Gå til innhold
  • Bli medlem

Mobiltelefon i Hardangervidda?


Jakob

Anbefalte innlegg

Annonse

Mobiltelefonen bør du ikkje utan vidare stole på som nødtelefon.

Mobildekninga på Hardangervidda avheng av kor på vidda du skal, men det er definitivt ikkje dekning overalt. Spesielt vestre, midtre og sørlege delar av vidda har dårleg med dekning.

Skal du ha dekning, søk opp i høgden. Sjølv små høgdedrag kan sperre for signala. Ofte er det lettare å få sendt tekstmeldingar enn å ringe ved dårleg signal.

Se gjerne på dekningskartet til Telenor Mobil:

:arrow:http://telenormobil.no/dekninginnland/index.do

Men vêr oppmerksom på at slike kart har ein tendens til å vise litt betre dekning enn reelt. Batteriet på mobiltelefonen har mindre kapasitet i kulde. Mobiltelefonen brukar også langt meir straum i fjellet, då den ofte sendar meg høgare effekt. La heller ikkje telefonen stå på når du er ute å går, det tapper batteriet veldig (pga varierande dekning). Eit ekstra batteri er alltid lurt å ha med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har faktisk en del å si hvilken telefon du har.

På hytta virker min telefon (Siemens M75) enkelte plasser på verandaen (+- 10 cm er avgjørende...). Med Yagi-antenne virker konas (Nokia 6610i) brukbart, men er sjanseløs, får ikke en gang sendt SMS, uten. Far har en enklere Nokia, den virker ikke med antenne en gang...

Signalene er en refleks fra basestasjonen på Verjesteinsnuten, 13 km unna... Rart det virker, vi peilet lenge før vi fant rett plassering og retning for antennen.

Det som er litt interessant er at M75 er anbefalt av www.mobilmarkning.nu. Det betyr at den både har lav stråling til bruker og gir god forbindelse. Så min erfaring tyder jo på at siste del av testen stemmer.

Generelt må du ha fri sikt til en basestasjon, eller flaks med refleks. Gausta og Verjesteinsnuten er de to jeg vet om som kan gi dekning inne på Vidda. Med flere mil til basestasjon, kan kraftig nedbør svekke signalene.

Så som sagt av andre, ikke regn med mobilen inne på Vidda!

Her er Verjesteinsnuten, om du lurer: http://www.gislink.no/gislink/index.jsp?operation=config&mscid=1170101307890

Kan anbefale denne kattjenesten. Du må bruke litt tid på å sette deg inn i hvordan du håndterer lagene. Egentlig bare implementert fullt ut for Møre og Romsdal og Sør-Tr.lag, men du finner grunnkart (N250, N50 og N5 og i tettbygde strøk N2) for hele landet - får automatisk underlag tilpasset målestokk.

Hvis du har problemer med den, må jeg dessverre si at den virker best i Microsofts nettleser. Skjønt i dag gikk det bra i Firefox.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr det?

Viss du har ein såkalla 3G telefon vil den søke både på GSM-nettet og UMTS-nettet kontinuerlig. Søking etter UMTS-nettet bruker masse straum, på min telefon held den dobbelt så lenge når eg har UMTS slått av. Du kan ofte deaktivere UMTS/3G under nettverksalternativer på telefonen.

Vêret kan påvirke mobilsignal, spesielt om det er svake signal i utgangspunktet, men det treng ikkje vera slik alltid. Snø kan også vera med på å reflektere signal, noko som både kan slå både positivt og negativt ut. Blir avstanden til basen for lang (35+ km totalt inkl refleksjon), så er ikkje kommunikasjon mogleg. Nokre fjellstasjonar har dobbel rekkevidde, dvs 60-70km.

Ved refleksjonar vil støyen auke drastisk med dertil tap av pakker, det blir fleire "parallelle signal" som fører til høgare guard tid, dermed lågare samtalekvalitet.

Ein del mobiltelefonar har/kan installera nettverksmonitor, som viser eksakt nivå på signalet. Mykje lettare å bruke svake signal på den måten. Gprs er også ganke robust når først forbindelsen er etablert, har sendt bilder/tekst på -105-110dB

Av stasjonar på vidda kan det i tillegg nevnast Kalhovd og ein som står på ein topp inn av Hedlo/Hadlaskad. Begge desse har ganske stor rekkevidde på kvar sin kant. Snart kjem det også dekning ved Mogen turisthytte. Sendaren vil stå på fjelltoppen Argehovda og skal vera operativ i løpet av 2007 ifølge Telenor Mobil

Redigert: Det skal vera Mogen turisthytte ved Møsvatn som etter kvart skal få mobildekning, ikkje Mårbu som eg ved ein feil skreiv. Ifølge dekningskartet til telenormobil skal det allereie vera brukbar dekning ved Mårbu frå ein sendar ved Kalhovd, men dette har eg ikkje sjekka sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se gjerne på dekningskartet til Telenor Mobil:

:arrow:http://telenormobil.no/dekninginnland/index.do

Men vêr oppmerksom på at slike kart har ein tendens til å vise litt betre dekning enn reelt.

Interesant. Men helt sikkert at Telenor skryter på seg mye dekning her. Sjekket mange plasser der jeg vet det bryter hver gang. Og Telenor påstår at det er dekning. Det viste også fjell der det er helt umulig å bruke mobiltelefon som bra dekning.

Forøvrig kan begge nettene brukes til nødnummer. Så det er mulig at netcom sitt nett har noe bedre dekning på hardangervidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merket meg at så lenge jeg kan se sørsiden av hardangerjøkulen , så har jeg dekning.Det kommer av at det er en basestasjon ovenfor Halne fjelltue . Og den gir dekning langt inn mot Raudhelleren. Men man må helst være oppe på høyde dragene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av stasjonar på vidda kan det i tillegg nevnast Kalhovd og ein som står på ein topp inn av Hedlo/Hadlaskad. Begge desse har ganske stor rekkevidde på kvar sin kant.

Reknar med du meiner stasjonen på Berakupen som ligg ei mil nordaust for Hedlo. Denne gjev bra dekning innover vidda, mellom anna på/ved Hårteigen og på ein knaus 100 meter aust for Torehytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobiltelefon på Hardangervidda har lite nytteverdi så snart du er noen kilometer fra vei. Forsøkte en gang å ringe fra toppen av Hårteigen, med fri sikt til Gausta med radiomast. Null dekning, men her er man jo langt fra vei da. Toppen av Sandfloegga har dekning, og enkelte andre topper nærmere sivilisasjonen kan ha dekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at noen av de ubetjente hyttene har nødtelefon. Telefonsymbolet skal i så fall være tegnet inn på kartet.

Jeg vet ikke når du hadde tenkt i reise, men om sommeren møter man folk stort sett hver dag hvis man følger stiene.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Mobiltelefon på Hardangervidda har lite nytteverdi så snart du er noen kilometer fra vei. Forsøkte en gang å ringe fra toppen av Hårteigen, med fri sikt til Gausta med radiomast. Null dekning, men her er man jo langt fra vei da. Toppen av Sandfloegga har dekning, og enkelte andre topper nærmere sivilisasjonen kan ha dekning.

Jeg fikk dekning i renna opp mot toppen på Hårteigen sommeren 2005. God nok til å ringe. Forbindelsen var dog svak, og falt ut et par ganger.

Generelt er det riktig at i de sørlige og sørvestlige delene av vidda så er det dårlig dekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børja skriver at det ikkje er dekning på toppen av Hårteigen. Erfarte sommaren 2003 at både min og kameraten sin telefon hadde full dekning frå varden på toppen av Hårteigen.

Vi hadde Netcom og Telenor nett , begge virket fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Nå gjengir jeg bare hva en ekspeditør på mobiltelefoni har sagt. SIM-kortet kan også ha noe å si for mobilens evne til å ta inn signaler. Har du et gammelt, slitt SIM-kort kan det være en idé å bytte til et nytt fra leverandøren evt. spør om det har noe for seg. Koster ikke all verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.