enklere om man bruker prusik... Greit å kunne klatre oppover igjen. Henger du i friluft har du ingen andre muligheter enn det, hvis du er alene.

Jeg har personlig dårlig erfaring med at amatører bruker prusik, dette kommer av at jeg flere ganger har vært nødt til å rappelere ned etter folk som har satt fast prusikken, for så å skjære av prusikken slik at persjonen kan rappelere ned. vil heller ambefale at man får en annen persjon til å stå på toppen å sikre på slakktau, eller på bunnen med topptau.

Hvis prusiken har blitt festet riktig så den ikke havner i åtteren/rappellbremsen, og fransk prusik er benyttet, skal den vel ikke feste seg så ille at dette er noe problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tidligere ett innlegg som 'gjest' angående tråden 'innbinding i sele og praksis', det er forsåvidt dekkende også for dette tema 'rapellering' og jeg gjentar det i helhet, da jeg mener at innfallsvinklene til å lære klatring ikke fremkommer tydelig og at trådstarter søker "sannheter" for hvordan noe skal gjøres på ett "åpent" forum, som i og for seg er greit, men trådstarter må da også være klar over at svarene farges av dette :

:( Mye interessant her og mange sterke meninger, som selvfølgelig kommer av egen erfaring, tilgang til info og selvfølgelig at det ikke finnes ett felles metodesett som gjelder for klatring. Det blir derfor opp til den enkelte å søke og erfare hva han vil benytte, men man bør være åpen for ny kunnskap og revidere sine holdninger. Sikring handler om å eliminere risiko, som igjen kan vurderes fra både teoretiske (påstander/sannheter) og praktiske resultater av metode (erfaringsbase, både egen og andres).

Ref. Gangdals bok om klatring, benytter den åttetallsknuten for sammenbinding av tau ved rapellering. Den har seinere blitt kalt "Euroepan Death Knot", da den både gjennom forsøk og tragiske utfall har "rullet seg opp"og idag anbefaler nyere litteratur både overhandsknute (som ser svært spinkel ut, men som gjennom tester har vist seg å være pålitelig) og dobbelt fiskeknute (som er enkel å sjekke og svært pålitelig). Det interessant er at svært mange i Norge fortsatt skjøter med åtte-talls knute (!?).

Når det gjelder om karabinere skal tres gjennom lår og livløkke, gjennom kun "rapelleringløkka" eller gjennom en sentralløkke laget av tauet, så har UIIA kommet med flere teser som ikke nødvendigvis er noen sannhet, men som utdyper problemer som kan oppstå. Inntil erfaringbase er entydig, vil det derfor være opp til den enkelte hvilke risikokomponenter som en kan akseptere versus egen etablert praksis og meninger. Fakta i dette tilfelle er at karabiner på tvers har 1/3 bruddstyrke, så får den enkelte ut fra sin sikringspraksis vurdere hvilke sannsynlighet det er for at belastning kommer på tvers, eller ta inn over seg seleleverandørenes eller UIIA anbefalinger angående praksis.

Jeg ser at det nevnes av tauet skal brukes som sentralløkke som om det er etablert praksis ved sikring. Ja det er fint når man er to og vekselvis leder. Men er man kun en som leder eller har med seg flere, er det svært uheldig og gir en mye mer rotete "take over" fra sikring til leding, enn om man heller benytter separat føringsstandplass og "kuhale" for de som klatrer som nr 2,3.

For de som er i tvil om sine egne ferdigheter, kan dette fora være veldig fint som innspill og for å synliggjøre hvor forskjellige vi alle vurdere de "samme ting", sannsynligvis like forskjellige som politisk ståsted, men vær klar over at det også kan være like villedende som veiledende. Ta derfor kurs (erfaring) og back up med nyere litteratur (teori) som gir vesentlig større infodatabase enn enkeltmeninger her (uansett hvor gode de måtte være).

I den anledning kan anbefales en ny bok som har sin bakgrunn fra Norsk klatreforbund, Den Norske Turistforening og støtter ett metodesett gitt av Norsk Fjellsportsforums standard for klatreinstruktører : Innføring i Klatring v/ Stein Tronstad.

For å sette det hele på spissen :"Det kan være kødd alt som står her fra ende til annen. Hvorfor skal du stole på det jeg skriver" Helt riktig der er du eller makkeren din som faller ned, hvis dere ikke har søkt korrekt kunnskap. :P

For å gi trådstarter noen hint for videre kunnskapssøken angående rapell:

Følgende momenter kan være aktuelle:

Etablering av rapellfeste, utligning, skurkarabiner eller ikke osv.

en eller flere på taulag, rutiner for rapell

en eller flere rapeller, rutine for overgang fra standplass til rapell osv.

hvordan rigge hvis du må bistå i kameratredning eller fire kameraten sammen med deg.

enkelt/dobbelttau, forskjellig friksjon.

skjøting for dobbelttau hvis forskjellig tykkelse.

innlegging i åtteren hvis isete eller glatt tau for å øke friksjonen

tynne tau/tykke tau

hvor lang må prusiktauet være og skal det være over eller under åttern og hvorfor

hvor tykt prusiktau

hvorfor prusiktau

alternativ for klatring på tau

alternativ hvis rapellen ikke går helt ned

hvordan unngå å miste åtteren når du binder deg inn

alternativ bremseknute/metode hvis åttern er mistet

rapell og overheng

hvordan holde i tauet

hvordan unngå drag i tauet ved rapellefeste, mulige metoder for forlenging, risiko hvis det ikke er bruktkarabin, men slynge mot tau.

alternative knuter for å skjøte tau som minimaliserer risiko for at tauet fester seg når tauet skal taes ned.

hvordan rapellere forbi en knute hvis skjøtt tau, og hvordan hvis du utfører kameratnedfiring..

rapelle med tung sekk->brystsele ?

avsmelting av tau, fart, gods i åttern

slitasje på åttern

langt hår, anorakktråd i åtter'n

tauknute på enden av tau for ikke å rapellere ut.

unngå å kaste hele rapelltauet.

tvinn på tau, slitasje

hva hvis prusiken fester seg i åttern

osv.

Lista er selvfølgelig ikke utfyllende, men gir deg noen hint om "dybden" på temaet, og du finner her momenter som det kan være fatalt ikke å ha eliminert eller å ha kunnskap/forståelse om.

Så søk kunnskap og skaff deg progressiv erfaring (kurs/kompiser,bøker,video, praktiser først i kontrollerbare miljø),

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel alle startet ett sted, eller?

Til trådstarter:

Jeg synes spørsmålet ditt er fornuftig og overveid, ikke hør på dem som sier du ikke kan, det er for farlig osv. (..rart at det ikke er farlig for dem da..).

Etter å ha lest rådene her, ville jeg prøvd å finne en som kunne vise meg dette i praksis, inne eller ute, slik at jeg var sikker på at jeg har forstått alt rett, og så er man i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

I tillegg til taubrems, prusik, karabin, åttetallsknute og tau vil jeg si at det er utrolig greit med en slynge. Denne lager du dobbel eller trippel og fester mellom selen og bremsens karabin (20-30 cm i fra altså) også fester du prusiken i sentral-løkka. Da slipper du at du får deler av prusikken gjennom bremsen, men skal du over en kant blir det straks litt "eklere". Alternativet er jo å feste bremsen vanlig i sentral-løkka og prusikken i benstroppen, men da blir du fort hengende rart hvis du skulle bli bevisstløs og står ennå i fare for å få prusiken opp i bremsen.

Hvis det er en nede før deg syns jeg personlig prusik er unødvendig da den nede vil sikre de over. Skulle hastigheten bli stor, vil forrigemann belaste rapelltauet og fire ned den over kontrollert. Forrige tar av bremsen umiddelbart, men binder seg ut av prusikken først når neste er nede på mine rappeller - men tauet skal være ubelastet så lenge den som rappellerer er i kontroll.

Er ennå ikke overbevist om at åtter'n er så mye bedre å bruke enn atc.

Åtter'n:

+ Bombesikker så lenge karabinen ikke snur seg

- Brukes ikke på sikring oppover

- snurrer tauet

- treg å få av tauet fort for å hindre kinking ved varm brems

ATC

+ ofte to friksjonsmodus, letteste brukes på rapell

+ kan brukes på både opptur og nedtur

+ den snurrer ikke tauet

+ Kjapp å få av

- mindre areal å miste varme fra

-RM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og helst ein fransk prusik under åtteren

3_4.gif

Held vel forsåvidt å ha skrukarabineren gjennom sentralløkka.

Det mest kritiske er nok å sette gode forankringer. Alltid to stk.

under åtteren? hvorfor ikke over?

hvis du har prusiken under er d jo en fare for at den setter seg fast i åtteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.