Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur i Jothunheimen


Anders T

Anbefalte innlegg

Ok!! Da er det avklart. Jeg skal endelig gå for meg selv i Jotunheimen i sommer. Jeg gleder meg som en liten unge. Har traska i Rondane nå i altfor mange år, og er nesten ikke noe mer å oppdage/bestige. (Nesten :) )

Min rute blir som følger: Og det er sikkert fler som har gått denne, så vil egentlig ha så mange tips som mulig.

Start Juvasshytta

over Galdhøpiggen til spiterstulen.

Fra spiterstulen til Glitterheim (over glittertind)

Fra Glitterheim til Memurubu (tips om topper??)

og siste strekke fra Memurubu til Gjendesheim. Over Besseggen.

Noe jeg lurer på er om jeg vil ha behov for stegjern i sekken. Vet det er breer opp til både glittertind og piggen, men stegjern??

Hvis noen har forslag til topper, evt. andre ruter jeg kan følge, så gi meg tipsene. Tas imot med stor takk!!

mvh.

anders t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Dette høres ut som en fin tur. Stegjern er normalt ikke nødvendig, men noen ganger (særlig sent på sommeren) kan toppbreen på Glittertind være glatt. Da kan det sikkert være en fordel med stegjern. Angående hvilke topper du bør velge mellom Glitterheim og Memurubu tror jeg det er andre som er bedre skikket til å svare enn meg.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Tom påpeker, er det tidlig på sommeren normalt ikke nødvendig med stegjern på Glittertind, så det kommer helt an på når du planlegger å gå. Skal du gå i juli, og forsommeren ikke blir ekstremt varm, tar du ingen stor risiko om du dropper stegjern i sekken. Utover i august kommer imidlertid breen ofte fram.

Når det gjelder topper mellom Glitterheim og Memurubu, ville jeg først anbefale Nautgardstind. Du kan legge ruta over Nautgardsoksle (2089 moh) til Nautgardstind (2258), og så gå ned mot Russvatnet og til Memurubu. Det gjør turen en del lengre selvsagt, men er du i brukbar form og har godvær, vil det være en fin utnyttelse av sommerdagen. :P

Ellers er toppene øst for ruta mellom Glitterheim og Memurubu preget av mye breer. Et brefritt alternativ til toppbestigning er å rusle opp Surtningssuoksle mot høyde 2122 moh, og så gå langs stupkanten sørøstover mot høyde 2091 og Austre Surtningssue (2078). Eggen ut til 2078 er fin og til tider luftig, og det kan hende du må ta hendene i bruk så vidt også. :) Returen kan du legge sørover og ned steinrøysa mot Russglopet og Russvatnet. Tidlig på sommeren ligger det ofte en lang snøfonn her som kan brukes som rutsjebane.

Et siste tips til topp, er Besshø (2258). Som avslutning på dagsetappen, kan du fra nedre Russglopet svinge østover og bruke sørvestryggen opp til toppen. Har gått denne ryggen selv, og det er kun en laaang bakke med ur. Utsikten er flott, og fra kanten av nordveststupet (ned mot Russvatnet), kan du ligge å skue mot veien du har gått tidligere på dagen. :P

Nå skal du jo gå mot Gjendesheim/Besseggen siste dagen ser jeg, så Besshø er et alternativ da også. Men da vil Besseggen etterpå kanskje bli seig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svarene.

Hadde i utganspunktet ikke tenkt å ha med meg stegjern, så da blir det en brefri tur. I tillegg er det jo ikke å anbefale en tur alene på breer..så vi får se.

Nok en gang takk for svar.

Toppbreen på Glittertind har jeg opplevd kun utfordrende på ryggen inn på breen, mellom toppen og Glitterheim. Her dannes det fra tid til annen tilnærmet blåis, da er det bare å gå utenom og følge breen ned mot Glitterbekken og ned i Steinbudalen, eventuelt sikte seg inn på en varde lengre opp så man kommer inn på stien igjen. Selv om du velger å sløyfe stegjern, ville jeg likevel ha tatt med Glittertind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er det forbundet med like stor risiko å gå over breen til glittertind som det er å gå over styggebreen til galdhøpiggen, den er jo livsfarlig hvis du ikke vet hvor du skal gå.

Definitivt ikke på langt nær like stor fare forbundet med å gå over toppbreen på Glittertind som Styggebreen! Følger du normaltraseen over Glittertind, skal det ikke dukke opp noen gapende bresprekker. Bare hold deg i trygg avstand fra stupet mot nord. :wink: Det er det eneste småskumle ved toppbreen på Glittertind, bortsett fra stålis på sensommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv spekuleret lidt på en rute mellem Glitterheim og Memurubu over alle Veotinderne og Surtningssua, omtrent langs kommunegrænsen mellem Vågå og Lom. Jeg har ikke selv gået den og vil derfor heller ikke stå inde for at anbefale den til andre. Ifølge kartet skulle det være muligt at undgå bræ. Over Veotinderne er definitivt ikke nogen vandretur. Det er mindst klyving om ikke klatring, så man skal have sikringsudstyr med og vide, hvordan man bruger det. Resten burde være lettere, men det kan være, man bruger så meget tid på Veotinderne, at det bliver vanskeligt at nå helt til Memurubu på en dagsetape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.