Gå til innhold
  • Bli medlem

Sommervandring Houte Route


Anbefalte innlegg

Vurderer sterkt en tur til Nepal i november og kunne derfor tenkt meg en skikkelig vandretur i alpene som trening før dette. Tenker en sommertur i juli-september med 8-9 dager med vandring. Kunne tenke meg å vandre Houte Route fra Chamonix til Zermatt. Har forsøkt å finne ut en del på nettet, men finner stort sett bare guidede turer, noe lommeboken ikke har råd med om det skal bli Nepal tur. Tysk og fransk er heller ikke min sterke side.....Er i slutten av 30 årene, har norsk fjellerfaring og er generelt meget godt trent, men har ingen klatre eller breerfaring og har derfor noen spørsmål som jeg håper jeg kan få svar på.

1. Noen som vet om denne vandreturen krever breerfaring? Om jeg har forstått det riktig så skal det også finnes ruter som ikke går over bre?

2. Hyttene langs ruten - må det bestilles plass på forhånd - eller funker det som i den norske fjellheimen? Eller må telt medbringes for sikkerthetsskyld?

3. Er rutene og hyttene merket på kart på samme måte som her hjemme?

4. Tar gjerne imot noen generelle råd om denne turen eller evt. andre vandreturer i alpene på ca en ukes vandring. Tenkte jeg skulle benytte meg av de billige flybillettene som er å oppdrive, så startsted og endestasjon må være lett tilgjengelig fra flyplassen med tog eller buss. Tar gjerne en topptur, men da en som ikke krever klatre eller breerfaring.

5. Er også inne på tanken på å holde meg ett sted og foreta 1-2 dagers vandring derfra. Vil gjerne litt opp i høyden for å "smake" på det, men samler ikke på topper. Forslag til bra utgangspunkt til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse
- Ingen her på forumet som har vandret denne ruten og som vil dele med seg erfaringer...... ?????

Litt slemt svar :lol:

Kanskje ingen har lyst å dele erfaringer med deg fordi du selv er uerfaren - blant annet har du ingen bre- eller klatreerfaring og ønsker deg til et område uten guide hvor det er en stor fordel med nettopp slik erfaring. Kanskje det ikke er noen her på forumet som ønsker å komme med opplysninger om dette og er redd for skyldfølelse dersom du havner i en bresprekk, faller ned eller får en stein i hodet 8) Eller så gidder ingen svare fordi du har så mange spørsmål, og svaret blir altfor langt.

Med en viss turledererfaring må jeg for egen del si at jeg ikke er så veldig glad i tendensen som gjør at folk melder seg på turer over egen evne.

Jeg har gått Haute Route på ski MED GUIDE, vandret i områder både i alpene og Nepal både med og uten guide og mitt råd blir at du skaffer deg relevant erfaring i Norge og gjerne tar brekurs, fjellsportkurs eller klatrekurs før du realiserer planene dine :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler den, men mulig du har missforstått litt. Poenget at var at jeg ville vandre i alpene, og IKKE klatre eller vandre over bre. Spørsmålet var altså om det var ruter som IKKE gikk over bre og som ikke krevde klatreerfaring.

Du behøver ikke å være redd, har ikke tenkt å melde meg på tur over egen evne. Som du ser av innlegget mitt så samler jeg ikke på topper og det er således ikke moh som teller for meg, men hadde vært kjekt å smakt litt høyere høyder. Norsk fjellerfaring med vandring (og noen topper) har jeg.

PS: Har ikke tenkt å vandre på egenhånd i Nepal. Om jeg ikke tar helt feil, så ble det i fjor høst påbudt med guide. Nepaltur blir altså med pakkeløsning.

Pluto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling, dette var da et rimelig arrogant svar!

Jeg har ikke gått haute route og vil ikke uttale meg ang den. men det finnes masse muligheter i det området som man kan gå uten guide! det holder med solid norsk fjellerfaring selv om man ikke har klatreerfaring eller bre kunnskaper. I så fall er det bare å holde seg unna breer og fjellvegger. det finnes et bra hyttenett i alpene, fra nice i frankrike til wien i østerrike. telt er altså ikke nødvendig. og det finnes stier, så mange at hvis du legger dem sammen så kan du sikkert gå 100 ganger fra månen og tilbake. 90% av de merkede rutene i alpene går i terreng som ikke er vanskeligere enn at en vanlig fjellvant person kan begå disse.

hvis du tar utgangspunkt i zermatt eller saas fee har du nesten ubegrensete muligheter, selv om du ikke ønsker å gå på bre. samtidig er du ganske høyt opp slik at du får en viss aklimatiseringseffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er veldig enig med coni!

Dette er slettes ikke nødvendig. Her spør Pluto på en ydmyk måte, da fortjener det et skikkelig svar.

Når det gjelder kurs osv. Litt artig iblant å treffe, spesielt eldre folk, og spesielt i Jotunheimen:

Hvor skal dere da?

Jo vi skal der og der (spesifiserer) sier jeg.

Har dere klatrekurs og eller brekurs da?

Jada, sier jeg. (jeg har det)

Har du da, siern til kameraten min?

Nei, jeg har lært av kompisen min (meg) sier han.

Nja, dette er vel ikke helt trygt da!

Dette har jeg faktisk opplevd flere ganger.

Hva hjelper et kurs, såfremt det ikke er praktisert på laaaang tid?

Opplæring og praktisering gjennom dyktige venner kan absolutt være like bra som kurs!

Lykke til pluto :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling, dette var da et rimelig arrogant svar!
Det var også meningen. Jeg kunne sikkert tatt en litt vennligere tone og frarådet Pluto å "vandre" Haute Route. Men jeg blir generelt litt oppgitt av nivået folk legger seg på når de skal utenlands. Her er forøvrig en link til det selskapet jeg benyttet som også har sommerturer Chamonix - Zermatt: http://www.jagged-globe.co.uk/course/itinerary/alps+haute+route.html

Coni sin anbefaling vedrørende Zermatt er vel grei nok, men det er jo massevis av breer og utsatt terreng i området også !

Jeg holder fortsatt fast ved at fjellerfaring med fordel bør oppøves i Norge før man reiser utenlands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder fortsatt fast ved at fjellerfaring med fordel bør oppøves i Norge før man reiser utenlands.

Ja, det har du selvfølgelig rett i Erling, og nordmenn er vel heller ikke de mest "dumdristige" ute i verden.

Jeg betviler heller overhodet ikke din kompetanse eller bakgrunn, men mi erfaring er heller rettledning enn "skremselspropaganda".

Har selv truffet både selvhevdende eksperter som turrledere og Røde Kors folk, som jeg har stusset litt på kompetansen til.

Passerte, dog omgikk, for noen år siden et EKSTREMT skredfarlig område.

4 timer senere hørte jeg det hadde gått VELDIG gærnt for 2 Røde Kors gutter i samme område.

Fryktelig trist.

Noen får desverre en unødvendig tro på seg selv gjennom "tittel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betviler heller overhodet ikke din kompetanse eller bakgrunn, men mi erfaring er heller rettledning enn "skremselspropaganda".

Jeg blir ikke fornærmet hvis noen betviler min kompetanse. Stilt overfor store avgrunner blir jeg ganske pysete. Nils har for eksempel sett det på vei opp til Skeii i Jotunheimen. Min kompetanse går blant annet ut på at jeg sånn noenlunde kjenner min egen begrensning. Jeg benytter ofte guide utenlands, og har også gjort det i Norge. Når jeg er turleder er det i hovedsak på snille turer hvor det hverken kreves tau eller hjelm.

Og ellers registrerer jeg at Pluto etterhvert har fått noen spede tips. Det er jo bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haute Route har eg ingen kjennskap til utover at eg har høyrt begrepet. Eg har no forstått Pluto slik at han allereie har eindel norsk fjellrøynsle, og det verkar rart på meg at nokon prøver å hevda det motsette, samt hengja på at det at ein er urøynd er god nok grunn for at det ikkje skal delast røynsler med urøynde. Dette viser skremande haldningar, synest eg. Eg ser ingen overmot i hans første innlegg her, men tvert imot bevisst audmjukheit.

Eg har ikkje vandra i Alpane, men eg har vore i Sveits ein gong, i mars 1993. Då var eg i Meiringen, mellom Interlaken og Luzern. Meiringen og Interlaken ligg i Berner Oberland fylke, der ein finn både hovudstaden Bern og ostedistriktet Emmenthal, samt det praktfulle Jungfrau-massivet med toppar på opp til 42-4300 m.o.h. Då eg var der prøvde eg ein tur med Europas høgstgåande jernbane opp til Jungfraujoch mellom Eiger-/Mønch- og Jungfrau-toppane, 3454 m.o.h., samt heisen opp til vêrstasjonen, 3573 m.o.h. Pga. denne tilretteleggjinga er turen til denne høgda ingen utfordring, men det er ein grei måte å skaffa seg ein peikepinn på korleis denne høgda opplevest på kroppen. Ein kjenner ei høgde på 3500 m.o.h. på kroppen uansett, om ein ikkje har røynsler med slike høgder frå før. Det verste er over etter dei første timane når ein held seg i ro på denne høgda. Sjølv kjende eg godt med hovudverk dei første 3 timane, men dette heldt på å sleppa taket frå 4. time. Slik var det for meg. Togturen opp der til med tanke på høgda er eigentleg berre nyttig for å få ein peikepinn på korleis høgda kjennest på kroppen. Visst er det fint der oppe, men det er med Jungfraujoch som med mange andre turistmål i Alpane, fullstendig utbygd og store folkemengder. Togturen eg tok var slik: Interlaken - Grindelwald - Kleine Scheidegg - Jungfraujoch. Retur Jungfraujoch - Kleine Scheidegg - Wengenalp (alpinbakken med flott skue mot Eiger, Mønch, Jungfraujoch, Jungfrau) - Wengen - Lauterbrunnen - Interlaken. Det betyr at ein kan prøva 2 traséar på togturen opp og ned. Forutan heisen til vêrstasjonen er det laga til at ein kan gå ut frå jernbaneområdet og fram på eggja der ein ser både sørover mot Aletsch Gletscher, Valais og tinderekkja på grensa mot Italia, og nordover mot Berner Oberland. Heile vinteren er det vanleg at folk tek toget opp frå Interlaken, og renner så ned Aletsch til Valais (fylke sør i Sveits).

Elles såg eg eindel turkart i Meiringen som fortalde om mange turruter til fjellhyttene i Hasslithal aust for Meiringen. Det var både stiar lågt nede (Aare Schlucht) og i høgfjellet rundt t.d. Grimsel og Furka, der det er fjelloverganger som er sommaropne, med opptil over 2400 m.o.h. på veg. Det skulle no finnast høgfjellsruter i denne delen av Alpane som er brukandes, vil eg tru, sjølv om høgda ikkje overgår Haute Route.

Lukke til med planleggjinga, Pluto.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg er ny her på forumet, behøver jeg ikke å være ny i fjellheimen. Så til Erling vil jeg si at jeg har oppøvd fjellrefaring i Norge, så du trenger ikke å svare arrogant for å fraråde meg å vandre Chamonix - Zermatt. Var faktisk ikke sikker på om det var meningen av deg å svare så arrogant, eller om du ikke hadde lest hele innlegget mitt.... Må man ha klatre og breerfaring for å ha fjellerfaring? - det var faktisk nytt for meg.... Nok om denne saken fra meg.

Har ikke vært inne på siden til selskapet som du benyttet Erling, men har vært inne på flere andre. Forsto det sånn at det var muligheter for å vandre lavere for å unngå bre og klatring - mulig jeg tar feil. Hvis så er tilfelle, vil jeg heller foreta 1-2 dagers vandringer fra et utgangspunkt - har jo nå fått flere gode alternativer :)

Takker for svar og råd, men tar fortsatt imot flere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsto det sånn at det var muligheter for å vandre lavere for å unngå bre og klatring - mulig jeg tar feil.
Det er det absolutt muligheter for, men hvis du vandrer lavere blir det ikke Haute Route. Det går jo også an, men da kan du ikke kalle det Haute Route, men "fottur Chamonix - Zermatt". Tror du er rimelig godt rustet erfaringsmessig for det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne tenke meg å vandre Houte Route fra Chamonix til Zermatt. Har forsøkt å finne ut en del på nettet, men finner stort sett bare guidede turer, noe lommeboken ikke har råd med om det skal bli Nepal tur.1. Noen som vet om denne vandreturen krever breerfaring? Om jeg har forstått det riktig så skal det også finnes ruter som ikke går over bre?

3. Er rutene og hyttene merket på kart på samme måte som her hjemme?

Det er ikke mulig å gå Haute Route uten å gå på bre, tildels bratte breer.

Hyttene er merket på kartene som stort sett er i målestokk 1:25000. Jeg synes likevel at kartene ikke er så lettleste som norske kart ettersom kotene forstyrres av fall-linjer og merkede bresprekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyttene er merket på kartene som stort sett er i målestokk 1:25000. Jeg synes likevel at kartene ikke er så lettleste som norske kart ettersom kotene forstyrres av fall-linjer og merkede bresprekker.

Dersom du vil titte på kart over Sveits er det iallefall svart-hvitt-utgaver av kart fra 1:25000 og grovere på http://www.swisstopogeodata.ch/fpds/index.php (type Norgesglasset).

Synes uansett norske kart er av slappere kvalitet enn kart fra Alpene, selv om det er vanskelig å sammenligne pga at fjellene er generelt mye brattere der nede. Men for norske åser og vidder er kartverket bra nok, og med tanke på antall km2 pr innbygger i Norge er det grenser for hvor gode kart man bør ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4. Tar gjerne imot noen generelle råd om denne turen eller evt. andre vandreturer i alpene på ca en ukes vandring. Tenkte jeg skulle benytte meg av de billige flybillettene som er å oppdrive, så startsted og endestasjon må være lett tilgjengelig fra flyplassen med tog eller buss. Tar gjerne en topptur, men da en som ikke krever klatre eller breerfaring.

Har forresten en link på en UK side her til tur rundt Mont-Blanc, hvis du hadde tenkt Chamonix som utgangspunkt. Den er 160 km, http://www.greatwalks.net/itineraries/34_mont_blanc.html, og bør gå på en uke hvis du reiser på egen hånd i eget tempo vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

ods skriver:

Hyttene er merket på kartene som stort sett er i målestokk 1:25000. Jeg synes likevel at kartene ikke er så lettleste som norske kart ettersom kotene forstyrres av fall-linjer og merkede bresprekker.

Hampelmann skriver:

Synes uansett norske kart er av slappere kvalitet enn kart fra Alpene, selv om det er vanskelig å sammenligne pga at fjellene er generelt mye brattere der nede. Men for norske åser og vidder er kartverket bra nok, og med tanke på antall km2 pr innbygger i Norge er det grenser for hvor gode kart man bør ha.

Jeg har gaatt ganske mye baade i Spania, Italia, Osterrike og Sveits, kartene er 1:25.000, og som

ods skriver, "skjemmet" av at man i tillegg til koter forsoker "aa tegne tredimensjonalt terreng",

skyggelegging og andre teknikker.. Det kommer antagelig MYE an paa hva en er vant med og

opplaert paa. Jeg har lest / tolket kart FEIL mye oftere i Alpene enn i Norge. Personlig ville jeg derfor

(som ods?) foretrekke et norsk type kart og synes maalestokk forskjellen er av mindre betydning.

Hampelmann ser nok situasjonen motsatt. At dette har med bratthet paa fjell aa gjoere, tror jeg ikke,

problemet er snarere at naar det blir litt bratt saa forsvinner ofte kotene, selv i terreng hvor man

fortsatt kan ta seg fram. Dette er uvant for norske kartlesere.. Dette er tydeligvis saapass uvant

eller anderledes at det er verdt aa vaere oppmerksom paa.

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til informasjon har jeg lastet ned en del turkart i pdf-format fra Alpene, fra Swissgeo og fra den tida det var gratis. Send meg en PM med e-postadr, så skal jeg sende deg dem. Alt blir liksom mye lettere å planlegge da, selv om kartene er litt uvante i forhold til norske.

NB! Utvalget er begrenset til stort sett å gjelde Sveits, fra Mt Blanc i vest til Monte Rosa i øst. Hvert kart er på rundt 2Mb, og jeg har omlag 20 stk + noen som gir større oversikt/overblikk.

Hilsen Ole-Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det finnes andre fine fjell i nærheten. besøkte korsika i fjor høst. Gikk en dagstur opp mot øyas høyeste fjell, Monte Cinto ,2706 m.o.h. Driver for tiden å planlegger å gå ei rute som kalles GR20. Den går stort sett langs korsika. Er ca 20 topper over 2000 meter her. Så langt jeg har funnet ut hittil er det ikke noen klatreetapper eller breforseringer her. Har lest at de regner ca. 14 dager på hele ruten men flere muligheter for å korte ned turen etter ønske. Ingen krav om guide. godt med hytter og noen setrer som er åpne for overnatting. Ikke lov med villcamping der da.

Gå inn på korsika.no. Der finner du noen reisebrev fra fjellturer der. Likte korsika veldig bra jeg. Stille og fredelig, avstressende. Som å reise noen tiår tilbake i tid.

Fløy med Ryanair til Pisa ca. 500 kr. t/r Tog eller buss eller taxi til livorno (taxi ca 50 Euro) Båt fra Livorno til Bastia ca 30 euro en vei avhengig av sesong.

Kanskje det er noe som kan være av interresse for deg ??

Korsika anbefales ihvertfall, men det er fransk språk der, men ting ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.