Gå til innhold
  • Bli medlem

Er telemark dødt?


aslakjo

Anbefalte innlegg

Det ser ut til at den fineste skiidretten er på god helling nedover. Dette er synd men _hva_ kan en gjøre når folk flest vil kjøre Jibbeski eller slalom? Eller er det telemarkkjørere som ikke vil på kurs?

Ta disse eksemplene, Studentgruppen Osi Fjell(www.osi.uio.no/fjellgr) ved UIO har arrangert telemarkkurs i flere år. De første årene var det lange ventelister og flere som ikke fikke være med. De senere årene har påmeldingene gått slakt nedover før de stuper i år.

Kurset vi i OSI Fjell arrangerer er en frivillig innsats fra gruppen og basserer seg på å levere et svært godt kurs til en billig penge 1450,- (inkludert transport overnatting heiskort og instruksjon) http://www.osi.uio.no/fjellgr/site/index.php?d=09&m=02&y=07 Trenden kan enn se også andre steder , feks antall telemarkkurs som går i kommersiele tilbydere som skiforeningen og DNS(den norske skiskole). Samt fravær av høyere instruktør utdanning (inst II) for telemark.

Det helt store spørsmålet er blir det færre og færre som kjører telemark,

eller er det telemarkkjørere som ikke lenger har lyst/behov på kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette går jo i bølger... Ivertfall ingen grunn til dramatikk...

På 90-tallet så var jo snowboard in.. Alle kjørte jaggu snowboard... Så for noen år siden så pælma folk snøbrettet og kjøpte seg telemarksski... Nå kjøper dem slalomski....

Går vel et år eller to så blir det enda en vri...

Var en tur i Kongsberg skisenter i forrige uke og jeg så ingen andre enn meg som kjørte telemark... Jeg var der i 5 timer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nettop i Sveits og så faktisk en god del Sveitsere, og Tyskere som kjørte telemark. Telemark er vel etablert i USA. Telemarksteknikken er i utvikling, og i kombinasjon med utvikling på utstyrsfronten tror jeg at denne skiteknikken vil få et oppsving de neste åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telemarksteknikken er i utvikling, og i kombinasjon med utvikling på utstyrsfronten tror jeg at denne skiteknikken vil få et oppsving de neste åra.

Dette har du helt rett i, svingtekniken har nå godt over til å bli effektiv framfor "pen". Men dette er for det meste sammarbeidet med slalomteknikken. Det helt store problemet med telemark er at den mest effektive måten å kjøre på, er som på slalom. Paradoksalt nok!

Når det er sagt så har teknikkframskritet gjordt at vi nå har en grunnteknikk også på telemark som vil godt fungere på alle forhold. I motsettning til tidligere, der en måtte tilpasse teknikken til de forskjellige forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant som du sier at telemark har nærmet seg slalom... MEN selv om det er mest effektivt å kjøre paralellsvinger med telemarkski (jeg gjør det ofte under dårlige forhold) så har du løs hel. Med fri hel kan en jo og kjøre med fritt sinn :? Og det finnes omtrentlig like mange måter å kjøre telemark på som det finnes telemarkskjørere. Jeg har ikke sett to kjøre likt. Derfor vil nok telemarksteknikken fortsatt bestå som foretrukket teknikk for folk som verdsetter kjøreopplevelsen/følelsen like mye som effektivitet. Med ny teknikk og nytt utstyr får telemarkskjøreren i både pose og sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker telemarkutstyr selv til toppturer, vurderer rando , men mangler støvler.

Jeg har ingen etiske betenkligheter i den ene eller andre retningen, ønsker kun å ha det mest mulig moro på nedfarten.

Jeg venter i spenning på at noen klarer å lage en binding hvor man kan kombinere slalåm og telemarksving.

Jeg synes det er j.. vanskelig med telemarksving på f.eks bristende skare :?

Det ideelle da ville for meg være å kunne feste hælen, og kjøre slalåmsvinger. Lenger ned er det kanskje annet føre og da kan man kanskje slippe løs hælen..

Dette tror jeg ville vært en revolusjon innen topptur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er ikkje særlig bekymra for framtida til telemark. No kjem jo Rottefella ut med sin nye NTN system, og Black Diamond holder på med å utvikle enda et nytt binding/sko system for telemark. Har stor tru på at Telemark får seg ein kraftig oppsving når dei nye og bedre binding/sko systema kjem.

Med kraftig telemarkutstyr er det minimalt med forskjell på kontroll med telemark i forhold til alpint.

Som leos seier, det meste kan løysast med breiare ski.., og større fart :wink:

http//www.telemarktips.com er ei fin side for å holde seg litt oppdatert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kunne med letthet laget en hellås på NTN systemet. Hatt en lignende dynafitløsning bak. Men det er neppe lønnsomt å lage alt i ett løsninger. Hadde vært morro å modifisert dette systemet selv. Er føret helt jævlig ned fra toppene med skalver ovs, er det godt å ha helen fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går jo i bølger... Ivertfall ingen grunn til dramatikk...

På 90-tallet så var jo snowboard in.. Alle kjørte jaggu snowboard... Så for noen år siden så pælma folk snøbrettet og kjøpte seg telemarksski... Nå kjøper dem slalomski....

Går vel et år eller to så blir det enda en vri...

Var en tur i Kongsberg skisenter i forrige uke og jeg så ingen andre enn meg som kjørte telemark... Jeg var der i 5 timer...

Enig lommelun, dette går i bølger. Carving var nok mye av årsaken til at mange gikk over til slalomski igjen.

Et lite trykk i inngangen av svingen, så gjør jo resten av svingen av seg selv;)

Det som er litt bekymringsfullt, er jo at tidligere ærverdige telemarkstilhengere etterhvert har fått så dårlig kondis og svak lårstyrke at alernativet er slalom eller ingenting :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir spennende å se disse nyvinningene -og om det er revolusjonært.

Jeg vet at man kan kjøre parallellsving på telemark- bruker det på skiftende føre . Dette er allikevel mye mer ustabilt enn å feste hælen. Brede ski er selvfølgelig dette en mulighet . Disse "fat skiene" er utrolig tunge, og dertil brede feller .. Dette er selvfølgelig smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som leos seier, det meste kan løysast med breiare ski.., og større fart ;)

Jeg lurer stort på hva bredere ski gjør på gjenomslags føre, og hvordan du vil ungå problemene når du slår igjenom, for du slår igjenom :D Men enig at det er verd å prøve, det er jo ingen ting som slår telemark nor det er noe annet en (gjenomslags)skare!

Kan være at det er få fornuftige folk som er villig til å betale 1450 spenn for et kurs, når alt en trenger er en god venn og et fjell!

En annen ting er at en venn kansje ikke kan gi deg de tips og analyse som en instruktør kan..

Carving var nok mye av årsaken til at mange gikk over til slalomski igjen.

Et lite trykk i inngangen av svingen, så gjør jo resten av svingen av seg selv;)

Det som er litt bekymringsfullt, er jo at tidligere ærverdige telemarkstilhengere etterhvert har fått så dårlig kondis og svak lårstyrke at alernativet er slalom eller ingenting :wink:

Carving går like godt på telliser som på alpin ski, bli med på kurs så får du sikkert lære det :D Når det gjelder kondisen kan en bruke høsten til å fin jobbe den.

Jeg er veldig enig med dere alle, men litt viktig å holde på telmark patriotismen det er kansje det eneste som skiller oss fra disse fasthel gutta/jentene. Mitt store arrguemet er at alt blir mer spennende på telemark [40grader på fasthel == 35 på telemark] det er en annen fin egenskap :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer stort på hva bredere ski gjør på gjenomslags føre, og hvordan du vil ungå problemene når du slår igjenom, for du slår igjenom :P Men enig at det er verd å prøve, det er jo ingen ting som slår telemark nor det er noe annet en (gjenomslags)skare!

Med breiere ski held du deg gjerne litt lengre oppå, og held ofte tuppen av skia oppå skara. Og med litt fart er det stort sett mulig å køyre skjerende svinger. Det er jo skrensinga/stoppinga som får ein til å gå på snørra når det er gjennomslagsføre. Men klart, det er føre der det meste blir håplaust, berre at med stort utstyr blir det kanskje litt mindre håplaust :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
Det ser ut til at den fineste skiidretten er på god helling nedover. Dette er synd men _hva_ kan en gjøre når folk flest vil kjøre Jibbeski eller slalom? Eller er det telemarkkjørere som ikke vil på kurs?

Ta disse eksemplene, Studentgruppen Osi Fjell(www.osi.uio.no/fjellgr) ved UIO har arrangert telemarkkurs i flere år. De første årene var det lange ventelister og flere som ikke fikke være med. De senere årene har påmeldingene gått slakt nedover før de stuper i år.

Kurset vi i OSI Fjell arrangerer er en frivillig innsats fra gruppen og basserer seg på å levere et svært godt kurs til en billig penge 1450,- (inkludert transport overnatting heiskort og instruksjon) http://www.osi.uio.no/fjellgr/site/index.php?d=09&m=02&y=07 Trenden kan enn se også andre steder , feks antall telemarkkurs som går i kommersiele tilbydere som skiforeningen og DNS(den norske skiskole). Samt fravær av høyere instruktør utdanning (inst II) for telemark.

Det helt store spørsmålet er blir det færre og færre som kjører telemark,

eller er det telemarkkjørere som ikke lenger har lyst/behov på kurs?

På 90-tallet var telemark et alternativ til alpint. I dag er det ikke et alternativ - det er en gren som mer og mer nærmer seg alpint. Jeg tror det gjør noe med populariteten. Telemarksutstyret går mer og mer i mot stabilitet og rent skjær. Denne tendensen undergraver interessen. Dersom dette er målsettingen er det like godt kjøpe fett alpinutstyr for bakkekjøring etter min mening, evt rando for topptur.

Jeg bruker råe alpinski i bakken - og kjører telemark på lærsko (varg) i løssnø for å oppleve kontrastene. Å kjøre telemark uten å tryne blir ikke interessant for meg (men så har jeg bare modereate ferdigheter da).

Kan noe av problemet være at telemarkskjøringen mister sin identiet jo mer de adopterer fra alpint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noe av problemet være at telemarkskjøringen mister sin identiet jo mer de adopterer fra alpint?

Jeg gjorde noen spede forsøk tidligere på telemarkkjøring med fjellski og lærstøvler. Men det var først for to år siden da jeg gikk inn for saken, gikk på kurs, satte av tid og samtidig anskaffet meg MODERNE telemarkustyr at det ble virkelig moro.

Alle skigrener utvikler seg mht utsyr (slalom, utfor, langrenn, hopp,...), så hvorfor skulle ikke telemark også ?

(så vidt jeg vet har slalom tatt til seg mer innsving de siste 10 årene, det har det vel vært på telemarkski en god stund ?). Telemarkteknikken har ikke tilnærmet seg slalom.

Men, for å være litt djevelens advokat den andre veien:

Har egentlig telemark noen som helst fortrinn fremfor alpint i nedoverbakkene ? Blir det litt som å drive kappgang i stedet for løping ?

Jeg har aldri hatt alpinstøvler på meg men det virker rimelig opplagt at er man i stand til å klare mere/brattere med alpinutstyr enn telemarkutstyr.

En fordel med telemark er jo at det er moro å berherske på fjelltur med innlagte topper underveis der rando-utsyr blir for klumpete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.