Gå til innhold
  • Bli medlem

1-manns stormtelt


ErlendDL

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 16 år, og har tenkt å kjøpe meg et telt. Tenkte et 1-2 manns telt.

Etter hvert som jeg begynner å bestemme over meg selv, har jeg tenkt å gå en del i fjellet på tur, i ferier osv.

Til å begynne med derimot, blir det mer generell camping.

Det jeg ser for meg er, om dere skjønner, omtrent et igloo-telt, bare at det er kappet i to omtrent på midten, altså et halvt igloo-telt.

Så et slikt et en gang. Det var litt tak ut over der det var kappet i to, ca. 30-50 cm. Tror det var et stormtelt.

Det må være lett å sette opp, bære med, og helst vare en stund.

Helst max 3000, men bare gi forslag, så kan jeg se på prisene.

Gode forslag?

Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir et kompromiss mellom pris og vekt. 3,4 kilo er ikke ille for et solid 2 mannstelt som tåler storm, men man får lettere telt. Hilleberg Jannu er på 2,3 kg men denne koster 6000,-.

Vekt er gjerne undervurdert og du bør absolutt bruke tid på å finne et lettest mulig telt, særlig hvis den skal brukes på aleneturer.

Hvis du ikke har hastverk bør du finne frem til 2-3 forskjellige telt som egner seg og så vente til en av dem kommer på salg.

Husk å kjøpe lang nok telt og siden du kun er 16 år kan det hende du også bli høyere. Du må prøveligge den i butikken og ikke glem plass til soveposen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert eit heilt ok telt. Men eg kan tenke meg att vinden får rimelig godt tak i ytterduken, siden der ikkje er stormklaffer. Det teltet der forsvinner til himmels når det blåser opp til storm. (Trur eg) :)

Eg ville ikkje anbefalt nokon å reise på fjellet vinterstid med eit slikt telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det der. Snodig det stormklaffgreiene, at det omtrent bare er Helsport som inkluderer slike. Ihvertfall i teltundertitusenkronersklassen. Noen som har et vettugt svar på dette?

Må jo være en god grunn (utenom vektsparing) til at feks Hilleberg ikke inkluderer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med "Bergangs 6024 Cho Oye 1-2 manns telt"?

Jeg har brukt dette teltet en 10-15 dager. Kjøpte det nytt på høsten. Teltet er som du sier lett og veldig raskt å sette opp. Det tar sterk vind fint, men jeg skal ikke gå god for full storm.

Siden det er endukstelt er det ikke noe fortelt å lagre bagasje i. Jeg bruker en Bergans Powerframe på tur og det er håpløst å få plass til den i teltet. Så jeg har alltid med meg et lite overseil.

Veldig lett og enkelt telt, som fungerer godt så lenge du ikke utsetter deg for det verste uværet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på xxl , og kjøp den utdøende rasen Helsport Isfjell 3 (har gått ut av produksjon) du får teltet til 3200kr. Eg ga 5200 på tilbud, i den tia eg kjøpte det. Supert telt. 3,4kg, tunnel, sykt mange barduneringsfester. Gode stormmatter.

Har testet det under det meste, går god for det. Det tilhørte Extrem kategorien til helsport. Lik svalbard, men uten kuppelen i midten.

Og til den forsvinningsprisen ut av markedet, sko eg jammen kjøpt ein reserve. Men eg får klare meg med isfjell 3 og ringstind 1

André

post-1414-13347444801_thumb.jpg

post-1414-133474448014_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en smakssak om man foretrekker stormklaffer eller ikke. Jeg tror dette er et norsk fenomen. Svært få utenlandske ekstremtelt har dette. Et av de teltene jeg har mest respekt for (TNF VE-25) har det ikke. Stormklaffer gir dårligere ventilasjon, men ved å legge snø oppå snøklaffene blir teltet bedre sikret. Det skal være en egen tråd om dette her på FF.

Et godt tips er å bli med en fjellforening (DNT Ung/speider'n/studentklubber, alt ettersom), lære mest mulig der og ikke minst få prøvd ut flere forskjellige type telt. De fleste foreninger har et utvalg av forskjellige nyere og eldre telt - i tillegg til at enkeltmedlemmer ofte bruker egne telt. Ingenting er bedre enn å prøve ut alternativene i praksis.

NB: Exped Auriga er et 3-sesongstelt, ikke et 4-sesongstelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lytte til råd fra ansatte på "sportsbutikken", har eg slutta med for lenge siden. Dem svarer som regel bare ut i ørska, på ting dem ikkje har greie på. Eg har fått så mange dumme svar fra div ekspeditører, att det er til å bli oppgitt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duden på Oslo Sportslager påsto hardnakket at det var et 4-sesongers...

Og jeg som trodde jeg endelig hadde finni et vintertelt :)

Får sjekke xxl da

Det står ingenting om dette på hjemmesiden til Exped eller på Sportslageret. Jeg googlet etter teltet for å se hvordan internettbutikkene kategoriserer den. Særlig amerikanske internettbutikker pleier å være presise. Ellers risikerer de søksmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Ringstind 1 og 2 får også gode omtaler. Lett i vekt, og god pris på www.skittfiske.no Fikk like god kritikk som Hilleberg Akto i Friluftslivs test av enmannstelt.

Det er et greit telt, men trådstarter spør etter et stormtelt, og Ringstind tåler rett og slett ikke mye vind. Se andre tråder på forumet om det.

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et greit telt, men trådstarter spør etter et stormtelt, og Ringstind tåler rett og slett ikke mye vind. Se andre tråder på forumet om det.

Johannes

Trenger egentlig ikke være stormtelt... Som sagt: Omtrent grønn når det gjelder telt, var litt upresis.

Bruksområde kommer til å vere tur i skog, fjell og mark. Har lest litt rundt og funnet ut at det jeg egentlig er på jakt etter, er vel et 3-sesongers telt. Bør tåle mye regn. Bor på vestlandet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL har endel billige telt fra Helsport som de kaller Nordmarka. En stund siden jeg var innom dem nå, men i sommer hadde de ihvertfall et 2-mannstelt med et lite fortelt i standard tunnelfasong til rundt 1000 kroner.

Jeg vil si det er et supert begynnertelt med god kvalitet og så får du noen kroner til overs som kan brukes på sekk, sovepose, liggeunderlag, primus, kniv, lommelykt, turklær, kart, kompass osv :)

Eneste ulempen jeg ser med det teltet er noe lav takhøyde.

Sjekket nå på xxl.no, og 2-mannsutgaven ligger ikke der, men 3-manns selger de for 1299,-. Godt mulig de har 2-manns ute i noen av butikkene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Bergans Telemark 60 liter. Det synes vel folk er lite, men jeg får plass til det jeg trenger. Telt, sovepose, klesbytte, brenner, mat og diverse. Fordelen er at jeg ikke tar med meg alt for mye, men som sagt, det jeg trenger.

Nå går jeg ikke lange turer, bare 1-2 dagers. Det er fordi jeg er nybegynner, og begynner i det små. Når jeg skal begynne med litt lengre turer kjøper jeg større sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.