Gå til innhold
  • Bli medlem

ANSIKTSMASKE


undreren

Anbefalte innlegg

Hvorfor er ansiktsmaske så lite brukt og anbefalt av så få ?

Det er velkjent at nesetipp, ører og kinn er utsatt for frostskader.

Ansiktsmaske gir god beskyttelse av disse kropsdelene. Dersom en skal gå lengre turer i høgfjellet om vinteren er det etter min menig lurt å ta med en slik maske. Dersom det blir kaldt og/eller vind kan en ta den på og være beskyttet mot forfrysninger.

Jeg har en maske fra Gator og har brukt den en del. Dersom det er så kaldt at det biter i ansiktet synes jeg det er behaglig, ja direkte delig å få den på.

Noen vil kanskje si at en ser ut som en bankraner, men når været krever det må en ha lov til å gjøre det som er fornuftig.

Jeg vet dessuten om folk som er anbefalt av sin lege å bruke ansiktsmaske for å beskytte luftveiene mot kald luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler absolutt ansiktsmaske til bruk mot kulde og vind. I likhet med DNTs generalsekretær Kristin K. Devold, så har eg alltid ei slik maske med på tur (nesten alle turar i alle fall). Det er nok ein del som nyttar slike masker, men eg er einig i at det har vore lite merksemd om dette. I grunnen kan det vera like nyttig på fjellet i Norge som på Nordpolen.

Kombinert med stormbriller/alpinbriller, lue og god hette gjer ansiktsmasker god ly for vind og kulde. Det er vel kanskje blandt snøscooterførarar slike masker er mest utbreidt, relativt få vanlege sportsbutikkar som forhandlar dette på fastlandet. På Svalbard er det derimot å finne i dei fleste butikkane der oppe. Sportsnett har til dømes bare ei ansiktsmaske: link

Har nytta to typar ansiktsmasker, begge såkalla "halvmasker" av merke Gator. Synes det er best med ein kombinasjon neopren og windstopperfleece, samt at det er borrelås i bak-kant. Ingen tvil om at ein god hals av fleece eller ull også kan bli nytta som ei slags maske, men mi erfaring er at slike fort kan bli litt fuktige og deretter fryse etter ei tid.

post-5-133474449839_thumb.jpg

post-5-133474449849_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en lang grønn hals i merinoull jeg kjøpte på army shop for 100 kr. Den trenkker jeg godt opp under øra og over nesa. Så tar jeg skibrillene utenpå. Funker utmerket.

Jo, men blir ikke merinoulla fuktig når du har pustet gjennom den en stund, og deretter fryser den til is?

Maska mi er av neopren som ikke trekker til seg fuktighet, en kan nok bli klam innenfor maska , men det synes ikke jeg gjør noe særlig.

Ei slik maske koster kr. 160 ( på internett) tror jeg. Den er i alle fall billig i forhold til mye annet turutstyr, og den veier nesten ingen ting og tar nesten ikke plass i ryggsekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler absolutt ansiktsmaske til bruk mot kulde og vind. I likhet med DNTs generalsekretær Kristin K. Devold, så har eg alltid ei slik maske med på tur (nesten alle turar i alle fall). Det er nok ein del som nyttar slike masker, men eg er einig i at det har vore lite merksemd om dette. I grunnen kan det vera like nyttig på fjellet i Norge som på Nordpolen.

Kombinert med stormbriller/alpinbriller, lue og god hette gjer ansiktsmasker god ly for vind og kulde. Det er vel kanskje blandt snøscooterførarar slike masker er mest utbreidt, relativt få vanlege sportsbutikkar som forhandlar dette på fastlandet. På Svalbard er det derimot å finne i dei fleste butikkane der oppe. Sportsnett har til dømes bare ei ansiktsmaske: link

Har nytta to typar ansiktsmasker, begge såkalla "halvmasker" av merke Gator. Synes det er best med ein kombinasjon neopren og windstopperfleece, samt at det er borrelås i bak-kant. Ingen tvil om at ein god hals av fleece eller ull også kan bli nytta som ei slags maske, men mi erfaring er at slike fort kan bli litt fuktige og deretter fryse etter ei tid.

Jeg er glad for å få støtte av Ragnar.

Her skriver Ragnar at også DNTS generalsekretær har med seg ei slik maske på tur. Men jeg kan ikke se at ansiktsmasker har kommet med blant turutstyr som DNT anbefaler. I medlemsbladet er det hver gang ( eller nesten hver gang) annonse for DNTs urstyr og der anbefales blant anna balaklava som kan trekkes opp over nesen brukt sammen med en alpinbrille i skikkelig dårlig vær. Men denne balaklavaen må da også bli fuktig etter at en har pustet gjennom den en stund (har aldri prøvd selv).

Derfor mener jeg at ansiktsmaske er bedre til å beskytte ansiktet i virkelig kaldt og vindfult vær enn en balaklava eller noe annet som trekker til seg fuktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor kjøpte Du denne?

Syntes ull halsen fungerte greit. Den blei litt fuktig rundt munnen og nesa men blei ikke kald rundt der uansett. kanskje litt tung å puste igjennom når det satte seg litt is der.

Var ikke noe problem å tørke den heller. bare dra den ned rundt halsen så var den tørr før vi skulle legge oss om kvelden. Syntes det fungerte så godt at jeg ikke har vurdert å kjøpe maske, som feks denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skriver Ragnar at også DNTS generalsekretær har med seg ei slik maske på tur. Men jeg kan ikke se at ansiktsmasker har kommet med blant turutstyr som DNT anbefaler. I medlemsbladet er det hver gang ( eller nesten hver gang) annonse for DNTs urstyr og der anbefales blant anna balaklava som kan trekkes opp over nesen brukt sammen med en alpinbrille i skikkelig dårlig vær. Men denne balaklavaen må da også bli fuktig etter at en har pustet gjennom den en stund (har aldri prøvd selv).

Derfor mener jeg at ansiktsmaske er bedre til å beskytte ansiktet i virkelig kaldt og vindfult vær enn en balaklava eller noe annet som trekker til seg fuktighet.

Traff på K. K. Devold ifjor vinter under Norge på langs turen min. Det var etter å ha fortalt om nokre vindfulle dagar i Saltfjellet der eg hadde gått inntulla i maske og briller at ho snakka om dette med ansiktsmasker på tur. På vintaren hadde visst både ho og familien med seg slike tur eller i alpinbakken og dei vart flittig brukt.

Det var ein del dagar eg var veldig glad for å ha ansiktsmaska lett tilgjengeleg i fjor vinter. Blandt anna når det blåste god motvind over Gjende I Jotunheimen. Utan ansiktsmaske hadde eg definitivt søkt ly snarast. Det kan bli litt klamt etter fleire timars bruk, så det er best å lufte litt innimellom. Den maska eg likar best, har neopren rundt munn/nase, medan resten er i mjuk windstopperfleece. Det gjer den litt mindre klam. Denne Gator-maska kjøpte eg hjå Coop Sport i Longyearbyen.

Forøvrig kanskje einig i at ein balaklava eller hals kan gjera noko av den samme nytten, men skikkelege masker er best, særleg med tanke på å unngå frostskadar. Når ein nyttar ein slik hals til å puste gjennom, så blir den fuktig. Difor snur eg den litt etter kvart, slik at ei ny flate kjem fremst. Dette fungerer ei stund, men etter ein heil dag er halsen ganske nedisa, det er min erfaring. Dei fleste halsar/balaklava er heller ikkje vindtette, det kan vera ei ulempe ved sterk "motvind", særleg når det er sterk snøføyke. Likevel nyttar eg ofte hals til å dekke ansiktet viss det ikkje er så kaldt, lite vind og det er ein kort tur. Ansiktsmaska eg har fungerer også bra som "hals", men vanlegvis har eg begge delar med vintarstid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor kjøpte Du denne?

Syntes ull halsen fungerte greit. Den blei litt fuktig rundt munnen og nesa men blei ikke kald rundt der uansett. kanskje litt tung å puste igjennom når det satte seg litt is der.

Var ikke noe problem å tørke den heller. bare dra den ned rundt halsen så var den tørr før vi skulle legge oss om kvelden. Syntes det fungerte så godt at jeg ikke har vurdert å kjøpe maske, som feks denne

Jeg kjøpte maska mi i en sportsforretning jeg ikke husker navnet på for noen år siden. Men jeg har funnet en som jeg tror er samme typen på nettet hos : http://www.skydesign.no/butikk/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=0&Itemid=129. De selger egentlig utsyr for fallskjermhopppere, men har ansiktsmasker til kr. 160

Maska mi er i ren neopren, men jeg vil anta at Ragnar har rett i at kombinasjonen neopren og fleece er den beste, men den har ikke jeg prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par tanker til om ansiktsmaske. Jeg har lest at noen lager større hull i den ved munnnen for at det skal bli lettere å puste. Det tror jeg ikke en skal gjøre, jeg mener maska skal hjelpe en til å puste mest mulig om nesen for å spare luftveiene for kald luft.

Et annet forhold er dugging på brillene. Ofte er det ønskelig eller nødvendig å benytte alpinbriller sammen med maska. Mange av oss må ha vanlige briller under alpinbrillene (jeg er nærsynt med -5,5 i brillestyrke og ser lite uten briller). Da blir det lett duggproblemer. Maksa kan medvirke til å føre den fuktig luft en har pustet ut mot brillene og skape dugg. Det er særlig problematisk når brillene under alpinbrillene dugger.

Har noen noen god løsning på dette? Den beste jeg har sett er denne :

http://www.icanbreathe.com/cold2.htm

hvor det blant anna står

Goggles without fogging: A Canadian bicyclist wrote: "Riding a bicycle in winter is a challenge especially when it gets really cold and the wind picks up. To combat wind chill I like to wear as much face protection as possible including ski goggles. The trick is to prevent your goggles from fogging. I tested the cold weather mask with a pair of Smith Knowldge OTG ski goggles. The lens on this goggle has some kind of anti fog treatment. Other brands also have this feature. The OTG stand for over the glasses. (I need prescription glasses to see well) In any goggles/glasses combination it's always the inner glasses that start fogging first so you have to treat the glasses with some kind of anti fog liquid or cloth. (you can buy a cloth that Smith recommends directly from the company website for two bucks).

"Anyway, here is what you have to do. Put on the cold weather face mask. Put on your glasses (if you are a glasses wearer) so they are OVER the bridge of the mask. Then (this is the really important part) place the goggles on your face so the lower part of the goggle just covers the top of the mask. If you don't do this your breath will escape from the top part of the mask and go into the lower air vents on the mask and you will quickly fog up. In effect, you are creating a lower seal with the mask and goggles.

"I ride about eight kilometers to work (3.8 miles) and I found with this set up I stayed pretty well fog free. Okay, my inner prescription glasses have a bit of fog by the end of the trip but I can still see fine and don't think this has anything to do with the mask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynt ullskjerf surret flere ganger rundt virker i mer vennlige temperaturer.

Windstopper.com selger balaclava og liknende. Jeg har en lik den Baffin balaclava. Den gir god plass til å puste. Egen nesedel med borrelås som kan tas av. Jeg har brukt den i effektive -30 på Svalbard. God å ha da ja. Har den alltid med i sekken. Blir det kaldt nok så glemmer jeg vel tanken om det ser dumt ut:)

http://www.windstopper.com/remote/Satellite?c=fabrics_prod_land_c&childpagename=windstopper_en_US%2Ffabrics_prod_land_c%2Fprodtype_landing&cid=1148660503566&packedargs=gender%3DMen%26prodtype1%3DMensHats%26prodtype2%3DMensHatsFaceMasks%26seed%3D5&pagename=SessionWrapper

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynt ullskjerf surret flere ganger rundt virker i mer vennlige temperaturer.

Windstopper.com selger balaclava og liknende. Jeg har en lik den Baffin balaclava. Den gir god plass til å puste. Egen nesedel med borrelås som kan tas av. Jeg har brukt den i effektive -30 på Svalbard. God å ha da ja. Har den alltid med i sekken. Blir det kaldt nok så glemmer jeg vel tanken om det ser dumt ut:)

http://www.windstopper.com/remote/Satellite?c=fabrics_prod_land_c&childpagename=windstopper_en_US%2Ffabrics_prod_land_c%2Fprodtype_landing&cid=1148660503566&packedargs=gender%3DMen%26prodtype1%3DMensHats%26prodtype2%3DMensHatsFaceMasks%26seed%3D5&pagename=SessionWrapper

Astrid

Du har en lik Baffin balaclava skriver du, med den nessedelen med borrelås som kan tas av gjør vel at dette produktet kan betraktes som en kombinasjon av ansiktsmaske og balaclava (på den siden du har gitt link til kalles også den løse delen for facemask), og det høres interessant ut. Jeg synes i det heletatt ikke din balaclava kan sammenlignes med den turistforeningen har av ull og hvor ullstoffet kan løftes over munn og nese.

Lurer bare på hvordan denne nesedalen av fleecestoff er når du har hatt den på og pustet gjennom den i lengre tid (noen timer), blir det ikke fuktighet som etterhvert fryser til is?

Du skriver ellers om ullskjerf i nettopp mer vennelig temperatur. Ull er et utmerket materiale til det meste av klær for turbruk, men akkurat foran munn og nese er det i sterk kulde etter mitt syn mindre egnet fordi det trekker til seg fuktighet som etterhvert blir til is.

Vi er i alle fall enige i at ansiktet nedenfor øynene bør dekkes til i sterk kulde, og jeg tror at produkter som ditt er nyttige på det norske fastlandet også, ikke bare på Svalbard. 30 effektive som du skriver er ikke så uvanlig på fastlandet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg Undreren. Dessuten er jeg ingen ekspert. Tenkte bare å vise deg at denne typen finnes. Alt fryser til is etterhvert. Ja, den kan kalles en Facemask (lue hvor "skjerfet" også festes med borrelås.) med løs ekstra nesedel.Nesedelen har netting akkurat der du puster.

Hun polfareren Liv Andersen sverger til kuldekrem. Jeg har en artikkel men finner den ikke i øyeblikket.

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg si at jeg synes det er litt interessant at både Fjellhvil og Ragnar som begge har støttet meg i mitt syn på ansiktsmaske begge har vært på Svalbard. Er det behov for mer iformasjon av folk på fastlandet?

Ansiktsmasker er ikke bare for superfriluftsfolk som skal til polene, Svalbard eller gå Norge på langs. Også mer "vanlige friluftsfolk" som går i norke fjell har nytte av slike masker, og prisen er ikke skremmende.

Jeg er heller ingen ekspert Fjellhvil, og nå er det mange år siden jeg har vært på noen skikkelig tøff tur. Men ansiktsmaske er jeg blitt tilhenger av. Du opplevde 30 effektive kuldegrader og da er faren for forfrysning stor. Meteorologisk institutt har en avkjølingsindeks og i følge denne blir faren for forfrysning stor når antall effektive kuldegrader blir mer enn 25. Men under uheldige omstendigheter tror jeg at en kan forfryse seg selv om antall effektive kuldegrader er færre enn 25. Jeg har hatt en helt ubetydelig forfrysning på ene kinnet en gang. Det skjedde i Rondane i påsen, sterk vind og snøføyke. Jeg tror at det var snøen som la seg på mitt da bare ansikt som førte til forfrysningen. Jeg har ellers hørt at en kan få forfrysninger når det er sludd, og da er det jo ikke så mange kuldegrader.

Min konklusjon er vær oppmerksom på faren for forfrysning.

Når det gjelder Liv Arnesen så bruker vel hun både kuldekrem og ansiktsmaske. se http://www.yourexpedition.com/umbrella_pages/pressroom/dressedsuccess.shtml hvor det blant anna står "Ann and Liv will wear layers of clothes covering every inch of their bodies." En ser på det ene bildet som Ragnar la ut i går at han også dekker hodet og sikkert også resten av kroppen helt til.

Men for turene til Liv Arnesen er det neppe snakk om enten kuldekrem eller maske, men begge deler. Jeg har ingen erfaring med kuldekrem, og etter det jeg forstår er meningene om disse kremene delte. Noen mener at i alle fall feil bruk av krem kan øke faren for forfrysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nytta to typar ansiktsmasker, begge såkalla "halvmasker" av merke Gator. Synes det er best med ein kombinasjon neopren og windstopperfleece, samt at det er borrelås i bak-kant. Ingen tvil om at ein god hals av fleece eller ull også kan bli nytta som ei slags maske, men mi erfaring er at slike fort kan bli litt fuktige og deretter fryse etter ei tid.

Hvilken jakke er den blå du har på deg på det nederste bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ansiktsmaske er fantastisk! hadde nokre dagar på Finse i mars i år, då var det 25 m/s.. Starta med finlandshette med fleecefront, som for så vidt gjorde nytten.. 2 av 4 fekk denne dagen lettare frostskadar i ansiktet, dei hadde buff ol.. noko som ikkje heldt mål. kjøpte etter denne dagen ei ansiktsmaske i neopren i resepsjonen på finsehytta. Då var det plutseleg ikkje problem med vind midt i ansiktet! Fantastisk plagg!Den blir alltid med i høgfjellet framover... men det er sjølvsagt berre i dei meir ekstreme tilfella du har bruk for denne type plagg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Jeg fikk en fin ansiktsmaske i neopren da jeg var i militæret for noen år siden, og har pleid å ta den med på vintertur etter det,

men den har vært lite brukt.

Jeg føler at masken blir restriktiv i forhold til pusting, og blir nesten mer pes enn å gå uten.

Dette gjelder hvis jeg jobber hardt fysisk. Dersom det er en særdeles kald dag i skitrekket er det fantastisk!

Har vært på Svalbard i -45 effektive (måtte gå fiskebein på flatmark for ikke å bli blåst bakover) og klarte meg fint uten noe maske.

Hadde kun en hals og lang krage på skalljakka mi.

Maska jeg har er i neopren. Kan nok kanskje være noe bedre dersom det blandes med fleece. Har aldri prøvd...

Uansett..

Selv om jeg ikke har brukt den mye så kommer den nok til å bli med på tur om vinteren i fremtiden også. Den tar ingen plass og veier nesten ingenting.

Ingen grunn til å ikke ta med hvis man har!

-Joar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at masken blir restriktiv i forhold til pusting, og blir nesten mer pes enn å gå uten.

Dette gjelder hvis jeg jobber hardt fysisk. Dersom det er en særdeles kald dag i skitrekket er det fantastisk!

Ikke vær redd for å modifisere litt! Neopren er billig, og klippes lett med saks.

For de fleste av oss tipper jeg dugg er et større problem enn at vi ikke får pustet godt nok. (Hvis det først er maskeforhold er det ofte tilrådelig å bruke briller og... ).

Har vært på Svalbard i -45 effektive (måtte gå fiskebein på flatmark for ikke å bli blåst bakover) og klarte meg fint uten noe maske.

Hadde kun en hals og lang krage på skalljakka mi.

Ingen tvil om at det kan funke uten hvis man har en skikkelig jakke/hette. Men det er ofte enklere å få det til med maske, spesielt når man går mot vinden. I dårlig vær vil jeg ha det enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maske er helt uunværlig ved hopping om vinteren og i alpinbakken. Har ennå ikke brukt min på topptur, og går heller ikke mye bortover på ski - men jeg stiller meg tvilende til at det er lurt å puste mest mulig gjennom nesen når det er superkaldt. Jeg syns det svir, og får fort veldig vondt i hodet / blir kvalm hvis jeg gjør det. Anbefaler å puste inn i munnen og ut av nesen, og å ikke bli for anpusten. Største fordelen med ansiktsmaske er når det fyker veldig eller når man kjører pudder, jeg bruker heller kuldekrem når det er sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har en kombinert balaklava/ansiktsmaske av merket Halvarssons. Fronten er neopren. Halsen er fleece og resten over/rundt hodet er et elastisk polyestermateriele. Ved bruk av lue, hette og goggles vil neoprendelen dekke all hud som ellers ville vært eksponert. Jeg kjøpte den hos en lokal mc-forhandler. Billig var den også. 149,- NOK om jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.