Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur til Norefjell


Scott28

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg var på Haglebu i helga. Det er bra med snø selv om det på søndag ettermiddag var blåst ned på gammel snø/is på de mest utsatte plassene . SÅ med ny snø denne uka er det bra forhold på fjellski, men de oppkjørte løypene blir nok ikke kjørt opp før til helga. Før stormen på søndag var det ypperlige treningsforhold i de oppkjørte 35-40 km løypene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var på Norefjell i går bl a i håp om å få sjekket brytningen av siktelinjer fra Høgevarde. Dessverre lå det mørke skyer innover fjellheimen slik at Rondane var ikke mulig å se.

Forholdene: Innover ryggen er det hardt med fokksnø avløst av skare med tildels isklumper. Vanskelig å kjøre. Eneste sted vi fant løssnø var langs den langsgående skavlen den siste kilometeren før Høgevardehytta. På nedturen valgte vi å kjøre ned mot Tempelseter. Her var det bedre med bare fokksnø (ikke skare) i de øverste partiene. Skogsløypene mellom Tempelseter og Norefjellstua er fin-fine med rikelig med snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hallo!

Lurte på en ting angående Norefjell og Høgevarde;

Er det noen vits i å gå til toppen av Høgevarde bare for å kjøre ned( på slalåm), sånn for opplevelsens skyld hvis det er fint vær?

Har tenkt på dette flere ganger, heisene går jo ikke helt opp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei ikke får å kjøre ned fra toppen.

Det er langt å gå bortover og toppen er ikke så veldig høy sån for kjringens skyld. Det skal sies at jeg bare har vært der om sommern og ikke har spesielt stor erfaring en skikjøring fjellterreng.

Men jeg husker nå dog at det var langt å gå på beina og husker det som forholdsvis flatt fra skisenteret og til høgevarde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Panda. Å kjøre fra Høgevarde kan være morsomt både med pudderplanker og fjellski. Pleier selv å ta denne turen ganske ofte på forvinteren og når jeg bare har lyst på en rask topptur, men må tilbake til Oslo til f.eks. middag. Når det er lite snø kan man ofte kjøre helt ned på bekkene - gjorde dette i jula. Det var utrolig gøy å se fjesene til fot-turistene når jeg kom kjørende ned med hjelm og alpinski. Du kan forvente "blå" offpist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høgevarde Tempelseter og enda bedre Ranten-Tempelseter er fem-seks kilometer med sammenhengende kjøring. Synes det er morsomt selv om det tar tid å tråkke opp alle de kilometrene

Jeg er også enig i at Ranten-Tempelseter er et bedre alternativ. Det best er vel kanskje også å kjøre rett ned mot Istjern, så slipper du så lange slake partier.

Har noen ganger lurt på å kjøre rett ned mellom knausene på Ranten, men inbiller meg at dette er veldig rasutsatt og har derfor aldri turt det.

Ellers kan jeg anbefale ei skuterløype som går fra Istjern og helt ned til Eggedal, hvis du har noen til å kjøre bilen ned for deg. Veksler mellom litt tett skog til åpen hogst og til slutt kremen: jordene. Kan være noe vankelig å finne men hvis det er ønskelig kan jeg prøve å tegne den inn på et kart og legge ut her. Har kjørt den en rekke ganger og synes den er veldig morsom. Blir vel noen turer nå i vinterferien også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen ganger lurt på å kjøre rett ned mellom knausene på Ranten, men inbiller meg at dette er veldig rasutsatt og har derfor aldri turt det.

De to rennene har jeg kjørt. De er fine men korte. Det er sant at de er rasutsatt, så man bør nok vente til våren før man kjører dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.