Gå til innhold
  • Bli medlem

Klättermusen Freke Saloppetes


Ingwë

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som har noen erfaringer med Klättermusen Freke Saloppetes? (les om den på http://www.klattermusen.se/km_produkter/freke.asp )

Jeg har planer om å kjøpe meg en ny vinterbukse som tåler skikkelig juling :wink:

Har sett på noen av buksene til Bergans, men jeg vet ikke om jeg helt stoler på Dermizax™ stoffene...

Er det noen som har noen erfaringer innen dette temaet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner ikke til om Bergans har bukser som tåler juling. Har kun en to år gammel Breheimen ll selv, og som to-lags er ikke akkurat den av de mest pansrede, men en helt OK vår-sommer-høst-bukse er det i hvert fall. Dermizax er god på vanntetthet og pusteevne, enn så lenge.

Men vil du ha en mer solid sak, har sikkert Bergans det også. I hvert fall bør de kunne skaffe, om de ikke har det blant de ordinære produktene sine. Er jo nok av folk som både labber til og over polene i deres produkter. Og på verdens høyeste topper har de jo også vært.

Ellers så Klättermusen-buksen, som sedvanlig fra den kanten, å være noe overpriset. Savnet dessuten vindklaff over glidelåsene, noe som gjelder de fleste nye jakker og bukser for tiden. Glidelåser ryker, også vanntette, og da har en lite å stille opp med i snøstormen i en sånn bukse (i hvert fall om en ikke har 3-4m med duct-tape i bukselomma...). I tillegg så den ikke ut til å ha drop-seat muligheter. Til den prisen burde en kanskje forvente noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har noen gode poeng der....!

Den er i allefall overpriset :wink:

Jeg hadde tenkt på en bukse som tåler klatring i steinur, fjellvegger o.l. uten problemer. Jeg har sett på flere bukser av ulike typer, men sitter igjen med intrykk av at flere av buksene enten kommer til å lekke som ei sil etter noen dager på fjellet med klatring og annen actionfylt aktivitet, eller at de kommet til å revne/rives opp etter kontakt med spisse steiner, pinner og/eller stålkanter.

Det gjør ikke noe om den kun er skallbukse. Da er det også muligheter til å bruke den som regnbukse/allværsbukse om våren/sommeren/høsten også...

Jeg vil sette velidig stor pris på hjelp hvis dere har noen andre forslag eller erfaringer om slike bukser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje buksja sjølv, men har fikla ein heil del med den med tanke på å kjøpe. Det er ivertfall vanskelig å finne ei meir solid bukse. Dette er buksa der alt! er tenkt på. Det er og drop seat mulighet. Og glidelåsen tviler eg er noko problem da det er _Svært_ solide glidelåser og matrialer. Problemet eg ser at det blir kanskje litt for solid, den er rimelig tung og barsk. Men heilt klart eit meget bra kjøp om du er på jakt etter ei solid bukse. Eit lite minus til er at det kunne vært litt lenger i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring med både Bergans og Klättermusen. Har salopettebuksa som var før Freke. Ser at de ikke skiller seg mye fra hverandre. Ut i fra bruksområdet du beskriver vil jeg på det sterkeste anbefale Freke. Dette er en "heavy duty" bukse som tåler utrolig mye juling takket være kevlar forsterkningene på de mest utsatte plassene. Det er og brukt e-vent som etter min mening puster bedre enn både Gore Tex og Dermizax. Den har og en mengde gjennomtenkte detaljer som skiller den fra konkurrentene. Bla. er det strikk nederst på beina som du fester en streng til som vippes under skoene. Dermed slipper du gamasjer. Å sammenligne buksa med en fra Bergans blir som å sammenligne en Rolls Royce med Honda Accord ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overpriset! Det å bruke 5000 kr på en bukse er vilt.

Har du erfaing med Bergans Antarktis? Jeg får en bukse til demobruk om tre, fire timer. Skal på Hardangervidda for test i helgen, skal komme tilbake med erfaring, selvom det er på kort tid MEN, når den har blitt brukt på Hvitserks første komersielle sydpoltur, Rune Gjeldnes ekspedisjoner og av Cecilie Skog til nord og sydpolen er det kvalitet. Å sammenligne det med en Honda kontra Rolls er usaklig og feil.

I tilegg koster buksen 1800 kr, kontra 5000. Da kan du kjøpe masse mat og betale regninger i stedet, he he.

Bilde: 9650_large_ora.jpg

Store glidelåslommer i ventilerende mesh (netting) på brystet

Hel glidelås fra midje og ned

Store stikklommer med glidelås i siden

Toveis glidelås i gylf

Ekstra kraftige glidelåsdragere

Uttakbar isolasjonsplate på knærne

Usikker på om den ikke er i ripstop også.

Bergans har 2 stk på lager, jeg henter den ene etterpå.

1603_rune_aina_300_236898a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd og svar :oops:

Har lest mye om Bergans Antarktis nå.... og jeg begynner å like den mer og mer..

Men er det noen som vet om den er noe varm? Har ikke brukt for noe varm bukse, for jeg vil gjerne ha muligheten til å bruke den litt i fjellet på noen ikke altfor varme sommerdager eller om høsten/våren... Er det på noen måte noe stoff inni, eller er det bare ett hardt skall?

Jeg lurte også litt på vekten.... Er den "tung" å ha på seg....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

Buksen er vel noe varmere enn gjennomsnittet, da den er høy og går langt opp på ryggen og magen. Jeg vil si det er en vinterbukse for lange skiturer, men man kan brette den ned da, selvom det kanskje ikke er så praktisk. Buksen er ikke foret, det er netting på magen og knærne, ellers skall. Buksen veier 600 gram.

Andre detaljer:

På knærne er det lagt inn isolasjonsplater, som er fungerer bra og som man ikke legger merke til når man går. Fine å ha når en jobber i snøen/ tryner på isen. Fire lommer, to på hverside av magen, og to store nedenfor hoften. Sydd i Rip Stop Dermizax, med ekstra store glidelåser og hemper. Over alle glidelåser er det stormklaffer med borrelås. Strammemuligheter på siden av magen og på beina. Jeg likte snittet, da du ikke kjenner buksen på kroppen, men hvis du vil ha en "thight" bukse er den nok ikke den beste.

Pass på, du kan bli tatt for å være en veiarbeider i den orange farven. He he..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor får du den til den prisen? mener å huske at den skal koste nesten 3000 veil. ????

På Bergans sine sider står det at buksen koster kr 1999,-(veil.pris)

Men det er vel altids muligheter for å få noen rabatter hos sportsbutikkene......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er denne Antarktis buksa billigere enn disse andre moteplaggene til Bergans?

Buksen er antakelig billigere fordi den er tynnere enn mange av fashion-plaggene til Bergans. Den leveres i to-lags Dermizax, noe som sikkert er rimeligere å produsere enn tre-lags i samme stoffet.

Men hadde buksen kommet i tre-lags, tror jeg den hadde vunnet en del på det. To-lags Dermizax er ok nok det, men like slitesterkt over tid som tre-lags er det nok ikke. Sånn sett er nok Freke-buksen i en annen divisjon. I hvetrt fall med tanke på all kevlarforsterkningen.

Og nettingfor (som to lags ogte (og tydeligvis også Antarktis) har i stedet for det tredje stofflaget) er noe herk når en skal ta på seg våte klær i litt trange situasjoner (inni telt o.l.) og/eller med sko på benene.

Antarktis-buksen hadde derfor vunnet mye på å komme i tre-lags versjon. For funksjonelt virker buksen veldig ok (om en ser bort fra at den mangler drop-seat funksjon). Hadde sikkert kjøpt den selv til vinterbruk da. Har vurdert den i flere år, men synes den virker for pinglete i stoffet, så foreløpig holder jeg meg til den gamle goretex-buksen min til vinterbruk.

Hadde forøvrig vært interessant å vite om utgavene som Gjeldnes, Skog & co bruker er ordinære produkter, eller om det er spesialgreier hvor f.eks tre-lags stoff benyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så Klättermusen-buksen, som sedvanlig fra den kanten, å være noe overpriset. Savnet dessuten vindklaff over glidelåsene, noe som gjelder de fleste nye jakker og bukser for tiden. Glidelåser ryker, også vanntette, og da har en lite å stille opp med i snøstormen i en sånn bukse (i hvert fall om en ikke har 3-4m med duct-tape i bukselomma...). I tillegg så den ikke ut til å ha drop-seat muligheter. Til den prisen burde en kanskje forvente noe sånt.

Freke har vindklaff, og dropseat, og alt som trengs. Vil ikke si at buksa er veldig overpriset. Dyr er den, men etter å ha prøvd forskjellige gore-tex-greier fra norrøna og bergans osv. har jeg nå Freke. Og den rocker nå det meste andre jeg har vært borti. Praktiske løsninger, ikke noe dill, og, kanskje mest av alt, bevegelsesnittet er helt rått.

Slitestyrken tørr jeg ikke si noe om enda, men den skal jo i følge "alle" andre rocke kvalitetsmessig. Time will show. Til nå er jeg meget fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er denne Antarktis buksa billigere enn disse andre moteplaggene til Bergans?

1: fordi den ikke brukes i grader nord.

2: fordi ingen gidder å kjøpe ei slik stykk, men bra bukse og solid bukse.

3: den er for varm for de fleste.

På Bergans sine sider står det at buksen koster kr 1999,-(veil.pris)

Men det er vel altids muligheter for å få noen rabatter hos sportsbutikkene......

hmm, rart sist jeg sjekket kostet den nesten 2700, samme som isogaisa, men den har vel gått ned i pris da. eller bare jeg som så feil.

Persjonlig foretrekker jeg Bergans Stranda bukse til vinterbruk. ei meget god bukse som tåler mye tøff bruk samt et stort + for isolasjonsplater i knærne. er jo at den ikke har mulighet for vanlig belte, stramming ved ankelen og at det ikke er ei Salopete bukse for de som liker det. uansett det med stramming ved ankel og mulighet for belte gjør den vel mer til ei sommer/helårsbukse noe som isogaisa er i større grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freke har vindklaff, og dropseat

Sikkert en meget god bukse (som jeg forøvrig også skriver over her), selv om den virker noe dyr. Men dropseat-muligheten kan ikke jeg klare å lese meg til via siden deres, men sier du at den har det, så har den det nok.

Men jeg kan fortasatt ikke se at den er sikret tilstrekkelig om glidelåsen i front skulle gå i stykker. Så vidt jeg kan se av bildene er det null vindklaff med borrelås over glidelåsen. Er denne på innsiden da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klattermusen har løst dropseat fungsjonen på følgende måte: Buksa har glidelås ned langs hele foten. Selenes festepunkt bakpå ryggen er i den fremre delen av buksa. Man kan dermed glide disse ned på hver side, og innta eggposisjon. Synes og det er litt rart at de har tatt bort klaffen over glidelåsen. Men mitt inntrykk er at buksa holder gjennomgående svært høy kvalitet, også når det gjelder glidelåsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.