Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettlurte høns


Peder K.

Anbefalte innlegg

I Oslo sentrum går folk rundt med vanntette jakker med fastsydd skredsøkebrikke til en pris av tre, fire, fem tusen kroner ! Det er utrolig å se hvor sterk reklamens makt er.

Og hva med Apples seneste Iphone? Apple økte sin markedsverdi med over 8% etter lanseringen. Revolusjonerende sies det fra en samlet verdenspresse. Mobiltelefon, musikkavspiller og mulighet til å surfe på nett, e-post etc i en og samme enhet. Hallo! Det har jo andre produsenter levert i årevis.

Dette innlegget er en oppfordring til å tenke selv, skille mellom egne og andres påtvingede tanker og se gjennom lureriet. Cut the crap!

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
I Oslo sentrum går folk rundt med vanntette jakker med fastsydd skredsøkebrikke til en pris av tre, fire, fem tusen kroner ! Det er utrolig å se hvor sterk reklamens makt er.

På jussen i Oslo er det svært mange som har den 71 grader nord-jakken. Det er dårlig odds for å bli tatt av skred på vei fra Nova til Misjonssalen. Men det har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo sentrum går folk rundt med vanntette jakker med fastsydd skredsøkebrikke til en pris av tre, fire, fem tusen kroner ! Det er utrolig å se hvor sterk reklamens makt er.

Det er morsomt hvordan enkelte mennesker går rundt og leter etter nye ting å irritere seg over. Det positive for slike er at de alltid vil finne noe nytt som vekker deres glød.

Jeg regner med at du snakker om Bergans-jakker med innebygd Recco-reflektor. Dette er passive brikker, og den aktive søker-biten av systemet finnes bare i noen få alpinanlegg her til lands, og på Svalbard. I alpene finnes Recco-søkere nesten overalt (se http://www.recco.com/resorts/europe.asp ). Ved å mangedoble antallet reflektorer vil man få større insentiver for å utstyre alle alpinanlegg, og alle redningstjenester med Recco-søkere. Flere søkere er nettopp hva som skal til for å gjøre Recco til et bedre system for å berge liv.

Det at folk bruker pustende skalljakker i Oslo sentrum er et bevis på hvor bra slike jakker har blitt. Jeg bruker de samme tekniske skalljakkene på fjelltur, til jobb, og i alpinbakken. Plaggene er vanntette, behagelige, har smarte justeringer, refleks og smarte lommer, og jeg kan bruke den samme jakken hele året. Forøvrig har jeg ikke Bergans eller Recco-reflektor, men jeg ville gjerne hatt Recco-brikke. Klart at en voldsom eksponering gjennom 71 grader nord, og på tv2-været hver dag selger flere Bergansjakker, men produktene i seg selv er virkelig bra.

Dessuten er Bergans et norsk firma, og for noen spiller dette inn når man skal handle. Man har Norrøna, Missing Link, Sweet og sikkert noen til med Gore-tex, og så er det Bergans som bruker Dermizax. Hvis man trenger en utmerket skalljakke, ikke hater å få en Recco-reflektor som kan bli effektiv en gang i fremtiden, og gjerne velger norsk, blir det ofte Bergans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at folk bruker pustende skalljakker i Oslo sentrum er et bevis på hvor bra slike jakker har blitt. Jeg bruker de samme tekniske skalljakkene på fjelltur, til jobb, og i alpinbakken.

Jeg har to skalljakker jeg også, men bruker dem aldri i byen - de brukes kun når jeg er på fjelltur. De er ganske dyre, og jeg tror det er billigere å benytte vanlig regnjakke eller et penere plagg til daglig. Bruk av anorakk eller skalljakke som et hverdagsplagg er ikke særlig stilig heller, men jeg skjønner at det kan være praktisk i Bergen som antagelig har verdens høyeste konsentrasjon av skalljakker. Hvorfor Oslofolk bruker det så mye skjønner jeg ikke.

Jeg har hørt at luftforurensinger kan ødelegge skalljakkenes mebraner og dermed gi dårlige egenskaper ved den bruken de egentlig er ment for. Er dette riktig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har også Bergans jakke med recco brikke.

Jeg kjøpte ikke jakka pga recco brikken :!: !

Jakken kjøpte jeg pga egenskapene og at den passer til mitt bruk.

Jeg bruker jakken både i fjellet og i byen :lol: .

Utrolig god jakke 8) .

Jeg synes bergans har mange bra produkter, og ender da ofte opp med bergans :lol: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er "harry" å bruke skalljakke til byjakke. Jeg tror dette er en forbigående trend som er styrt mye av 71° N og Bergans sin massive markedsføring. Recobrikke er jo enda mer sært synes jeg da :lol: Det er vel bare noen svært få steder i Norge vi har søkere for denne typen brikke.

Allt til sin bruk, og når man skal til-på-i byen, så bruker jeg vanlig ytterjakke. Fjelljakker er til tur-bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at luftforurensinger kan ødelegge skalljakkenes mebraner og dermed gi dårlige egenskaper ved den bruken de egentlig er ment for. Er dette riktig :lol:

det spørs hvilken membran du har på jakken din, bergans sin dermizax membran er helt tett uten noen form for porer, å når det ikke finnes porer er det heller ikke noe som kan ødelegges, annet en at den kanskje blir litt skitten av og til. tenker du på gore tex og slikt som feks norrøna bruker skal disse ha mikroporer som kan tettes igjen av partikler, da jeg har liten eller nermest ingen erfaring med gore tex produkter i bystrøk skal jeg ikke uttale meg om disse porene kan tettes igjen av støv eller mikropartikler som finnes i byene.

når vi er inne på bergansprodukter å dermizax så er eneste måten å få fukten ut av jakken er å ta den av seg å riste den 2-3 ganger. fukten slipper ikke igjennom membranen.

I en by som Trondheim er fjellutstyr påkrevd for å overleve på vei til f.eks skolen.

støtter den jeg også, bruker selv en bergans isogaisa jakke om vinteren å denne holder meg god å tørr når jeg sykler til skolen samt når jeg er på shopping i byen. den Recco brikken har jeg liten erfaring med da jeg aldri har prøvd det systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden det er så utrolig mange som begynner å få jakker med denne type skredbrikke, er det ikke da naturlig å tro at flere alpinanlegg og hjelpemanskap etter hvert vil skaffe seg den passende skredsøkeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden det er så utrolig mange som begynner å få jakker med denne type skredbrikke, er det ikke da naturlig å tro at flere alpinanlegg og hjelpemanskap etter hvert vil skaffe seg den passende skredsøkeren?

Skal dette systemet ha noen funksjon må du ha mange brikker på deg. Disse brikkene fungerer som reflekser, og de virker ikke hvis de ligger motsatt vei av mottakeren. Dette systemet redder ikke liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden det er så utrolig mange som begynner å få jakker med denne type skredbrikke, er det ikke da naturlig å tro at flere alpinanlegg og hjelpemanskap etter hvert vil skaffe seg den passende skredsøkeren?

joda, men så spørs det hvor mange av disse som bruker jakkene aktivt i bakken eller på fjellet da. vil tro at mange av jakkene henger hjemme i gangen å kun finner veien mellom hjemme og jobb... altså ikke til sitt "rette" element.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er "harry" å bruke skalljakke til byjakke. Jeg tror dette er en forbigående trend som er styrt mye av 71° N og Bergans sin massive markedsføring. Recobrikke er jo enda mer sært synes jeg da :lol: Det er vel bare noen svært få steder i Norge vi har søkere for denne typen brikke.

Allt til sin bruk, og når man skal til-på-i byen, så bruker jeg vanlig ytterjakke. Fjelljakker er til tur-bruk.

Isogaisaen er jo svært allsidig, dessuten er den stilig. Skjønner ikke hvorfor det er harry å bruke den på skolen/jobb. Jeg syntes det er mye mer harry med frakk. Det er noe jordnært og "ordentlig" over allværsjakker.

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isogaisaen er jo svært allsidig, dessuten er den stilig. Skjønner ikke hvorfor det er harry å bruke den på skolen/jobb. Jeg syntes det er mye mer harry med frakk. Det er noe jordnært og "ordentlig" over allværsjakker.

E

enig der, det som er harry er slike wannabe'ere som kjøper jakken for å liksom være en så stor friluftstype alla 71 grader nord deltaker. men om man bruker jakken i skog å mark synes jeg det er helt greit, selv om man hverken er noen skibestiger eller polfarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe jordnært og "ordentlig" over allværsjakker.

E

Det er øynene som ser.

Ser jeg en kar med allværsjakke tror jeg han er på vei på fjellet. Ordentlig nok, men ser jeg han går inn på en pub... er det sikkert jordnært, men langt fra pent antrekk...

Jeg er enig med trådstarter i at man må tenke selv, og reco-brikke er kun brukbart til å finne noen før man blir mat for Jerv og Bjørn :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er øynene som ser.

Ser jeg en kar med allværsjakke tror jeg han er på vei på fjellet. Ordentlig nok, men ser jeg han går inn på en pub... er det sikkert jordnært, men langt fra pent antrekk...

Jeg er enig med trådstarter i at man må tenke selv, og reco-brikke er kun brukbart til å finne noen før man blir mat for Jerv og Bjørn :lol:

haha, ja å om man ikke finner den savnede i tide finner man ialefall bjørnen :!::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er "harry" å bruke skalljakke til byjakke. Jeg tror dette er en forbigående trend som er styrt mye av 71° N og Bergans sin massive markedsføring. Recobrikke er jo enda mer sært synes jeg da :lol: Det er vel bare noen svært få steder i Norge vi har søkere for denne typen brikke.

Allt til sin bruk, og når man skal til-på-i byen, så bruker jeg vanlig ytterjakke. Fjelljakker er til tur-bruk.

Kan til dels være enige med kjiver når folk i oslos gater går rundt i tekniske membranjakker av dyre merker. Men helt enig er jeg ikke. De aller fleste bruker vel disse jakken på grunn av moten antar jeg og ser ikke helt poenget med dette inne på trikken eller t-banen en tørr kald vinterdag. slike jakker er jo ikke varme og er ikke så praktisk med flere lag ull av og på etter som man går av og på kolektivtrafikken. Jeg skal derimot inrømme at jeg bruker min norrøna gore-tex jakke når det er 5 grader og vertikalt regnvær. Og ja det forekommer selv i oslo sentrum. Min 8 år gammel norrøna jakke er vel ute av motebilde for lengesiden så vil ha på meg at jeg bruker den for motens skyld.

Men for å komme over på en anne ting, nemlig dunjakker.

Jeg kjøpte med dunjakke før jul og valget falt på bergans. Kanskje har jeg blitt påvirket av 71 grader nord, men jeg likte løsningene og denne var den billigste på dnt butikken.

Før jul når jeg kjøte denne jakka var det en hetebølge i oslo med i allefall 10 plussgrader og jeg kunne observere veldig mange med dunjakke inne på trikken. Dette jeg jakken jeg ikke kunne bruke under sikring på isklatring fordi jeg syntes den var for varm. Denne har jeg det godt og varm i under 15 minus og kuling på dovrefjell, men innepå trikken må jo være direkte ubehagelig!

Jeg skal innrømme jeg brukte den en dag når det var 20 minus og jeg skulle vente på bussen, men det blei med det. Den er jo alt for varm å ha på inne!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dette systemet ha noen funksjon må du ha mange brikker på deg. Disse brikkene fungerer som reflekser, og de virker ikke hvis de ligger motsatt vei av mottakeren. Dette systemet redder ikke liv.

Hvis de ikke ligger motsatt vei av mottakeren så vil det altså fungere. Det må da ha vært noen som har blitt funnet med dette systemet i alpene og slike steder? Da er det jo bedre enn ingenting. Det blir nesten som å si at en ikke kan ringe etter hjelp med en mobiltelefon når man ikke har signal. Når man har signal funker det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at Kjiver med andre her aldri har vært på vestlandet.... :lol:

Her er allværsjakker meget bra om en er ute å gå tur både i by og skog...

Det er etter min mening HARRY med folk som mener at andre ikke kan få gå i dem klærne dem vil, hvor dem vil ;)

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de ikke ligger motsatt vei av mottakeren så vil det altså fungere. Det må da ha vært noen som har blitt funnet med dette systemet i alpene og slike steder? Da er det jo bedre enn ingenting. Det blir nesten som å si at en ikke kan ringe etter hjelp med en mobiltelefon når man ikke har signal. Når man har signal funker det jo.

dette er jo grunnen til at bergans monterer en brikke på buksa å en på jakken, netopp fordi at da er det større sjans for å få reflektert signalet. det som kanskje er mer merkelig er at på fjorårets "toppmodell" fra bergans (Isogaisa) så er recco brikken på jakken montert på høyre side, og på venstre side på buksen. på årets modell derimot så mener jeg å huske at de er montert på samme side både på jakken å på buksen, noe som virker litt merkelig iom at da har du jo 50%sjans for å få den siden opp om du blir tatt av et ras, virker nesten som om at de vil at du ikke skal bli funnet. eller sitter bergans på noen form for hemmelig informasjon som sier at mennesker som blir tatt av ras alltid havner med høyre side opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner jobber i sporsbutikk. Hun sier at noen venner av henne som handler der kjøper en ny toppmodell (jakke) hvert eneste år.. Fordi fjorårets er "ut". Da kan vi begynne å snakke om påvirket av reklame og andres meninger. Men de fleste som går rundt med gore-tex jakker i byen har den vel strengt tatt i mer enn ett år før de kaster den. Jeg har iallefall planer om å ha den litt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skalljakker og skredsøkebrikker en ting. Hva med alle dem som går med Canada Goose jakker til opp mot 8000,- nedover Bogstadveien i fem plussgrader? Vet at ikke alle disse jakkene ikke er ekspedisjons-utgaver, men noen er sikkert det også. Men hvem vet, det kan jo brått bli sånn som i "The day after tomorrow" der temperaturen synker sinnsykt fort... Kanskje eierne av disse parkaene er speidere og stiller "alltid beredt" ;)

Men jeg er litt enig i at folk må få gå med de klærne de vil. Men de fleste må da også være enig i at det er litt festlig med dem som kjøper "friluftsklær" for å tusle rundt i Oslos gater etter å ha sett 71 grader nord? Hadde jo vært spennende som eksperiment om de i serien neste år hadde innført noen uhyggelig stygge jakker, som folk normalt sett ikke hadde kjøpt, og sett om de likevel slo an på grunn av tv-eksponeringen.

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.