Gå til innhold
  • Bli medlem

Smørefrie ski - et bra alternativ?


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Hvordan er egentlig strengt tatt smørefrie ski? Har ikke hatt det siden jeg var liten. Går ikke så ofte på ski og synes det er noe f.... herk med all gørren under skia, verste er å få av driten, det er umenneskelig mye arbeid. Jeg skjønner de fleste vil si smøreski er bedre selvfølgelig, men hvor mye bedre? Og hvilke er de store svakhetene ved smørefrie, hvilke terreng er de verst på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke noen stor erfaring med smørefrie ski, men ettersom jeg har skjønt er det ganske greit når snøen er litt løs(enten ved litt pudder eller nyoppkjørte spor). Hvis sporene blir glatte (ved varmt vær) eller hvis det er is i sporet skal det visst være vanskelig å ha noe særlig feste....

Men det er vel kanskje mulig å gå på smørefrie ski når det er mulig å ha feste... og så kan man kline på litt voks hvis det blir altfor ille... eller????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hovedsak kan en si at smørefrie ski er veldig godt alternativ på 0 føre og bløt nysnø. Det som er vanskeligst å smøre på. Her er de helt på høyden med smøreski til turbruk mener jeg.

Minus er at de støyer og hyler litt, glir litt dårligere og på godt blåswix føre er det litt trått. Tror også at de ikke er så veldig gode på is og skare.

Er et veldig godt alternativ hvis en ønsker et nr.2 skipar da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er egentlig strengt tatt smørefrie ski? Har ikke hatt det siden jeg var liten. Går ikke så ofte på ski og synes det er noe f.... herk med all gørren under skia, verste er å få av driten, det er umenneskelig mye arbeid. Jeg skjønner de fleste vil si smøreski er bedre selvfølgelig, men hvor mye bedre? Og hvilke er de store svakhetene ved smørefrie, hvilke terreng er de verst på?

hva med å prøve åsnes ski emd kortfellesystem, her har du jo mulighet for å gå med "smørefrie" ski når du bruker fellesystemet og vanlige ski når du tar av fellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen stor erfaring med smørefrie ski, men ettersom jeg har skjønt er det ganske greit når snøen er litt løs(enten ved litt pudder eller nyoppkjørte spor). Hvis sporene blir glatte (ved varmt vær) eller hvis det er is i sporet skal det visst være vanskelig å ha noe særlig feste....

Det er motsatt, når snøen er løs får du ikke feste. Der i mot kan smørefrie være et godt alternativ i grovkornet og dels våt vårsnø, da har jeg sett eksempler på overraskende godt feste. Ellers er inntrykket mitt at de fort blir håpløse når det blir særlig annet enn flatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, jeg tror den omfattende fellebruken på blant annet Nord-Vestlandet, gjør at bortoverskiferdigheter og kunnskaper om skismøring kommer i bakleksen.

Lenger sør på Vestlandet er det sjelden snø, slik at den sjeldne gangen man tar frem de smørefrie skiene, er det godt å vite at man slipper å slite med voks eller klister.

Jeg synes dette er en ukultur, feller og smørefrie ski er svært unorsk.

Forøvrig tror jeg man kan strekke skisesongen lenger på f.eks Langeskavlen i Jotunheimen enn noe annet sted i Norge, og dette er ikke Vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye synsing her... Jeg har smørefrie E99 i tillegg til "vanlige" fjellski, og ser mange fordeler med smørefrie ski til fjellbruk:

-Du kan ha på feller uten å måtte skrape av gammel smurning.

-Hvis skiene er nogenlunde bra preparert er glien god nok for de aller fleste.

-Suverent på nullføre og på turer der man går fra våt til tørr snø.

-Kjekt å slippe å tenke på hvordan man skal smøre!

Godt smurte (!) smøreski er bedre på kald snø, men jeg tviler på om det er noe særlig forskjell på isete snø. Da er festet vanskelig uansett. Min erfaring er at du ikke merker støyen så lenge du lager dine egne spor, og den er fort gjort å venne seg til når det blir litt hardere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja espen? unorsk? det var vel faktisk helt vanlig i gamle dager å ha ei lang renneski, og ei kort ski med et slags pelskledd skinn, altså en fell, til å sparke fra med... så helt unorsk kan fellene umulig være... smørning er jo tross alt en ganske ny oppfinnelse. zapffe skriver skrev f eks så seint som i 1919 at det var "sønnene av den nye dag" som brukte smørning (dog er det her snakk om klister, mot mer tradisjonell salt og parafinvoks). hva er vel mer urnorsk enn norsk klisterføre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par smørefri ski jeg vesentlig benytter til snarturer i nærområdet når det er fra nullføre til blautsnø. De funker greit oppover, men nedover og på glistrekker blir jeg skikkelig forbikjørt av folk med "vanlige" ski som de har preparert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg nettopp E109 smøreski for no VIL eg lære å smørje skia. Det er greitt med feller i bratta, men du verden kor kjedeleg å gå flate/kuperte strekk med å "hale" skia etter seg. Nei, eg vil GLI når eg skal GLI og sitte pang i bakken med langfell når eg skal det....Suset av smørefrie ski er ikkje noko for meg (einaste unntak er på vårblaut snø i mai/juni når du går like mykje over einer og lyng som snø:wink:..då få vi ta fram gamleskia!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kjøpte meg nettopp E109 smøreski for no VIL eg lære å smørje skia. Det er greitt med feller i bratta, men du verden kor kjedeleg å gå flate/kuperte strekk med å "hale" skia etter seg. Nei, eg vil GLI når eg skal GLI og sitte pang i bakken med langfell når eg skal det....Suset av smørefrie ski er ikkje noko for meg (einaste unntak er på vårblaut snø i mai/juni når du går like mykje over einer og lyng som snø:?..då få vi ta fram gamleskia!

Gratulerer min gode vestlending, du har skjønt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bruker nesten bare smørefritt, og har gjort det i alle år. Grunnen er at jeg ikke er flink til å smøre, og smøreskiene jeg har blir brukt uten smøring. Skal man sammenlikne smørefritt med smøreski som ikke er smurt, ja da er de smørefrie desidert best :wink: Jeg er ikke vestlending, ei heller utlending. Er finnmarking som går rundt 200 km i løpet av vinteren.

Dårlig gli framover, men litt glider hjelper bra. Da blir problemet at de glir bedre bakover også... Men jeg går med hund, og da er det ikke så nøye. Jeg bryr meg ikke om å ha så veldig stor fart framover, og med smørefritt blir det automatisk litt brems om hundene drar mye. (jeg er kjerringskigåer) Syns de er ok på løssnø, men forferdelig på glatt skare eller is. Det blir ingen grip, og de bråker verre enn verst.

I dag gikk jeg opp fjellet, men bruke feller. Smørefritt er ikke nok til å komme seg opp uten å slite vettet av seg.

Er forskjell på hvor gode de er, men jeg har ingen formening om hva som gjør de bra eller dårlig. For mange år siden hadde jeg smørefritt med skjell under, og de var noe avsindig gode! Det vites ei fra min side om skjellene var årsaken. Til uka skal jeg iallefall skaffe meg et nytt par. Såla er fallt av den ene, og det er som å gå med en spiker stikkende ut. Jeg sitter fast i underlaget! De har iallefall holdt bra, ikke minst med tanke på at jeg snørekjører på grus og gress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg har aldri opplevd et like stort oppsving i turgleden som etter at jeg byttet fra smøreski til smørefrie ski. Før var jeg ofte plaget av klabbete ski som var veldig bakglatte. Dette gjorde også at jeg ofte ikke giddet å dra på tur. Vel var de skiene gamle, men jeg har samme problemet på fjellet på hytten til svigerforeldrene mine (de har kjøpt oss nye smøreski som står der). Med mine nye smørefrie ski som jeg har hjemme kommer jeg meg lett opp bakkene uten å skli bakover, og de klabber aldri! Selv om farten kanskje er 4 % dårligere i nedoverbakker, synes jeg det bare er fint siden jeg uansett ikke er noen racer på ski.

Så konklusjonen må være at for oss som ikke er i den øvre toppen av de som går på ski, og bare vil gå ut på tur uten å tenke på smøring og all jobben som følger med så er smørefrie best. Jeg skjønner godt at de som lever for å smøre skiene sine og er ekstremt mye på tur ofte foretrekker å smøre skiene, men alle mennesker har ulike behov. Jeg blir ofte frustrert av disse "bedreviterne" som hele tiden prakker på folk at smøreski er best. Så om noen år tror jeg nok at minst 50 % av skiene som selges vil bli smørefrie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare testet smørefrie ski i barndommen.. men husker at det var frustrerende når de var bakglatte som fy, og man ikke kunne legge på smøring da... (vanskelig å få bort etterpå..). Men utviklingen har utvilsomt kommet lengre siden den gang..:)

Men jeg tipper Northug hadde ønsket seg smørefrie i går på 15 km.... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.