Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkel - mil per dag?


irna

Anbefalte innlegg

Annonse

kommer ann på om du sykler med terreng, hybrid eller racer sykkel, om du bærer all bagasjen på ryggen eller bruker vesker og bagasjebrett vil også ha stor innvirkning samt om hvor du sykler (terreng, grus, asfalt)

sykler du med en terrengsykkel på asfalt/grus så tenker ejg su skal kunne klare 7-10mil pr dag, her spiller selvfølgelig hvormange timer du ønsker og sykkle også inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen jeg gikk på folkehøgskole med syklet nordkapp-lindesnes. De holdt av fem uker og begregnet da å sykle ca 10 mil om dagen. De tok turen på fire uker...

dette kommer jo veldig ann på om du har følge bil eller bærer all bagasje selv, hvilken sykkel du sykler emd samt hvor god form du er i, mange som ville brukt et år på samme distansen og mange som ikke ville klart å gjenomføre det i det heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette kommer jo veldig ann på om du har følge bil eller bærer all bagasje selv, hvilken sykkel du sykler emd samt hvor god form du er i, mange som ville brukt et år på samme distansen og mange som ikke ville klart å gjenomføre det i det heletatt.

Det er sant. Godt poeng. De hadde så lite bagasje at folk i oslo området ikke trodde på at de hadde syklet helt fra Nordkapp... hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I planlegging av 4-dagers sykkeltur. Hvor mange mil bør man legge seg på dersom man er i normal god form? Full bagasje, med telt/sovepose etc.

En sykkeltur handler jo om mye mer enn mil pr dag. Hvis du ikke har noe oversikt over dette, så ville jeg foreslått en "prøvedag". Sykle så langt du føler er behagelig, med den oppakningen du regner med å ha med deg. Jeg syklet litt på tur for en del år siden, og da var 4-6 mil på mountain-bike med full oppakning greit. Kunne tøye det til 8+ noen dager, men det var ikke så greit.

På www.adrenaline.no står det en historie nå om noen som syklet en flott tur med tandem. De syklet helt opp i 17 mil en dag, men det går greiere på tandem (i alle fall på flata).

Tror jeg ville begynt i andre enden, med å se på hva du vil se/oppleve - og så legge opp etter det.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på hva slags tur du ønsker. Skal du bare fra A til B, sykler på vei og med full oppakning kan 10 mil være en grei dagsetappe. Men ønsker du å oppleve noe underveis i tillegg er det sikkert lurt å beregne noe mindre. Selv syklet jeg rundt 1,5 mil i timen i snitt da jeg var på tur for noen år siden. Da vil 10 mil bety ca 7 t effektiv sykling. I tillegg kommer matpauser, tid til leirslagning/camping etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.