Gå til innhold
Villmannen

Er det lov å jakte orrfugl med salong rifle?

Anbefalte innlegg

man kan bruke .22 til alt vilt opp til hares størrelse, men ikke hare. såvidt med bekjent er vel orrfugl mindre enn hare... så da må det jo være lov, men toppjakt innebærer jo ofte litt hold?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, Nå fikk jeg begge svar :wink:

Alle orrfuglene jeg har sett har vært mindre en den største haren heg har skutt :S

Litt uklar lov det der,ja! :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke lov å skyte orrfugl med .22

Har du jegerprøveboka står det en fin tabell på s252..222 rem er det svakeste du kan bruke på orrfugl eller hare.

.22 funker på orrfugl, men det er ikke lov.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er ikke lov å skyte orrfugl med .22

Har du jegerprøveboka står det en fin tabell på s252..222 rem er det svakeste du kan bruke på orrfugl eller hare.

.22 funker på orrfugl, men det er ikke lov.

Det må være en gammel jegerprøvebok du har. Det stemmer at det tidligere var en slik tabell der anslagenergien til hver enkelt art ble definert. Dette er en sagablott , og i henhold til de nye forskriftene er det ikke noe som helt energikrav til småviltpatroner. Foreks. kan 22 mag nå brukes på rev. Det eneste som er beholdt av det gamle er at 22LR må ha hulspiss hvis den skal brukes til jakt og at kaliberet ikke kan brukes til hare eller større dyr. Så bare bruk 22LR til orrfugl du , det er lovlig. Men kanskje ikke helt egnet siden skuddholdene på toppjakt kan bli i lengste laget for 22LR , spesielt hvis det blåser en del.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange kalibre som er svare enn 222 Rem som er tillatt på storfugl. 22 Hornet, 221. Fireball, 22 WRM, 17 HMR + en haug med ukjente kalibre og Wildcats.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Beklager, men det er garantert ikke lov å bruke salongrifle på skogsfugl. Sjekk med DN, Norges jeger og fisk, politiet osv.

Der er jeg uenig!! Det er ikke lov å bruke salongrifle på storfugl, men orrfugl går ikke under storfugl og er derfor lovlig å felle. Forskriften sier vilt opp til hares størrelse, men ikke hare, og en orrfugl er langt unna denne størrelsen. Det ligger ellers en diskusjon ang. nesten det samme her: http://www.sluttstykket.com/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=22628&postdays=0&postorder=asc&start=0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I diskusjonen på sluttstykket det ble linket til hadde en ringt direktoratet. Svaret var at salong ikke er tillatt til orrfugl. I forskriften står det "ikke tillatt til storfugl osv". Det står ingenting om orrfugl, men med storfugl her menes visst skogsfugl. Ut fra ordlyden skulle man tro at det var tillatt med salong på orrfugl, men meningen er nok at salong ikke er tillatt på skogsfugl. Svært dårlig formulert! Burde forvente at de som lager sliker lover vet forskjell på begrepene storfug, orrfugl og skogsfugl!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
I diskusjonen på sluttstykket det ble linket til hadde en ringt direktoratet. Svaret var at salong ikke er tillatt til orrfugl. I forskriften står det "ikke tillatt til storfugl osv". Det står ingenting om orrfugl, men med storfugl her menes visst skogsfugl. Ut fra ordlyden skulle man tro at det var tillatt med salong på orrfugl, men meningen er nok at salong ikke er tillatt på skogsfugl. Svært dårlig formulert! Burde forvente at de som lager sliker lover vet forskjell på begrepene storfug, orrfugl og skogsfugl!

De kan si hva de vil i all verdens direktorater . De er ikke hevet over Norges lover. Det er lov å jakte orfugl med 22LR. Det sier loven. Ønsker de å forandre på det må de forandre loven. Det holder ikke å ta en prat i telefonen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regelen om at salong er tillatt på vilt om til hares størrelse, men ikke hare har vært der i mange år. Når jeg sjekker lovverket før siste revisjon ser jeg at orrfugl, sammen med storfugl, har egne krav til anslagsenergi og salong var følgelig ikke tillatt. Orrfugl ble altså av en eller annen grunn definert som større enn hare. Vil tro at denne tolkningen videreføres også i den nye forskriften. Selv om det i kommentaren står at det ikke er tillatt til "bl.a storfugl, gjess, skarv og større viltarter(orrfugl ikke nevnt, men bl.a foran opplistingen indikerer at opplistingen ikke er komplett). Nå er ikke jeg ekspert på skarv men vil tro at denne også er mindre enn hare. Poenget her er at orrfugl til tross for at den er mindre enn hare tidligere er blitt definert inn i samme gruppe som storfugl, gjess og skarv og derfor trolig er det fortsatt.

Når det gjelder direktorat for naturforvaltning er det vel de som har ansvaret for å utarbeide viltloven så de burde vel være riktig instans å spørre om slike ting. Sendte de en mail tidligere i kveld (ettersom dette er et spørsmål jeg bør være sikker på å svare korrekt på i rollen som jegerprøveinstruktør).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nå er ikke jeg ekspert på skarv men vil tro at denne også er mindre enn hare. Poenget her er at orrfugl til tross for at den er mindre enn hare tidligere er blitt definert inn i samme gruppe som storfugl, gjess og skarv og derfor trolig er det fortsatt.

Det blir en del synsing og "trolig" her. Det som teller er hva forskriften sier. Og den nevner artene du nevner der , som "off limit" for 22LR. Og altså , orrfugl nevnes ikke blant dem. Atså burde det ikke være noen diskusjon om hva som er lovlig og ikke lovlig. Når det gjelder vekta på skarv så har jeg holdt både skarv og hare i hendene , og jeg tror skarven er minst like tung. Men jeg har jo aldri veid noen av delene.

Det kan godt være at byråkratene har sovet i timen og gjort en bommert. Men uansett tror jeg ikke det blir noen rush av salong gevær jegere etter orrfugl. Jeg kunne iallefall ikke tenkt meg å jakte orrfugl med salongen. Men hadde jeg gjort det , så hadde jeg ikke gjort noe ulovlig. Bare handikappet meg litt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sjekka med fagfolka hos NJFF, og de sier at det er lov. Det dette helt klart koker ned til, er at DN ved neste gjennomgang av reglene, bør fjerne formuleringen om "mindre enn hare", og heller spesifisere hvilke arter man KAN felle med salonggevær. Det ville løse problemet en gang for alle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, takk :D

Det om å spesifisere loven er jeg helt enig i!

Man kan jo ikk ebare gå på jakt å se en fuggel, for så å bedømme om den i første omgang er jaktbar, å deretter bedømme dens størrelse opp mot en hare 8) Sett at jeg har sett en diger hare :twisted:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har svaret kommet fra njff

Hei!

I forskrift om utøvelse av jakt og fangst. I § 15 er det beskrevet opp til hares størrelse, men ikke hare. I kommentarene til paragrafen er det gjengitt opp til hares størrelse og er derfor ikke lovlig for felling av bl. Annet hare, storfugl, gjess, skarv og større viltarter. Storfugl er tiur og røy og til de er det ikke tillatt, men til orrfugl.

MVH

Sven Stenbrenden

Synd at jakta på orrfugl stoppet før jul. På senhøsten blir det jakt på orrfugl, og da med salongrifle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter en drøy måned klarte direktoratet å hoste opp et svar. De har tydeligvis ombestemt seg i forhold til tidligere. Svaret nå er at det er tillatt å jakte orrfugl med salong. Skitt jakt til høsten!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, det er faktisk lov. Var ikke tillatt tidligere, men som du leste ovenfor tolker direktoratet sine egne regler slik at det nå er tillatt. Dette gjelder orrfugl, ikke storfugl som det er presisert at det ikke er tillatt å skyte med salong.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Tommy82
      Hei.
      Er det noen som har tips om rypeterreng med hytte for 4-6 jegere neste sesong?
      Hvor i børgefjell ville dere hatt «base» for en 5 dagers jakttur?
      veit inatur, røyrvik fjellstyre og visit børgefjell har noen tilbud, men om det finnes noe annet, eller generelle tips, så mottas de med takk🙂🙂 skitt jakt alle sammen
    • Av AmundJS
      Hei, er det noen her som vet om forskjellige typer pakkrammesekker? Idag har jeg en Bergans PowerFrame 3810 og er storfornøyd med den, men kan trenge en mindre sekk. Helst rundt 60-80L men med en ramme med visse detaljer som PowerFrame har. For eksempel så er jeg avhengig av disse rørene som stikker opp av ramma, da disse brukes til å bære rifle, ekstra bagger, poser, og mye annet. Vil gjerne også ha en L-formet ramme, da det gjør det mye lettere å pakke vedsekker/bensinkanner osv men L-ramme er ikke et "must".
      Jeg har sett en del på Norrøna Reconpack, men denne er også for stor og for dyr, har også sett på Eberlestock sin Mainframe men denne mangler disse to knaggene. 
      Eventuelt noen som har prøvd seg på å lage en annen sekkepose til PowerFrame? eller vet om en type sekk som lett kan festes på ramma uten å bli ubehaglig på grunn av stropper som festes på tvers av skulderremmer/ryggen? 
      Jeg setter stor pris på alle forslag og hjelp  
    • Av Iren Hansen
      Jeg har kun litt erfaring med storviltjakt og trenger råd og tips på hvilke tradisjoner som brukes for å sikre at man får riktig møring? Hvis til eksempel mørningstermometeret mitt går i stykker, er det metoder for å se om kjøttet er ferdig mørnet? 
    • Av GrundeL
      Leseverdig artikkel om eiendomsretten: https://www.dagbladet.no/kultur/privat-eiendomsrett-er-elefanten-i-rommet/69692606
    • Av Vebjørn Holmslet Astad
      Navn: Litt frå jaktåret 2017
      Kategori: Medlemmenes egne videoer (friluftsliv)
      Dato lagt til: 2018-03-27
      Innsendt av: Vebjørn Holmslet Astad

Har samla opp någen fine situasjoner fra jaktåret 2017 her. Ser fram te høsten igjen

Litt frå jaktåret 2017
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.