Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturer med bra nedkjøring


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Tenkte jeg skulle dra i gang et tema: toppturer som byr på spesielt god nedkjøring. Jeg vektlegger ofte, i tillegg til mulighetene for opplevelse, rekreasjon osv osv, om det er gode nedkjøringsmuligheter fra toppen. Det sitter helt sikkert flere personer med førstehåndskunnskap som kan deles med andre.

Det jeg ser etter er topper/turer hvor

1. det ikke er for mye bortover for å komme seg opp

2. sammenhengende nedkjøring, gjerne 1000-1500m

3. gode snøforhold

Sør-norge (i full bredde), nord for Beitostølen og sør for Oppdal ligger innenfor min "rekkevidde".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg drar ofte på randonee turer. og da er det viktig at det ikke er for flat. det som kan anbefales fra min side:

gaustatoppen, direkte opp fra veien fra ryjkan 1000 m, ingen flate perioder

augunshaug (norefjell), fra ringnes opp, over 1.000m, først litt flatover (langs en traktorvei) deretter bare oppover

ellers må du nok til jotunheimen hvor det er masse muligheter men stortsett om våren (når valdres og sognefjell åpner).

ringstind, dyrhaugstind, nordre skagastølstind, lavnostind fra turtagrø

storebjørn, smørstabbstind fra krossbu

besshø fra valdres

og mye mye mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløtatind, utg.pkt Øksendalen (Brandstad).

Dronningkrona, Vinnufjell med utg.pkt. Virumdalen (Dalsbø).

Her har du én sammenhengende bakke med fall omtrent som henget i Vangslia og 7-800 m høydeforskj og vanligvis bra snøforhold og normalt ikke rasfare. (Vender mot nordvesten, bør være obs om snøfall etterfølges av østavær.)

Total høydeforskj. topp - bunn er ca 1600 m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.