Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det lov å jakte orrfugl med salong rifle?


Villmannen

Anbefalte innlegg

Annonse
Det er ikke lov å skyte orrfugl med .22

Har du jegerprøveboka står det en fin tabell på s252..222 rem er det svakeste du kan bruke på orrfugl eller hare.

.22 funker på orrfugl, men det er ikke lov.

Det må være en gammel jegerprøvebok du har. Det stemmer at det tidligere var en slik tabell der anslagenergien til hver enkelt art ble definert. Dette er en sagablott , og i henhold til de nye forskriftene er det ikke noe som helt energikrav til småviltpatroner. Foreks. kan 22 mag nå brukes på rev. Det eneste som er beholdt av det gamle er at 22LR må ha hulspiss hvis den skal brukes til jakt og at kaliberet ikke kan brukes til hare eller større dyr. Så bare bruk 22LR til orrfugl du , det er lovlig. Men kanskje ikke helt egnet siden skuddholdene på toppjakt kan bli i lengste laget for 22LR , spesielt hvis det blåser en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men det er garantert ikke lov å bruke salongrifle på skogsfugl. Sjekk med DN, Norges jeger og fisk, politiet osv.

Der er jeg uenig!! Det er ikke lov å bruke salongrifle på storfugl, men orrfugl går ikke under storfugl og er derfor lovlig å felle. Forskriften sier vilt opp til hares størrelse, men ikke hare, og en orrfugl er langt unna denne størrelsen. Det ligger ellers en diskusjon ang. nesten det samme her: http://www.sluttstykket.com/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=22628&postdays=0&postorder=asc&start=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I diskusjonen på sluttstykket det ble linket til hadde en ringt direktoratet. Svaret var at salong ikke er tillatt til orrfugl. I forskriften står det "ikke tillatt til storfugl osv". Det står ingenting om orrfugl, men med storfugl her menes visst skogsfugl. Ut fra ordlyden skulle man tro at det var tillatt med salong på orrfugl, men meningen er nok at salong ikke er tillatt på skogsfugl. Svært dårlig formulert! Burde forvente at de som lager sliker lover vet forskjell på begrepene storfug, orrfugl og skogsfugl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I diskusjonen på sluttstykket det ble linket til hadde en ringt direktoratet. Svaret var at salong ikke er tillatt til orrfugl. I forskriften står det "ikke tillatt til storfugl osv". Det står ingenting om orrfugl, men med storfugl her menes visst skogsfugl. Ut fra ordlyden skulle man tro at det var tillatt med salong på orrfugl, men meningen er nok at salong ikke er tillatt på skogsfugl. Svært dårlig formulert! Burde forvente at de som lager sliker lover vet forskjell på begrepene storfug, orrfugl og skogsfugl!

De kan si hva de vil i all verdens direktorater . De er ikke hevet over Norges lover. Det er lov å jakte orfugl med 22LR. Det sier loven. Ønsker de å forandre på det må de forandre loven. Det holder ikke å ta en prat i telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen om at salong er tillatt på vilt om til hares størrelse, men ikke hare har vært der i mange år. Når jeg sjekker lovverket før siste revisjon ser jeg at orrfugl, sammen med storfugl, har egne krav til anslagsenergi og salong var følgelig ikke tillatt. Orrfugl ble altså av en eller annen grunn definert som større enn hare. Vil tro at denne tolkningen videreføres også i den nye forskriften. Selv om det i kommentaren står at det ikke er tillatt til "bl.a storfugl, gjess, skarv og større viltarter(orrfugl ikke nevnt, men bl.a foran opplistingen indikerer at opplistingen ikke er komplett). Nå er ikke jeg ekspert på skarv men vil tro at denne også er mindre enn hare. Poenget her er at orrfugl til tross for at den er mindre enn hare tidligere er blitt definert inn i samme gruppe som storfugl, gjess og skarv og derfor trolig er det fortsatt.

Når det gjelder direktorat for naturforvaltning er det vel de som har ansvaret for å utarbeide viltloven så de burde vel være riktig instans å spørre om slike ting. Sendte de en mail tidligere i kveld (ettersom dette er et spørsmål jeg bør være sikker på å svare korrekt på i rollen som jegerprøveinstruktør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg ekspert på skarv men vil tro at denne også er mindre enn hare. Poenget her er at orrfugl til tross for at den er mindre enn hare tidligere er blitt definert inn i samme gruppe som storfugl, gjess og skarv og derfor trolig er det fortsatt.

Det blir en del synsing og "trolig" her. Det som teller er hva forskriften sier. Og den nevner artene du nevner der , som "off limit" for 22LR. Og altså , orrfugl nevnes ikke blant dem. Atså burde det ikke være noen diskusjon om hva som er lovlig og ikke lovlig. Når det gjelder vekta på skarv så har jeg holdt både skarv og hare i hendene , og jeg tror skarven er minst like tung. Men jeg har jo aldri veid noen av delene.

Det kan godt være at byråkratene har sovet i timen og gjort en bommert. Men uansett tror jeg ikke det blir noen rush av salong gevær jegere etter orrfugl. Jeg kunne iallefall ikke tenkt meg å jakte orrfugl med salongen. Men hadde jeg gjort det , så hadde jeg ikke gjort noe ulovlig. Bare handikappet meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekka med fagfolka hos NJFF, og de sier at det er lov. Det dette helt klart koker ned til, er at DN ved neste gjennomgang av reglene, bør fjerne formuleringen om "mindre enn hare", og heller spesifisere hvilke arter man KAN felle med salonggevær. Det ville løse problemet en gang for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk :D

Det om å spesifisere loven er jeg helt enig i!

Man kan jo ikk ebare gå på jakt å se en fuggel, for så å bedømme om den i første omgang er jaktbar, å deretter bedømme dens størrelse opp mot en hare 8) Sett at jeg har sett en diger hare :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har svaret kommet fra njff

Hei!

I forskrift om utøvelse av jakt og fangst. I § 15 er det beskrevet opp til hares størrelse, men ikke hare. I kommentarene til paragrafen er det gjengitt opp til hares størrelse og er derfor ikke lovlig for felling av bl. Annet hare, storfugl, gjess, skarv og større viltarter. Storfugl er tiur og røy og til de er det ikke tillatt, men til orrfugl.

MVH

Sven Stenbrenden

Synd at jakta på orrfugl stoppet før jul. På senhøsten blir det jakt på orrfugl, og da med salongrifle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.