Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsvinner gleden ved fjellet dersom man har det som arbeidsplass?


Tom

Anbefalte innlegg

Hvis man jobber i fjellet, for eksempel i forbindelse med forfattervirksomhet eller fjelloppsyn, eller kanskje på en av de betjente hyttene - blir man da lei av fjellet akkurat som man blir lei av de fleste arbeidsplasser? Dette kunne jeg tenkt meg svar på fra folk som er i nevnte situasjon. Selv klarer jeg ikke å se for meg at jeg hadde blitt lei av fjellet, men jeg har jo aldri prøvd dette. Tror faktisk at jeg bare hadde blitt mer glad i og avhengig av fjellet. Det jeg tror ville forandret seg mest er faktisk synet på byen. Dersom jeg ikke hadde byen tett innpå i hverdagen hadde jeg sikkert følt at den var langt mer stas.

Kjør heftig og nådeløs debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg har snakket med flere guider som har uttrykt at det i alt i alt er en veldig trivelig jobb å være fjellfører, men det hender at de blir lei både klienter og turene. Tror det lett kan slå verst ut for dem som går samme rute dag ut og dag inn med liten variasjon. Det er nok også en trend i tiden at det er fler og fler som kan og ønsker å betale for opplevelser de ellers ikke ville gjennomført. Deriblant folk som kanskje ikke burde meldt seg på. Enkelte ganger kan man nok få med seg noe utilstrekkelige deltakere med høye forventninger.

Dette i kombinasjon med økende konkurranse i guidebransjen tror jeg fører til en del stress.

Jeg har ikke snakket med så mange. Men det er mitt inntrykk.

Jeg tror også at for mange er det å drive kurs (f.eks. ukesbrekurs) mer interessant. Man får en bedre menneskelig kontakt, og møter generelt mer motiverte kunder.

......

For å snakke for egen del så må jeg innrømme at det i perioder kan være et ork når konkrete fjelloppgaver må gjennomføres. Det blir et press og et stressmoment over det hele som reduserer gleden i forhold til de lystbetonte turene som kun tas for turens skyld. Tenker av og til på den gamle regnskapsførerjobben med "tvangsmessig" overtid og årsoppjgør i mørke vinterkvelder samt pålagt innesitting på de fleste flotte dager. Savner de ikke et sekund. Så lenge jeg ikke er en rik godseier eller lignende som f.eks. Slingsby som kan gjøre det man vil når man vil uten tanke på penger, er dette noe nær drømmejobben for meg. Ja det er mye papirarbeid og annet krøll, men det gir økt mulighet for å være i fjellet noe som er et hav bedre enn en regulær kontorjobb - i alle fall for meg. Så får det heller være at det finnes dårlige dager på jobb - også i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at den dagen jeg hadde følt en tur i fjellet som stress eller press ville jeg blitt så lei meg at jeg hadde droppet turen. Fjellet er en skanse det er viktig for meg at kun er noe positivt. Og det er ikke akkurat vanskelig å få til når man bor et godt stykke unna.

For øvrig høres det ut som guidene du snakker om er mer lei av arbeidsforholdene og klientene enn fjellet som sådan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at den dagen jeg hadde følt en tur i fjellet som stress eller press ville jeg blitt så lei meg at jeg hadde droppet turen. Fjellet er en skanse det er viktig for meg at kun er noe positivt. Og det er ikke akkurat vanskelig å få til når man bor et godt stykke unna.

Da tror jeg enten du må være svært robust mot å føle stress eller press - i annet fall tror jeg ikke en jobb med krav, enten de er stilt av deg selv eller andre, i fjellet hadde vært noe for deg. Dropper du jobben ellers med en gang du føler stress eller press?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at fjellet er altfor dyrebart til at jeg kunne ødelagt mitt forhold til det ved å ha en stressende og pressende jobb der. Andre jobber går man til med en realistisk forventning om at det i perioder kan være kjipt, og man takler det. Men sånn skal ikke fjellet være for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at fjellet er altfor dyrebart til at jeg kunne ødelagt mitt forhold til det ved å ha en stressende og pressende jobb der.

Så bra at du ikke har det, da. Og ingen tvinger deg til å søke om det heller, Tom.

Ellers så er vi alle sammen heldigvis forskjellige, og i dag leste jeg også en flott versjon av "smaken er som baken... - den forandrer seg" ;). Så det er lov å skifte mening underveis i livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man jobber i fjellet, for eksempel i forbindelse med forfattervirksomhet eller fjelloppsyn, eller kanskje på en av de betjente hyttene - blir man da lei av fjellet akkurat som man blir lei av de fleste arbeidsplasser?

Kjør heftig og nådeløs debatt!

Rart en slik tråd ikke er startet tidligere faktisk, så takk til deg Tom som fyrer løs her...........og takk til den som la ut agnet tidligere idag i en av Mortens tråder;)

Tror nok du får mange forskjellige svar her Tom, for det finnes vel ingen fasitt?

Noen liker mora, andre dattera, og noen er som Ole Brumm.

Funderte selv mye på dette for 14 år siden.

Dengang turte jeg ikke gjøre hobbyen til jobb. For meg er den totale avkobling fra hverdagens tjas og mas nettopp fjell-, jakt-, fiske- og tellisturer.

Videre fant jeg fort ut at jeg var fòr nysjerrig, til kun å rote i ett område.

Ære være de som trives med å kunne leve i og rundt feks Jotunheimen hele livet. Jeg kaller de for "Mikroentusiaster".

Slettes ikke no gærnt med det, men selv var ønsket resten av landet også.

Nå er jeg 14 år eldre, sett det meste av landet, og kunne kanskje tenkt meg nærmere fjellet.

Guide, Instruktør, Oppsyn....... Etterhvert skaffer man seg kompetanse, slik at det er mange alternativer.

Men så var det dette pulserende bylivet, som også gir mye hygge.

Samtidig, som regel må de fleste redusere si lønn betraktelig for å flytte til utkantstrøka.

Så, ja for min del forsvinner nok noe av gleden ved å jobbe med/i/på fjellet.

Tom, du har jo hytte i Valdres så vidt jeg forstår. Du kan jo jobbe i Oslo og feie til fjells hver helg!

Og nyte fjellet slik du alltid har gjort.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, du har jo hytte i Valdres så vidt jeg forstår. Du kan jo jobbe i Oslo og feie til fjells hver helg!

Og nyte fjellet slik du alltid har gjort.......

Apropos disse Valdreshyttene i helgene. Vi har tallrike ganger med undring og beundring betraktet de lange køer som snegler seg oppover mot Valdres hver fredag og tilsvarende i motsatt retning. Med hver ny hytte som bygges blir det potensielt en bil ekstra, mens veiene heller forfaller enn forbedres.

Men hver må finnes sin avveining og finne ut av sine prioriteringer.

Noen er globetrottere Håvard, og andre er mikroentusiaster - men en ting er sikker, i våre dager er mulighetene, fristelsene, tilbudene og alt det der så mange og så vel kommuniserte at dersom filosofien er å rekke mest mulig, gjøre mest mulig, greie mest mulig er sjansene etter min mening også store får å bli masete og stressa.

Skal du jobbe i fjellet (og ikke med fjellet som f.eks. en skrivebordsjobb i DNT) er det i min sjel ingen tvil om at du må sette en rekke ting i hverdagslivet langt høyere enn det pulserende bylivet. Det blir rett og slett for langt unna.

Det er jo også noen som har kombinasjoner. Det finnes f.eks. lærere som i stedet for å gjøre ingenting sommeren lang, tar seg betalt sommerjobb som f.eks. brefører på Spiterstulen. Da får man fjellet i mer moderate mengder. Dessuten tror jeg at de fleste som har fjellet som helårsjobb enten er ansatt i forvaltningen eller driver egne bedrifter, og da kommer det en rekke oppgaver utenom selve fjellet, så som økonomi og administrasjon, rapportskriving, markedsføring, og for noen kanskje ting som personalledelse m.m.

Vi intervjuet et fjelloppsyn, eller rettere sagt en SNO ansatt person i forbindelse med vår siste bok, og vi ble oppriktig overrasket over hvor varierte og mangslungne arbeidsoppgavene var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig, som regel må de fleste redusere si lønn betraktelig for å flytte til utkantstrøka.

Så, ja for min del forsvinner nok noe av gleden ved å jobbe med/i/på fjellet.

Lønnsforskjellene er i utgangspunktet ikke så store, men det kommer naturligvis an på hvilken bransje man holder til i. Men samtidig med at inntekten eventuelt går ned, går også utgiftene ned. Så til syvende og sist blir dette i mine øyne et spørsmål om hva som gir mest ro i sjela for den enkelte ;)

Selv kan jeg aldri tenke meg et liv omringet av betong og asfalt, nærheten til naturen og fjellheimen er helt essensiell. Så får man heller leve med slankere lønnsslipper, mindre café latte og storfilmene på kino to måneder etter premierene i Tigerstaden!

Nå er vel dette litt offtopic, for arbeidsplassen min er ikke oppe i fjellet - selv om endel ulærde har en tendens til å tro de er på fjellet helt fra de passerer Bagnskleiva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
selv om endel ulærde har en tendens til å tro de er på fjellet helt fra de passerer Bagnskleiva...

Man får ihvertfall et flott Jotunskue der oppe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du ikke har det, da. Og ingen tvinger deg til å søke om det heller, Tom.

Ellers så er vi alle sammen heldigvis forskjellige, og i dag leste jeg også en flott versjon av "smaken er som baken... - den forandrer seg" ;). Så det er lov å skifte mening underveis i livet!

Jeg har ikke sagt at jeg ikke kunne tenke meg en jobb i fjellet. Men den dagen den jobben hadde blitt stressende ville jeg kjent min besøkelsestid. Man bør ikke ødelegge sine fritidsinteresser ved å gjøre dem til stressende jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard skrev:

Tom, du har jo hytte i Valdres så vidt jeg forstår. Du kan jo jobbe i Oslo og feie til fjells hver helg!

Og nyte fjellet slik du alltid har gjort.......

Joda, men det er tross alt åtte timer i bil totalt (særlig om vinteren), og da er det ikke sånn at man orker å dra hver helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er globetrottere Håvard, og andre er mikroentusiaster - men en ting er sikker, i våre dager er mulighetene, fristelsene, tilbudene og alt det der så mange og så vel kommuniserte at dersom filosofien er å rekke mest mulig, gjøre mest mulig, greie mest mulig er sjansene etter min mening også store får å bli masete og stressa.

Vi intervjuet et fjelloppsyn, eller rettere sagt en SNO ansatt person i forbindelse med vår siste bok, og vi ble oppriktig overrasket over hvor varierte og mangslungne arbeidsoppgavene var.

Ja, enig med dere begge morten og eirich.

Både mtp faren med å bli masete og stressa, og mtp at nettoen slettes ikke trenger bli så forskjellig eirich.

Jeg syns det er forbanna urettferdig jeg, at på barneskolen lærer man om hvordan Tutankahmon ol levde for noen tusen år siden, så får vi selv utdelt skarve 60-70-80 år. Jammen kan man bli stressa av slikt. Man rekker jo knapt å bli kjent i eget fylke før presten strør sand over en og neste dag er man glemt for evig og alltid.

Dårlig gjort :lol:

Fordelen er tross alt, at når støvlene er knytt, eller skia er på beina, ja da senker den totale ro innover en.

Samtidig misunner jeg "Mikroentusiastene" nå ufattelig iblant.

Roen de opplever tror jeg er svært undervurdert.

Ja Morten, helt sikkert noen SNO stillinger som hadde vært svært digg!!

Og Tom, 4t i en børstraktor er vel ikke all verdens tid, når man vet hva som venter;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ihvertfall et flott Jotunskue der oppe :lol:

En del som tror de er på fjellet bare de er på matbutikken i Valdres. Det festligste er alle de som kjører digre firehjulstrekkere (som de ofte havner i grøfta med) og går i strøken brun skinn nikkers. Ellers kunne jeg ikke tenke meg å jobbe i fjellet. Fjellet er stedet der jeg trekker meg tilbake. Å være guide i fjellet tror jeg bare gjort meg forbanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del som tror de er på fjellet bare de er på matbutikken i Valdres. Det festligste er alle de som kjører digre firehjulstrekkere (som de ofte havner i grøfta med) og går i strøken brun skinn nikkers. Ellers kunne jeg ikke tenke meg å jobbe i fjellet. Fjellet er stedet der jeg trekker meg tilbake. Å være guide i fjellet tror jeg bare gjort meg forbanna.

Du kunne jo jobbet i NINA eller SNO da..............

Drømme jobber spør du meg!

Tenk deg å trekke deg tilbake hverdag på jobben da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En del som tror de er på fjellet bare de er på matbutikken i Valdres. Det festligste er alle de som kjører digre firehjulstrekkere (som de ofte havner i grøfta med) og går i strøken brun skinn nikkers. Ellers kunne jeg ikke tenke meg å jobbe i fjellet. Fjellet er stedet der jeg trekker meg tilbake. Å være guide i fjellet tror jeg bare gjort meg forbanna.

Alek, du som fremstår som en god og konservativ, fjellets mann, du har da vel ingenting i mot en strøken, brun nikkers?

Jiiiiiizes, fjellforum er bra nachspiel az :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nikkers er et oppskrytt plagg. Det er lenge siden jeg la dette merkelige antrekket på hylla for godt. Det ble bare en evig kamp om å holde strømpene på plass. Greit nok hvis folk bruker skinn nikkers, men da tar det seg jo best ut at den ser ut som den er brukt litt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en fin tråd. Traff den ikke tidligere fordi...... ja selvsagt: for mye jobb. Etter tre uker uten å ha fått med meg om det regner eller er sol ute, er det endelig tid til en titt på Fjellforum. Ville jeg gjerne vært mer i fjellet? JA. Ville jeg jobbe i fjellet? TJA. I hvert fall ikke som helårs jobb. Nå har jeg en temmelig stillesittende tenke-jobb det meste av tiden, men samtidig innimellom med masse kontakt med folk og temmelig mye reising også. Jeg tror jeg ville savne variasjonen hvis det ble en fjelljobb og jeg er absolutt redd for å miste det spesielle ved det å kun av og til kunne dra til fjells. Det unike gir det ekstra verdi. Nå er forberedelsene i hvert fall halvparten av moroa. Spenningen ved de få turmulighetene jeg har m.h.t. om det klaffer med været er hver gang like stor. Det lykkes av og til å kombinere en tur for jobben til utlandet med et par dager ferie og fjell. Hver gang det lykkes er for meg en ekstra suksess. Kanskje jeg satser på litt guiding av nederlendere i Norge en gang. Greit å snakke begge språkene. Men liker ikke avhengigheten, faste ruter og ansvaret for andre.

Nei, jeg tror jeg har det bra som jeg har det jeg. Og bare noen få måneder igjen til sommeren.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste ville være å vunnet noen titalls millioner kroner, sluttet i arbeid og bare gått så mye man ville i fjellet. Hadde passet meg utmerket iallefall. Skulle ikke ligget på latsida akkurat. Det aller beste er selvsagt at turkammeratene også havner i samme situasjon slik at man ikke blir for ensom på turene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste ville være å vunnet noen titalls millioner kroner, sluttet i arbeid og bare gått så mye man ville i fjellet. Hadde passet meg utmerket iallefall. Skulle ikke ligget på latsida akkurat. Det aller beste er selvsagt at turkammeratene også havner i samme situasjon slik at man ikke blir for ensom på turene.

Denne likte jeg :?:, hadde vært knall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.