Gå til innhold
  • Bli medlem

Torfinnstindane - Midtrenna til skaret mellom Midtre og Austre?


morten

Anbefalte innlegg

Jeg har snakket med en som har gått her, men han er verken pinglete eller har detaljhukommelse. Videre har jeg sett folk som kommer opp her i øvre del. Men likevel er denne atkomsten hvite flekker for meg.. Skulle ønske jeg kunne fått tak i noe mer håndfast informasjon om denne ruta før jeg har sjans til å få gått der selv dvs. nå før sommeren.

Så har du håndfast informasjon eller kjenner noen som har det om denne atkomsten så er jeg kjempehappy for å høre om det. Via observasjoner virket den rimelig grei i øvre del der folk kom opp, men nedre del ser på avstand både smalere og brattere ut.

Altså - Midtrenna, den markerte renna som vider seg ut og forsvinner opp mot en fjellvegg under Austre. Her kan man skrå til venstre i retning Midtre.

Vanskeligheter? Grad av løshet og hvor befinner de største vansker og ev. objektive farer seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om jeg kan hjelpe deg med akkurat denne , men renna som går mellom midtre og Vestre har jeg erfaring fra vinteren. Den ender i en lang og bratt rappell , og er derfor ikke mulig oppover. Jeg snakker her om renna som ligger sydover mot Bygdin .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I årboka til DNT for 2004 (Brått vått luftig eller noe slik) skriver Arild Eidset eller noe sånt om en skitur ned den renna du snakker om. De flyttet seg over i en renne lenger mot vest etter hvert for å unngå det bratte utløpet du snakker om. Har finjustert en del bilder, men ikke mulig å se noen åpenbar overgang fra "din renn" over til neste renne mot vest. Husker du noe kring dette.

For øvrig ser renna di fin ut i midtre del. Bred og ikke alt for bratt, men hvordan var det i øvre del den første biten ned fra skaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

småsteiner?
Disse løse steinene kommer også i stor varianter. Dessuten trenger den ikke å være spesielt stor om den kommer susende inn i pannebrasken - liten småstein kan gjøre ganske mye småskade da ja.

Men tilbake til spørsmålet. Ja den renna skal visstnok være mulig (jobber for å finne ut mer), men bl.a. noe plundrete i nedre del. Den er nok hakket mer grumsete enn normalrenna, men spørsmålet er om det er en teknisk sett enklere variant enn nedstigningen fra Austre til skaret mot Midtre?

Tanken er også at det kan være et tryggere alternativ for en eller to raskinger som er trygge på foten i tilfeller der normalrenna er fylt opp av "turister". Skal vel ikke stikkes under en stein at det potensielt mest skumle med Austre Torfinnstinden er steinsprang fra andre lenger opp i renna om man er på feil sted til feil tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av problemene er vel antagelig at denne siden ligger i et leheng med mye snø. Det var vel i en av disse rennene det døde en klatrer i snøras for 3-4 år , på retur ned mot Torfinnsbu ? i Såvidt jeg husker fra sommertur over traversen , er underlaget veldig løs stein på toppen av rennene .

Det er godt mulig at det er noen varianter i rennene , men hvorfor opp der ?

Normalveien over østre mot vest er helt kurant på vinteren.

Jeg leser av ditt forrige innlegg at du mener om sommeren. Jeg husker rennene som veldig løse i toppen opp i skaret. Aner ikke noe om tilstanden lenger ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man altså muligens nå Midtre Torfinnstind uten klatring dersom en ikke har fobi mot løse småsteiner?

Dette spørsmålet har jeg vært meget interessert i å få svar på over lengre tid. Jeg har også startet en egen tråd om dette tidligere. På enkelte bilder ser rennen opp til skaret mellom Østre og Midtre minst like enkel ut som hovedrennen opp til Østre. Derfor er det svært fristende å prøve. En annen renne jeg er nysgjerrig på er rennen fra Maridalsbreen til skaret mellom Styggedalstind og Gjertvasstind, men dit kommer jeg vel aldri...

Hvis du skal sjekke ut rennen må jeg være med, Morten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tilbake til spørsmålet. Ja den renna skal visstnok være mulig (jobber for å finne ut mer), men bl.a. noe plundrete i nedre del. Den er nok hakket mer grumsete enn normalrenna, men spørsmålet er om det er en teknisk sett enklere variant enn nedstigningen fra Austre til skaret mot Midtre?

Helt klart nedre del som er mest uvisst her. Husker jeg sto og studerte renna ovenfra da vi sto i skaret mellom midtre og østre Torfinnstind. Så mer enn nok løst ut, men ingen synlige hindre så langt ned man kunne se. Akkurat nederste bit gjorde en sving og ble borte (se bilde).

Mens vi sto og klargjorde rappellen ned fra østre til nevnte skar, kom to personer klyvende opp denne renna og tok seg raskt opp til midtre Torfinnstind. Mener vi spurte disse to om hvordan renna hadde vært :? , og at det ikke hadde bydd på problemer. Men, nå var vel disse to ganske habile klatrere, siden de fortsatte til vestre Torfinnstind, og så klatret tilbake til midtre! Mulig de eventuelle vanskelighetene som er nederst i renna var ”piece of cake” for disse to… :)

Det var nesten synd vi ikke testet den veien når vi først var der i sommer Morten! Tenkte aldri tanken selv ihvertfall.

Her er renna sett ovenfra:

post-42-13347444868_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget interessant bilde. Det ser i hvert fall ikke ufremkommelig ut der. Er det greit å gå fra skaret og til toppen (Midtre)?

Husker ikke mye detaljer fra skaret og opp til midtre, annet enn at det var klyving uten store problemer. For å friske opp litt, hentet jeg noen linjer fra turrapporten eaa la ut fra turen ( https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6076 ):

” Deretter forvant Torgeir i dypet først, en rappell på ca. 25 m. Alle kom velberget ned her, og vi gjøv på klyvingen videre opp til Midtre/2110. Bratt opp fra skaret her, hvor vi holdt noe ut til venstre på Bygdin-siden. Etter et par litt utsatte hyllepasseringer, havnet vi i ei lita renne som igjen førte oss opp på egga. Øverst her var et par vanskeligere opptak der lange armer var en fordel, og deretter greit de siste få metrene til varden.”

Merk at når du kommer nedenfra og har brukt den store renna opp, så skrår du mot midtre før du når skaret (lyst område til høyre i bildet). Dermed slipper du de ”utsatte hyllepasseringene” eaa nevner. Den lille renna vi havnet i som eaa skriver om, var en slags forlengelse av hovedrenna nedenfra.

Nå er det ikke noen garanti for at vi nødvendigvis benyttet letteste rute opp til midtre, så det med ”lange armer” er det mulig du slipper :) . Jeg mener at de to som hadde benyttet renna helt nedenfra, gikk noe mer mot vest de siste metrene før toppen av midtre, og at de ikke gikk opp på selve eggen igjen slik vi gjorde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ekstremt interessant bilde, Jobru. Det sier meg følgende:

1. Problemet med flere av rennene er at de ender i vanskeligheter nederst. Oppover ser det bedre ut. Dette gjelder både for rennene som går opp til skaret Østre-Midtre og til Midtre-Vestre (bortsett fra at sistnevnte ender i problemer). Nå er sistnevnte ikke så nøye, da denne uansett er greiest fra vest.

2. Det ser ganske lovende ut for en overgang fra den "vestligste rennen på Østre", som skrår markert mot venstre på bildet ditt. Det er imidlertid ikke sikkert, men ser ikke umulig ut.

3. Hvorvidt det går an å komme seg fra en annen av rennene på Midtre mot høyre til hovedrennen mot skaret Østre-Midtre er uvisst, men man kan ikke utelukke det. Jeg forutsetter da at man ikke kommer opp i hovedrennen allerede i bunnen.

4. Selv om det ikke synes på Jobrus bilde har Nils' tidligere bilde i tråden avslørt at hovedrennen ikke er særlig problematisk øverst. Kan sikkert være løs, men neppe så ille at det stopper en rangler. Dermed skulle man ligge godt an såfremt man når opp i denne rennen.

5. Jeg har mest tro på en overgang til rennen fra øst - ned i rennen fra det "flate" partiet som er godt synlig på skulderen til høyre for denne.

6. Sjekk ut bildet til Nils. Det følger rennen nesten helt ned fra skaret. Se like før den nederste delen. Der kan man åpenbart ta seg ut av rennen mot øst. Det ser rett og slett lett ut. Hvis vi samtidig ser på vinterbildene fra øst ser det heller ikke så ille ut å komme seg opp til denne skulderen fra øst. Altså skulle en overgang til rennen være innen rekkevidde.

7. Dette er en ekstremt interessant "uutforsket" oppgang som _må_ undersøkes snarest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6. Sjekk ut bildet til Nils. Det følger rennen nesten helt ned fra skaret. Se like før den nederste delen. Der kan man åpenbart ta seg ut av rennen mot øst. Det ser rett og slett lett ut. Hvis vi samtidig ser på vinterbildene fra øst ser det heller ikke så ille ut å komme seg opp til denne skulderen fra øst. Altså skulle en overgang til rennen være innen rekkevidde.

Jeg observerte det samme i sommer da jeg tok bildet, at det nederst så ut til å være grei overgang mot øst. Og på de andre bildene, ser det (som du nevner) ut til at det kan være mulig å ta seg opp til denne overgangen. Helt i høyre kant av bildet til Jobru går det en oppgang som kan være mulig. Virker bratt, men mulig det kan klyves. :P

Blir spennende å høre resultatet av en evt. ekspedisjon opp der Tom! :D Det er vel ingen renne der oppe ennå som er døpt Toms Renne... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det hadde vært noe med navnet mitt på et fjell. Torfinnstind har sikkert blitt besøkt via denne veien en del ganger, selv om det er upløyd mark for oss her inne. Vi må jo komme til bunns i dette. Kan Midtre Torfinnstind bestiges uten klatring? Det ville være en sensasjon for mange :wink:

Når det gjelder Skardstind synes jeg det er veldig rart hvis ingen har gått samme rute som meg. Den krever bare litt småklyving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk å unngå at enda en interesant debat blir ødelagt av tull.

Tilbake til rennen mellom Austre og Midtre Torfinnstind. I 2004 skjedde det en ulykke i rennen hvor en person mistet livet. Dette har vært nevnt før her på forumet.

Jeg har hørt at venner av den forulykkede var på en minnetur opp rennen sommeren etter.

Les mer om ulykken her:

http://www.klatring.no/default.asp?V_DOC_ID=1068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger også inn et større oversiktsbilde av sørflanken på Torfinnstindene, tatt fra M/S Bitihorn ute på Bygdin,

(beklager kvaliteten, kun et utsnitt av skyggelagt fjell dette).

Maksimer størrelsen i nettleseren for økt lesbarhet.

Her synes de nedre delene av rennene, hvor særlig den vestre (venstre) kanskje kan synes litt vanskelig.

Vil tro at den høyre renna til skaret Østre/Midtre er den enkleste, men man vet jo ikke hvordan det ser ut

på mellomstrekket bak den "fortoppen" som stikker opp til høyre for snøflekken i øvre del av renna.

Men det skulle undre meg om ikke den høyre renna på bildet (altså delvis skjult bak "fortoppen")

skulle være minst like farbar som den øverste delen (eller som den mye brukte østrenna for den del).

Forutsetningen er man klarer å følge renna så langt den går, og der oppe krysse over den ryggen som "fortoppen" danner,

for så endelig å havne i den helt øverste delen av renna som bildet til Nils viser.

Men kanskje kan dette være vanskelig, idet øvre del av denne høyre renna ser styggbratt ut,

jfr. flybildet til Stig: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=5404

Alternativt kan ryggen krysses lenger ned før "fortoppen", og over i den venstre renna ca. 2/3 oppe...

Jeg mener at de to som hadde benyttet renna helt nedenfra, gikk noe mer mot vest de siste metrene før toppen av midtre, og at de ikke gikk opp på selve eggen igjen slik vi gjorde?

Stemmer det Nils, de trakk litt venstre og opp til Midtre, uten å gå helt opp til skaret og egga.

Antar de dreide av ca. 60-80m før skaret...

post-51-133474449229_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra bilde som egentlig bekrefter mye av det som har vært omtalt før. Nøkkelen for vanlige dødelige ligger nok i å komme opp i den høyre rennen, og så søke over i hovedrennen over det bratte nederste partiet. Da kan det nok være muligheter. Har også finstudert Nils' bilde en gang til. Det er alltid vanskelig å se ut fra bilder hvor bratt det er osv., men det ser i hvert fall ikke umulig ut. Det ser også ut til at det er "pausepartier" der man får litt trygg grunn å gå på, og hvor et fall ikke vil gå langt. Torfinnstindene er et utrolig fascinerende fjell.

For øvrig står det på siden jobru linket til:

"Ca kl 1545 var de kommet litt ned i returrenna, som her er ca 35 grader bratt. Med såpass moderat helling og godt underlag gikk de usikret"

De to klatrerne gikk altså usikret i renna om vinteren. Det må bety at det er ganske fremkommelig om sommeren. Nå ble, dypt tragisk, den ene klatreren tatt av ras, men det er ikke noe tema i forhold til en sommerbestigning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg den frihet å tegne litt på bildet ditt eaa (håper det er greit ;) ). Har med grønn strek risset inn det som for meg virker å være enkleste vei ut fra bildene. Nederste del er det mest uvisse. Det ser ikke umulig ut å ta seg opp der med klyving, og har man passert dette partiet, skulle resten absolutt være mulig. Der den grønne streken blir stiplet, tipper man ned i renna, og dette punktet sees i senter av bildet jeg la ut ( https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=5399 ). Et grusparti som går oppover i bildet, dvs til venstre og ut av renna hvis du hadde kommet ovenfra. Som Tom også har nevnt, ser dette gruspartiet meget enkelt ut som en utvei fra renna.

Alternativt kan det være mulig å ta seg over i renna omtrent der den gule streken går, men overgangen i renna derfra synes ikke noe særlig på bildet mitt, da den er skjult av en fjellskrent.

Eaa, du tenkte der den gule streken går, eller over knausen som man tydelig ser omrisset av ovenfor den gule streken igjen?

Det ser uansett lettere ut å komme seg opp der den grønne streken begynner nederst, enn selve utløpet av hovedrenna Østre/Midtre. Den virker meget bratt nederst!

post-42-133474449498_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.