Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur i Rondane: hjerkinn-grimsdalshytta-dørålseter-rondvassbu- mysuseter


gjendine

Anbefalte innlegg

Annonse

Dette kan være en flott tur. Eneste "faren" er at deler av området i blant er vel snøfattig, men som regel skal det være framkommelig på ski rundt påske. Spesielt gjelder dette området rundt Dørålseter. Mot Hjerkinn og Rondvassbu-området bruker å være mer snørikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gået den tur i sin helhed, men jeg har gået dele af den. Søndagen før palmesøndag i 2006 (d.v.s. to uger før påskedag) gik jeg og en kammerat fra Høvringen til Grimsdalshytta. Det var en lang etape, og da vi var godt slidte, da vi nåede frem. Foruden min kammerat og jeg var der bare to gæster til på hytten. To tyskere, som også var startet fra Høvringen og skulle til Grimsdalshytta, havde fulgt en forkert kvisterute og var kommet til Haverdalshytta i stedet. De to andre på Grimsdalshytta var netop kommet fra Hjerkinn. De fortalte at det sidste stykke af løjpen fra Hjerkinn til Grimsdalshytta går lidt anderledes nu, end det er vist på kortet. Da ruten på kortet ikke er tryg for sneras, går den nye rute øst for Tverrådalen.

Mandag gik vi over Gravhøi, ned til Haverdalsmunnen, sydover mellem Stygghøin og Storkringla og frem til Dørålseter. Alternative vejvalg kunne have været at gå helt rundt om Gravhøi i stedet for at gå op over, eller at gå gennem Dørålsglupen i stedet for at gå mellemS tygghøin og Storkringla. Ned mod Haverdalsmunnen og videre sydover var der store bare pletter med græs og lyng. På Dørålseter var vi i alt 10-12 gæster. Den ene kendte vi i forvejen - han havde også været på Grimsdalshytta.

Tirsdag fortsatte vi til Rondvassbu. Nu kom den sne, som vi havde savnet om mandagen, og sammen med sneen kom vinden. Manden, som vi havde truffet både på Grimsdalshytta og på Dørålseter slog følge med os. Han havde smalle racing-langrendski og ganske let udrustning. Han kunne ikke trampe spor med de smalle ski, og han skulle arbejde fysisk for at holde sig varm, så han kunne ikke holde pauser uden at komme til at fryse. Han satsede virkelig på "fast and light"-taktikken. I andre sammenhænge kan det være i orden, men på en flerdagestur om vinteren i højfjeldet skal det ikke overdrives.

Onsdag tog min kammerat og jeg afsked med vores nye ven, og han fortsatte mod Trollløjpen og Lillehammer. Min kammerat og jeg blev et par dage på Rondvassbu. Onsdag gik vi på Veslesmeden (2015 m). Vi efterlod skiene på ca. 1860 m og gik de sidste bratte ca. 150 højdemeter på benene. Snefaldet om tirsdagen havde givet ca. en meter nysne her oppe, så det var tungt at gå i. Torsdag gik vi en rundtur - østover gennem Illmanndalen med retur op gennem Langglupdalen og ned over Rondvatnet - samme vej, som vi var kommet om tirsdagen, men nu med langt bedre sigt. Fredag formiddag gik vi tilbage til Høvringen, hvor bilen var parkeret, og derfra kørte vi hjem til Danmark.

Selv om den tur, som I planlægger, ikke er præcis den tur, som vi gik, tør jeg godt sige, at det er en fin tur, som kan anbefales. Hvis I er turvante og i god form, kommer det også til at gå bra, selv om I ikke er vant til at gå så langt på ski. Tips? Jeg har allerede nævnt løjpen fra Hjerkinn det sidste stykke mod Grimsdalshytta, og jeg har også nævnt "fast and light"-taktikken. Er der mere? Jeg havde købt nye skistøvler inden turen, og jeg måtte bruge ganske meget compeed. Hvis du har skistøvler, som du kan gå med uden compeed, så hold fast i dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Hehe.. tror nok ikke det blir noen fast and light-taktikk på oss, heller slow and heavy. Har investert i åsnes nansen med telemarksuper m/vidje-bindinger og crispi sydpolen. Skal teste ut utstyr og gå inn skoene en helg i mine hjemfjell i Trøndelag først.

Hvordan "pleier" føret å være rundt påsketider?(Først på april). Er det dyp snø eller skare, og er det oppgåtte spor så lenge de ikke blåser igjen? Skjønner dette kan variere veldig da men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Hehe.. tror nok ikke det blir noen fast and light-taktikk på oss, heller slow and heavy. Har investert i åsnes nansen med telemarksuper m/vidje-bindinger og crispi sydpolen. Skal teste ut utstyr og gå inn skoene en helg i mine hjemfjell i Trøndelag først.

Hvordan "pleier" føret å være rundt påsketider?(Først på april). Er det dyp snø eller skare, og er det oppgåtte spor så lenge de ikke blåser igjen? Skjønner dette kan variere veldig da men.

Pleier å være endel skare, i høyden ligger det en del snø enda da, men mye har nok blåst bort, så det vil nok være mange bare flekker. Men helt ok. Skal gi en raport når det nermer seg jeg :lol:

Kommer til å bli mange turer i disse strøkene på meg utover :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var en gjeng på 5 mannfolk som gikk den turen i mars 2006.

Fin tur , men vær obs på bratt nedkjøring ved Grimsdalshytta ( rasfare).

Skuffende dårlig selvbetjening på Grimsdalshytta , veden lå ute - våt og full av snø.

Området ellers har lite nedbør så snøforholdene kan variere mye (vi hadde lite snø)

Og ikke møtte vi andre vandrere før Rondvassbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei - har akkurat gått denne turen 9-11 mars. Det er greit med snø til å være på Dovre/Rondane - tok ikke av skiene mer en et par ganger. Jevn og fin snø. I bra vær er det en lettgått tur - det er ikke mye stigning

Kryssing av dalene kan være et strev - i alle fall den siste nedstigningen til dalbunnen/elvene og opp igjen. - I helga var det f.eks antydning til gjennomslag i dalsida ned på motsatt side av Grimsdalshytta - der vinterruta kommer fra Hjerkinn. Det er også kjekt å treffe riktig når man går videre mot Dørålen - følg sommerstien hvor det er hogd ei gate i skogen for en del år siden. Ellers blir det arbeidssomt å komme seg opp på snaufjellet. Vi var heldige og fikk endatil et oppgått spor. Der gata tar slutt, bør man på vinteren søke rett opp (sørover) til over skogbandet før man dreier vestover og krysser Skridubekken. Vi fortsatte litt for mye i samme retning og strevde med bekkedalen. Dette er neppe noe problem i påska - da blir det kvistet.

Grunnen til dette innlegget er egentlig at sjølvhusholdet på Grimsdalshyta er lite trivelig - det er ikke noe oppholdsrom. Kjøkkenet og gangen er bare noen få kvadratmeter. Dessuten manglet det mest elementære utstyret - ting som det knapt hadde kostet mer enn et par hundrelapper å ordne på. Det var dårlig med kokekar, ei ødelagt øse, ikke noe vannbøtte eller gulvbøtte. Lys fant vi heller ikke. Til gjengjeld var skapet fullt av PEP vaskepulver (fra midten av 80-tallet?). De forrige gjestene hadde eksemplarisk laget opptenningsved. Men ellers var det bare et tyvetalls vedkubber - halvparten våte. Ingen informasjon om hvor man kunne finne ved (ser av det forrige innlegget at det sannsynligvis lå noe ute gjemt under snøen).

Det var tydelige spor etter at det helt nylig hadde vært folk på hovedhytta - i forbindelse med nybygginga (?) Det hadde ikke vært mye forlangt om rette person hadde fikset de mest åpenbare manglene. Det er nylig satt opp et middels stort tilbygg der og man kunne vel ha spandert noe kapp som ved til sjølvhusholdet.

Det hadde ikke kostet meget å ordne det mest nødvendige.

Ellers var alle enige om at det hadde vært en fin tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på ski både fredag søndag og i dag.

Fredag var føret bra, søndag kveld trått og bløtt og i dag.....hm....... ikke så bra :roll:

I dag gikke det iallefall ikke ann å bevege seg utenom løypene, var gjennomslag i løypene også,

så rimelig tungt å gå i dag, men bra trim iallefall :roll: . Har smeltet mye snø i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått turen frå Hjerkinn og Sørover Rondane eit par ganger før på vinterstid og den kan absolutt anbefales.

Syssler for tiden med tanken på å ta turen på nytt uka før påska og kan eventuelt legge inn turrapport etter det.

Føret på denne tida av året bruker å være hardt skareføre, men med den hetebølga vi har hatt i år så er det kanskje

fare for råtten snø?

Stikkinga var flytta nord for Tverrådalen ved Grimsdalshytta pga ekstrem snøskredfare da eg gjekk der før påska 2006. Eg

veit ikkje om dette var eingongstilfelle eller om løpa blir flytta fast. Men der stikkinga gjekk ned i 2006 var det ingen

snøskredfare slik geir-a over her advarte mot.

Vist dere har tid så bør dere også legge inn ei overnatting på Bjørnholia også.

Er det bra vær og stjerneklart så bør dere også ta ein kveldstur i Dørålen for å lytte til rype. Eit av mine beste fjellminner

er da eg gjekk opp gjennom Dørålen ein sein Marskveld for nokre år siden og rupa spilte alle sted opp gjennom bjørkeskogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i helga var det fantastisk mye rype å se fra Grimsdalen og til Dørålen. Enkeltfugler og stor flokker.

På Grimsdalen var vi ute å lette etter noe å fyre med. Rundet hørnet på en låve og støtte nesten sammen med et dyr jeg aldri hadde sett før. Det tok et langt sekund før jeg innså at jeg nær hadde skallet med en moskus. Den var forholdsvis liten og egentlig ganske søt. Men kanskje var det en større og sterkere rett bak. Derfor ble det bare et kort "god dag" før jeg tok et skritt tilbake, snudde skiene og staket mot neste støl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på telttur med pulk fra Folldal og innover mot Grimsdalshytta og Dørålseter denne uken. Det er lite snø i området, faktisk så lite at det var litt plagsomt å ha med seg pulk. Det ble mye sikk-sakk gåing og endring av rutevalg. Kan nok være lurt å følge med på mildværsperioder eventuelt om det regner i området frem til påske. Ringer du DNT har de gjerne oppdatert informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veden på Grimsdalshytta ligger under snøen. Det tok bare 10 dager å svar fra foreningen. Det er ikke godt å si hvor, men en eller annen gang vil det bli bedre merket. Tørr ved blir det derimot ikke. Det blir også en ombygging av sjølvhusholdet - visstnok etter krav fra fylkesmannen. Den ene sovesalen skal "vekk". Vi får håpe det beste-at man lager et kjøkken og oppholdsrom. Sannsynligvis blir dette gjort etter at hovedhytta er ferdig. Skal vi tippe på 2008?

Det ble lovt at man skulle rette på de elementære manglene.

Optimist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol og varme har tæra en del på de siste dagene, men det har heldigvis blitt kaldere netter igjen, og det er skarpt føre morgen og kveld. Det er allikevel ikke mer snø igjen enn det som trengs, og som vanlig er det hardt og avblåst i de fleste fjellsider, mens du fremdeles kan finne silkeføre-partier på flatstrekker i høyden. Deler av området rundt Steinbuhø - Gråhø og mot Dørålen var fantastisk på søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at føret er bra der også.

Jeg har ikke vært akkurat der men det er fremdeles mye snø igjen i fjellet nå, og

som sagt,over her så er det kalde netter her og det hjelper jo på!

Det har tint av endel på toppene og på randene, var på tur i går jeg og gikk ganske mye uten ski.

Men jeg valgte jo da selv å gå over randene :wink::lol:8) .

Knall føre!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at føret er bra der også.

Jeg har ikke vært akkurat der men det er fremdeles mye snø igjen i fjellet nå, og

som sagt,over her så er det kalde netter her og det hjelper jo på!

Det har tint av endel på toppene og på randene, var på tur i går jeg og gikk ganske mye uten ski.

Men jeg valgte jo da selv å gå over randene :D:):P .

Knall føre!!!

Takk så mye for rapporten, høres helt utrolig bra ut!!!! Gleder meg som en unge.

Er imponert over at du holder stadige oppdateringer, det er flott for oss andre. Ser på profilen din at du bor på fjellet, heldiggrisen!!! Det høres fristende ut å bare kunne ta på skia utenfor husdøra og vips så er du på fjellet. Jeg har selv skiløypa utenfor husdøra, men det er ikke på høyfjellet, blir ikke helt det samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye for rapporten, høres helt utrolig bra ut!!!! Gleder meg som en unge.

Er imponert over at du holder stadige oppdateringer, det er flott for oss andre. Ser på profilen din at du bor på fjellet, heldiggrisen!!! Det høres fristende ut å bare kunne ta på skia utenfor husdøra og vips så er du på fjellet. Jeg har selv skiløypa utenfor husdøra, men det er ikke på høyfjellet, blir ikke helt det samme :)

Flott å bo på fjellet ja!

Var ute på ski i går også, gikk samme rute som dagen før.

Litt mindre snø, men fremdeles skareføre.

Utrolig fint her oppe nå, skulle gjerne vært ute på ski i dag også. 8)

Men skal heie litt på gutta under NM nå :D !

Gled dere til påske på fjellet, ser ut til at det blir knall vær 8):lol:8) !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er oen bilder tatt i går.

Pikhetta 1400moh. til venstre, mehøe 1380moh. og litt av vesleskardhøe 1340moh. til høyre.

i131811726_25625_3.jpg

Snøhetta

i131697725_83455_3.jpg

Min trofaste turkammerat :D:) !

i131706724_93906_3.jpg

Rondane, bilde er tatt får en uke siden.

i131707723_29044_3.jpg

Gled dere til påska!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er turen gjennomført og det har vært fantastiske forhold stort sett heile vegen!

Starta Onsdag 28. Mars frå Hjerkinn. Hardt skareføre frå Hagesæter og innover fjellet til nedkøyringa til Grimsdalen. Stikkinga var lagt nord for Tverrådalen i år også men på deler av den løypa så var det ikkje att snø. Nedkøyringa til Grimsdalen var prega av gjennområtten snø gjennom bjørkeskogen så der må nok skiene av og bæres nedover nå.

Ifølge vertsskapet på Grimsdalshytta så var det ei alternativ rute over Kattuglehøe og Gråhøe som skulle være bedre.

Dag to til Dørålen: Ingen snø i bunnen av Grimsdalen så det vart skibæring eit lite stykke bort til bjørkeskogen på andre sida av Grimse. Siden oppover mot Gravhøe der stikkinga går mot Øst fortsatte eg oppover mot toppen der det såg ut til å være meire snø. Fulgte stikkinga østover fire/femhundre meter lenger oppe og kom innpå att ved nedkøyringa til Haverdalen. Også her var nedkøyringa prega av svært råtten snø og mange store barflekker. Over Haverdalsåe og opp gjennom Dørålglupen var plankekøyring. Rundt Østre Stygghøa såg det ut til å være mye bæring.

Dag tre: Litt meire ruskevær, grått og vind men turen fortsatte til Bjørnhollia over Høgronden.

Lange skibæringsetapper denne dagen. Først frå Atna og over Skranglehaugan til Vidjedalsbekken. Siden eit godt stykke opp langs Neverbukollen. Dette kan lett unngås ved å gå ein stor halvsirkel oppom Vidalsflye. Frå foten av Høgronden, over toppen og ned på Sørsida til litt over høgda på Garvagh hytta var det klatring i ur. Det var ikkje nokon spesielt vanskeleg etappe men du bør være vant med vinterbestigninger for å ta denne toppen. Siden valgte eg ei litt meire vestleg rute ned frå Høgronden enn sommerturløypa (kom ned vest for Søre Oksle). Med dette så slapp eg å bære skiene eit godt stykke ned frå Søre Oksle og ned i Langglupdalen. Ned resten av Langglupdalen var det ishardt skareføre og eg tok knapt eit stavtak før eg stod nede på veien til Bjørnhollia. Dei som fulgte stikkinga rundt Bergedalen og ned Langglupdalen hadde hatt bra løype stort sett heile vegen.

Dag fire: Gjennom Vulufjell, over Hornflågan, ned Hornflågådalen, over Gomyrin, oppatt Steinbudalen og ned Glitterdalen til Rondablikk. Masse snø, hardt skareføre, fantastisk gli og bra feste. Dog, på slutten av dagen så hadde sola bearbeida snøen nok til at eg begynte å få gjennomslag.

Summa sumarum: Ein fantastisk tur, køyr på, dere kjem ikkje til å angre. Men dere må nok belage dere på å bære skiene ein del meire enn eg måtte. Hadde det ikkje vært for at eg må sitte inne å behandle mitt indianeransikt skulle eg slått følge. :wink:

Solkrem er for pyser... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.