Gå til innhold
  • Bli medlem

Cobra R4 til Varg Skavl og Åsnes Rago?


Medic

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen er ny her på forumet, men har fugt med og lest masse nyttig over lengre tid. Kan noen hjelpe med anbefalninger?

Jeg har et par Varg Skavl og skal nå ha meg et par skikkelige fjellski som er godt egnet til toppturer med påfølgende kjøring, men de skal også brukes til noen lange turer. Jeg har bestemmt meg for Åsnes Rago med kortfell så jeg trenger hjelp til valg av binding. Passer Varg Skavl i Rottefella Cobra R4 bindingene? Vil det være gode bindinger for meg eller bør jeg se etter andre alternativer? (kjent merke og da helst Rottefella da jeg får 25% rabatt lokalt om jeg kjøper Ski og binding samlet).

Setter stor pris på hjelp.

Mvh

Bk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg ville gått for Rottefella super telemark med vidje. Synes Cobra R4 virker som overkill på Rago-skiene.

Forøvrig ville jeg satset på andre ski hvis bruksområdet primært var toppturer/nedkjøring, f.eks CCC/Nansen, men til lengre turer er jo Rago perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for svar.

Har testet Super Telemark bindingen før og må ærlig si at jeg ikke var veldig komfortabel med den (for mye knekk i skoen samt at jeg liker vaier for stabilitet). Vurderte Rottefella Chili, men fant flere minus med den her å forumet.

Noen som har prøvd Cobra R4? Et godt alternativ er kanskje Riva 3? Bindingen må først og fremst være god og gå med, samt ha kjøreegenskaper.

Nansen er helt klart et alternativ. Noen som har erfaring med den? Har Nansen skiene kortfelle system?

Mvh

Bk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Super telemark fås med vaier som opsjon. Se http://www.oslosportslager.no/product/2670/2770/354250/Rottefella_Super_Telemark_m_Vidje.html f.eks.

Dette gir en løsning som visstnok er mye lik riva 3, men med muligheten for å gå bortover uten vaier.

Cobra-bindingene er mer beregnet for plastsko, har jeg inntrykk av.

Både Nansen og CCC fra Åsnes fås med kortfellesystem. Merk at disse skiene ikke går nedi sporene på oppkjørte løyper, og ikke har det samme smørespennet som Rago. Til gjengjeld er de bredere og har innsving som er mer egnet for nedkjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror eg ville satt chilli foran riva3... riva 3 har et latterlit tåparti etter min mening. har selv nettopp satt chilli på mine fischer e109, som tilsvarer åsnes nansen. og det fungerer veldig bra! kjørte mye bedre enn med super telemark! og det er så absolutt kurant å gå med, faktisk helt problemfritt etter mitt syn. men som tidligere nevnt, det virker bortkastet sammen med rago, det er tross alt en ski med smørespenn, og de er ikkje så fine å kjøre på uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Synes det er helt utrolig at folk i det hele tatt vurderer Riva/chili til normal fjellskibruk.. Hva er vitsen med kabelbinding hvis du f.eks har Varg Skavl-støvler???

Det blir unødvendig klumpete og tungt etter min mening. Jeg tror det blir svært vanskelig å ha det spesielt gøy i nedoverbakkene med Varg Skavl uansett. Her snakker vi om to forskjellige "sporter". Kjøp kabelbinding hvis du skal stå telemark, og tåbinding hvis du skal gå på fjelltur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den erfaringa at tåbindinga, spesielt den gamle rottefella ødela skoa mine udugelig fort. Tror at belastninga på skoen kommer en annen plass en ved tåpartiet ved bruk av kabelbinding, og derfor bruker jeg herlige, avslappede riva 3 fra 18-pil-og-bue!

Påsan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp kabelbinding hvis du skal stå telemark, og tåbinding hvis du skal gå på fjelltur.

Men som å mange andre vil jeg ha både i pose og sekk :twisted: . Er på jakt etter ski og binding som er gode å gå med, men utstyret må også tåle å bli kjørt med. Har flere topper som skal "inspiseres" og selv om telemark er en annen sport så nekter jeg å tråkke ned igjen. Må da finnes en kombinasjon som både er god å gå med og helt ok å renne med (som eks. Riva som blir anbefalt).

Hva er problemet med Skavl? (til fjellski)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det kommer jo selvfølgelig an på hvor mye flater man skal over før man når foten av fjellet. Men min erfaring er at har du en viss anmarsj inn til selve toppen, så dropper man med fordel telemarkskiene. Hvis du skal på rett-opp-og-ned topptur, kan det fungere greit å gå med lærstøvler á la dine oppover, og ha med plaststøvler i sekken. Men Åsnes Rago vil jo ikke være noe særlig gøy å stå nedover med uansett.

Uten å virke frekk, så ville jeg valgt standard 75mm Super Telemark til de Åsnes-skia. Da vil ikke noen av komponentene i skipakken din være overdimensjonert i forhold til hverandre :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man velger kombiløsning må man til syvende og sist ta stilling til om det er bortover eller nedover man skal legge mest vekt på. En annen binding som også kan vurderes er Rottefella M98. Dette er en enkel kabelbinding med wire slik at den ikke blir så altfor stiv å gå med, sammenlignet med Cobra. Samtidig har man mer kontroll over skien enn med Super Telemark.

Selv valgte jeg denne bindingen til mine Fischer E109 og Scarpa T4 for kombibruk i fjellet. Dette er nok ikke løsningen for de store vidder.

Mannen på Oslo Sportslager hørtes veldig overbevisende ut når det gjaldt dette valget til denne kombinasjonen. Det gjenstår å prøve dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo selvfølgelig an på hvor mye flater man skal over før man når foten av fjellet. Men min erfaring er at har du en viss anmarsj inn til selve toppen, så dropper man med fordel telemarkskiene. Hvis du skal på rett-opp-og-ned topptur, kan det fungere greit å gå med lærstøvler á la dine oppover, og ha med plaststøvler i sekken. Men Åsnes Rago vil jo ikke være noe særlig gøy å stå nedover med uansett.

Uten å virke frekk, så ville jeg valgt standard 75mm Super Telemark til de Åsnes-skia. Da vil ikke noen av komponentene i skipakken din være overdimensjonert i forhold til hverandre :twisted:

Takker for svar Espen. En Ide her er jo som du er inne på å ha plastsko i sekken. Det er eventuelt noe som får komme etterhvert. (Møtte forresten 1 i dag som sa det samme om sko i sekken. Han skrøt av R4 som binding både til å gå med og til å renne med).

Uansett er jeg bra sikker på at det blir Nansen Ski. Hvilken binding jeg ender opp med får tiden vise.

Takk til alle som har bidratt i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var inne på sportnett i dag og kjøpte meg nansen/ riva 3/ varg skavl, etter å ha lest diverse utstyrsdiskusjoner

om emnet her inne på fjellforum. Drar på fjellet med pulk og telt i morra. Skal bli artig å se hvordan skia funker. :twisted:

Allan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror forskjellen mellom stive stag og wire er minimal når det gjelder å gå med. begge to skal tross alt være statiske, det er sannsynligvis fjæra som i hovedsak avgjør hvor stor motstanden blir. min erfaring med chilli er at de yter lite motstand i det typiske "gåområdet" av bøyen, og bra motstand når man legger mer på i en telemarksving. og her er det en vesentlig forskjell fra de gamle super telemark. fjellskiturer er jo uansett ikkje langrenn, men å gå på ski? stabiliteten nedover er deilig, og det sliter deg mindre ut :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
tror forskjellen mellom stive stag og wire er minimal når det gjelder å gå med. begge to skal tross alt være statiske, det er sannsynligvis fjæra som i hovedsak avgjør hvor stor motstanden blir. min erfaring med chilli er at de yter lite motstand i det typiske "gåområdet" av bøyen, og bra motstand når man legger mer på i en telemarksving. og her er det en vesentlig forskjell fra de gamle super telemark. fjellskiturer er jo uansett ikkje langrenn, men å gå på ski? stabiliteten nedover er deilig, og det sliter deg mindre ut :twisted:

Mye enig i dette da, men jeg følte at forskjellen mellom Cobra og Riva/chili var enorm ifbm gåegenskapene. Førstnevnte kunne jeg ikke bruke, pga et meget ubehagelig røkk i kneleddet når jeg tok fraspark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.