Gå til innhold
  • Bli medlem

Gore-Tex, Eit fantasi produkt ?


Jona

Anbefalte innlegg

Det blir stadig vekk påstått av div butikk selgere og andre att Gore-tex er vanntett. Men mine personlige erfaringer tilsier noko heilt annet. Gore-tex er tildels tett, så lenge det er godt impregnert. Men det er jo dei fleste andre stoff også..så.

Eg har sjøl tre-fire jakker i gore-tex, Men alle blir våte i regn etter ei lita stund. Eg har hatt sko i Gore-tex, som ikkje var tette i det heiletatt. Eg har gamasjer i goretex, hansker i gore-tex... Men ingen av desse gore-tex produktetne holder vannet ute.

Min konklusjon må derfor bli att gore-tex er eit fantasi produkt. Ikkje puster det bra, og ikkje holder det ute vann. Men er eit slags kompromiss, som tildels kan holde ute litt regn, og muligens slippe ute litt fuktighet. Men gjør ikkje nokon av delene spessielt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

forstår ikke denne kritikken av gore-tex. selvfølgelig blir jakka våt, men det er ytterstoffet. Min 8 år gamle jakke holder meg fremdeles tør selv med hele dager ute med reinvær. det samme gjør min bukse og våtter. Det som evt er problemet er som sagt at ytterstoffet blir vått og da blir stoffet veldig kaldt fra innsiden og en kan da føle seg våt. , men ullgenseren er like tørr når jakka tas av.

sko har jeg derimot litt ymse erfaring med, de blir våte etter mye bruk, men de blir vel utsatt for større påkjendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gore Tex - Guaranted to keep you dry.

Blir du våt, gå i butikken og bytt, for det er det Gore Tex sier at du kan.

Det derimot Gore Tex ikke sier mye om, er hvordan de helst vil at du skal bruke jakka med Gore Tex. Membranen krever vedlikehold og reimpregnering og gjør du dette, vil den holde i mange år.

Det som også er et faktum, er jo at når det kommer fukt ut, vil de i spessielle tilfeller kunne komme fukt inn, det er et logisk regnestykke. Prinsippet er enkelt, undertøyet ditt må ha evnen til å absorbere og omgjøre din svette til damp. Damp går gjennom membranen, dersom trykket på utsiden tilsier det. Er du ut i pøsregn med et ytterstoff dekket av vann, eller sitter i fuktig snø, samtidig som du selv er svett, ja så er ikke trykket på utsiden veldig villig til å slippe igjennom noe kondens og du blir klam og våt, men ofte mest av din egen svette.

Guaranted to keep you dry? Vel.... Spørs vel på øyet som ser....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn; jeg driver litt med fluefiske. Og jeg registrerer at mange vadere har alt fra ett lag og opptil fem lag med Gore-Tex iflg. spesifikasjonene for vaderne.

Dersom Gore-Tex membranen hadde vært vanntett, skulle det jo holde med ett lag! Greit nok at det kan bli slitasje på knær og rompe, men allikevel trekker jeg den slutning at ett lag Gore-Tex ikke er vanntett etter noe tids bruk. Produsentene har løst problemet med mange reklamasjoner med istedet å bruke flere lag med membran. Da går det noen år avhengig av bruken før vanngjennomtrengning blir et problem. Da velger nok kunden å investere i ett nytt produkt.

Altså; dersom ett lag Gore-Tex hadde vært vanntett, hvorfor utstyrer da produsenter av vadere produktene med flere lag membran.

Jeg tror svaret sier seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall lag har ingenting med antall lag goretex å gjøre.

En goretex plagg er bygget opp av flere lag stoff som er laminert sammen, der gore-tex membranet utgjør ett av lagene.

En 3-lags jakke har ikke 3 lag med gore-tex. Den har et ytre lag av et solid materiale som skal tåle mekanisk slitasje, dette er laminert til selve gore-tex membranet, som igjen er laminert til et indre lag som skal beskytte membranet, ha lav friksjon og føles behagelig mot huden.

2-lags plagg mangler den siste lamineringen, og er ofte utstyrt med løse for. Gore-tex PacLite er 2-lag uten noe løst for, som puster veldig bra, men er ikke like slitesterkt.

At det ytre laget på en goretex jakke er helt våt (wetout) betyr ikke at jakken ikke fungerer. Membranet under vil fortsatt hindre vann i å trenge inn, men puste egenskapene blir dårligere, og svetten gjør at jakken føles klam og våt.

Vask og impregnering gjør at porene i membranet holdes åpne slik at pusteegenskapene beholdes, og impregnering gjør at det ytterste laget holder seg vannavstøtende slik at wetout forhindres.

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første erfaring med Gore-Tex var i 1989. Da anskaffet jeg feltuniformen som brukes av det amerikanske forsvaret (ECWCS = Extended Cold Weather Clothing System). Buksa var mer som ei overtrekksbukse og falt ikke i smak. Jakka derimot, i 3-lags Gore-Tex og Taslan nylon holdt en fantastisk kvalitet. Den har vært med meg rundt i Norge, til Svalbard, Canada og Sør-Afrika. Ytterstoffet er nå rett og slett slitt bort på noen steder, så at jeg ikke har kastet den har noe med nostalgi å gjøre...

Har ellers prøvd diverse andre Gore-Tex produkter, og min erfaring er: Hansker og sko funker dårlig, Bukser har varierende kvalitet, men det tror jeg kommer mere fra hvem som syr dem enn kvaliteten på membranen.

Har ellers funnet at Bergans-produktene Dermizax og Entrant G2 er vel så bra som Gore-Tex og i de fleste tilfeller rimeligere, men smak og behag når det gjelder design er det viktigste når det gjelder disse membranene.

Av andre membranplagg jeg har prøvd er det ingen som har nådd opp.

Dersom alternativet er Nordlandsbunad (les:regntøy) er de ovennevnte membranplagg det beste valget i dårlig vær såvidt jeg har erfart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ROGERS TAR FEIL! Det finnes faktisk produsenter av vadere som til og med påstår at lagene av Gore-Tex er laminert til hverandre for å hindre fukt mellom lagene.

Rogers tar utgangspunkt i konstruksjonsprinsippene for skallplagg som ikke beregnet å være konstant under vann slik deler av vaderne vil være under bruk.

Mitt poeng var at ett lag Gore-Tex over tid ikke vil være vanntett og illustrerte dette med ovenforstående eksempel.

Det er et generelt problem på forumet at innsendere uttaler seg veldig bombastisk ut fra sitt eget erfaringsgrunnlag og sine egne kunnskaper. Noen ganger kan det faktisk være at det f.eks. finnes konstruksjonsmetoder og prinsipper som man selv er ukjent med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ROGERS TAR FEIL! Det finnes faktisk produsenter av vadere som til og med påstår at lagene av Gore-Tex er laminert til hverandre for å hindre fukt mellom lagene.

Fint at vadere kan ha flere lag med membran for å hindre fukt mellom lagene (?), men utgangspunktet for diskusjonen var skalljakker med Gore-Tex . Der brukes kun et membran som lamineres til andre stoffer.

Men vi kan alle trøste oss med at snart er alt dette blir håpløst avleggs når klær med den nye 3-lags GORE-TEX® Pro Shell med GORE™ Micro Grid Backer teknologi kommer.

Du kommer til å holde deg så tørr at du skulle tro du gikk fjelltur på stuegulvet :wink:

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi kan alle trøste oss med at snart er alt dette blir håpløst avleggs når klær med den nye 3-lags GORE-TEX® Pro Shell med GORE™ Micro Grid Backer teknologi kommer.

Du kommer til å holde deg så tørr at du skulle tro du gikk fjelltur på stuegulvet :?

Roger

The new 3-Layer GORE-TEX® Pro Shell jackets with GORE™ Micro Grid Backer technology will be

available to the consumer in autumn ‘07 from the following brand partners:

Arc'Teryx, Bonfire Snowboarding, Burton, Marmot, Mountain Equipment, Mountain Hardwear, The North

Face, Volcom, Alpinus, Berghaus, Dainese, Bailo, Eider, Fumarel, Grifone, Haglofs, Lowe Alpine, Mammut,

Millet, Missing Link, Mount, Mountain Equipment, Norrona, Salew, Peak Performance, Quiksilver, Rossignol,

Salomon, Samas/Mellos, Schoeffel, Scott, Wild Roses, Sprayway, Ternua, Tierra, Tilak and Trango.

Det er bare å sette seg ned og vente på hva prisen vil bli? Dette blir ganske sikkert dyrt - slik godt utstyr ofte er.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goretex' problem er at de smører på så fælt at det blir helt useriøst. Dersom de hadde smørt på halvparten så kunne dem overlatt resten til brukerne så hadde det antagelig vært lettere å ta dem seriøst. En får nesten følelsen av at det følger med komplett klimaanlegg for hvert Goretex produkt...

Jeg blir dryppende våt ved bruk av Goretex jakke/bukse når jeg går på ski eller på beina over fjellet, uansett vær. Grunnen er selvsagt at jeg svetter som en gris med full oppakning på ryggen. Jada, jeg har forsøkt å kle av meg flere klær men svett blir jeg læll! Når en ser alle reklamebildene av fjellfolk som går med full oppakning og har kledd seg med Goretex, ja da MÅ jeg bare trekke på smilebåndet :wink: Jeg vil påstå at en regnjakke og Goretex jakke er sidestillt her, jeg blir like våt av begge delene, like ubrukelig begge deler. Det er ikke målbart for meg at Goretex lufter bedre under slikt bruk. Derfor foretrekker jeg å gå uten Goretex eller regn -jakke/-bukse dersom det ikke regner ute.

Når jeg er på slike turer må jeg likevel ha en jakke og bukse, det hender selvfølgelig at jeg slår leir og fyrer opp bål innimellom :? Dvs. at jeg er tvunget til å ha med bukse og jakke i bagasjen. DA kan en kanskje diskutere type; Goretex eller regn klær. Under slike rolige forhold kommer Goretex mere til sin rett etter min mening.

Det komiske er at jeg har gjordt meg opp en mening om at Goretex er perfekt for hverdagsbruk. Når jeg skal til og fra jobben og venter på bussen o.l. og regnet dukker opp så er det kjekt å ha på Goretexn. Dessuten lufter den såpass at det er tilstrekkelig for slike rolige aktiviteter. Til dette bruk er det et meget bra produkt. Hvorfor forsøker ikke produsentene heller å fokusere på denne type bruk istedet for å pakke det inn som ett produkt som løser alle utfordringene for ekstremt bruk???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg Andy!

Jeg har stort sett de samme erfaringene som deg. Til turer med høyt aktivitetsnivå blir jeg like svett i gore-tex plagg som i regnklær. Noe av dampen går nok ut gjennom gore-tex jakken, men det er så lite i forhold til mengden jeg produserer under høy aktivitet (fjellvandring med tung sekk) at det har marginal effekt. :wink:

Til rolige turer er gore-tex imidlertid å foretrekke, siden det slipper ut den lille dampen som jeg da produserer :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som punkterer diskusjoner som denne er den innstillingen at det ikke spiller noen stor rolle om jeg blir bløt eller ikke, for når jeg kommer frem og for eksempel har slått opp teltet, vil jeg ganske enkelt ta på meg tørre klær.

Forøvrig er den store fordelen med gore-tex (og dermizax, jeg har bare prøvd disse) at stoffet tørker fort, at det ikke gjør meg gjennombløt og at det i likhet med regnklær generelt ikke lar vinden trenge gjennom. I regnvær/sludd/sterk vind bruker jeg en regnbukse til 150 kroner som rekker til nedenfor knærne og et par gamasjer (av dermizax) som overlapper og gir utluftning. Fungerer utmerket. Ellers NATO sommerbukse.

Innvendingen mot en slik regnbukse er at den ikke er veldig solid, så hvis man, ikke planlegger, men faktisk skal gå blant torner og kratt, rutsje nedad fjellsider, og lignende, burde man heller kjøpe en skallbukse, kanskje til og med en trelags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Goretex' problem er at de smører på så fælt at det blir helt useriøst. Dersom de hadde smørt på halvparten så kunne dem overlatt resten til brukerne så hadde det antagelig vært lettere å ta dem seriøst. En får nesten følelsen av at det følger med komplett klimaanlegg for hvert Goretex produkt...

Jeg blir dryppende våt ved bruk av Goretex jakke/bukse når jeg går på ski eller på beina over fjellet, uansett vær. Grunnen er selvsagt at jeg svetter som en gris med full oppakning på ryggen. Jada, jeg har forsøkt å kle av meg flere klær men svett blir jeg læll! Når en ser alle reklamebildene av fjellfolk som går med full oppakning og har kledd seg med Goretex, ja da MÅ jeg bare trekke på smilebåndet :wink: Jeg vil påstå at en regnjakke og Goretex jakke er sidestillt her, jeg blir like våt av begge delene, like ubrukelig begge deler. Det er ikke målbart for meg at Goretex lufter bedre under slikt bruk. Derfor foretrekker jeg å gå uten Goretex eller regn -jakke/-bukse dersom det ikke regner ute.

Når jeg er på slike turer må jeg likevel ha en jakke og bukse, det hender selvfølgelig at jeg slår leir og fyrer opp bål innimellom :? Dvs. at jeg er tvunget til å ha med bukse og jakke i bagasjen. DA kan en kanskje diskutere type; Goretex eller regn klær. Under slike rolige forhold kommer Goretex mere til sin rett etter min mening.

Det komiske er at jeg har gjordt meg opp en mening om at Goretex er perfekt for hverdagsbruk. Når jeg skal til og fra jobben og venter på bussen o.l. og regnet dukker opp så er det kjekt å ha på Goretexn. Dessuten lufter den såpass at det er tilstrekkelig for slike rolige aktiviteter. Til dette bruk er det et meget bra produkt. Hvorfor forsøker ikke produsentene heller å fokusere på denne type bruk istedet for å pakke det inn som ett produkt som løser alle utfordringene for ekstremt bruk???

Det regner da vel ikke i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har en padletørrdrakt i Gore tex immersion. Den er HELT vanntett. Den puster VELDIG BRA. Har padlet maraton med den med relativ høg intensitet. Ingen fuktproblemer. Denne drakten har eg ligget mye i sjøen med, den har lateksmansjetter i håndledd og hals og slipper altså verken luft eller vann inn eller ut. DEN PUSTER ALTSÅ. (Eg svetter MYE).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sko med den nyeste(?) membranen som skal være stærkere enn den orginale, de har holdt i tre år nå, sømmene er oppgåtte og sydd på nytt og oppgåtte igjen, med de er fortsatt tette! blir jo litt vått da hvis skoen er dårlig impregert og etter mye trasking i myr og mange dager i fjellet eller på jakt siden de ikke puster særlig når skinnet er gjennomtrukket av vann. mn det er nok fuktighet innenfra..

har kun brukt bergans klær, og også holdt meg tørre i disse:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.