Gå til innhold
  • Bli medlem

Topper som blir "enklere" vinterstid


HenrikSH

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg liker å prøve meg på Jotunheimens litt mer utfordrende topper, men jeg har ennå ikke somlet meg til å ta meg et klatrekurs, noe som umuliggjør en god del topper sommerstid. Men etter å ha surfet litt rundt har jeg fått inntrykk at det finnes flere topper som krever sikringsutstyr på sommeren, der man kan kan komme seg opp vinterstid uten å trenge dette, som Ringstind og kanskje Storebjørn? Jeg er en habil skiløper, så det hadde vært moro å få med seg noen slike topper i vinter/vår. Om noen har noen tips til slike topper er jeg takknemlig for all hjelp!

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste av Smørstabbtindan er lett tilgjengelige på vinter-/vårsnø. Utgangspunkt på Sognefjellsfytta og Krossbu, så du må nok vente til veien åpner i mai. Topper helt fra Loftet i nord til Gravdalstinden i sør er tilgjengelige. Er det normale snømengder kan man ferdes noenlunde trygt på ski over Smørstabbreen og Leirbreen (men selvsagt på eget ansvar).

Noen steder må du nok sette fra deg skiene for å komme opp. Dette gjelder i alle fall Skeii (klatring fra sør eller utsatt rygg fra øst) og Saksi (bratt snørenne og pass deg for breglippa).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til de toppene Torgeir nevner, er jo store Ringstind et populært mål på ski (som du selv er inne på). Jeg er selv ingen super skiløper, men store Ringstind er en av de flotteste vårskiturene jeg har hatt. Da var min kone også med, og hun har enda mindre skierfaring enn meg, men kom seg noenlunde greit opp på store Ringstind. Midtre og østre Ringstind blir også da lett tilgjengelige.

Ellers kan jeg anbefale Heillstugubrehestene fra Spiterstulen. På våren er det en slak og fin skitur uten noen særlig bratte partier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.