Gå til innhold
  • Bli medlem

Randonne eller telemark?


Colt

Anbefalte innlegg

Heisann!

Rakk å få med et par topper før julestria i høst og ble skikkelig sugen på å prøve topptur med ski. Men hva bør jeg velge? Randonne eller telemark? Har ingen erfaring med telemark fra tidligere, men har en del timer på slalomski, dog for det meste i preparerte bakker. Aner meg at jeg bør velge randonne, men er disse ille å bruke bortover/oppover? Vurderer forresten å begynne med Snøhetta i midten av februar (tenkte å slenge innom på vei hjem fra Rally Norway, bare en omvei på ca 30 mil...). Er det et ok startpunkt for topptur på ski?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Heisann!

Rakk å få med et par topper før julestria i høst og ble skikkelig sugen på å prøve topptur med ski. Men hva bør jeg velge? Randonne eller telemark? Har ingen erfaring med telemark fra tidligere, men har en del timer på slalomski, dog for det meste i preparerte bakker. Aner meg at jeg bør velge randonne, men er disse ille å bruke bortover/oppover? Vurderer forresten å begynne med Snøhetta i midten av februar (tenkte å slenge innom på vei hjem fra Rally Norway, bare en omvei på ca 30 mil...). Er det et ok startpunkt for topptur på ski?

Når du ikke har stått tele før vil jeg anbefale at du satser på rando.

Både tele og rando set-ups kommer i ulike varianter alt fra ekstremt kjøre-orientert til mer midt imellom kjøre/gå-orientert. Spørsmålet er hvor på skalaen du ønsker skiene og støvlene skal være. Det man tjener i bortoveregenskaper taper man i nedoveregenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et dumt spørsmål, men finnes det lærstøvler til randobindinger? Jeg synes i hvertfall det er tungt å gå langt bortover med plaststøvler, kjørte meg i fjor et par mil bortover med Scarpa T1 og bakkeski (i mangel på noe bedre) :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, regnet med å gå for randonne, og er helt klart nærmest kjøre/gå siden enn ekstremt kjøre-orientert. Men jungelen er stor på dette området, er det noen forhandlere i østlandsdistriktet som er flinke på dette området og som kan anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har nevnt flere ganger på fjellforum så har vi scarpa F1 som er en bra løsning. Rando plast sko med flex i tåen pluss at de veier latterlig lite. De er ikke fullt så stive som fulblods rando sko, men duger i massevis hvis man ikke er ekstremkjører. Passer kun med Dynafit bindinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rando er litt slit å gå bortover med , men oppover går det som en drøm. Men så klart blir det lettere etter hvert når en får litt trening og gått inn utstyret.

Selv har jeg fritschi diamir explorer bindinger. Lette og fine bindinger som også tar vanlige slalomsko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har prøvd noen av delene før vil jeg anbefale at du prøver å få leid deg begge deler i en dag eller to og tar et par toppturer.. Da får du følelsen med det... En trenger ikke være verdensmester for å ha det mye gøy på telemarkski. Jeg foretrekker absolutt det. Men som sagt. Du burde ta deg tid til å prøve før du bruker så mye penger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leie sier du? Ingen dårlig ide. Vet ikke hvor vanlig det er å ha rando-utstyr i alpinanlegg, men telemark er antagligvis bankers. Får prøve å leie litt telemark til helgen. Men vet noen hvor man kan leie rando-utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et dumt spørsmål, men finnes det lærstøvler til randobindinger? Jeg synes i hvertfall det er tungt å gå langt bortover med plaststøvler, kjørte meg i fjor et par mil bortover med Scarpa T1 og bakkeski (i mangel på noe bedre) :wink:

Lærstøvler er ikke lettere ,om det er det du tenker på. Utviklingen har gått mot plast også i telemark.

Sammenlignbare sko er ikke lettere i lær, jeg vil påstå tvert imot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei colt.

Jeg har noe rando utstyr jeg skal selge til latterlig bra pris.

Scarpa f1, salomon 1080 foil med dynafit bindinger.

Interessant, men hva snakker vi om her? Hvilke størrelser er dette snakk om? Og til hvilken pris? Send meg gjerne en mail (det heter vel pm her...). Er dette dessuten et greit utstyr? For en nybegynner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Scarpa skoene er str 44/45. Selges 2500,-

Skiene er 174 cm twintip med god flyte evne.

Bindingene er de 330 grams til Dynafit.

Ski og bindinger selges 3000,-

Hadde du kjøpt dette nytt i butikk hadda du blitt ca 13 800,- fattigere.

Dette er etter min mening det beste rando utstyret så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.