Gå til innhold
  • Bli medlem

Scootertur i minst 20 blå


Hodding

Anbefalte innlegg

Har lite erfaring med bekledning når det blir veldig kaldt og mye vind.

Jeg har ingen spesiel varm jakke eller bukse. Jakken(Berghans) og buksen(Halti) er vind- og vanntett.

Sånn jeg ser det, tror jeg det er lurt med foret bukse og jakke, framfor å presse varme klær under vindtett bukse og jakke. Eller hva?

Holder det med et varmt plagg innerst, fulgt med varm fleece eller ull med vindtett overplagg?

Hva med fottøy?

Har lenge tenkt å kjøpe vann- og vindtett overtrekk til å trekke over vinterskoene, som ikke er spesielt varme. Dette vil varme noe, men vet ikke om det vil varme nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kjøp bergans sin dundress å dra på skallbekledning utpå. om det ytterste laget er vindtett skal det egentlig ikke være noe probelm, men for all del polster ansikt, hender å føtter med det du har. Skinnbekledning er også et godt alternativ om du bare skal ut å kjøre, slik bekledning som motorsykkelister bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på dundressen til Bergans. 4400 er en voksen pris..

Når vil man ellers få bruk for den, bortsett fra på lengre turer hvor kulde regjerer?

Har gått på tur i mange år og har aldri hatt bruk for dun, så jeg ser ikke helt for meg at dundressen vil bli en god investering. Men hva vet jeg. Kanskje jeg bruker den mer når jeg har kjøpt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på tur i mange år og har aldri hatt bruk for dun, så jeg ser ikke helt for meg at dundressen vil bli en god investering. Men hva vet jeg. Kanskje jeg bruker den mer når jeg har kjøpt den.

tror egentlig ikke den vil bli mye brukt, spørs hva du driver med da. skal du på ekspidisjoner til det kalde element så er det jo greit å ha, men man klarer seg greit uten om man skal være ute i både 10 og 20 kalde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aner meg at den vil bli lite brukt, så jeg går nok for noe annet. Mulig jeg presser mye varmt under vindtett Bergans og kjører på. Men greit å vite om dette fungerer, så jeg slipper og erfare det selv på fjellet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda det vil nok fungere, tingen med dun er at det skaper et rom av luft mellom det innerste og ytterste laget, det er dette som gjør at dun er så varmt, den holder på den varme lufta som blir liggende i mellom lagene, blir nesten på samme måte som en våtdrakt. kjører du på med mange lag av ullundertøy vil du jo ike ha dette laget med luft i mellom og det vil derfor ikke bli like varmt, men varmt blir det sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var akkurat det, ja.

Kan jo feste ei dundyne rundt livet ;)

Fra spøk til alvor. Vil kanskje også fungere greit med helsetrøye og varm ull over. Det vil ikke varme like godt som dun, men sikkert bedre enn 5 varme ullplagg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har et poeng der, helsetrøye fungerer jo på samme måte som dun, bare at det er plass til mye mindre luft i den.. kan forøvrig ambefale aclima superundertøy som er laget på samme måt som helsetrøye, hadde et slikt sett for noen år siden å dette fungerte kjempebra på kalde dager, er usikker på om det fortsatt selges å hva det koster men det er verdt et forsøk på google:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å invistere i ein slik til å ha utanpå vanlige turklærne? Sansynligvis det enkleste å billigeste.

http://www.vareshop.no/butikk/kategori.asp?bid=25&maingroup=Varmedress

Skal du berre sitte stille på ein scooter speler det jo ingen rolle om den er for varm til å gå i, eller om den puster bra, eller om den tåler regn..

Blir litt tullete å invistere i store greier hvis det berre er eingangsbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Til skutertur i 20 minus er det nesten bare skuterkjær som duger.

Føtter og hender er sårbare.... Skutersko eller fotposer duger. Votter finnes det masser av som fungerer sånn noenlunde.

Ansikt og pust er verst.

Helhjelm anbefales, har du ikke det bør en ha neopren ansiktsmaske.

Er lett å bli sjuk av av kald vind i minus 20 (blir fort mange effektive under fart)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.